Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisen kirjeen kirjoittaisit nuorelle isoisällesi (sinä joka ehdit tuntemaan isoisäsi), joka on rintamalla sotimassa Venäjää vastaan?

Vierailija
06.12.2023 |

Kirjoittaisin varmaan, että:

Hei x,

mitä sinulle kuuluu ja miten siellä menee? Lähetän sinulle tässä lämpimät sukat ja suklaata. Olet kyllä urhea, kun uskallat siellä olla. Olen niin kiitollinen. Noin hyvä mies ja siellä kylmässä ja karussa rintamassa. Silitän päätäsi ja poskiasi. Tiedän, että olet paras hevosmies ja hoidat hevoset siellä hyvin. Älä sure liikaa menetettyjä. Pidä itsestäsi huolta ja tule pian takaisin. Täällä odottaa sinua koko perhe.

T: minä

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rohkeudesta ja urheudesta. Jos nyt Suomeen tulee sota, niin kyllä ei tämä pullamössösukupolvi selviä siitä. Pää ei kestä edes sitä, jos netti pätkii.

Vierailija
22/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni ei ollut sodassa. Isäni oli kummassakin sodassa, alusta loppuun. Selvisi terveenä kotiin.

Hei iskä! Kotona on kaikki kortilla ja kova ikävä sinua. Kyllä me täällä pärjätään, kuten muutkin.

En ehdi paljoa kirjoitella, kun on käytävä mottitalkoissa joka päivä.

Jos pääset lomalle niin kierrä järvi, jäät on tosi heikot. Satoi lunta heti järven jäädyttyä. Kukaan ei uskalla jäälle.

Nuppu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

y

s

s

ä

on

r

y

s

s

ä

vielä vuonna 2023. Tapa se

s

a

a

t

a

n

a

!

Vierailija
24/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vanhoja ovat jo he, joiden isoisä oli sodassa.

Äläpäs nyt, olen 31 v. ja pappani oli puolustamassa Suomea NL vastaan. Noloa että prsedenttimme eivät aikoinaan arvostaneet näitä sankareita ja kutsunut jokaista edes kerran Linnan juhliin. Kutsu joka heille kaikille sotaan osallituneelle  olisi kuulunut, kerätään vaan kuntoutusrahoja joista ehkä osa menee perille ja suurin osa näistä sotilaista on jo poisnukkuneita. Noloa Suomen johtajilta.

Vierailija
25/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaari kertoi hauskoja tarinoita sodasta. Venäläinen oli kiivennyt puuhun tähystämään. Vaari ampui napin otsaan ja niin kiepsahti oksalta kuin koppelo. Muut venäläiset alkoivat vain nauramaan ja nauru paljasti sijainnin jolloin kohteeseen määrättiin kranaattikeskitys 😅

Vierailija
26/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rohkeudesta ja urheudesta. Jos nyt Suomeen tulee sota, niin kyllä ei tämä pullamössösukupolvi selviä siitä. Pää ei kestä edes sitä, jos netti pätkii.

Ei ehkä tällä porukalla pärjättäis mutta onneksi on Nato. Oli ne Suomen sotamiehet aikoinaan kovia, oikeen miehiä.

Vierailija
27/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos isäni, olet omalta kohdaltasi vaikuttanut että vietän tänäänkin Itsenäisyyspäivää siksi veinkin kynttilän haudallesi ja Suurelle muistollesi joka on paljon muutakin kuin sotareissu. Kiitos.

Vierailija
28/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että turhaan sodit, tulevaisuudessa Suomen itsenäisyys on myyty

Tällaiset nillittäjät rajan taakse. 

Vierailija
29/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni on 22-v ja hänen isoisänsä oli sodassa. 

Vierailija
30/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa häh? Isoisäni, joka kuoli 2018, kävi molemmat sodat. Itse olen nyt huikeat 52v. 

Vierailija
31/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on elämänkokemusta kertynyt, että en todellakaan lurittelisi sodassa kituvalle mitään sankaruudesta ja rohkeudesta. Eivät ne siellä ole päällimmäisenä mielessä ja harva itsensä sankariksi tuntee. Kirjoittelisin arkisia sattumuksia ja kuulumisia positiivisessa hengessä. Rintamalla kirje kotoa on pieni pakohetki ankeudesta. Tärkeää olisi myös antaa ymmärtää, että kotona kyllä pärjätään.

Vierailija
32/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaari kertoi hauskoja tarinoita sodasta. Venäläinen oli kiivennyt puuhun tähystämään. Vaari ampui napin otsaan ja niin kiepsahti oksalta kuin koppelo. Muut venäläiset alkoivat vain nauramaan ja nauru paljasti sijainnin jolloin kohteeseen määrättiin kranaattikeskitys 😅

Vaikea uskoa, että nauroivat. 

Vierailija
33/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran on elämänkokemusta kertynyt, että en todellakaan lurittelisi sodassa kituvalle mitään sankaruudesta ja rohkeudesta. Eivät ne siellä ole päällimmäisenä mielessä ja harva itsensä sankariksi tuntee. Kirjoittelisin arkisia sattumuksia ja kuulumisia positiivisessa hengessä. Rintamalla kirje kotoa on pieni pakohetki ankeudesta. Tärkeää olisi myös antaa ymmärtää, että kotona kyllä pärjätään.

Negatiivisia ei ollut sopivaa kirjoittaa. 

Isäni ja hänen 2 veljeään oli sodassa. Heidän isänsä kuoli poikiensa ollessa sodassa. Miestään rakastanut poikien äiti kirjoitti silti rintamalle kirjeitä, joissa vakuutti pärjäävänsä. Vaikka ihan taatusti vaikeaa oli, kun miehensä ja poikien isä oli kuollut. (Isäni ei päässyt edes kuolinvuoteelle. Ei saanut siihen lomaa. Veljensä pääsi. Hautajaisiin kaikki sai lomaa.)

Vierailija
34/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Defenssinsä kullakin. Ehkäpä ei kannattaisi kaikkea uskoa.

Vierailija
35/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä tällä porukalla pärjättäis mutta onneksi on Nato. Oli ne Suomen sotamiehet aikoinaan kovia, oikeen miehiä.

Täällä on melkoinen kasa kuolleita ennen kuin täällä meidän lisäksi muiden kuin vihollisten sotilaita näkyy, että tuo on enemmän lohtu niille joita viimeisenä rintamalle haetaan. 

Vierailija
36/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pappa,

Lähetän sinulle parin villasukkia ja reikäleipää. Ollaan kaikki oltu terveitä, toivottavasti sinäkin. Pääsethän kohta lomalle?

Paljon terveisiä, kotiväki

Olen 47. Pappa ei juurikaan sodasta puhunut. Aseeseen hän ei enää koskenut sen jälkeen, kun hänet kotiutettiin marraskuussa 1944. Papan hautajaisissa laulettiin Veteraanin iltahuuto. Hänen valkoisessa arkussaan oli sininen nauha.

Vierailija
37/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pikkusisko on 25v ja molemmat papat oli sodassa. Isovanhemmat syntyi 10-luvulla ja vanhemmat 50-luvulla.

Vierailija
38/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi kysyvät mitäs läksit! Lapsenlapsesi julistavat Suomen kuuluvan kaikille! Anna siis palaa ja taistele tamponiukkojen puolesta!

Vierailija
39/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt, minä olen 60v ja ISÄNI oli sodassa. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat minua yli 10 vuotta nuorempia, ja heidänkin isänsä ovat olleet sodassa. Isoisäni ei ollut sodassa, kun oli silloin jo liian vanha, kun oli yli 40 vuotias. 

Toki minulla on sisko, joka on yli 70, mutta hyvä kuntoinen hänkin. No toisaalta tietenkin kaksikymppisen mielestä 60v on jo toinen jalka haudassa, mutta itse en tunne niin. Vielähän tässä pitää olla työelämän käytettävissä reilu vuosi.

Omalle isälle (joka kuoli jokunen vuosi sitten lähes 100 vuotiaana) voisin kirjoittaa  siitä, miten ylpeä hänestä olen, ja että toivon hänen selviävän hengissä vahingoittumana niin henkisesti, kuin fyysisestikin.  

Vierailija
40/50 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt, minä olen 60v ja ISÄNI oli sodassa. Tiedän myös ihmisiä, jotka ovat minua yli 10 vuotta nuorempia, ja heidänkin isänsä ovat olleet sodassa. Isoisäni ei ollut sodassa, kun oli silloin jo liian vanha, kun oli yli 40 vuotias. 

Toki minulla on sisko, joka on yli 70, mutta hyvä kuntoinen hänkin. No toisaalta tietenkin kaksikymppisen mielestä 60v on jo toinen jalka haudassa, mutta itse en tunne niin. Vielähän tässä pitää olla työelämän käytettävissä reilu vuosi.

Omalle isälle (joka kuoli jokunen vuosi sitten lähes 100 vuotiaana) voisin kirjoittaa  siitä, miten ylpeä hänestä olen, ja että toivon hänen selviävän hengissä vahingoittumana niin henkisesti, kuin fyysisestikin.  

Samoin minä olen 60 ja isäni on sotaveteraani. Oli 3 vuotta sodassa.