Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsyttääkö ikä jo 40 vuotiaana? Joka päivä päiväunet 2-3h

Vierailija
07.12.2023 |

2 vuorotyö. Veriarvot ok. 

BMI 41 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän hiilihydraatteja.

Vierailija
22/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas voisi vaan nukkua 

Kukaan saanut apua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole veriarvot ok. Ferritiini, b12, folaatti tai dee? Onko kaikkia edes mitattu?

Vierailija
24/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole veriarvot ok. Ferritiini, b12, folaatti tai dee? Onko kaikkia edes mitattu?

Kaikki nämä oli ok

Ap

Vierailija
25/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

What? Olen kohta 50 eikä väsytä yhtään. 

Vierailija
26/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ferritiini on viitteissä, ei vielä ole ok

Vierailija
27/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin väsymystä ja ylipainoa (BMI 33) ja olen ikäisesi. Olen ottanut yksi kerrallaan terveysjutuista selvää, jotta voin poissulkea pahanlaatuiset asiat.

Olen selvitellyt itse siis rauta-arvot kuntoon (jouduin aloittamaan pitkän rautakuurin), kilppariarvot (lääkitys aloitettiin), uniapneatesti, sekä kaikenlaisia verikokeita. Tulehdusarvot on minulla koholla, lääkärin mukaan ylipainosta johtuen. Se on varmaan siis se jäljellä oleva seikka, joka väsymystä selittää.

Painon odotan laskevan, kun olen ottanut nyt helpompia tavoitteita työn alle kuin ennen. Eli liikkuminen ja ruokailu syyniin niin, että jaksan varmasti toteuttaa muutokset. Ennen yritin kerralla kaikkea kuntoon, ja aina väsyin "ihmedieetteihin".

Myös, olen kohtuullistanut kahvia. Ennen meni 4-5 kuppia päivässä, nyt 2-3. Sekin on hassusti piristänyt, kun ei kahvi sitten valvota illalla.

Tsemppiä, ja muista, että on vain yksi elämä. Panosta siihen ja terveyteesi! 

Vierailija
28/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taatusti ole tuolla painoindeksillä veriarvot ok. Käy uudelleen testeissä. Painat kahden ihmisen verran

Vierailija
29/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan heräät ja mihin aikaan menet nukkumaan? Itsekin nelikymppisenä huomasin, että saan parhaat unet jos menen nukkumaan viimeistään 22 ja herään joka aamu 6-7 maissa. Tarvitsen noin 9h unta yössä, muuten väsyttää päivällä.

Vierailija
30/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea!

Vierailija
31/39 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea

Tämä tuli itselläkin ensimmäisenä mieleen. Oli ensimmäinen oire minullakin juuri tuo iltapäiväväsymys. Lievä uniapnea sitten tuli diagnoosiksi kun asiaa tutkittiin.

Vierailija
32/39 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

What? Olen kohta 50 eikä väsytä yhtään. 

Miten? Vanhemmiten väsyttää ja nyt se on jo alkanut

Ap

Vierailija
33/39 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikä väsytä, paitsi ehkä joskus kasikymppisenä. Minä olen 58, eikä väsytä sen enempää kuin ennenkään. Nukun n. 7 tuntia yössä, en koskaan päiväunia, ja olen pirteä.

Vierailija
34/39 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää kyllä, olen 50 vuotias. Lokakuussa oli laajat verikokeet ja ferritiini vain 6. Samoin hemoglobiini alhainen mutta apua ei saa. Puolen vuoden rautakuuri syöty. Pieni lapsi vaikka olen vanha (iltatähti on 6v)

Vierailija
35/39 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väsytä ja 44v ja kuorsaan ja ylipainoakin joku 31 bmi. Ain pirteä vaikken ois mobtaa tuntia nukkunut.

Vierailija
36/39 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon ylläpitäminen vaatii aktiivisia toimia syömisen suhteen. Ei ne kalorit tyhjästä sinne mahalaukkuun ilmesty. 

Vierailija
37/39 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun painoindeksi on 39.3 ja olen 44v. Keväällä painoin vielä 15kg enemmän. En mä ainakaan ole tarvinnut kahden tunnin päikkäireitä muuta kuin silloin kuin on yövuorot. Teen siis kolmivuorotyötä. Opiskelen töiden ohessa AMK:ssa. 

Kyllä se on ihmisestä kiinni miten ylipaino yms. vaikuttaa.

Vierailija
38/39 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänterveys. verisuonisairaudet, alkava diabetes, uniapnea ja vuorotyö? Jätä makean syönti mielellään ainakin pariksi kuukaudeksi kokonaan pois, joskus siitä pääsee alkuun, kun elimistö ei ole niin tavattoman sekaisin. Kaikille ei vuorotyö todellakaan sovi tai sitten pitää olla hyvin säännöllinen päiväjärjestys vuodesta toiseen.

Muutoksia sinun on tehtävä elintapoihin ja myös ja varsinkin tottumuksiin. Pidätkö elämääsi antoisana vai tylsänä, kiinnostavana vai liian yksipuolisena. Tee vähitellen niitä muutoksia lääkärissäkäynnin lisäksi, jotka johtavat mieleisempään elämänlaatuun.

Vierailija
39/39 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olet vielä nuori elä voi vedota ikään. Itse olen 44v eikä väsytä. On ollut kuitenkin elämäntilanne, jolloin väsytti ja nukuin päivänet lähes joka päivä. Silloin olin vielä avioliitossa, mikä oli huono ja ahdistava. Eron jälkeen kaikki muuttui ja päiväunet loppuivat siihen.

Kyllä ap syy on elämäntavoissa ja ylipainossa. Elintapasi on pakko olla huonot, kun tuollainen paino pysyy. Tuollaisen ylipainon ylläpitäminen vaatii paljon kaloreita. Onko niin, että tulet töistä, mätät hulluna herkkua ja koomassa nukahdat? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi