Miksi kävelet hiihtoladulla ?
Kysymys otsikossa . Niin , miksi tallot vaivalla laitetut ladut ?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kotikuntani rikkoo törkeästi tasa-arvolainsäädäntöä. Hiihtäjille tehdään kävelyreittien päälle leveitä hiihtobaanoja, mutta kävelijöille ei vaivaannuta auraamaan tai tamppaamaan yhtään rauhallista talvipolkua. Vanhusten ja jalkavaivaisten on lähes mahdotonta kulkea itsetallattuja lumen peittämiä ja epätasaisia polkuja ilman loukkaantumisriskiä.
Ei tuo muksujenkaan kanssa kivaa ole. Rattaat tietysti voi unohtaa, eikä pulkkakaan ihan pienillä kinttupoluilla varsinaisesti toimi. Mutta tärkeintä kai, että himoliikkujille on 100 kilometriä latua.
Opeta ne muksusi hiihtämään jos haluat käyttää hiihtolatuja. Ei tartte olla himoliikkuja ollenkaan hiihtääkseen.
Valitettavasti tänä päivänä pitää olla himoliikkuja että laduille uskaltaa mennä, kiitos laturaivon. Himohiihtäjät eivät siedä yhtään hitaampia tai vasta hiihtämistä opettelevia lapsia, sauvasta saa iskuja jos ladulle kehtaa mennä tukkeeksi sukset jalassa.
Mä en oikein tiedä missä näitä huutavia trikoopellejä on.
Itse hiihdän Vuokatissa hitaaaaasti. Aina on kilpahiihtäjät trikoissaan vaan viuhahtaneet ohi. En ole törmännyt huutajiin. Latuja on riittänyt kaikille. Maastoladuilla kävelevät ärsyttää, ovat vaarallisia. Järviladuilla ei mua kävelijät haittaa, järvelle sopii kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kotikuntani rikkoo törkeästi tasa-arvolainsäädäntöä. Hiihtäjille tehdään kävelyreittien päälle leveitä hiihtobaanoja, mutta kävelijöille ei vaivaannuta auraamaan tai tamppaamaan yhtään rauhallista talvipolkua. Vanhusten ja jalkavaivaisten on lähes mahdotonta kulkea itsetallattuja lumen peittämiä ja epätasaisia polkuja ilman loukkaantumisriskiä.
Ei tuo muksujenkaan kanssa kivaa ole. Rattaat tietysti voi unohtaa, eikä pulkkakaan ihan pienillä kinttupoluilla varsinaisesti toimi. Mutta tärkeintä kai, että himoliikkujille on 100 kilometriä latua.
Opeta ne muksusi hiihtämään jos haluat käyttää hiihtolatuja. Ei tartte olla himoliikkuja ollenkaan hiihtääkseen.
Ei kukaan täysjärkinen vie rattaissa/pulkassa kuskattavan kokoisia mukuloita laduille, jäävät vain jalkoihin ja kotona saa selittää miksi tuntematon setä huusi törkeyksiä ladun tukkivalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Itse hiihdän Vuokatissa hitaaaaasti. Aina on kilpahiihtäjät trikoissaan vaan viuhahtaneet ohi. En ole törmännyt huutajiin. Latuja on riittänyt kaikille. Maastoladuilla kävelevät ärsyttää, ovat vaarallisia. Järviladuilla ei mua kävelijät haittaa, järvelle sopii kaikki.
Miksi ne kävelijät muka vaarallisia ovat?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c6c89523-0f35-4742-b39b-654fa0e7fe4c
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a2f4e375-1272-461e-9a63-47f6aeac3cb2
jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turvallista lasten laduilla hiihtää. Nuo laduil
Mutta ajattelet että ois sitten turvallista kävellä?!
Kyllä minä olen opettanut lapseni hiihtämään eikä kukaan ole koskaan sanonut pahasti, pelkästään positiivista palautetta tulee. Tietenkin opettelemme samalla käytöstavat ladulla eli ei häiritä muita kulkijoita enempää kuin on välttämätöntä. Luultavasti tiedän siis aika paljon paremmin millaisia hiihtäjiä siellä laduilla kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne
Et liene koskaan hiihtänyt jos pitää kysyä. Esim laskussa, kun koiranpaskattaja on keskellä latua, niin se on vaarallista. Näkyvyys on monissa maastonkohdissa huono ja vauhtiero melkoinen hiihtäjän ja keskellä latua kävelevän välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysjärkinen vie rattaissa/pulkassa kuskatta
Just oli sunnuntaina joku aivan pieni taapero isänsä kanssa ladulla, nämä herättää aina ihastuneita huokauksia ohi hiihtävissä mummoissa ja tädeissä. Tietysti kannattaa miettiä vähän minne menee hiihtämään ja jättää ne jyrkimmät kilpaladut pienten lasten kanssa välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne
Et liene koskaan hiihtänyt jos pitää kysyä. Esim laskussa, kun koiranpaskattaja on keskellä latua, niin se on vaarallista. Näkyvyys on monissa maastonkohdissa huono ja vauhtiero melkoinen hiihtäjän ja keskellä latua kävelevän välillä
Ei kuulosta yhtään sen vaarallisemmalta kuin ladulle kaatunut hiihtävä lapsi tai aloittelija. Eli isoin ongelma taitaakin siis olla hiihtäjät jotka huonosta näkyvyydestä huolimatta hiihtävät sokkona sillä oletuksella että kyllä se latu on vapaa kun eilenkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tänä päivänä pitää olla himoliikku
Älä puhu p*skaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en varsinaisesti kävele hiihtoladulla, siis sen perinteisen uran päällä. Kävelen luisteluosuudella sen takia, että kävelyreitilleni ajetaan latu joka ikinen talvi. Kävelen sitä n. 200-300 m, koska se menee reitillä, jota kuljen ympäri vuoden. Loput kymmenet kilometrit jätän suosiolla hiihtäjille.
Ladulla ei saa kävellä. Siinä voi loukkaantua vakavasti. Suksissa ei ole jarruja.
Vierailija kirjoitti:
"Tuo vaihtoehto ei toimi koska silloin se latu vasta tallotaankin. Näitä on kyllä nähty. Reiluinta ois, ettei aurata kenellekään mitään, muuten aina joku pahoittaa mielensä koska just se hänen suosikkipolkunsa ei ole aurattu. "
Täälläpäin toimi oikein hyvin, kunnes päätettiin ajaa kävelijät pois ja ottaa luisteluhiihtäjät tilalle. Nyt sitten itkee kaikki kilpaa: hiihtäjät kun ladut on kynnöspeltoa ja kävelit koska hiihtäjät on mulkkuja ja/tai kävelijöille ei ole reittejä missä kävellä.
Meillä päin ei ole ikinä ollut tuommoista käytäntöä, ei ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Kokeilut yhteisistä reiteistä päättyy siihen, että koko ura on kävelytie ja hiihtää voi jos jostain välistä mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jne
Et liene koskaan hiihtänyt jos pitää kysyä. Esim laskussa, kun koiranpaskattaja on keskellä latua, niin se on vaarallista. Näkyvyys on monissa maastonkohdissa huono ja vauhtiero melkoinen hiihtäjän ja keskellä latua kävelevän välillä
Kuulostaa aika varomattomalta. Voihan siellä olla vaikka toinen hiihtäjä turvallaan sen koirankusettajan sijaan. Ajatko autoakin samaan tyyliin, että luotat huonossa näkyvyydessä vain onneesi?
Vierailija kirjoitti:
Koska joku i d i o o t t i on tehnyt ladun kävelytien päälle.
Ladun tekijä eli latumestari on tehnyt ladun. Konetyö on kallista jos latu joudutaan korjaamaan sinun kävelysi takia.
Miltä sinusta tuntuisi jos joku tulisi ja rikkoisi sinun työsi.
Vierailija kirjoitti:
Minulta murtui käsi kun koiranulkoiluttaja käveli ladulla ja piti joko jyrätä ladulla oleva pieni koira (todennäköisesti tappaen sen) tai heittäytyä itse kumoon. Ei edes pahoittelua kuulunut vaikka heidän syystään loukkaannuin ja itseni uhraten pelastin lemmikkinsä hengen.
Olen pahoillani. Teitkö edes ilmoitusta? Samaa olen pelännyt. Täällä on mäkinen lähilatu ja niin taitava hiihtäjä en ole, että alamäessä osaisin vauhdin pysäyttää. Kerran meni niin läheltä, että koiran ulkoiluttaja tajusi päästää fleksistä irti ja koira ehti juosta pois alta. Muuten olisin ajanut päin hihnaa ja olisi kaikki oltu nurin siellä ladulla.
Vierailija kirjoitti:
Koska minulla on oikeus kävellä siellä. Mene muualle hiihtämään valipelle!
Ladulla ei saa kävellä. Siinä voi loukkaantua vakavasti. Suksissa ei ole jarruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuo vaihtoehto ei toimi koska silloin se latu vasta tallotaankin. Näitä on kyllä nähty. Reiluinta ois, ettei aurata kenellekään mitään, muuten aina joku pahoittaa mielensä koska just se hänen suosikkipolkunsa ei ole aurattu. "
Täälläpäin toimi oikein hyvin, kunnes päätettiin ajaa kävelijät pois ja ottaa luisteluhiihtäjät tilalle. Nyt sitten itkee kaikki kilpaa: hiihtäjät kun ladut on kynnöspeltoa ja kävelit koska hiihtäjät on mulkkuja ja/tai kävelijöille ei ole reittejä missä kävellä.
Meillä päin ei ole ikinä ollut tuommoista käytäntöä, ei ainakaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Kokeilut yhteisistä reiteistä päättyy siihen, että koko ura on kävelytie ja hiihtää voi jos jostain välistä mahtuu.
Mä hiihtelen tuolla Espoon keskuspuistossa aika ajoin. Siellä on pääreiteillä latu ja kävelijöille aurattu ura erikseen. Ihan kohtuullisen hyvänä tuntuu ladut pysyvän, helpompihan siellä auratulla polulla on kävelijöiden kulkea kuin ladulla.Toki on kohtia mistä lähtee polkuja umpimetsään niin niistä kulkevat ladun yli. Sitä tuskin voi estää, enkä sitä isoksi riesaksi ole kokenut.
Ladulla tapahtuneista onnettomuuksista ei kirjoiteta lehdissä. Hiihdän PK-seudulla 1000 km vuodessa. Tunnen kaksi onnetonta tapausta jossa toisessa koira oli jäänyt ladulla hiihtäjän alle ja jouduttiin lopettamaan ja toisessa hiihtäjä oli törmännyt ladulla kävelijään joka oli saanut keuhkoverenvuodon ja aivotärähdyksen. Kummassakaan tapauksessa hiihtäjälle ei käynyt mitään koska tämä oli ehtinyt varautua törmäykseen. Iso mieshiihtäjä joka äänettömästi tulee alamäestä 50 km/h voi hyvin verrata törmäykseen mopon kanssa. Siellä ladulla ei pidä kävellä haverin vaara on suuri ja loppuelämä voi mennä pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta murtui käsi kun koiranulkoiluttaja käveli ladulla ja piti joko jyrätä ladulla oleva pieni koira (todennäköisesti tappaen sen) tai heittäytyä itse kumoon. Ei edes pahoittelua kuulunut vaikka heidän syystään loukkaannuin ja itseni uhraten pelastin lemmikkinsä hengen.
Olen pahoillani. Teitkö edes ilmoitusta? Samaa olen pelännyt. Täällä on mäkinen lähilatu ja niin taitava hiihtäjä en ole, että alamäessä osaisin vauhdin pysäyttää. Kerran meni niin läheltä, että koiran ulkoiluttaja tajusi päästää fleksistä irti ja koira ehti juosta pois alta. Muuten olisin ajanut päin hihnaa ja olisi kaikki oltu nurin siellä ladulla.
Ja kun niillä ei ole edes heijastimia tai valoja, mustat vaatteet ja musta koira mustassa flexissä valaisemattomalla ladulla... Kaatuneen hiihtäjän näkisi koska sillä olisi otsalamppu.
Koirien ulkoiluttaminen laduilla on ihan laissa kielletty. Tarkistaa voi vaikka minilexistä. Kävely on kielletty yleensä vain järjestyssäännöissä. Koira- ja kävelyladut on erikseen.