Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikeita asioita raamatussa?

04.01.2007 |

Mitkä teidän mielestänne ovat vaikeita asioita ymmärtää tai hyväksyä raamatussa? Olisiko toisilla vastauksia näihin?

Minua jäi vaivaamaan Paavalin asenteet naisia kohtaan. Ei siis se kuuluisa nainen vaietkoon, vaan se että nainen pelastuisi lasten synnyttämisen kautta. Mitä Paavali tällä oikein tarkoittaa? Ja myös että Kristus on miehen pää joka taas on naisen pää. Kuitenkin hän sanoo, ettei Kristuksessa ole miestä tai naista... Enkä muista tarkkaan näitä raamatun kohtia, korjatkaa siis tarvittaessa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko johtoaseman määrääminen miehille alentavaa naisille?



Johtoaseman alaisuudessa oleminen ei itsessään ole alentavaa. Johtoaseman ansiosta asiat voidaan hoitaa järjestyksellisellä tavalla, ja Jumala ei ¿ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala¿ (1. Kor. 14:33 " Sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala.



Niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa" ) . Jeesus Kristus on Jumalan johtoaseman alaisuudessa, ja hän tuntee tuon suhteen hyvin tyydyttäväksi (Joh. 5:19, 20 " Sen tähden Jeesus sanoi heille edelleen vastaukseksi: ¿Totta totisesti minä sanon teille: Poika ei voi tehdä yhtään mitään omasta aloitteestaan, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän. Sillä mitä hän tekee, sitä Poikakin tekee samalla tavalla.  Sillä Isä on kiintynyt Poikaan ja näyttää hänelle kaiken, mitä hän itse tekee, ja tulee näyttämään hänelle suurempia tekoja kuin nämä, jotta te ihmettelisitte" ; 8:29 " Ja hän, joka on lähettänyt minut, on minun kanssani; hän ei ole jättänyt minua yksikseni, koska minä aina teen sitä, mikä on hänelle mieluista.¿ ; 1. Kor. 15:27, " Sillä Jumala ¿alisti kaiken hänen jalkojensa alle¿. Mutta kun hän sanoo, että ¿kaikki on alistettu¿, niin on selvää, että poikkeuksena on se, joka alisti kaiken hänen alaisuuteensa.  Mutta kun kaikki on alistettu hänen alaisuuteensa, sitten Poika itsekin alistuu hänen alaisuuteensa, joka alisti hänen alaisuuteensa kaiken, jotta Jumala olisi kaikki jokaiselle." ).



Miehelle varsinkin perheessä ja kristillisessä seurakunnassa määrätty johtoasema on lisäksi suhteellinen. Jumala ei ole antanut miehelle ehdotonta valtaa naiseen; miehen täytyy vastata päälleen, Jeesukselle Kristukselle, ja Jumalalle siitä, miten hän käyttää johtoasemaansa (1. Kor. 11:3 "  Mutta tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää " ). Lisäksi aviomiehiä käsketään, että heidän tulee ¿rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan¿ ja ¿osoittaa kunniaa¿ vaimolleen (Ef. 5:28; 1. Piet. 3:7 " Te aviomiehet, asukaa jatkuvasti samalla tavoin heidän kanssaan tiedon mukaan ja osoittakaa heille kunniaa niin kuin heikommalle astialle, naispuoliselle, koska tekin olette heidän kanssaan elämän ansaitsemattoman suosion perillisiä, jotta rukouksenne eivät estyisi" ). Jumalan aviopareille tarkoittamassa järjestelyssä ei aviomiehen sukupuolisia tarpeita aseteta hänen vaimonsa tarpeitten yläpuolelle (1. Kor. 7:3, 4 " Antakoon mies vaimolleen hänelle kuuluvan, mutta samoin myös vaimo miehelleen.  Vaimolla ei ole valtaa omaan ruumiiseensa, mutta hänen miehellään on; samoin miehelläkään ei ole valtaa omaan ruumiiseensa, mutta hänen vaimollaan on." )Raamatussa esitetty pystyvän vaimon osa korostaa hänen arvoaan huonekunnalle ja yhdyskunnalle. Se suo hänelle hyvät mahdollisuudet käyttää aloitekykyään samalla kun hän ilmaisee arvostusta aviomiehensä johtoasemaa kohtaan.



(Sananl. 31:10¿31. " Kuka voi löytää pystyvän vaimon? Hänen arvonsa on paljon suurempi kuin korallien.



11 Häneen hänen omistajansa sydän on pannut luottamuksensa, eikä voitosta ole puutetta.

12 Hän on palkinnut miehensä hyvällä eikä pahalla kaikkina elämänsä päivinä.

13 Hän on etsinyt villaa ja pellavaa, ja hän tekee kaikkea, mikä on hänen kättensä ilo.

14 Hän on osoittautunut kauppiaan laivojen kaltaiseksi. Kaukaa hän noutaa ruokansa.

15 Hän myös nousee, kun on vielä yö, ja antaa ruokaa huonekunnalleen ja määräosuuden nuorille naisilleen.

16 Hän on harkinnut peltoa ja on ryhtynyt hankkimaan sitä; kättensä hedelmästä hän on istuttanut viinitarhan.

17 Hän on vyöttänyt lanteensa voimalla, ja hän vahvistaa käsivartensa.

18 Hän on huomannut, että hänen liiketoimintansa sujuu hyvin; hänen lamppunsa ei sammu yöllä.

19 Kätensä hän on ojentanut kehräpuuhun, ja hänen kätensä tarttuvat värttinään.

20 Kämmenensä hän on kurkottanut ahdistettua kohti, ja kätensä hän on ojentanut köyhälle.

21 Hän ei pelkää huonekuntansa puolesta lunta, sillä koko hänen huonekuntansa on puettu kaksinkertaisiin vaatteisiin.

22 Päiväpeitteitä hän on valmistanut itselleen. Hänen pukunsa on pellavaa ja purppuranpunaiseksi värjättyä villaa.

23 Hänen omistajansa on tunnettu porteissa, kun hän istuutuu maan vanhinten seuraan.

24 Hän on tehnyt myös alusvaatteita ja ryhtynyt myymään niitä, ja vöitä hän on antanut kauppamiehille.

25 Hänen pukunaan ovat voima ja loisto, ja hän nauraa tulevalle päivälle.

26 Suunsa hän on avannut viisauteen, ja rakkaudellisen huomaavaisuuden laki on hänen kielellään.

27 Hän valvoo huonekuntansa menoa, eikä hän laiskuuden leipää syö.

28 Hänen poikansa ovat nousseet ja alkaneet sanoa häntä onnelliseksi; hänen omistajansa nousee ja ylistää häntä.

29 On monia tyttäriä, jotka ovat osoittaneet pystyvyyttä, mutta yli heidän kaikkien olet kohonnut sinä.

30 Viehätys voi olla petollista, ja kauneus voi olla turhaa, mutta Jumalaa pelkäävä nainen hankkii ylistyksen itselleen.

31 Antakaa hänelle hänen kättensä hedelmää, ja hänen tekonsa häntä porteissa ylistäkööt.)



Raamattu käskee lapsia kunnioittamaan sekä isäänsä että myös äitiään (Ef. 6:1¿3). Se kiinnittää myös erikoishuomiota leskien tarpeista huolehtimiseen (Jaak. 1:27). Tosi kristittyjen keskuudessa naiset voivat siis nauttia suuresta turvallisuudesta, siitä että heitä itseään yksilöinä todella arvostetaan ja että he saavat henkilökohtaista tyydytystä toiminnastaan.

Vierailija
2/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


späivinen: " Enkä muista tarkkaan näitä raamatun kohtia, korjatkaa siis tarvittaessa?"

Ilmeisesti yksi kohta, johon viittaat on seuraava apostoli Paavalin opetus (1 Tim. 2:9-15)?

Apostolien ajan jälkeen 100-luvulla esiintyi vaarallisia harhaoppeja kuten gnostilaisuus, joiden piirissä esiintyi vakavia vääriä opetuksia ja jossa liikkeessä kirjoiteltiin omia valheita sisältäviä ' evankeliumeja' (kuten Juudaksen evankeliumi). Nuo gnostilaiset opettivat naisen ja miehen suhteesta todella sairaalla tavalla. Samoin tuossa gnostilaisuudessa esiintyi vielä eräs tuotakin vakavampi harha, nimittäin se että he eivät julistaneet sitä kuinka Jeesus oli naulittu ristille. He opettivat tuosta perusasiasta epämääräisesti tai jopa kielsivät sen.

Mutta noista gnostilaisten harhoista koskien miehen ja naisen suhdetta seuraava lainaus:

[b]Gnostilaisuuden tunteminen auttaa ymmärtämään Herran käskyä[/b]

Erityisesti Jukka Thuren on osoittanut, kuinka Paavalin opetus on ymmärrettävissä gnostilaisuuden, varhaiskirkollisen ajan harhaopin, synnyttämään haasteeseen. Siksi on syytä katsoa, mitä sen piirissä opetettiin luomisesta, naisesta ja pelastumisesta.

Luomiskertomuksen Eevalla tarkoitettiin tuon harhaopin mukaan opettajaa, joka välitti tyttärineen apostolisesta opetuksesta poikkeavaa erillisilmoitusta, salatietoa. Eeva-opettaja väitti, että Vanhan testamentin Luoja-Jumala oli pettänyt Aadamin seksuaalisuuden avulla ja oli saanut hänet vallitsemaan vaimoaan. Näin siis luomisjärjestyksestä tuli ilmaus synnistä ja lankeemuksesta.

Tältä taustalta muodostettiin myös pelastusoppi. Pelastus merkitsee luomisjärjestyksen kumoamista, koska luomisen väitettiin heijastavan lankeemusta. Gnostikoilla, harhaopin kannattajilla, ei ollut siis mitään syytä pitäytyä Vanhan Testamentin eikä kirkon opetukseen luomisesta. He tahtoivat poistaa myös miesten ja naisten erilaiset tehtävät seurakunnista. Naispapit eivät olleet vain sopivia, vaan myös välttämättömiä. Muuten jäätäisiin vielä syntiin.

Kertomus eräästä " naispapista" , " Maria Magdaleenasta" , kuvaa hyvin gnostilaisuuden oppia. Hänen väitettiin tuoneen lohdutuksen opetuslapsille, kun nämä surivat eroaan Jeesuksesta. Maria Magdaleena nousi, tervehti heitä ja kehoitti lopettamaan suremisen. Hän lopetti puheensa sanoihin: " Ylistäkäämme mieluummin hänen (Jeesuksen) suuruuttaan, sillä hän on tehnyt meidät valmiiksi ja tehnyt meidät miehiksi."

Näihin sanoihin sisältyy ajatus, että nainen olisi ollut miestä alempana ja että hän olisi ollut vain puoli-ihminen ja väline miehelle. Jeesus oli nyt Marian sanojen mukaan tuonut pelastuksen tästä synnistä: hän oli tehnyt naiset miehiksi.

[b]Herran käsky on yhteydessä luomisuskoon[/b]

Nyt voimme ymmärtää, mitä apostoli tarkoitti naisia koskevalla opetuskiellolla ja puheellaan lastensynnyttämisestä. Kristitty nainen oli kutsuttu tunnustamaan uskonsa hyvään Luojaan. Jos hän ei pyrkisi seurakunnan opettajaksi, vaan meni naimisiin ja synnytti lapsia, hän tunnusti uskonsa Luojaan. Samalla hän sanoutui irti gnostilaisuuden harhasta: naisella on täysi ihmisarvo naisena ja äitinä eikä hänen tarvitse tulla mieheksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

späivinen:


Ei siis se kuuluisa nainen vaietkoon, vaan se että nainen pelastuisi lasten synnyttämisen kautta. Mitä Paavali tällä oikein tarkoittaa?

Muistatko yhtään missä kohtaa tämä asia, (että nainen pelastuisi lasten synnyttämisen kautta) Raamatussa mainitaan? Tai kuinka se menee edes suurinpiirtein sanoiltaan?

Vierailija
4/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali kirjoitti tämän ensimmäisen kirjeensä Timoteukselle esittääkseen selvästi joitakin seurakuntaan liittyviä järjestön menettelytapoja. Hänen oli myös tarpeellista muistuttaa Timoteusta olemaan varuillaan vääriä opetuksia vastaan ja vahvistamaan veljiä tällaista ¿valheellista tietoa¿ vastaan. (1. Tim. 6:20) Efesoksen kauppakaupunki tarjosi myös houkutuksia materialismiin ja ¿rahanrakkauteen¿, joten oli ajankohtaista antaa neuvoja siitäkin.



Pelastuu lasten synnyttämisen välityksellä:



Paavali ei käsitellyt pelastusta ikuiseen elämään, vaan jumalisen naisen oikeaa asemaa, kun hän kirjoitti: ¿Hän säilyy ¿ ¿ turvassa lasten synnyttämisen välityksellä, edellyttäen että he pysyvät uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä tervemielisyyden ohella.¿ (1. Timoteukselle 2:11¿15) Lasten synnyttämisen, lapsistaan huolehtimisen ja kotinsa hoitamisen välityksellä nainen ¿säilyisi turvassa¿ siltä, että hänestä tulisi toimeton juoruilija ja toisten asioihin sekaantuja.



(1. Timoteukselle 5:11¿15 " Toisaalta kieltäydy ottamasta mukaan nuorempia leskiä, sillä kun heidän sukupuoliset intohimonsa ovat tulleet heidän ja Kristuksen väliin, he tahtovat mennä naimisiin, 12 ja heillä on tuomio, koska he ovat hylänneet ensimmäisen uskonilmauksensa. 13 Samalla he myös oppivat olemaan toimettomia ja kiertelevät taloissa, eivätkä vain toimettomia, vaan myös juoruilijoita ja toisten asioihin sekaantujia, puhumaan sellaisesta, mistä heidän ei pitäisi. 14 Haluan sen tähden, että nuoremmat lesket menevät naimisiin, synnyttävät lapsia, hoitavat taloutta eivätkä anna vastustajalle mitään syytä herjaamiseen. 15 Jotkut ovat näet jo kääntyneet syrjään seuraamaan Saatanaa" ) Hänen kotityönsä täydentäisivät hänen palvelustaan Jehovalle. Tietenkin kaikkien kristittyjen tulisi valvoa käytöstään ja käyttää aikansa viisaasti. ¿



Efesolaisille 5:15, 16 " 15 Pitäkää siis tarkoin silmällä, ettette vaella niin kuin epäviisaat, vaan niin kuin viisaat 16 ostaen sopivan ajan itsellenne, koska päivät ovat pahat"



Vierailija
5/17 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aloitus!



Haluaisin sanoa tuosta " Kristus on miehen pää ja mies naisen pää" (tai miten se nyt meni:)) sen verran, että kuulemani tulkinnan mukaan sana " pää" on alkukielellä tarkoittanut sanaa " alku" , eli ensiksi oli Kristus eli Jumala, Jumala loi Adamin ja Adamin kylkiluusta tehtiin Eva. Tämän tulkinnan mukaan mes ja nainen toisin sanoen julistetaan yhdenvertaiseksi, mitä vahvistaa myös lause " Vaimon ruumis ei ole enää hänen, vaan miehen, ja päinvastoin" . (sori nämä vapaat tulkinnat).



Olen kuullut myös mielenkiintoisen tulkinnan tuosta, että nainen pelastuu synnyttämisen kautta. En muista tarkoin miten selitys meni, mutta jos oikein ymmärsin, se liittyy siihen kun Maria synnytti Jeesuksen. Eli tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun ihminen uskoo naisen synnyttämään lapseen (Jeesukseen), hän pelastuu.



Yhtä todennäköinen tulkinta on varmastikin myös edellisen kirjoittajan tulkinta.



Vierailija
6/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vaan se että nainen pelastuisi lasten synnyttämisen kautta?"



Tässä raamatunkohdassa on joko käänös tai ajatusvirhe. Kukaan ei edes nainen voi pelastua synnyttämällä lapsia. Tämä ajatus on täysin raamatun vastainen. Nainen siinä kuin mieskin pelastuu uskon kautta ei lasten syntymän katta. Jos näin olisi lapsettomat naiset ja naimattomat naiset menisivät helvetttiin. Näin ollen on ajateltu että tässä on kyse joko siitä että on käänetty lasten kun olisi pitänyt kääntä lapsen syntymän kautta. Siis Kristuksen syntymän kautta. Tai sitten paavalilla on ajatuksena se että näillä lapsilla tarkoitetaan sitä että nainen synnyttää eli kutsuu lapsia Jumalan valtakunnan osallisuuteen eli synnyttää lapsia tätä kautta. Jotta näin voisi tehdä naisen on omistettava usko omalle kohdalle eli pelstuttava ei tekojen vaan uskon kautta.



Sitten nämä muut kohdat.



Ja myös että Kristus on miehen pää joka taas on naisen pää. Kuitenkin hän sanoo, ettei Kristuksessa ole miestä tai naista... Enkä muista tarkkaan näitä raamatun kohtia, korjatkaa siis tarvittaessa?

[/quote]




Tarkoittanet näitä raamatun kohtia:



Mies on perheen pää ja Kristus on seurakunnan pää ja uskovaiset ovat ruumiin osia.



Tässä on kaksi asiaa. Toinen on että mies on perheen pää. Tällä tarkoitetaan sitä että miehelle on vahvempana astiana annettu erityinen vastuu heikommasta astiasta. Eli tämä on tarkoitettu miehille erityiseksi mustutukseksi siitä ettei naista voi kohdella huonosti. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Viisas pää kuuntelee mitä ruumis vaatii, ruokaa lepoa.... Eli ei miehelle ole annettu erityistä valtaa suhteessa naiseen vaan erityinen vastuu siitä että mies ei vaatisi naiselta yli voimien. Eli tähän sisältyy erityinen kehoitus palvella naista hyvällä ei väellä ja voimalla..... Kuin Kristus kohtelee seurakuntaa



Ja tätä kautta tulemme tähän toiseen kohtaan Kristus seurakunna päänä. Kristus on kaikessa oikeamielisyydessään ja synnittömyydessään se joka on seurakunna pää ja perustus. Meidän jotka olemme uskon kautta osallisia Kristuksen ruumiista olemme osallisia myös siitä huolen pidosta jonka Kristus meille antaa. Kristuksessa on kaikki hyvyys viisaus ja tiedot ja taidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuras Saarnivaara on kääntänyt käännöksessään tämän kohdan näin:





" Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen läpi, jos hän pysyy uskossa..."



Selityksenä Saarnivaaralla: " Tässä oleva prepositio [u]dia[/u] genetiivin kera merkitsee [u]läpi[/u], (ei kautta, paitsi paikallisessa merkityksessä), kuten 1 Kor 3:15: " tulen läpi" (dia pyros), ja 1 Piet. 3:20: " veden läpi" (di' hydatos, KR väärin kautta). Vaimo säilyy lastensynnyttämisen vaivojen ja vaarojen läpi, jos pysyy uskossa jne. Uskosta luopuva joutuu Jumalan varjelevan ja hoitavan armon ulkopuolelle."



Jos vielä otetaan huomioon se että entisaikoina synnytykset olivat tosi riskialttiita aikoja niin äidille kuin lapsellekin. Tuossa jakeessahan sanotaan, että hän pelastuu, jos pysyy uskossa. Ei että hän pelastuu jos synnyttää. Usko on pelastuksen ehto myös synnyttävälle.

Vierailija
8/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtenä jakeena ehkäisyä vastaan. Että nainen tulisi autuaaksi synnyttämällä. Kyllähän nainen tulee vanhurskaaksi yksin uskosta ja tässä raamattu on täysin yksiselitteinen kaikkialla muualla.



Sikäli on ikävää että tälläistä tarkoitushakuista väärin ymmärtämistä käytetään lyömäaseena naista vastaan - synnytä ja pelasta.



Niin onko paavalilla ollut hengellinen vai inhimillinen ajatus tämän sanoessaan?



- synnyttää lapsia Jumalan valtakuntaan

- synnytttää lapsia Jumalan valtakuntaan vai

- käydä synnytys läpi ja pysyä Jumalan valtakunnassa?



Tätä kolmattakin tulkintaa voidaan tulkita naisen eduksi tai naista vastaan. Pysyä Jumalan valtakunnassa synnyttämällä....



Eli onko synnyttäminen armovaltakunnassa eli vl:ssa pysymisen ehto?



Jotkut olisivat varmaan valmiita sanomaan että on se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on helvetti. En haluaisi millään uskoa, että kaikki ihmiset eivät pelastu. Kirjoitinkin aiheesta toiseen ketjuun, mutta ajattelin sen sopivan tännekin.



Toisaalta tätä on kyllä turha miettiä, koska loppujen lopuksi tätä ei voi vajavaisella ihmijärjellä ymmärtää. Haluaisin varoittaa ihmisiä ikuisesta kadotuksesta, että he pakenisivat ainoan pelastuksen, Kristuksen, luokse. Kuitenkin tiedän, että kristinuskon ei pidä perustua pelotteelluun, vaan rakkauteen ja vapaaehtoisuuteen.



Nykyään usein ajatellaan, että helvetistä ei saisi mainitakaan. Itsekään en siitä mielelläni mainitsisi, oliis paljon mukavampaa vain puhua pelastuksesta. Mutta toisaalta, jotta on pelastus, täytyy olla myös asia, mistä pelastutaan. Ja helvetistähän nimenomaan Jeesus on meidät pelastanut. Hän itse puhui helvetistä usein. Eikö ole suurempaa rakkautta puhua tästäkin asiasta, kuin vaieta? Vai mitä te muut kristityt ajattelette?

Vierailija
10/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavalihan oli juutalainen ja vieläpä oppinut sellainen. Hän tunsi kirjoitukset ja siten hän viittasi kirjoituksellaan tähän:



1. Moos 3:



13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: " Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: " Käärme petti minut, ja minä söin" .

14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: " Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.

15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

16 Ja vaimolle hän sanoi: " Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva" .

17 Ja Aadamille hän sanoi: " Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: ' Älä syö siitä' , niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

18 orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.

19 Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."



______________________________--



Eli ennen syntiinlankeemusta eivät synnytyskivut olisi olleet noin kovat kuin mitä ne nyt ovat ja toisaalta elannon hankkiminen ei olisi ollut näin työlästä kuin mitä se on. Molempiin ihminen on koko ajan yrittänyt keksiä helpotuksia, mutta kumpaakaan ei ihminen ole pystynyt voittamaan.



Luen vielä tuon timoteuksen kirjeen kohdan uusiksi ja jatkan vähän sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tim. 2:

11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;

12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;

14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

15 Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.



_________________---



Oikeastaan koko luku oli hieno. Ajattelin vain, ettei aina tulisi niin pitkiä kirjoituksia, joten en viitsinyt koko lukua tähän kopsata. Mutta tässä Paavali viittaa Aadamiin ja Eevaan ja siten myös mielestäni tuohon 1. Mooseksen kirjaan.

Vierailija
12/17 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samaa mieltä kanssasi tuosta helvetistä. Itse kirjoitan siitä, kun kysytään, mutta useimmiten en halua ajatella koko asiaa. Minusta on vaikea ajatella, että joku joutuisi helvettiin. Juutalaiset Vanhan Testamentin aikoina eivät paljon edes miettineet, mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Olen ymmärtänyt, että heille sillä ei ollut niin merkitystä, vaan tärkeämpää oli tämä maan päällinen elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään usein ajatellaan, että helvetistä ei saisi mainitakaan. Itsekään en siitä mielelläni mainitsisi, oliis paljon mukavampaa vain puhua pelastuksesta. Mutta toisaalta, jotta on pelastus, täytyy olla myös asia, mistä pelastutaan. Ja helvetistähän nimenomaan Jeesus on meidät pelastanut. Hän itse puhui helvetistä usein. Eikö ole suurempaa rakkautta puhua tästäkin asiasta, kuin vaieta? Vai mitä te muut kristityt ajattelette?



Niin se on kumma miksi helvetistä ei puhuta? kun siitä tulisi puhua ja neuvoa kuinka sen välttää. Se tietysti tuntuu karulta totuudelta, mutta Jeesus ei ole vaihtoehto vaan ehto elämälle.



Johanneksen evankeliumi:

14:6 Jeesus sanoi hänelle: " Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.



Jeesus on se tie, ota tai jätä, valinta on ihmisen itsensä, haluaako elämään vai helvettiin kuolemaan.

Vierailija
14/17 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jotenkin ehkä suomalainen kieliasu antaa ymmärtää, että Nainen pelastuu, jos synnyttää lapsia. Samoin tuo, että Eeva petettiin eikä Adam antaa sellaisen vaikutelman, että nainen oli aika kokematon ja lapsenomainen, kun taas adamia ei petetty. Hänhän taisi pettää Eevan osoittamalla tätä syyttävällä sormella...

Minusta tuntuu, että omissa asenteissani on ehkä vikaa näiden asioiden suhteen. Mitä tarkoittaa, että mies on perheen pää. Miehen työpaikan mukaan muutetaan? Pitää kysyä lupa tehdäkseen omia päätöksiä?

aina kun luen näitä kohtia, mieleni kapinoi. Eihän se voi olla näin!

Eikö naisen ja miehen tulisi kummankin olla yksin vastuussa luojalleen, ja yhdessä luojalle ja toisilleen?

Olen aika kunnianhimoinen, ja haluaisin ammattiin, jossa mieheni tuki tavallaan taustavoimana olisi erittäin tärkeää. Onko oikein pyytää tällaista asiaa Jumalalta, vai tulisiko mieheni olla perheen johtaja, ja viedä meidät minne vie? Olen rukoillut tästä asiasta niin paljon, ja joskus tuntuu niin vaikealta vain kärsivällisesti odottaa vastausta. Entä jos olen sillä aikaa menossa ihan vikasuuntaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te saatte perheenä tehdä aivan sellaisia ratkaisuja kuin te haluatte. Jos teidän elämään sopii opiskelut, työpaikat tai muut päätökset, niin tehkää ne päätökset perheen sisällä.



Anteeksi, että tuntui hieman huvittavalta, kun kysyit, että jos miehesei TUKEE opiskeluja, niin etkö sinä sitten saisi opiskella. Tässä kysymys jo vastaa itse itseensä. Eli jos mies tukee opintojasi, niin totta tietenkin te voitte perheen sisällä tehdä päätöksen, että sinä opiskelet. Silloinhan miehesi ei olisi enää perheen pää, jos sinä et opiskelisi sen takia, että naisena et saisi opiskella. Siinä tapauksessa teidän perheen päänä olisi jokin uskomus, että naiset eivät saa opiskella eli jokin täysin perheen ulkopuolinen asia johdattaisi teidän perhettänne.



Kyse on enemmän perheen pienistä asioista. Viimeinen äänioikeus on miehellä perheen ristiriita-asioissa. Sellaisia tulee joissain perheissä enemmän ja toisissa vähemmän.

Vierailija
16/17 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Oliko islamissa naisen ehto päästä paratiisiin kun oli synnyttänyt????

muistelen jotain sellaista.

Muslimit kertokaa

Vierailija
17/17 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukielessä päät ei tarkoita johtajaa tms. Vaan alkua, alkuperää ja lähdettä. 

Eli Kristus on saanut alkunsa Jumalasta,  mies on saanut alkunsa Kristuksesta ja nainen on lähtöisin miehen kylkiluusta, naisen pää, eli lähde, eli alku on mies.