Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan ei uskonut, että rinnoistani ei tullut maitoa?

Vierailija
04.12.2023 |

Onko se oikeasti mahdotonta että käy niin? Kuvittelinko minä kaiken sen 3 kuukautta, kun yritin imettää vauvaani, tuloksetta? Aina annettiin ymmärtää, etten vain yritä tarpeeksi. Imetin vauvaa muutaman tunnin välein ja käytin myös rintapumppua - yhtä tyhjän kanssa. Tein neuvolan kanssa yhteistyössä syöttöpunnituksia, he epäilivät etten vain luota itseeni ja kykyyni ruokkia vauvaa - vauvan paino ei noussut yhtään vaikka oli imenyt molempia rintoja puolisen tuntia. Mitä minä olisin voinut vielä tehdä. Nyt pystyn jo puhumaan tästä, kun aikaa on kulunut. Kun tilanne oli päällä, olin aivan lukossa ja salasin asiaa kaikilta muilta paitsi neuvolalta. Tunsin olevani rikollinen kun ostin kaupasta korviketta- näitä käyttää vain huonot ja laiskat äidit jotka eivät viitsi yrittää tarpeeksi. Pelkäsin aina että joku tuttu näkee minut kaupassa. Näin alkoi minun taival äitinä. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäuskpn, mä tein kaikkeni kolmen lapsen kanssa, ja vielä enemmän. Maitoa ei vaan alkanut tulla. Saman kertoi äitini. No milk today..

En tajua, miks jotkut väittää muuta.

Vierailija
2/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pah ! Et ole yhtään sen huonompi kuin imettävä äiti. Turhaa syyllistämistä kanssa eläjiltä ja terveydenhuollolta.

T.äiti joka ei imettänyt päivääkää samoista syistä, mä en edes yrittänyt . Lapsesta tuli kyllä ihan normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä maitoa on varmasti tullut, mutta ei kaikilta tule paljon.

Se oma äidinmaito on kuitenkin kaikista paras ravinto vauvalle. 

Siitä saa vasta-aineita, jotka suojaavat vauvaa infektioilta, sitä korvike ei voi tarjota.

Aina on parempi osa imettää kun siirtyä täysin korvikkeeseen.

Neuvolassa joskus ollaan todella paljon imetyksen perään, ja kyllä sitä maidontuotantoa voidaan lisätä, mutta se on työlästä, itsekin tuossa 3kk kohdalla on jokaisen lapsen kohdalla imettämisen lopettanut, kun maitoa alkaa kulua jo paljon ja en ole enää yksinkertaisesti jaksanut hetkeäkään enempää pitää lasta rinnalla, koska siihen on tuntunut menevän koko päivä...

Eli ole vaan tyytyväinen että yritit sinnikkäästi imettää. Se on ollut sun lapsen parhaaksi.

Vierailija
4/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pah ! Et ole yhtään sen huonompi kuin imettävä äiti. Turhaa syyllistämistä kanssa eläjiltä ja terveydenhuollolta.

T.äiti joka ei imettänyt päivääkää samoista syistä, mä en edes yrittänyt . Lapsesta tuli kyllä ihan normaali.

Ei pitäisi luopua yrittämättä, imetysellä on hyviä terveysvaikutuksia, kannattaa tutustua asiaan, jos vielä lapsia suunniteltu ja uskaltaa yrittää.

Vierailija
5/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi luopua yrittämättä, imetysellä on hyviä terveysvaikutuksia, kannattaa tutustua asiaan, jos vielä lapsia suunniteltu ja uskaltaa yrittää.

Totta, yrittää kannattaa, mutta jollei yrittämälläkää mitään tule, niin ei kannata kenekään tulla sanomaan, että et yrittänyt. Itse imetin niin kauan kuin vauvat halusivat, ehkä 3 kk, mutta en usko sieltä juuri mitään tulleen.

Vierailija
6/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en imettänyt "osaa" kun ei tullut mitään maitoa! Kunhan tarjosin rintaa ensin, kun näin käskettiin tehdä. Ja tietenkin yritin, uskoin ja toivoin että sieltä olisi edes jotain tullut. Sitten kun vauva oli jonkin aikaa imenyt rintoja, annoin hänelle ruoan pullosta. Ap 

Vierailija
7/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en imettänyt "osaa" kun ei tullut mitään maitoa! Kunhan tarjosin rintaa ensin, kun näin käskettiin tehdä. Ja tietenkin yritin, uskoin ja toivoin että sieltä olisi edes jotain tullut. Sitten kun vauva oli jonkin aikaa imenyt rintoja, annoin hänelle ruoan pullosta. Ap 

Näin tietysti pitääkin tehdä, että saa pullosta. Itse silti annoin vauvan myös olla rinnalla niin paljon kuin halusi.

Vierailija
8/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sieltä on jotain tullut ei vauva muuten siinä rinnalla viihtyisi. 

Vierailija
9/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se imetys varmasti vaikuttaa terveyteen paljon. Nykyään ihmetellään kun esimerkiksi allergiat ovat niin yleisiä, samalla kuitenkin nää kokonaan korvikkeella kasvaneet on yleistyneet.. Jotkut ku todella ei vaan halua nähdä vaivaa edes yrittää sitä yhtä päivää imettää, tai omista mitään tietoa imetyksen hyödyistä.

Synnytys valmennus pitäis saada takaisin ja sen pitäisi olla yhtä laadukasta kun se joskus on ollut. Siinä on puhuttu myös juurikin imetyksestä ja vauva ensimmäisistä päivistä...

Vois aina miettiä ku vauvan saa, että onko sen luonnollisempi juoda lehmän maitoa vai oman äidin ja mitä yhteistä sillä lehmällä ja ihmisellä on, jos sen lehmän valitsee.

Tietysti on tilanteita jossa on vaan pakko valita se korvike jos sitä maitoa ei oikeasti tule.

Vierailija
10/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu näin varmasti, mutta vaihtoehto oli aliravitsemus niin valinta oli enemmän kuin helppoa. Jos saa irti parikymmentä milliä jollain pumpulla tms.niin ei 4,5 kg lapsi sillä pärjää päivääkään. Ja sairaala ei kotiuttaessa nähnyt vastikkeessa ongelmaa vaan totesi, että pärjäätte kyllä.

Vierailija
11/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tietysti pitääkin tehdä, että saa pullosta. Itse silti annoin vauvan myös olla rinnalla niin paljon kuin halusi.

"Että saa pullosta". Kerroit antavasi oman vauvan olla rinnalla niin paljon kuin halusi, eikö sinultakaan tullut lainkaan maito eli toimit vain tuttina?

Kun sitä maitoa ei kaikilta vain tule.

Vierailija
12/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Että saa pullosta". Kerroit antavasi oman vauvan olla rinnalla niin paljon kuin halusi, eikö sinultakaan tullut lainkaan maito eli toimit vain tuttina?

Vauva kiintymys suhteen syntymistä ajatellen on ihanteellinen asia että vauva saa olla rinnalla vaikka ei tulisi edes sitä maitoa.

Vierailija
13/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet luulevat, että äiti on laiska kun ei viitsi imettää. Tuttipullojen pesuun ja sterilointiin menee älytön aika imettämiseen verrattuna. Hölmö on, joka tuota ei älyä.

Rintoihin vaikuttaa itse raskaus suurentavasti ja synnyttäneille, joilla maitoa ei tule sitten se rintojen turvotus laskee aikaisemmin. Eli kukaan ei jätä imettämättä siinä pelossa, että rinnat alkavat roikkua. Siihen vaikuttaa oma kudostyyppi ja maan painovoima sekä pinonvaihtelut enemmän kuin imetys.

Vierailija
14/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vouhkaat ? Itse sain 80-luvulla 2 lasta, imetys ei onnistunut. Ei ollut kenellekään ongelma. Älkää luoko turhia paineita. Mieheni sisar sai 5 lasta, ainuttakaan ei onnistunut imettämään. Kysymys ei ollut rintojen suojelusta.

Vierailija
15/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva kiintymys suhteen syntymistä ajatellen on ihanteellinen asia että vauva saa olla rinnalla vaikka ei tulisi edes

Vauvahan on sylissä kun syötetään tuttipullolla maitoa. Koko ajan pitää seurata tarkkaan sitä, ettei pidä pulloa sellaisessa asennossa, että vauva imee välillä ilmaa ja vauvasta pidetään kunnolla kiinni vasten vartaloa. Kyllä vauvan voi syöttää ilman paitaa ainakin kotona jos siltä tuntuu.

Vauvalle parasta kiintymyssuhdetakuuta on se, että äiti uskoo kykyynsä hoitaa vauvaa ja jaksaa sylitellä ja puhua vauvalle. Ja kukaan ei kiellä isääkään ruokkimista vauvaa tuttipullolla.

Vierailija
16/22 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysmaissa kuolee vauvoja, kun imetys ei onnistu. Ihan naurettavaa väittää, että imetys onnistuisi aina. Ihan kuin imetys olisi jotain, missä ei voi olla vikoja tai puutteita.

Vierailija
17/22 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lasta, 0 imetettyä.

Esikoista yritin imettää kuukauden kunnes neuvolan lääkäri sanoi ettei ole tarkoitus pitää lasta nälässä. Pumppaamalla sain teelusikallisen 2h välein. Sama kaikkien kanssa. Lapset vielä 1-2  kk ennenaikaisia joten sekin sotki hormoonitoimintaa. 

Mulla on pienet ja mastopaattiset rinnat mutta ei juurikaan maitorauhasia. 

Vierailija
18/22 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon sinua. Itse pidin imetystä itsestään selvyytenä. Esikoisen kanssa maito ei noussut ollenkaan. Ainut mitä rinnoista irtosi oli vähän kudosnestettä ja verta. Parin viikon yrittämisen jälkeen vauva alkoi parkumaan hysteerisenä kun vain näkikin rintani. Vauvakin ymmärsi ettei siitä maitoa tule. Vastikkeella kasvoi terve ja fiksu lapsi. Ensijärkytyksen jälkeen en ressannut asiaa vaikka olihan se pettymys. Toisen lapsen kanssa maito nousi 5 päivää synnytyksen jälkeen. Tosin ei sitä paljoa tullut mutta osaimetys onnistui. Ja verta ei tullut ja nännit pysyi ehjinä. 

Vierailija
19/22 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä maitoa on varmasti tullut, mutta ei kaikilta tule paljon.

Se oma äidinmaito on kuitenkin kaikista paras ravinto vauvalle. 

Siitä saa vasta-aineita, jotka suojaavat vauvaa infektioilta, sitä korvike ei voi tarjota.

Aina on parempi osa imettää kun siirtyä täysin korvikkeeseen.

Neuvolassa joskus ollaan todella paljon imetyksen perään, ja kyllä sitä maidontuotantoa voidaan lisätä, mutta se on työlästä, itsekin tuossa 3kk kohdalla on jokaisen lapsen kohdalla imettämisen lopettanut, kun maitoa alkaa kulua jo paljon ja en ole enää yksinkertaisesti jaksanut hetkeäkään enempää pitää lasta rinnalla, koska siihen on tuntunut menevän koko päivä...

Eli ole vaan tyytyväinen että yritit sinnikkäästi imettää. Se on ollut sun lapsen parhaaksi.

No ei se äidinmaito ole aina paras ravinto.

Minä en kuulemma suostunut imemään lainkaan. Veljeni imi ja oli jatkuvasti sairaana siihen saakka kun imetys lopetettiin ja siirryttiin korvikkeisiin ja muilta äideltä lypsettyyn maitoon Kolmatta ei edes yritetty imettää.

Kova paikka kuulemma äidilleni.

Sitä en tiedä mikä oli vikana.

Vierailija
20/22 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon. Itsellä oli vauvan kanssa sellainen tilanne että maitoa ei tullut riittävästi. Tätä ei neuvolassa uskottu vaan väitettiin epäsuorasti etten yritä riittävästi. Aloin antaa korviketta lisäksi ja siihen loppui yöheräilyt ym.

Tuo imetyssyyllistäminen on aivan hirveää.