Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulainen "lainaa" rahaa

Vierailija
07.12.2023 |

Toivoisin neuvoja tilanteeseen. Mieheni sisko on yhtenään "lainaamassa" rahaa, ja mies antaa, vaikka tietää ettei rahojaan tule koskaan takaisin saamaan. Summa on yhteensä jo reippaasti nelinumeroinen, ja kasvaa koko ajan. Olemme molemmat hyvätuloisia, ja perheessämme saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa sen jälkeen, kun perheen yhteiset velvollisuudet on hoidettu, joten periaatteessa asia ei minulle kuulu. Olen kuitenkin todella ärsyyntynyt tähän, sillä näen selvästi, että miestäni käytetään hyväksi. Sisko pyytää käteisen lisäksi todella kalliita lahjoja lapsilleen (sadan euron luokkaa), ja lisäksi myös akuuttiin tarpeeseen (esim. toppahaalarit talveksi ja turvaistuimet autoon jne.) joista on tosi hankalaa kieltäytyä koska menevät lasten tarpeisiin. Meillä on periaatteessa tähän varaa, ja elämme itse mukavasti (emme ökyile emmekä tee maailmanympärysmatkoja), ja taloudellisesti tämä ei ole perheellemme tappio. Siskolla on ammatillinen koulutus alalle, jossa työllisyystilanne on todella hyvä, mutta jostain syystä työ ei maistu. Olen itse sen verran vanhanaikainen että mielestäni työkykyisten pitäisi tehdä töitä jos haluaa käyttää rahaa.

Mieheni ja hänen siskonsa eivät pidä muuten yhteyttä, ja sisko soittaa vain ja ainoastaan silloin kun tarvitsee rahaa. Välillä ehkä puhelun aluksi muodon vuoksi teeskentelee, että kuulumiset kiinnostaa, mutta jo minuutin kuluttua puhe kääntyy rahaan. Perheemme eivät vieraile toistensa luona, emmekä näe kuin muutaman kerran vuodessa sukujuhlissa. Sisko ei kutsunut esim. omille kolmekymppisilleen (ei sillä, ei oltais edes menty), eikä meillä muutenkaan ole mitään yhteistä. Mies on luonteeltaan tosi kiltti, ja välttelee konflikteja kuollakseen. Hän ymmärtää tavallaan tilanteen, mutta ei silti osaa sanoa ei. Olen tosi turhautunut tilanteeseen, mutta en tiedä saanko olla ärsyyntynyt. Mitä minun pitäisi tehdä? Antaa asian olla ja katsoa toiseen suuntaan kun raha vaihtaa omistajaa, vai yrittää puuttua asiaan niin, että mieskin ymmärtäisi ettei tämä ole missään tapauksessa järkevää? Sen tiedän että rahan pyytäminen ei pääty koskaan ellei sitä itse päätä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies ei kuitenkaan varmuudella tiedä mihin rahat oikeasti menee. Lokkeilijan on helppo huijata niiden menevän muka lapsensa tarpeisiin. 

Valitettavasti itsellänikin on sukulaislokki. Vaikka hän on parempipalkkaisessa työssä, silti pitää ohimennen yrittää pyytää josko voisin lainata. Ei kehtaa vaimoltaan kysyä.

Vierailija
22/27 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lainasi siskolleen 80-luvulla 500 mk, jota ei koskaan tullut takaisin. Siihen jäi lainaamiset. Lokit ovat vastenmielistä porukkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat, oma elämä. Jos siskonsa elämän rahoittaminen ei ole millään tavalla teidän perheenne toimeentulosta poissa, niin asia ei kuulu sinulle.

Vierailija
24/27 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaisi teidän yhdessä vetää johonkin raja. Ja tehdä velat näkyväksi. Me on lainatttu miehen serkulle rahaa aina kun on pyytänyt (kyse pikku summista) mutta odotettu saavamme rat jossakin vaiheessa myös takaisin. Seuraavan kerran kun sisko pyytää rahaa niin sanoisin, että sillä ehdolla että maksu tulee takaisin. Jos maksua ei tule, ei myöskään lisää lainaa. Lapsille toki voisin jotain tarpeellista hankkia... 

Vierailija
25/27 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaisi teidän yhdessä vetää johonkin raja. Ja tehdä velat näkyväksi. Me on lainatttu miehen serkulle rahaa aina kun on pyytänyt (kyse pikku summista) mutta odotettu saavamme rat jossakin vaiheessa myös takaisin. Seuraavan kerran kun sisko pyytää rahaa niin sanoisin, että sillä ehdolla että maksu tulee takaisin. Jos maksua ei tule, ei myöskään lisää lainaa. Lapsille toki voisin jotain tarpeellista hankkia... 

Se, että lapsi jää ilman haalaria ei ole enon syy vaan ihan lapsen äidin, joka ei hallitse raha-asioitaan. Elää elintasoa, johon ei ole varaa. Miksi lapsen isä ei maksa? 

Vierailija
26/27 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin harmittaisi jos rakasta ihmistä käytetään hyväksi. Siskon kuuluu käydä töissä, että lapsetkin oppivat että työn teko kuuluu elämään aikuisena.

Toisekseen siskon kuuluu opetella säästämään, esim. kausivaatteita varten. Talvi tulee joka vuosi. En voi sille mitään, mutta jos huomaan että joku käy bilettämässä ja ostelee itselleen juttuja ja sitten itkee lasten vaatteiden hintaa, niin kyllä kysyisin että eikö olis kannattanut ne bileet jättää väliin ja sit ostaa ne kurikset?

Vierailija
27/27 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapsi jää ilman haalaria ei ole enon syy vaan ihan lapsen äidin, joka ei hallitse raha-asioitaan. Elää elintasoa, johon ei ole varaa. Miksi lapsen isä ei maksa? 

Lasten isät ovat myös PA, maksavat pakolliset elatusmaksut ja joskus vähän päälle.

Ja joo, periaatteessa mieheni voi lapsille asioita ostella (ja on ostettukin), mutta ehkä pointti on se, että siskolla ei ole mitään suunnitelmallisuutta rahojen käytössä, aina tulee yllätyksenä että vuokra pitää maksaa joka kuukausi ja joka talvi tarvitsee lämpimät vaatteet. Jos tarvitsee apuja paikkailemaan arjen menoja niin sitten pitäisi mennä töihin tienaamaan rahaa eikä soittaa hyvätuloiselle veljelle että muuttaa pitäis mutta ei ole rahaa takuuvuokraan. Ja tosiaan, kun hänellä on koulutus alalle jossa on käytännössä täystyöllisyys ja mikään ei sitä työntekoa estä.

Ap