Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen on hyvä työhakemus valtion hommiin?

Vierailija
05.12.2023 |

Mä löysin mielenkiintoisen toimistohomman valtiolta ja mulla on siihen tosi hyvä tausta, mutta mulla on vaikeuksia kirjoittaa hakemusta. Sinne tulee ihan tuhottomasti hakemuksia tuollaisiin perustöihin, niin ajattelin, että minkälainen on hyvä hakemus, joka kiinnittää huomion positiivisella tavalla. Tuntuu, etten mä ole koskaan päässyt edes haastatteluun sellaisella ihan perushakemuksella, mutta en halua tehdä mitään pellehakemustakaan. Kaikki hakemusohjeet on liian ylimalkaisia. Tai tässäkin on jotain ohjeita, muttei kerrota, miten siitä alusta saa terävän ja hakemuksesta mielenkiintoisen.

https://duunitori.fi/tyoelama/tyohakemus-helvetista

Tai jostain toimistohommasta on vähän vaikea saada räjähtävää.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kok. jäsenkirja...

Vierailija
2/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin valtiolle haetaan perushommiin, kun ei sellaisia oikein enää ole. Voitko osoittaa, että sinulla on jotain erityisosaamista, josta tehtävässä voisi olla hyötyä sen lisäksi, että osaat lukea ja kirjoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita erottua joukosta, mielellään positiivisesti. Ole luova menemättä överiksi. Rekrytoijat on yksilöitä siinä missä hakijatkin, se mikä toimii yhdelle voi olla punainen vaate toiselle.

Lue tarkasti mitä haetaan ja koita tuoda esille omatyökokemuksesi tekojen kautta.Mitä olet tehnyt ja miten/miksi olit siinä hyvä.

Vierailija
4/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönhöpön.

Vierailija
5/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt ja ytimekäs. Ilmoituksessa on pätevyysvaatimukset, joten hakemuksesi on osoitettava, että täytät ne. Muuten heitä ei kiinnosta, harrastatko ristipistotöitä vai öljyvärimaalausta.

Vierailija
6/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin valtiolle haetaan perushommiin, kun ei sellaisia oikein enää ole. Voitko osoittaa, että sinulla on jotain erityisosaamista, josta tehtävässä voisi olla hyötyä sen lisäksi, että osaat lukea ja kirjoittaa?

Mulla on tosi hyvä opiskelutausta, joka sopii just tähän työpaikkaan. Tosin opintoni ovat vielä vähän kesken. Se ei varmaan kuitenkaan haittaa, kun työssä auttaa opintotasoinen tutkinto (ei siis ole edes pakollinen) ja mun opinnot on maisteritasoa.

Valitetttavasti mulla ei ole työhön soveltuvaa työkokemusta. Työkokemukseni on ihan eri alalta, mutta siinä tarvitaan samoja ominaisuuksia (tarkkuus, järjestelmällisyys ja määräajoissa pysyminen) kuin tässä hakemassani hommassa.

ap

Vierailija
7/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitä huomiota oikeakielisyyteen. Kun itse aikoinaan rekrytoin valtiolle, karsin heti "ei"-kasaan ne, jotka eivät pystyneet muodostamaan järkeviä lauseita tai osanneet yhdyssanoja. Aika monessa hommassa täytyy viestiä jollain tavalla, jos ei asiakkaiden niin vähintään kollegojen kanssa.

Tehtävästä ja virastosta riippuen arvostetaan erilaisia taitoja. Nykyään on esim. hankala löytää sellaisia, jotka pystyvät edes auttavasti kommunikoimaan ruotsiksi. Ollaan siitä mitä mieltä tahansa, vielä toistaiseksi myös ruotsin taito on tarpeellinen ainakin paikoin.

Vierailija
8/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan keittää kahvia ja tunnen viinerilaadut hyvin.

Wordiakin osaan käyttää ja tulostinta. Excelissä en ole kovin hyvä. Lisäksi tunnen konsultteja joita voi kutsua puhumaan Lapin teemapäivillä.

Vierailija
9/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti homma on jo luvattu jollekin. 

Vierailija
10/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama sinänsä. Joko noissa hommissa haku on aika turhaa kun homman saa se sama joka on edelliset 10 vuotta hoitanut hommaa määräaikaisena viransijaisena tai sitten jos tarvitaan uusi niin siihen etsitään joku toimiston sisäisillä suhteilla ja haku on taas pelkkä muodollisuus.

Olen pari kertaa ollut noissa haastatteluissa jossa kysellään lähinnä lämpimikseen jotain kun muutamaa tyyppiä pitää muodon vuoksi haastatella, ja yksi virasto joka suostui myöntämään että heillä on jo joku joka sen homman tulee saamaan oikeasti. Mut julkisella sektorillahan riittää rahaa tällaiseen turhaan poseeraamiseen. 

Vierailija
11/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolueen jäsenkirja, ja kyky olla tarttumatta mihinkään. Jos sinulle tulee jokin reagointia vaativa kirjallinen prompti, yritä lähettää se edelleen jollekin toiselle. Jokaisessa tehtävässä jonkun muun pitää ensin tehdä jotakin. Se kuuluu jonkun muun tehtävänkuvaukseen. Älä missään nimessä reagoi sellaiseen, jota ei nimenomaisesti ole kirjattu sinun toimenkuvaan kuuluvaksi. Ja kuten sanottu, pallon voi aina lyödä muualle vaikka lausuntoa varten.

Sillä aikaa voit pyöriä konttorituolissasi, ja värittää pöytäkalenteriin eri väreillä lomat, sairaslomat, vapaapäivät, tykypäivät, kurssipäivät ja kertymävapaat. Olisko tuo ollut tuossa?

Vierailija
12/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita erottua joukosta, mielellään positiivisesti. Ole luova menemättä överiksi. Rekrytoijat on yksilöitä siinä missä hakijatkin, se mikä toimii yhdelle voi olla punainen vaate toiselle.

Lue tarkasti mitä haetaan ja koita tuoda esille omatyökokemuksesi tekojen kautta.Mitä olet tehnyt ja miten/miksi olit siinä hyvä.

Tuo on hyvä ohje, että lukee mitä haetaan ja pyrkii perustelemaan oman osaamisen kautta. 

En nyt haluaisi sanoa näin, mutta todennäköisesti paikka menee sisäiselle hakijalle. 

Vierailija
13/13 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion ja kuntien virkoihin on jo etukäteen tiedossa, kuka niihin otetaan. Ilmoitus on systeemissä, koska laki niin vaatii tekemään. Pitää kuulua tiettyyn virkasisäpiiriin päästäkseen edes haastatteluihin.