Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kävelet hiihtoladulla ?

Vierailija
06.12.2023 |

Kysymys otsikossa . Niin , miksi tallot vaivalla laitetut ladut ? 

Kommentit (282)

Vierailija
241/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein tiedä missä näitä huutavia trikoopellejä on.

Itse hiihdän Vuokatissa hitaaaaasti. Aina on kilpahiihtäjät trikoissaan vaan viuhahtaneet ohi. En ole törmännyt huutajiin. Latuja on riittänyt kaikille. Maastoladuilla kävelevät ärsyttää, ovat vaarallisia. Järviladuilla ei mua kävelijät haittaa, järvelle sopii kaikki.

Taitaa nuo ongelmat niin kävelijöiden kuin raivoajien suhteen olla pienempiä Vuokatin tyylisissä paikoissa kuin vaikka jossain Paloheinässä.

Jälkimmäiseen kun ensilumilla sullotaan 500 hihtäjää parin kilometrin lenkille ja seassa on porukkaa joka on häthtää tullut töiden jälkeen "työstressiä" purkamaan, kello huutaa ranteessa kuinka syke laskee ja takaraivossa kolkuttaa ajatus että taas kun kotiin menee niin siellä akka/ukko kitisee että ois tässä ollut muutakin puuhaa kuin hiihteleminen niin monella tuntuu olevan pipo niin kireällä että jos vielä vähän ruuvaa kireämmälle niin pullahtaa silmät päästä. 

Itse en siksi viitsi noihin kinkereihin oikein mennä sekaan hiihtämäänkään. Kaikenlaista paskaa on tullut nähtyä, sauvoilla hakkaamisesta ja tönimisestä ihan kunnon nyrkkihippaan. Omia lapsia en missään tapauksessa sekaan veisi.

Vierailija
242/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ladulla tapahtuneista onnettomuuksista ei kirjoiteta lehdissä. Hiihdän PK-seudulla 1000 km vuodessa. Tunnen kaksi onnetonta tapausta jossa toisessa koira oli jäänyt ladulla hiihtäjän alle ja jouduttiin lopettamaan ja toisessa hiihtäjä oli törmännyt ladulla kävelijään joka oli saanut keuhkoverenvuodon ja aivotärähdyksen. Kummassakaan tapauksessa hiihtäjälle ei käynyt mitään koska tämä oli ehtinyt varautua törmäykseen. Iso mieshiihtäjä joka äänettömästi tulee alamäestä 50 km/h voi hyvin verrata törmäykseen mopon kanssa. Siellä ladulla ei pidä kävellä haverin vaara on suuri ja loppuelämä voi mennä pilalle.

Onkohan näistä oikeusjuttuja ollut. Voipi olla hiihtäjä maksumiehenä, vaikka kävelijä väärässä paikassa onin. Isolla äänettömällä 50km/h miehelläkin on velvollisuutensa ja se koiranulkoiluttaja tms hortoilija voisi yhtä hyvin olla toinen hiihtäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lensin kerran metsään alamäessä kun joku oli taas kävellyt latujen välissä ja kävelyjälki oli tehnyt sellaisen pienen kohouman joka oli jäätynyt. Ladut oli peilijäässä enkä nähnyt iltahämärässä kunnolla kun hiihtolasit oli huurussa . Jarrutin alamäessä auraamalla toista suksea latujen välissä ja se nappasi siihen kävelijän jälkeen ja siitä lensin metsän puolelle onneksi puun ohi. Jalkaan sattui ja jouduin lähtemään sairaalaan kuvauttamaan sen. Sillä kertaa ei ollut mikään hajonnut. Harrastan alamäkiajoa ja melkein kaikki luut on joskus murtunut ja makuaistikin mennyt päätällissä aikoinaan.

Vierailija
244/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ladulla tapahtuneista onnettomuuksista ei kirjoiteta lehdissä. Hiihdän PK-seudulla 1000 km vuodessa. Tunnen kaksi onnetonta tapausta jossa toisessa koira oli jäänyt ladulla hiihtäjän alle ja jouduttiin lopettamaan ja toisessa hiihtäjä oli törmännyt ladulla kävelijään joka oli saanut keuhkoverenvuodon ja aivotärähdyksen. Kummassakaan tapauksessa hiihtäjälle ei käynyt mitään koska tämä oli ehtinyt varautua törmäykseen. Iso mieshiihtäjä joka äänettömästi tulee alamäestä 50 km/h voi hyvin verrata törmäykseen mopon kanssa. Siellä ladulla ei pidä kävellä haverin vaara on suuri ja loppuelämä voi mennä pilalle.

Onkohan näistä oikeusjuttuja ollut. Voipi olla hiihtäjä maksumiehenä, vaikka kävelijä väärässä paikassa onin. Isolla äänettömällä 50km/h miehelläkin on velvollisuutensa ja se koiranulkoiluttaja tms hortoilija voisi yhtä hyvin olla toinen hiihtäjä.<

Kävelijä korvaa onnettomuustapauksessa. Sen tietää ainakin jokainen hiihtäjä. Siksi laskevat mieluummin päälle kuin väistävät.

"Järjestyslaki kieltää koirien ulkoiluttamisen ladulla, ja esimerkiksi kuluttajaturvallisuuslain takia palveluntarjoaja eli kaupunki voi kieltää kävelyn ladulla, sillä kävelijät ovat vaaraksi hiihtäjille. Jos ladulla kävelee ja aiheuttaa vahingon, siitä vastaa kävelijä."

Vierailija
245/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hiihdän Vuokatissa hitaaaaasti. Aina on kilpahiihtäjät trikoissaan vaan viuhahtaneet ohi. En ole törmännyt huutajiin. Latuja on riittänyt kaikille. Maastoladuilla kävelevät ärsyttää, ovat vaarallisia. Järviladuilla ei mua kävelijät haittaa, järvelle sopii kaikki.

Taitaa nuo ongelmat niin kävelijöiden kuin raivoajien suhteen olla pienempiä Vuokatin tyylisissä paikoissa kuin vaikka jossain Paloheinässä.

Jälkimmäiseen kun ensilumilla sullotaan 500 hihtäjää parin kilometrin lenkille ja seassa on porukkaa joka on häthtää tullut töiden jälkeen "työstressiä" purkamaan, kello huutaa ranteessa kuinka syke laskee ja takaraivossa kolkuttaa ajatus että taas kun kotiin menee niin siellä akka/ukko kitisee että ois tässä ollut muutakin puuhaa kuin hiihteleminen niin monella tuntuu olevan pipo niin

Tämä on varmaan totta! Täällä Vuokatissa riittää latua kaikille ja toki myös maastossa on olemassa kävelyreittejä. 

Vierailija
246/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää valita niin itse lasken kävelijää tai eläintä päin. Se antaa periksi. Jos yrittää väistää metsään ja menee puuta päin niin aina sattuu ja menee omasta vakuutuksesta.

Vierailija
247/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Järjestyslaki kieltää koirien ulkoiluttamisen ladulla, ja esimerkiksi kuluttajaturvallisuuslain takia palveluntarjoaja eli kaupunki voi kieltää kävelyn ladulla, sillä kävelijät ovat vaaraksi hiihtäjille. Jos ladulla kävelee ja aiheuttaa vahingon, siitä vastaa kävelijä."

Suomessa homma ei "valitettavasti" toimi niin että yksi väärä oikeuttaisi toisen. Siellä ladulla voisi kävelijän sijaan olla hiihtävä lapsi tai kaatunut aikuinen ja se päälle laskija on vastuussa siitä että etenee sellaisella nopeudella että pystyy reagoimaan yllättäviinkin tilanteisiin.  Avainsana tuossa lainauksessakin on "aiheuttaa". Sokkona päälle syöksyvä hiihtäjä voi olla vahingon aiheuttaja siinä missä väärässä paikassa oleva kävelijäkin - ja puhun nyt ihan juridisessa mielessä, korvausvastuun kannalta.

Vierailija
248/282 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä laduntallaajat tuskin ovat koskaan sen enempää hiihtäneet, kun eivät ymmärrä millaisia vaaratilanteita kuoppaiset jäiset ladut kaikille latureittiä käyttäville aiheuttavat.

Vierailija
249/282 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa, jonka takaa menee polku läheiseen metsään. Siinä välissä pururata jossa latu. Pakko kävellä ladun yli, että pääsen koiran kanssa metsään. Ei voi mitään. Ja niin kauan kuin tässä asun, niin tulen kävelemään siitä...kesät ja talvet

Vierailija
250/282 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kävellään kun ei huomioida muita. Se on tämä nykyajan  minäminäminä- kulttuuri.

Vierailija
251/282 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä laduntallaajat tuskin ovat koskaan sen enempää hiihtäneet, kun eivät ymmärrä millaisia vaaratilanteita kuoppaiset jäiset ladut kaikille latureittiä käyttäville aiheuttavat.

Sukset on siitä hyvät että juuri ne kuopat ei aiheuta mitään ongelmia. Siksi ihmettelen että mikä tämä ongelma on?

Kyllä kävelijä tajuaa hiihtäjän kuullessaan ja nähdessään astua sivuun. Joten ongelmaa ei ole.

Kuopat ladulla jää suksien alle. Suksilla pääsee kätevästi ojankin yli juuri sen ominaisuuden vuoksi. Sukset on paremmat keksintönä kuin lumikengät.

Vierailija
252/282 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne hiihtoladut on tehty vääriin paikkoihin, kuntopoluille. Hiihtäjät suksikoon metsään ulisemasta!

Vierailija
253/282 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin.

Vierailija
254/282 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaivalla laitetut? Hitto. Yks tyyppi istuu koneen ohjaimissa ja kone tekee ladun. Sitten voitaisi puhua vaivalla tehdystä, kun pari kolme tyyppiä kävisi hiihtäen tekemässä latua kymmeniä kilometrejä työpäivän aikana. Mutta kun istutaan latukoneen hytissä ja ajellaan hupia pitkin metsää. Olisi hauskaa toimia niin helpossa työssä.

On kyllä varsinaiset Ajatusten Tonavat vai pitäisikö sanoa tolvanat. Latupohjia tehdään ensin pieteetillä ja pitää olla kunnolla lumipohjaa, ettei heti kivet raavi suksen pohjia. 

Ja sitten jälkimmäisestä väitteestä, että tehdään suksilla ladut. Tehtiin ala-asteella koulussa ladut-ei siis vaadi kovin kummoista osaamista ja aivan typerää tehdä suksilla ladut, kun sauvat onkin sitten vajonneena johonkin 15-30 cm päähän.

Vierailija
255/282 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kerrostalossa, jonka takaa menee polku läheiseen metsään. Siinä välissä pururata jossa latu. Pakko kävellä ladun yli, että pääsen koiran kanssa metsään. Ei voi mitään. Ja niin kauan kuin tässä asun, niin tulen kävelemään siitä...kesät ja talvet

Ladun ylitys on ok. Latua pitkin kävely ei ole ok turvallisuussyistä.

Oma kotikaupunki hoitaa hienosti asiat: talvellä vedetään kävely- ja pyöräilyreitit pururadan läheisyyteen. Niitä ylläpidetään säännöllisesti. Näin hiihtäjillä on turvallista hiihtää ja kävelijät sekä pyöräilijät pääsevät myös metsään. Harmi, että joidenkin pitää silti ihan vittumaisuuttaan kävellä ladulla. 

Vierailija
256/282 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkimmäiseen kun ensilumilla sullotaan 500 hihtäjää parin kilometrin lenkille ja seassa on porukkaa joka on häthtää tullut töiden jälkeen "työstressiä" purkamaan, kello huutaa ranteessa kuinka syke laskee ja takaraivossa kolkuttaa ajatus että taas kun kotiin menee niin siellä akka/ukko kitisee että ois tässä ollut muutakin puuhaa kuin hiihteleminen niin monella tuntuu olevan pipo niin

Oon hiihtänyt 15 vuotta Paloheinässä. Maailman vilkkain latu-sanotaan. Autoja Saksan ja Norjan rekkareissa. Sami Jauhojärvi, Mikael Fogelholm yms. tuttuja urheilunaamoja näkynyt moneen otteeseen.

Kertaakaan en ole törmännyt laturaivoon. En lapsen kanssa enkä yksinäni. Pidän hyvän fiiliksen hiihtäessäni yllä ja tsemppaan pikkuhiihtäjiä. Mua on autettu ladulla kadonneiden kuulokkeiden kanssa ja lisäksi oon jelppinyt muita. On kilpailuhenkisempiä hiihtäjiä, mutta he pääsevät kyllä ohi ja itselläni  on myös sen verran tilannetajua, että päästän ohi ohittajan.

Laduilla kävely (on se sitten vapaan- tai perinteisen uralla) on yksiselitteisesti kielletty. Kävelijät luovat vaarantilanteita piittaamattomattomalla käytöksellä tällä vilkkaalla ladulla. Oon sanonut pari kertaa koiranulkoiluttajille latukävelykiellosta. Monesti on ollut sama koiranulkoiluttaja. Ja se on itsekkyyttä, ei oikeus kävellä ladulla. Keskuspuistossa on talvisin todella runsaasti maastoa kävellä-on polut metsissä, on ISOT koirapuistot, on ISOT pellot monessa paikkaa.   

Vierailija
257/282 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt laturaivoon ainakin Espoon Oittaalla sekä Etelä-Savossa ihan maastossa ja metsän siimeksessä hiihdellessä. Joidenkin mielestä kaikkien tulisi hiihtää kilpavauhtia, jos itsekin on hirmuvauhtinen himohiihtäjä. Sunnuntaihiihtäjät tuntuvat pilaavan näiden veren maku suussa puskijoiden treenin kokonaan, vaikka ohi hyvin pääseekin ja itse toki hiihtäessä väistän nopeampia, jos tarve on. Jos se hiihtäminen on niin kauhean vakavaa, niin kyllä siinä ilmeisesti voi sappi kiehahtaa, jos jotkut toiset ottavat vähän rennommin.

Olen hiihtänyt myös Ylläksellä. Siellä laturaivo on täysin tuntematon käsite. Hiihtäjät ovat ystävällisiä ja tervehtivät, riippumatta, minkä kuntoisia ja vauhtisia kukakin on. Latua riittää jokaiselle.

Vierailija
258/282 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan hiihtäjä ei ole vielä vastannut, miksi kävelytiet ja kevyenliikenteen väylät pilataan moneksi kuukaudeksi hiihtoladuilla? Miksi latuja ei tehdä muualle?

Hiihdän reitillä , minkä varrella ja alussa on kyltit , missä lukee  että reitti tarkoitettu hiihtokaudella vain hiihtoon ja siinä mainitaan erikseen , että tuolloin kävely ja koiranulkoilutus kielletty . 

Vierailija
259/282 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkeleen n e e k e r i t

Vierailija
260/282 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti espoon päättäjät taitaa ite olla hiihtohulluja ja ajavat omia etujaan. Luuletko että ihmiset ei oo valittanu kunnalle?? Ei mitään järkeä tossa touhussa että tuetaan yhtä lajia koko talvi. Eikö ne seköpää raivohiihtäjät voi tunkea omille reiteille ja raivotkoon sielä keskenään ja kävelijät sitte omille. Ei kaikkia reittejä tarvi varata hiihtäjille. Jos ladut ei riitä nii menköön jäälle hiihtämään, lisäks on laskettelukeskuksienkin yhteydessä latuja vaikka ja kuinka.