Yle: unisex-vessat eivät sovi kaikille, koska joissain uskonnoissa vessojen on oltava sukupuolitettuja
Muunsukupuolisilla ja eri kulttuuri- ja perinnetaustoista tulevilla on vessatarpeita ja toiveita, joita ei osata ottaa huomioon julkisten vessojen sunnittelussa.
"Laura Musta toimii erikoissuunnittelijana THL:n maahanmuuttø- ja kulttuurinen ominaisuus -tiimissä. Hän kertoo vessa-asioiden olevan joissain kulttuureissa epäpuhtaita, kiellettyjä ja siten häpeällisiä.
Ei ole soveliasta, että joku huomaa sinun menevän vessaan. On ongelmallista, jos vessa on näkyvällä paikalla."
Kommentit (169)
Jos sovitaan, että kaikki käy vessassa vain kotonaan niin ei tule ongelmia.
Huntuun ja mustaan säkkiin joka päivä pukeutuva musl.mies onkin Suomessa varmaan ihan hämillään ja jalat ristissä ja kupla otsassa.
-winner-
Ihmeellistä häveliäisyyttä, jos ihminen tulee tänne aavikolta, jossa ei edes puuta vasten piilossa voi lorotella tai elämä on sitä, että useasti päivässä tuijotellaan edessä olevan pyllistelyä.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan siis huomioon johonkin uskontoon sisältyvät käsitykset muttei unisex-vessoja vastustavien ihmisten mielipiteitä asiasta sinänsä?
Vaikka on uskonnonvapaus.
Olen itse noita yhteisvessoja vastaan kyllä, mutta ihmettelen, että tarvitaan uskonto, ennen kuin asia otetaan vakavasti.
Jep. Monet naiset ovat vastustaneet unisex-vessoja äänekkäästi esim. naisten ja tyttöjen turvallisuuden ja yksityisyydensuojan takia. Mutta heitä ei kuunneltu, koska unisex-vessat ovat edistystä, ja naiset ja tytöt ovat jotain transfoobisia muinaisjäänteitä.
Minä vastustan asioita äänekkäästi. Ei kiinnosta vaikka haukuttaisiin transfoobikoksi. Vain naurattaa
Muutenkin ihan naurettava termi tuo "foobinen". Eri mieltä asioista oleminen ei ole fobiaa.
No huh! Mites tää vessa asia nyt menee kun pitäis ottaa huomioon mumajen toiveet ja sukupuolettomuus! Vastatkaapa tähän vihervasemmisto ja muut feministihörhöt!
Kodin vessa tai uskontolaiset perustaa omat uskonnolliset privaatit vessat omin varoin. Yhteiskunnan ei tarvitse muuttua eikä muiden rahoittaa ylimääräisiä tiloja vain siksi että uskonto ei jaksa muuttaa epäkäytännöllisiä ja naisia sortavia käytäntöjään - siitä huolimatta että kaikki uskonnot ovat muuttuneet ajan saatossa, eikä kukaan seuraa niitä sääntöjä 100% muutenkaan. Sorrettuja naisia täytyy auttaapainostamalla jäärä miehiä ottamaan järki käteensä ja tarjoamalla mahdollisuus käyttää yleisiä vessoja ilman uskonnollisra painostusta.
Et sinä olekaan väärää mieltä vaan TUNNET väärin.
Kun tunnet jokaista ihmistä kohtaan yhtä lämmintä lähimmäisenrakkautta tavoite on saavutettu. Kohdehan ei voi vaikuttaa siihen millaisena hän kullakin hetkellä inkarnoituu ja manifestoituu, sinun täytyy siis sopeuttaa itsesi sen sijaan että vaatisit häntä muuttumaan kaltaiseksesi. Viha ja pelko ovat taantumuksellisten olioiden tunteita ja sinun on noustava tälläisten yläpuolelle suuruudessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan siis huomioon johonkin uskontoon sisältyvät käsitykset muttei unisex-vessoja vastustavien ihmisten mielipiteitä asiasta sinänsä?
Vaikka on uskonnonvapaus.
Olen itse noita yhteisvessoja vastaan kyllä, mutta ihmettelen, että tarvitaan uskonto, ennen kuin asia otetaan vakavasti.
Jep. Monet naiset ovat vastustaneet unisex-vessoja äänekkäästi esim. naisten ja tyttöjen turvallisuuden ja yksityisyydensuojan takia. Mutta heitä ei kuunneltu, koska unisex-vessat ovat edistystä, ja naiset ja tytöt ovat jotain transfoobisia muinaisjäänteitä.
Se porukka joka näitä unisex-vessoja kaikkein eniten on ajanut ovat nämä intersektionaaliset feministinaiset. Miksi heille naisten turvallisuus on vähempi arvoinen asia kuin sukupuolettomuus?
Miksi naiset äänestävät tälläisiä ihmisiä päättäviin asemiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii unisex vessat. Kusen aina tahallaan laidoille ja lattialle.
Onko typeryytesi peritty vai hankittu ominaisuus?
Kuinka niin? Jo isoisäni vastusti fe minismiä ja kommareita.
Vaipat käyttöön julkisissa paikoissa heille jotka eivät vessaan kehtaa mennä .
Luulen , että kun on tapahtunut muutama yhteisvessassa tapahtunut raiskaus niin aletaan palaamaan vanhaan .
Uusi ilmiö ei ole ongelma ainoastaan maahanmuuttotaustaisille, ihan suomalaisille yläasteikäisille on hankalaa yhteisvessojen käyttö. Kenen valopään idea tämä taas oli?
Vierailija kirjoitti:
Pojilla voi olla pimppi, tytöillä penis, miehen pitäisi synnyttää, sukupuoli on ilmoitus luontoinen asia jne. jne., ja nyt unisex vessat on sitten ihan mahdottomia? On tämä maailma sekaisin.
Kannattaa äänestää vihervassareita. Meillä on poikapimpit oppimateriaaleissa ja Norjassa joutuu rikostutkintaan, jos ihmettelee naisten pukkarissa hilluvaa penistä, tai jos toteaa, että mies ei voi olla äiti eikä lesbo. Eiköhän Suomeenkin saada pian vastaavat vihapuhelait.
Miksi muusut ja musut saavat vaatia omat vessat, mutta kantisnaisten ja tyttöjen pitää elää unisex-unelmaa heiluvien heppien kanssa? Jos hepinheiluttaja on vaihtanut naisen paperit, niin häntä ei voi estää käyttämästä naisten tiloja. Muuta yhteiskuntaa velvoittavan sukupuotiedonhan voi nykyään vaihtaa omalla ilmoituksella ilman transdiagnoosia tai aiettakaan transhoitoihin. Kiitos vihervassarit!
Rinkula aina kusessa kun miehen jäljeltä menee vessaan.
Miksi tunnistetaan ja tunnustetaan sukupuolitettujen tilojen merkitys kehittyvien maiden naisille ja tytöille, mutta länsimaiden naisille ja tytöille tarjotaan heiluvia heppejä unisex-tiloissa? Miksi Suomen naisilla ja tytöillä ei ole oikeutta penisvapaisiin tiloihin?
Nyt jo herättiin tähän, voi jeesus. Koko ajan olen sanonut, että tässä ei ole mitään järkeä minkään kannalta. Ja mulla on seksuaalivähemmistöön kuuluva lapsi ja hän käy siinä vessassa, mikä on hänelle biologiansa ja syntymässä saadun sukupuolen mukaan tarkoitettu. Helppoa, kun ei tee siitä vaikeeta.
Vasemmistolle islam tulee aina ensin, AINA. Jos kyse olisi kristittyjen mielipahasta niitä ei voisi vähempää kiinnostaa, päinvastoin, olisivat vain siitä tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivahan vallat onko paskalla käynti joissakin uskonnoissa häpeä?! Wtf? Miksi sellaisia kulttuureja asustaa Suomessa, miksi eivät poistu sinne mistä tulivatkin. Suomalaiset menevät vessaan silloin kun on hätä eivätkä häpeä sitä.
Aijaa? Av-lla on säännöllisesti juttua ikävistä vessamuistoista ja ihmiset pelkää että pierut ja molskahdukset kuuluu. En tiennyt että niin moni muu kulttuuri osaa suomea natiivitasoisesti.
Mihin kuka tahansa kadunmies/nainen on tervetullut tarpeilleen?