Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vielä parikymmentä vuotta sitten nelikymppiset oli jo ihan vanhuksia?

Vierailija
08.12.2023 |

Omista ja kavereideni vanhemmista oli ainakin nuorekkuus kaukana, oli mummopermanentit ja vanhojen ihmisten vaatteet ja mielikin vanha.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan nyt sekoittanut vuosikymmenet? Noin on voinut olla 50 vuotta sitten, ei 20 vuotta.

En sekoittanut. Oli sitä vielä tuolloinkin ilmassa, aikaisemmin tietysti vielä selkeämmin. Aikuiset oli selkeästi aikuisia ja nuoret nuoria. Nykyään ei nopeasti vilkaistuna erota onko kyse äidistä vai tyttärestä.

Ap

No aikuiset oli aikuisia mutta ei mitään mummoja tai pappoja. 20-vuotta sitten oli kova Nokia siivittämä nousukausi ja nelikymppisillä monilla paljon rahaa joten elivät menevää elämää, eivät mummoutuneet kotona.

Itsekin ostin silloin paljon muodikkaampia ja kalliimpia vaatteita kuin nyt.

Vierailija
22/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemiasi ihmisiä on edelleen valitettavasti

Äh.

Miten niin valitettavasti?

Kyllä saa olla sellainen kuin on-Ihan vapaasti mummomainen tai ei. Jotkut jopa tykkää haarmaantuakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät olleet. Sinä vain itse olit silloin nuorempi, ja näit nelikymppiset vanhuksina. Nykyajan nuoret pitävät nykyajan nelikymppisiä vanhuksina.

Mun teini-ikäiset aikuisuuden kynnyksellä olevat lapseni eivät pidä mua vanhuksena. Omat vanhempani olivat noloja kalkkiksia (mikä ihana sana), joiden kanssa ei todellakaan voinut näyttäytyä julkisilla paikoilla.

Ap

Vierailija
24/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttökullat toki kuvasi enemmän floridalaisia kotiäitejä ja Sinkkuelämän jatkosarja meneviä naisia New Yorkissa. 

Vierailija
25/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisinkin nelikymppiset ovat vanhuksia teinien silmissä, olivatpa sitten  kuinka nuorekkaita tahansa omasta mielestään. Elämä kuuluu mennä niin, jokainen on nuori vain kerran. Nykypäivän nuori on huomispäivän vanhus. 

Vierailija
26/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät olleet. Sinä vain itse olit silloin nuorempi, ja näit nelikymppiset vanhuksina. Nykyajan nuoret pitävät nykyajan nelikymppisiä vanhuksina.

Mun teini-ikäiset aikuisuuden kynnyksellä olevat lapseni eivät pidä mua vanhuksena. Omat vanhempani olivat noloja kalkkiksia (mikä ihana sana), joiden kanssa ei todellakaan voinut näyttäytyä julkisilla paikoilla.

Ap

Eivät lapsesi sinua vanhuksena pidä mutta tuskin nuorenakaan. Ihan aikuinen olet heidän silmissään ihan kuten vanhempasi aikanaan. Ero on vain siinä että sinulla on fiksut lapset jotka eivät mollaa vanhempiaan toisin kuin sinä.

Vierailija
27/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini alkoi nelikymppisenä vanhukseksi. Asenne oli sellainen ja hoki tyyliin "ei enää tässä iässä" ym. Korosti ikää pukeutumalla mustiin telttoihin. Häpesin vanhempiani, kun habitus ja asenne kaikkeen oli niin vanhaa. 

Kavereiden vanhemmat oli aktiivisia. Kävivät töissä, harrastivat, opiskelivat. Pukeutuminen oli tyylikästä. Omat vanhempani, huh heijaa. 

Vierailija
28/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kuvittele!

Itselläni tämä iski tajuntaan tästä Hesarin artikkelista: 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009866876.html

Tyttökullat tehtiin 80-luvulla, eli 40 vuotta sitten viisikymppiset todellakin olivat "mummoja".

Nuö näyttelijät olivat sarjaa kuvattaessa 65-vuotiaita. Mistä on keksitty tuo, että he olisivat olleet viisikymppisiä?

Vierailija
29/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini alkoi nelikymppisenä vanhukseksi. Asenne oli sellainen ja hoki tyyliin "ei enää tässä iässä" ym. Korosti ikää pukeutumalla mustiin telttoihin. Häpesin vanhempiani, kun habitus ja asenne kaikkeen oli niin vanhaa. 

Kavereiden vanhemmat oli aktiivisia. Kävivät töissä, harrastivat, opiskelivat. Pukeutuminen oli tyylikästä. Omat vanhempani, huh heijaa. 

Juuri tätä tarkoitan. Itselläni ei ole yhtään vanha olo.

Ap

Vierailija
30/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eivät lapsesi sinua vanhuksena pidä mutta tuskin nuorenakaan. Ihan aikuinen olet heidän silmissään ihan kuten vanhempasi aikanaan. Ero on vain siinä että sinulla on fiksut lapset jotka eivät mollaa vanhempiaan toisin kuin sinä.

He ovatkin paremmin kasvatettuja kuin minä 😉

Ap

Vierailija
31/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt 20 v sitten! 100 vuotta sitten 40 v oli useasti varmasti vanhemman oloinen kun nyky 40v.

Vierailija
32/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kuvittele!

Itselläni tämä iski tajuntaan tästä Hesarin artikkelista: 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009866876.html

Tyttökullat tehtiin 80-luvulla, eli 40 vuotta sitten viisikymppiset todellakin olivat "mummoja".

Nuö näyttelijät olivat sarjaa kuvattaessa 65-vuotiaita. Mistä on keksitty tuo, että he olisivat olleet viisikymppisiä?

Naisten ikä oli sarjassa kovin epämääräinen. Lisäksi sarjoissa käsikirjoittajien kesken voi olla kovin erilaisia linjoja eli yhteen jaksoon joku lisää tarinan, miten hahmo on ollut 17 tiettynä vuonna miettimättä sen enempää onko toisessa jaksossa kerrotu jotain ristiriitaista.

Vierailija
33/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt sentäään. Mut on totta et tuolloin oli varmaan enemmän vaikutteita entisajan tyyleistä esim sellaisista mummopermanenteista jne. Äidilläni ei oo koskaan sellaista ollut, mut hän onkin aina ollut coolimpi kuin minä 😅

N31

Kyllä permanentti on paikallaan, monella suomalaisella on nin onnettoman harva ja huono tukka. Permis saa volyymia tukkaan

Se rotanhäntä letti ei näytä hyvälle lyijykynän paksuisena

Vierailija
34/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt sentäään. Mut on totta et tuolloin oli varmaan enemmän vaikutteita entisajan tyyleistä esim sellaisista mummopermanenteista jne. Äidilläni ei oo koskaan sellaista ollut, mut hän onkin aina ollut coolimpi kuin minä 😅

N31

Kyllä permanentti on paikallaan, monella suomalaisella on nin onnettoman harva ja huono tukka. Permis saa volyymia tukkaan

Se rotanhäntä letti ei näytä hyvälle lyijykynän paksuisena

Eikä lyhyeksi kynitty  miestukka naisella

Vierailija
35/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin, niin esim. Salkkareiden näyttelijä Maija-Liisa Peuhu oli ysärillä Salkkareiden alkaessa noin 50-vuotias ja itse lapsena pidin häntä ihan mummomaisen näköisenä. Nykyään 81-vuotias Peuhu on tyyliltään paljon nuoremman näköinen kuin 90-luvulla. 

Vierailija
36/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta 2000-luvun aikana ei ole mitään näin isoa muutosta tapahtunut. Ysärillä toki pukeuduttiin vanhentaviin vaatteisiin mutta siitä on jo 30 vuotta. 

Vierailija
37/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska katsoit sitä nuoren näkökulmasta.

Suurin ero nuorten ja aikuisempien välillä on, että nuoret eivät ole vielä vanhoja mutta ikääntyneemmät ovat olleet myös nuoria,

Siksi laajempi perspektiivi.

Vierailija
38/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään 40v rummot luulee saavansa lapsia ja asettuvansa ja löytävänsä miehen.

Vierailija
39/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun mietin, niin esim. Salkkareiden näyttelijä Maija-Liisa Peuhu oli ysärillä Salkkareiden alkaessa noin 50-vuotias ja itse lapsena pidin häntä ihan mummomaisen näköisenä. Nykyään 81-vuotias Peuhu on tyyliltään paljon nuoremman näköinen kuin 90-luvulla. 

Oletko miettinyt, että et enää katso häntä lapsen silmin niin yllättäen ei enää näytä nyt edes oikeasti mummoikäsenä mummolta? Pienenä minusta opettajakin näytti kauhean vanhalta vaikka ei ollut kuin nelikymppinen. Ja oli ihan normaalin ikäisensä näköinen nyt kun katson vanhaa luokkakuvaa  aikuisen silmin. Toki hiusmalli voi näyttää vanhanaikaiselta, mutta eihän se silloin ollut vaan ihan moderni. Samalla tavalla me näytämme vanhanaikaisilta 20 vuoden päästä kun valokuvia katsotaan. 

Vierailija
40/55 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia kommentteja, mutta voisiko mielikuva myös kohtia Hollywood elokuvista? Niissä aina 40v vanhempia näytelleet oli oikeasti jotain kuuskymppisiä, joilla osittain harmaa tukka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan