Saako 2-3 vrk ennen kolonoskopiaa syödä siemenetöntä vadelma-mansikkasoppaa?
Milloin siis punaiset marjasopat pitää jättää pois, vasta viimeisenä päivänäkö tyhjennysvaiheessa vai jo nyt muutama päivä aiemmin aiemmin?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin ohje on sekava. Soitettava sitten huomenna tähystyspaikkaan ja kysyttävä tätä vaikka harmittaakin näin pienen takia alkaa heitä vaivaamaan. En kuitenkaan halua syödä väärin ettei tähystys epäonnistuisi sen takia.
Juo kirkkaita juomia ja syö kasvis- ja lihaliemiä ilman sattumia. Siemenet on jätettävä pois jo viikkoa ennen! T. Kaksi kolonoskopiaa tehty
MInulle on tulossa kolonoskopia joskus alkuvuodesta ja kauhulla luen näitä... Montako päivää siinä oikein joutuu olla pelkillä liemiruoilla?? Miten siinä jaksaa käydä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Oi kiitos ihan tuhannesti taas vinkeistä numero 8 !!
Eipä kestä. Sairaanhoitopiirien ja tyhjennysaineiden välillä on eroja niissä ohjeissa, mikä on kieltämättä sekavaa, mutta tutkimus saadaan kyllä tehtyä kaikilla niillä. Tsemppiä koitokseen!
Vierailija kirjoitti:
MInulle on tulossa kolonoskopia joskus alkuvuodesta ja kauhulla luen näitä... Montako päivää siinä oikein joutuu olla pelkillä liemiruoilla?? Miten siinä jaksaa käydä töissä?
Perunaa ja kanaa voi syödä ja muuta helposti sulavaa, ei rasvaista ruokaa. Ei täysjyväleipää vaan valkoista vehnäleipää sillä viikolla. Siemenet pois. Päivää ennen tähystystä siirrytään vasta liemille.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä, ei montaa. Mä jaksan kolmellakin liemipäivällä (vasta viimeinen kirkkaita) heilua sairaalassa, mutta tyhjennyspäivähän menee vessan lähellä eli on sairaslomapäivä. Tästä on muuten joutunut toistuvasti vääntämään, vain tutkimuspäivä on automaattisesti sl.
Vierailija kirjoitti:
Ostat apteekista Nutridrinkkiä, niitä saa erimakuisina. Ovat kalliita mutta yksi pullo korvaa kokonaisen aterian, googlaa.
Tyhjennysohjeet on kyllä olleet selkeät, kun olen joutunut tuohon tutkimukseen. Colonsteril hirveimmän makuista, Moviprep hieman siedettävämpää.
Kiitos tsempeistä. Jännittää kyllä mitä sieltä löytyy ja muutenkin vähän.
Jossakin on selkeät ohjeet jossakin aika ylimalkaiset.
Ai jossakin on vasta viimeisenä päivänä kirkkaat liemet?
Nuo Nutridrinkithän olisivatkin loistavia mutta ne kaikki taitavat olla maitopohjaisia eivätkä sovi maitoallergikolle?
Vierailija kirjoitti:
Nuo Nutridrinkithän olisivatkin loistavia mutta ne kaikki taitavat olla maitopohjaisia eivätkä sovi maitoallergikolle?
Nutridrink Juice Style on mehupohjainen.
Eikös tuolla IBD-yhdistyksen sivuilla sanota tosiaan että viimeisinä päivinä kirkkaat nesteet? Ja siinä yläpuolella on sanottu ruokavalio päiville 4-7 joten kuvittelisi että päiville 1-3 on ohjeena kirkkaat nesteet?
Nyt minäkin jo menen sekaisin vaikken ole vielä edes tähystyskutsua saanut :D
Vierailija kirjoitti:
Ai jossakin on vasta viimeisenä päivänä kirkkaat liemet?
Tämän vuoden versio oli tällainen, Pirpa (pahoinvointialue) ja Picoprep. Tyhjennys ei onnistunut, tutkimus tehtiin silti, ja ensi kerralle maininta, että tarvitsen tymäkämmät tyhjennysaineet (omakustanteiset). Colonsteriliin en koske, oksennan sen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuolla IBD-yhdistyksen sivuilla sanota tosiaan että viimeisinä päivinä kirkkaat nesteet? Ja siinä yläpuolella on sanottu ruokavalio päiville 4-7 joten kuvittelisi että päiville 1-3 on ohjeena kirkkaat nesteet?
Nyt minäkin jo menen sekaisin vaikken ole vielä edes tähystyskutsua saanut :D
Mä en ole katsonut niitä yhdistyksen ohjeita, ne ovat varmasti vielä kolmannet erilaiset. Meiltä polilta noutaessa tyhjennysaineen saa polin paperiohjeen, joka eroaa paketin ohjeesta, yay!. Tästä se sekavuus tulee, ja siitä, kun ekalla kerralla ei voi tietää, mikä toimii hyvin ja mikä huonosti.
Minullakin kohta tuo sama edessä. Toivottavasti tyhjennys onnistuu.
Goglaa hyvavatsa.fi sieltä löytyy ohjeet....
Minä sain ohjeet, että tyhjennyspäivän aamulla voisi syödä viiliäkin ja vielä tähystyspäivänäkin juoda mustaa kahvia. Muilla paikkakunnilla erilaiset ohjeet. On kyllä sekavaa. Ostin movicolia kun vatsa meni tukkoon kuitujen puutteesta. Ostin picoprepin. Voikohan sitä täydentää yhdellä purkilla colonsterilla, jos ei tyhjene kirkkaaksi asti?
Oi kiitos ihan tuhannesti taas vinkeistä numero 8 !!