Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

spagettikastike oli yön pöydällä, voiko vielä syödä?

Vierailija
04.01.2007 |

Mies tuli eilen myöhään töistä ja oli unohtanut laittaa syötyään kattilan jääkaappiin. Nyt minun ja lasten ruoka oli koko yön pöydällä. Voiko vielä syödä vai heitänkö pois ja keksin muuta...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys

Kuinka kauan paistettu ruoka, jossa on lihaa, säilyy huoneenlämmössä (25 astetta)?

Vastaus:

Niin liha kuin muukin lämmin ruoka säilyy huonosti huoneenlämmössä. Mieluiten ruoka syödään heti tarjoiluvalmiina ja heti syönnin jälkeen pakataan tiiviisti jääkaappiin. Huoneenlämmössä ilman kuumasäilytysalustoja (esim. kiehuva vesihaude) lämmintä ruokaa suositellaan säilytettäväksi enintään kaksi tuntia. Alle 65 asteen lämpöisessä ruoassa mikrobitoiminta lisääntyy kovaa vauhtia.

Vierailija
22/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla tyylillä saa muita kuuntelemaan omaa mielipidettään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokamyrkytystä?

se on hirvee kokemus..

en söisi. Liha (ja kala) on pahin. Kasviskastiketta (maidotonta) voisin veilä syödäkin

Vierailija
24/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun niin kovasti suosittelevat syömään pilaantumisriskin saanutta ruokaa, huh huh! Toivottavasti ap tajuaa olla antamatta tuota ruokaa lapsilleen, etteivät ole kohta sairaalassa tipassa tms.

Vierailija
25/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa.

Vierailija
26/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..täällä bakteerikammoisia mammoja liikkeellä. No, samasta asiasta olen lääkäri-mieheni kanssa väitellyt; yleensä HÄN on unohtanut yöksi ruokaa huoneen lämpöön ja kun motkotan hänelle aamiaispöydässä ruoan hukkaan heittämisellä, hän sanoo aina, että ei se mitään pilalla ole, tässä ajassa. Ja vetelee safkat hyvällä ruokahalulla naamariinsa.

Vierailija
27/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsikin sen tietää -joka toista idiootiksi haukkuu on itse sellainen!

Vierailija
28/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi enkä antaisi muidenkaan syödä. t. elintarvikealalla oleva

Vierailija
29/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys ei koske edelleenkään kaikkia, ikävä kyllä.

Vierailija
30/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikrobiologiystäväni suhtautuu puolestaan hyvin tiukasti ruuan säilyttämiseen oikeassa lämpötilassa

Vierailija
31/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut.

Vierailija
32/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toki tieteelliset faktat, mutta käytännössä ruokaa voi säilyttää lämpimässä paljon pidempään kuin suositellaan. Käytännössä meidän perhe ei ole 7 vuoteen sairastanut mahatautia, vaikka käsiä ei joka välissä pestäkään ja llikaiselle (todellakin!) lattialle pudonneita ruokapaloja pistetään surutta suuhun. Ja jos me ei kerta itse sairasteta, niin tuskin levitetään mitään tauteja muihinkaan vai? Ne ruokamyrkytysepidemiat joista olen lukenut johtuu kyllä yleensä jostain muusta kuin yksityisperheen tavasta syödä pari päivää vanhaa keittoa...

Sitä spagettikastiketta en kyllä söisi, jos se on tehty jauhelihasta. Sen suhteen kun pitää olla tavalliista tarkempi joka tapauksessa.

Vierailija
33/33 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli emme syöneet ruokaa, kiitos vastanneille! Tässä tuli paljon hyvää tietoa. esim. ruuan jäähdyttämisestä. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme