Mihin vauvan tarvikkeisiin panostaa, missä pihistää?
Otsikossa kysymys. Missä kannattaa mennä halvemmalla, mihin käyttää rahaa? Ainakin vaatteet kannattanee ostaa halvalla ja/tai käytettynä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Panosta vaunuihin, mieti minkälaisessa maastossa liikut ja minkälaisia ominaisuuksia arvostat. Jos vietät aikaasi kauppakeskuksissa, haluat varmasti kevyet ja helposti käsiteltävät vaunut. Jos käyt paljon kävelyllä ja liikut epätasaisella maastolla, tukevat vaunut kunnon renkailla on paremmat.
Jos liikut paljon autolla, panosta turvakaukaloon ja siihen, että sinulla on näppärä runko, johon saat kaukalon helposti kiinni (menee siis vaunuista esim kauppareissujen ajan).
Meillä kuopuksen unet pelasti itse tehty kehto, jossa lapsi nukkui pesässä ja häntä oli helppo heijata omasta sängystä. Tämä oli pelastus, ja ihan unelma huonosti nukkuneen esikoisen jälkeen.
Jos liikut autolla, panosta unipussiin, jonka saa kaukaloon. Panosta kunnon unipussiin myös vaunuihin.
Kyllä. Mulla 3kk vauva ja vuosia kerkesi mennä vauva aikojen välissä. Esikoinen on jo koulussa. Allekirjoitan tuon vaunut ja kaukalon täysin. Onneksi nyt ostettiin parhaat vaunut jotka löysin, koska lenkkeilemme päivittäin paljon ja kaupoillekin on kiva päästä niin että kaukalon saa napsautettua vaununrunkoon. Huonot vaunut vie myös lenkkeilyintoa, kun eteenpäin ei välttämättä varsinkaan näin talvella pääse ja ne saattavat olla painavammat työntää ihan tasaisellakin.
Arjen pelastus on ollut myös kantoliina. Me hommattiin tosiaan liina, koska en jaksanut perehtyä, että missä kantorepussa vauvan ergonominen asento toteutuu. Liinassa se tulee automaattisesti. Aluksi ajattelin etten ikinä opi käyttämään liinaa, mutta ei mennyt kauaa kun sitomisen oppi ja nyt se menisi vaikka silmät kiinni.
Olen tavallaan pihistänyt ja panostanut vaatteisiin. Olen hommannut laadukasta, mutta vähän. Vauva on sen mallinen, ettei halvat "kovaa" kangasta olevat bodyt tule kuuloonkaan. Erittäin joustava trikoo menee hyvin ja niitä on hankalampi löytää. Joustavat jumpsuitit on ihan parhaita, kun vauvan jalat saa sujautettua pois vaipanvaihtoa varten ja jumpsuitin saa helposti takaisin. Yökkärit kannattaa ehdottomasti hommata vetoketjullisina. Itse teen vauvan housut, että saan joustavan ja leveän vyötärön, mutta napakat lahkeet, jotka ei hiissaudu polviin vauvaa nostaessa.
Tässäpä näitä nyt näin 3kk kokemuksella. Olisi varmasti muutakin, mutta palsta menee kohta kiinni, joten lähetän tämän viestin
Jos käytätte tuttipulloja ja mikroa, sen kokoiset pullot, että menee mikroon pystyasennossa. Ei tule lämmitysastiasta joka kerta lisätiskiä.
Mä ostin molemmille lapsille vaunut käytettyinä alle 100 eurolla. Ainoat ehtoni olivat että pitää olla siistit ja hyvät renkaat, joilla pääsee liikkumaan lumessakin, eli ei mitkään rimpularenkaat. Mutta mikään merkkiuskovainen en ollut vaunujen suhteen.
Oikeastaan lähes kaikkea saa nykyään hankittua käytettynä vauvalle, eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Mulla taisi mennä toisen vauvan rattaisiin, turvakaukaloon ja sänkyyn+patjaan yhteensä n. 200 euroa.
Kiitos taas kaikille hyvistä ajatuksista, tulkitsen siis että ennen kaikkea hyvät rattaat kannattaa hankkia, mutta niitä saa käytettynä! Ja että paljoa tavaroita ei kannata hankkia etukäteen, jos pystyy ostamaan vauvan syntymän jälkeenkin.
Imetystyyny on varmaan turhake?
Turvakaukaloa en ostaisi käytettynä, siihen siis panostettiin. Sänky taas oli oma vanha sänkyni, joka kunnostettiin. Tässä pihistettiin. Vaunut ostettiin naapurilta, oli siistit ja meille sopivat = isot renkaat lumessa ja hiekassa liikkumiseen.
Vaatteita ostin kirpparilta, lahjaksi saatiin paljon uusia. Kantoliinan ostin uutena, oli kallis ja laadukas, mutta paljon myös käytetty ja myin sen hyvällä hinnalla eteenpäin. Kaikki eivät siinä viihdy, mutta oma ainakin tottui kun ihan pienestä asti siihen laitettiin.
Tutti ja yksi tuttipullo oli meillä valmiina, samoin rintapumppu toisen lapsen kohdalla. Sen ostaisin myös etukäteen, ei ollut kiva mennä suurinpiirtein rinnat maitoa valuvina sitä Prismasta ostamaan. Kunnon niistäjä on ollut myös kätevä.
Paras ostos oli kuopuksen kohdalla sellainen kehto, joka myöhemmin muuttui sitteriksi. Reagoi myös liikkeeseen soittaen musiikkia ja sen sai myös automaatilla keinumaan. Siihen sai hyvin rahoittumaan, turvaan isommilta lapsilta, kehdossa nukuttiin usein päiväunet jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin molemmille lapsille vaunut käytettyinä alle 100 eurolla. Ainoat ehtoni olivat että pitää olla siistit ja hyvät renkaat, joilla pääsee liikkumaan lumessakin, eli ei mitkään rimpularenkaat. Mutta mikään merkkiuskovainen en ollut vaunujen suhteen.
Oikeastaan lähes kaikkea saa nykyään hankittua käytettynä vauvalle, eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Mulla taisi mennä toisen vauvan rattaisiin, turvakaukaloon ja sänkyyn+patjaan yhteensä n. 200 euroa.
Halvalla voi tosiaan päästä, jos haluaa, mutta jos mietitään mihin kannatta käyttää rahaa, niin hyvillä vaunuilla säästää hermoja melko monta vuotta. Esim. Itse ostin emmaljungat jotka maksoivat uutena 1100€ ja myin ne reilun 3-vuoden päästä 900€. Mielestäni tuo 200€ tuli käytettyä täydellisesti. Esikoisen aikana ostin torista käytetyt vaunut, jotka myin vauvan ollessa 2viikon ikäinen. Olivat niin raskaat, ettei niitä jaksanut työntää päivittäin lenkkeilevänä. Uudet vaunut olivat ihan erimaata. Toki jos vaunut ei ole päivittäin kovalla käytöllä, niin sitten ei niin väliä millaiset ovat.
Muutenkin kannattaa ottaa selvää mistä vauvojen tuotteista saa jälleenmyytynä parhaan hinnan ja mitä saa myytyä helposti eteenpäin. Esim. Tripp trapp- syöttötuolin, jos ostat käytettynä, niin saat varmasti saman hinnan myydessä ja mikä parasta, pääset tuolista nopeasti myös eroon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos taas kaikille hyvistä ajatuksista, tulkitsen siis että ennen kaikkea hyvät rattaat kannattaa hankkia, mutta niitä saa käytettynä! Ja että paljoa tavaroita ei kannata hankkia etukäteen, jos pystyy ostamaan vauvan syntymän jälkeenkin.
Imetystyyny on varmaan turhake?
Siinä mielessä turhake, että saat kyllä normityynyilläkin pönkättyä. Vauvan ollessa vähänkin isompi, et tarvi tyynyä enää mihinkään. Toki, jos vauvasi alusta asti viihtyy rinnalla tunteja, niin sitten ehkä. Omani ovat olleet melko nopeita syömäreitä, niin meillä olisi jäänyt turhakkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi juuri mitään ennen vauvan syntymää ennen kuin tietää millainen vauva on. Meillä vaunut oli aika turhat. Kannoin joka paikkaan kantoliinassa/-repussa, koska vauva vihasi vaunuja. Myös sänky jäi täysin käyttämättä. Vauva nukkui perhepedissä ja nukkuu edelleen 4-vuotiaana.
Vaatteet ostin kirpparilta. Niitä riittää todella vähäinen määrä. Meillä noin 5 kpl paitaa ja 5 kpl housuja.
Etukäteen ostaisin turvakaukalon, jos tarkoitus autolla liikkua (panostaisin) ja vähän vaatteita (pihistäisin). Vauvan kanssa pärjää hurjan vähällä. En ymmärrä, miksi vauvoille myydään niin paljon krääsää.
Tarpeellisten vaatteiden määrä riippuu ihan vauvasta. Refluksioingelmainen saattoi puklata usemman setin pilalle 10 minuutissa, joten vaatteita ja harsoja tarvittiin paljon. Noita sai toki halvalla kirpparilta, joten eipä se haitannut.
Itse ajokortittomana panostin hyviin rattaisiin, mies taas turvaistuimiin.
Vaatteista olen pihistänyt, niitä saa halvalla hyväkuntoisia kirpparilta. Pinnasänkyä ja muuta tarvikketta saa myös edullisesti käytettynä. Uuden patjan ostin ilmaisena annettuun sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytätte tuttipulloja ja mikroa, sen kokoiset pullot, että menee mikroon pystyasennossa. Ei tule lämmitysastiasta joka kerta lisätiskiä.
Ja leveällä suuaukolla niin on helppo tiskata.
Minä ostin esikoiselle hyvät vaunut ja paljon niitä tuli käytettyä. Rattaat piti kuitenkin ostaa, kun lapsi oli alle vuoden ikäinen, sillä lapsi halusi istua ja katsella ympärilleen. Toinen lapsi syntyi esikoisen ollessa kolmevuotias. Vaunut jäi lähes käyttämättömiksi, sillä lenkkeilyt muuttui leikkipihalla pyörimiseen. Olisi kannattanut ostaa heti alkuun yhdistelmävaunut.
Kaikkeen kannattaa panostaa. Yleensä ne kalliimmat rattaat on myös paremmat käyttää, vaikka vauveli ei itte tajua mitään.
Omat lapset ovat jo isoja, joten en tiedä, onko käytäntö muuttunut. Me vuokrattiin lapsille turvaistuimet vakuutusyhtiöstä. Saatiin hyvät istuimet pienellä hinnalla eikä ne jääneet nurkkiin pyörimään.
Panosta:
- rattaat
- turvakaukalo (Meillä aina ollut Cybex-merkkinen, napattu alesta)
- Babyvac nenäimuri (sekä suolaliuos) avaamaan nenää
- huom! Kaikki muu mitä itse tarvitset oman hyvinvointisi tueksi
- vaipat; näissä on eroa, mutta kokeilemalla löydät teille parhaat. Esim. meillä ainoa joka piti läpi yön kuivana oli Muumivaipat
Kenties valmiiksi:
- rintapumppu
- jokin kantoväline
Pihistä:
- vaatteet, lelut, kirjat (kun kasvaa)
- kaikki muut tarvikkeet (osta käytettynä ja tsekkaa äitiyspakkaus ensin)
Ihan pieni tarvitsee lähinnä vain syliä ja ruokaa.
Kysymys toistuu usein. Sanon aina saman: älä osta hoitopöytää. Se on turha ja ongelmajätettä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin esikoiselle hyvät vaunut ja paljon niitä tuli käytettyä. Rattaat piti kuitenkin ostaa, kun lapsi oli alle vuoden ikäinen, sillä lapsi halusi istua ja katsella ympärilleen. Toinen lapsi syntyi esikoisen ollessa kolmevuotias. Vaunut jäi lähes käyttämättömiksi, sillä lenkkeilyt muuttui leikkipihalla pyörimiseen. Olisi kannattanut ostaa heti alkuun yhdistelmävaunut.
En ole nykyään nähnyt että missään edes myytäisiin pelkästään vaunuja, vaan näihin runkoihin voi vaihtaa istuinosan ja yleensä myös turvakaukalon. Yksinkertaisia istumarattaita sellaisia mitä yleensä päiväkodissa retkillä lapsille käytetään näyttää vielä joillain merkeillä olevan myynnissä...
Mun vinkki on, että tarvittavat saa kaupasta sitten, kun tarve tulee. Vähän vaatteita, vaippoja, tuttipullo ja purkki maidonkorviketta riittää. Turvakaukalo uutena, mutta hyviä rattaita löytyy kyllä käytettynä. Varsinkin, jos asuu kaupungissa ja on toinen vanhempi kuvioissa, jonka voi laittaa kauppaan hakemaan tarpeellisia asioita.
Ps. Meille unipesä oli tarpeellinen. Ei käytetty sitä yöllä, mutta päivisin sohvalla laskin vauvan siihen nukkumaan. Nukkui hyvin siinä ja oli lisäksi isosisarukselle selkeä rajan jakaja. Kun vauva oli pesässä, hänen annettiin olla rauhassa. Olin itse lähellä kokoajan.
Itse sain 2kk sitten esikoisen, tarpeellisiksi ja käytännöllisiksi meidän käytössä olen kokenut
- hoitopöydän (vaikka olinkin hyvin skeptinen siitä aluksi, mutta omalle selälle tosi hyvä)
- pyyhkeet (pyllyn kuivaamiseen, onneksi näitä tuli hamstrattua kirpparihinnoin paljon, sillä vauva pissaa tai kakkaa lähes aina pyllyn pesun jälkeen vielä kuitenkin vaikka miten odottaa, että olisi tehnyt tarpeet jo, joten pyykkiä tulee)
- keittosuolaliuosruiskut (pienen nenän ajoittain hieman tukkoisen tuhinan nopea helpottaja)
- rattaat/turvakaukaloyhdistelmä (käytettynä saa edullisestikin, mutta tarjouksia kannattaa seurata)
- rintapumppu ja maidonkerääjä (manuaalinen pumppu on ihan hyvä myös, välillä vauva vain nokki eikä malttanut tai rinnat liian täydet)
- kapalointiin sopiva peitto (liian paksu ei ole hyvä, mutta sellainen napakka ja pehmeä, jonka voi heittää vaikka imettäessä vauvan päälle tai sitten vauva helppo kapaloida siihen)
- vanulaput (saa kaikista parhaiten kainalot, ihopoimut ja silmät yms. putsattua)
- lampaantalja (vaunuihin makuupussin sisälle näillä pakkasilla aivan ehdoton)
- mikrossa sterilisoitavat tutit ja tuttipullot (ei tarvitse läträtä keitetyn veden kanssa)
Turhakkeiksi osoittautui imetystyyny (tavan tyyny ajaa asian paremmin), unipesä, kosteuspyyhkeet (ärsyttivät vain), sinkkivoide (pylly lehahti aivan punaiseksi), kaiken maailman pesuaineet, öljyt ja muut tökötit, unipussi, sitteri (ainakin vielä)..
Itse ostin lähes kaiken käytettynä. Esim. vaatteita en ostanut lainkaan uutena, ja hyvä niin, koska meidän vauva kakkaa paljon ja sitä kakkaa on välillä törähtänyt niin paljon, että heitän suosiolla kaikista kakkaisimmat vaatteet roskiin. Ainut mihin panostaisin ja uutena ostinkin, niin rattaat tai varsinkin turvakaukalo ja hygieniatarvikkeet (kynsisakset jne.). Hoitopöytä taisi olla 10e, rintapumppu saman verran, vaatteet ja harsot tyyliin 20-50snt/kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panosta vaunuihin, mieti minkälaisessa maastossa liikut ja minkälaisia ominaisuuksia arvostat. Jos vietät aikaasi kauppakeskuksissa, haluat varmasti kevyet ja helposti käsiteltävät vaunut. Jos käyt paljon kävelyllä ja liikut epätasaisella maastolla, tukevat vaunut kunnon renkailla on paremmat.
Jos liikut paljon autolla, panosta turvakaukaloon ja siihen, että sinulla on näppärä runko, johon saat kaukalon helposti kiinni (menee siis vaunuista esim kauppareissujen ajan).
Meillä kuopuksen unet pelasti itse tehty kehto, jossa lapsi nukkui pesässä ja häntä oli helppo heijata omasta sängystä. Tämä oli pelastus, ja ihan unelma huonosti nukkuneen esikoisen jälkeen.
Jos liikut autolla, panosta unipussiin, jonka saa kaukaloon. Panosta kunnon unipussiin myös vaunuihin.
Äitiyspakkaukse
Varmaan riippuu ihan siitä omasta arjestakin. Vastasyntynyttä ei toki viedä ulos pakkaseen mutta yhtään isompi lapsi kulkee kyllä vaunuissa mukana kauppareissuilla ja lenkeillä. Sen paksun pussin hyvä puoli ja kätevyys on siinä, että sinne alle ei tarvitse pukea kuin kypärämyssy ja tumput. Muuten riittää sisävaatteet. Kaupassa pussin saa nopeasti kokonaan auki, eikä lapselle tule kuuma. Erityisen kätevää siinä vaiheessa, kun tulee ratasosa käyttöön ja lapsi on vöissä. Äitiyspakkauksen pussi ei ollut niin lämmin, että se olisi mennyt talvella yksistään. Syksyllä kyllä hyvä.
Autossa tuo pussi oli vastaavasti kätevä, että vauva sai olla turvallisesti vöissä ilman paksuja vällyjä. Vauva kannetaan autoon kaukalossa ja lämpimässä pussissa, autossa pussi auki ja perillä taas pussi kiinni ja kaukalo kyytiin.
Sitä mietin, että miksi pitää ostaa paksuja lämpöpusseja, kun eihän pikkuvauvaa suositella kovilla pakkasilla edes ulos vietäväksi.