Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kävelet hiihtoladulla ?

Vierailija
06.12.2023 |

Kysymys otsikossa . Niin , miksi tallot vaivalla laitetut ladut ? 

Kommentit (282)

Vierailija
181/282 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista luettavaa yksinkertaisilta minä, minä ihmisiltä :( Ne ladut on talvella tehty hiihdettäviksi ja muina aikoina voi pururadoilla kävellä. Voihan sitä kysyä toisin päinkin, miksi reitit tulisi olla kävelijöille 12 kk vuodessa ja muille ei lainkaan? Itse en edes hiihdä kuin muutaman kerran vuodessa, mutta ei silti tulisi mieleenkään mennä kävelemään laduille! Löydän kyllä muitakin reittejä. Toisaalta, täällä päin ne latujen kävelijät ovat juurikin niitä vähän syrjäytyneitä rassukoita jotka sätkä suupielessä vievät koiran lähimetsään kun ei kauemmaskaan jaksa ja viitsi. Yleensä perusteluna juurikin tuo "täällä mä aina kävelen".

Vierailija
182/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtäminen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

Hiihtäminen kuuluu suomalaiseen perseeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tik Tok haaste #mönkijälläladulle

Vierailija
184/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laduilla kävely on kielletty. Pystyy sitä lyhyen talvikauden aikana kävelemään monessa muussa paikassa.

Mee niitten suksies kans sinne metsään tekemään latua ja hiihtämään, sinne ne sukset on alunperin tarkoitettukin.

Vierailija
185/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska jonkun neropatin mielestä on ok vetää kaikki lähistön ulkoilureitit laduiksi joka talvi. Yhtenä kesänä noita ulkoilureittejä vielä levennettiin ja ehdin jo ajatella että nyt on tultu järkiinsä ja ensi talvena siellä menee sekä latu että kävelyreitti, mutta sen sijaan meneekin nyt kaksi latua + vapaan hiihtäjille tarkoitettu baana keskellä. Joku järki voisi hommassa olla, että olisi reittejä suksettomillekin.

Vierailija
186/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista luettavaa yksinkertaisilta minä, minä ihmisiltä :( Ne ladut on talvella tehty hiihdettäviksi ja muina aikoina voi pururadoilla kävellä. Voihan sitä kysyä toisin päinkin, miksi reitit tulisi olla kävelijöille 12 kk vuodessa ja muille ei lainkaan? Itse en edes hiihdä kuin muutaman kerran vuodessa, mutta ei silti tulisi mieleenkään mennä kävelemään laduille! Löydän kyllä muitakin reittejä. Toisaalta, täällä päin ne latujen kävelijät ovat juurikin niitä vähän syrjäytyneitä rassukoita jotka sätkä suupielessä vievät koiran lähimetsään kun ei kauemmaskaan jaksa ja viitsi. Yleensä perusteluna juurikin tuo "täällä mä aina kävelen".

Saa noilla reiteillä kävelyn lisäksi pyöräillä ja vaikka hiihtää rullasuksilla ympäri vuoden, ei ne pelkästään kävelijöille ole. Hiihtäjät ovat ainoa ryhmä joilla on niihin osan vuodesta yksinoikeus.

Vierailija
187/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hiihtäjät kuvittelee, että ulkoilutie, jonka molempiin laitoihin on vedetty ladut, on tarkoitettu vain hiihtäjille? Helsingistä ainakin taitaa löytyä vain kaksi pelkästään hiihtäjille tarkoitettua varsinaista latua, kaikki muut ovat muidenkin käytössä ulkoiluun, joten lopettaisitteko muille raivoamisen ja ottakaa muutkin liikkujat huomioon.

Kyllä ainakin minun kotikaupungin säännöissä ihan lukee ettei laduilla saa kävellä. Koskee siis myös sitä luistelu-uraa. 

Ymmärrän hyvin nämä tietyt pätkät, joissa latua pitkin oikaistaan kävelypolulta toiselle muutaman kymmenen metrin matka tms. Mutta sitä on vaikea käsittää, miksi pitää kävellä ladulla, vaikka siinä ihan vieressä menisi aurattu ja hiekoitettu kevyen liikenteen väylä? Tai lukemattomia hyvin tampattuja kävelypolkuja. Tai on aurattu oikein kävelyura siihen hiihtobaanan viereen, lähinnä siis jääladuilla, siitä huolimatta jotkut talsii ladut montuille ja parhaat jättää koiranp*skat lojumaan keskelle latua. 

Vierailija
188/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, minäkö? En kai minä kävele, edes kadulla.

Vierailija
189/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska jonkun neropatin mielestä on ok vetää kaikki lähistön ulkoilureitit laduiksi joka talvi. Yhtenä kesänä noita ulkoilureittejä vielä levennettiin ja ehdin jo ajatella että nyt on tultu järkiinsä ja ensi talvena siellä menee sekä latu että kävelyreitti, mutta sen sijaan meneekin nyt kaksi latua + vapaan hiihtäjille tarkoitettu baana keskellä. Joku järki voisi hommassa olla, että olisi reittejä suksettomillekin.

Jep, sen vapaan hiihtäjien baanan vois aivan hyvin laittaa kävelijöille.

Pertsa riittää ja tasatyöntö kasvattaa kuntoa.

Vierailija
190/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukset on keksitty helpottamaan upottavassa lumessa liikkumista, kävely hangessa taas on vaikeaa. On siis aika nurinkurista että kävelijät ajetaan talveksi umpihankeen ja kävelyreiteille ajellaan ladut. Tehokkaampaa liikuntaakin olisi se hiihtäminen umpihangessa!

Vierailija
191/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä jotenkin paha olla? Ei tulisi itselleni mieleenikään tehdä kiusaa toisille. Joku on vaivalla tehnyt ladun ja toiset menevät pilaamaan sen. Vähän pimeetä. Kannattaa hakea ulkopuolista apua, jos toisten kiusaaminen on teistä kivaa. Ei ole normaalia, oikeasti.

Oon kans miettinyt, että kun ei minulle ole tullut mieleenkään esim hiekoittaa luistelukenttää vaikka se on aika ikävän liukas talvella, mutta ois kiva oikaista sen poikki. Tai sotkea tennis- ja futiskenttiä. Miksi hiihtoladut olisi jotenkin eri asia, että ne voi vapaasti käydä pilaamassa kun itseä nyt sattuu huvittamaan kävellä just siinä? 

Minullakin on koiria ja lenkkeilen paljon enemmän kuin hiihdän, mutta löydän kyllä paljon muita reittejä kävelyyn talviaikaan. Ei tullut mieleenkään mennä laduilla kävellen edes niinä parina vuosikymmenenä jona en hiihtänyt koskaan. Pelkkää itsekkyyttä ja/tai tyhmyyttä se laduilla kävely on, tekosyitä voi toki keksiä.

Vierailija
192/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukset on keksitty helpottamaan upottavassa lumessa liikkumista, kävely hangessa taas on vaikeaa. On siis aika nurinkurista että kävelijät ajetaan talveksi umpihankeen ja kävelyreiteille ajellaan ladut. Tehokkaampaa liikuntaakin olisi se hiihtäminen umpihangessa!

Kävelijöille on kymmeniä kilometrejä hiekoitettuja kävelyteitä ja sen lisäksi metsäpolut jota ihmiset tamppaa mennessään, miksi ne ei riitä vaan pitää ne hiihtäjienkin reitit saada? 

Vierailija
193/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitä valituksesi kunnalle, siellä se päätetään minne hiihtoladut ajetaan. Niin kauan kun ne reitit tehdään laduiksi, niillä ei saa kävellä. 

Vierailija
194/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä reittejä suksettomillekin, mutta jostain syystä ne ei kelpaa. 

Vierailija
195/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, sen vapaan hiihtäjien baanan vois aivan hyvin laittaa kävelijöille.

Pertsa riittää ja tasatyöntö kasvattaa kuntoa.

Meilläpäin kulki aikanaan kävelijät/juoksijat ja hiihtäjät ihan sulassa sovussa vierekkäin, mutta kun tuo vapaan hiihtobuumi alkui niin varmaan joku aktiivi sitten ajoi läpi sen että jalkamiehet häädettiin reiteiltä pois että mahtuu myös vapaata hiihtämään. Ja nyt sitten valitetaan kun ladut on kuopilla.

Vierailija
196/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka teineinä mentiin koululle ysärinä ja piti ohittaa yksi latu ja kävellä sitä pitkin noin kymmenisen metriä että pääsi tielle. Kerran tuli yksi perinteisen suomalaisen näköinen mies  tuulipuvussa huutamaan meidän takaa. Oltiin siinä piilossa kuusten takana tupakalla ennen koululle saapumista.

Ei siinä mitään, säikähdettiin melkoisesti. Haistatettiin pitkät äijälle, niin alkoi huitomaan sauvoilla ja uhkailemaan turpaan laittamisella. Tiesi kenen poikia ollaan jne. Mun kaveri kävi vetämässä aamupaskat arkiaamuisin tän miehen rivitalon taakse ladulle kostoksi. Paskaa kertyi melkoinen keko ja keväällä oli raisun näköinen rallirata.

Oli varmasti hauska lähteä hiihtämään sukset paskassa :D

Vierailija
197/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelijöille on kymmeniä kilometrejä hiekoitettuja kävelyteitä ja sen lisäksi metsäpolut jota ihmiset tamppaa mennessään, miksi ne ei riitä vaan pitää ne hiihtäjienkin reitit saada? 

Tää on se kysymys mihin oikeasti kiinnostaisi saada vastaus. Mutta sitä ei saa, koska sitä ei ole. Pelkkiä alapeukkuja saa. 

Vierailija
198/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä reittejä suksettomillekin, mutta jostain syystä ne ei kelpaa. 

Ei täällä ainakaan ole kävellijöille tarjolla muuta kuin tienlaidassa kulkevat kevyenliikenteenväylät talvisin. Jokaikinen metsäreitti ajetaan laduksi. 

Vierailija
199/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on se kysymys mihin oikeasti kiinnostaisi saada vastaus. Mutta sitä ei saa, koska sitä ei ole. Pelkkiä alapeukkuja saa. 

Siis pitääkö sinun oikeasti ihan kysyä että miksi joku haluaisi mieluummin kävellä metsässä kuin tienvarressa?

Vierailija
200/282 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa tuo hiihtolatujen suosiminen. Lähistöllä ei ole mitään puistikkoa tai metsää mihin lumen aikana pääsisi kävelemään luonnossa. Toki voin kävellä siinä ajotien reunaan kasatun lumikasan päällä autojen pörrätessä ohi, mutta se ei ihan luonnosta mene minulle.

Nyt on kävelty lumihangessa pieni lenkki metsään pururadalle (n. 300 m), missä pääsee hieman puiden sekaan. Sitä ei siis aurata tänä vuonna ja sinne ei ole tehty latujakaan. Tavallisesti kesällä pystyn tekemään pururatoja pitkin yli 10 km lenkin. 

Menisin hiihtelemään mielelläni aina silloin tällöin, mutta ilmeisesti olen liian hidas tms., koska huutoa tulee hiihtämisestäkin. (ja juu oikeaan suuntaan olen menossa ja perinteistä latua pitkin). Ilmeisesti hiihtämisestä ei saa kuitenkaan nautiskella. Lapsia en uskalla päästää hiihtämään myöskään yksin, sauvasta kun saa jo tällainen isompikin ihminen. Ja lapset saattaisivat jopa nauraa ja tykätä hiihtämisestä.

Mutta nyt siis en siis hiihdä enkä kävele. Jee.