Mihin vauvan tarvikkeisiin panostaa, missä pihistää?
Otsikossa kysymys. Missä kannattaa mennä halvemmalla, mihin käyttää rahaa? Ainakin vaatteet kannattanee ostaa halvalla ja/tai käytettynä?
Kommentit (108)
Mitä tarkoitat panostamisella? Rahaa ei kannata kuluttaa vauvaan tarloituksella, kun kaikkea saa, käytettynä halvalla. Kaikki tietysti kannattaa valita ajatuksella, jos siihen pystyy.
Rahaa saa kulumaan isompaan lapseen, sitä kannattaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vaunuista ei välttämättä tarvitse eikä kannata niitä kaikkein kalleimpia hommata, mutta ei mitään halpoja rimpuloitakaan kannata hankkia. Laadukkaat vaunut maksaa useita satoja euroja uusina eikä niitä saa käytettynäkään kympeillä, ellei ole ihan tosi vanhat. Jotkut vanhat emmaljungat voi kyllä olla ihan kelpo menopelit ainakin maalla hiekkateillä lenkkeilyyn, mutta kyllä nekin käytössä kuluu eikä ole yhtä jämäkät ja hyvät kuin uudemmat. Ja kannattaa olla tosi tarkkana ettei ole hometta.
Vanhat rimpulat toimi ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
HYVÄÄN SITTERIIN KANNATTAA PANOSTAA. PARAS SITTERI ON MEILLÄ OLLUT HIEMAN HINTAVAMPI BABY BJÖRN.
Sisävaatteilla ei hirveästi väliä, mutta vaunuihin ja niiden suojaavuuteen ja liikkumiseen säällä kuin säällä kiinnittäisin huomiota. Meillä on vanhemmissa kärryissä kunnon kuomu, mutta uudemmissa jää niin ylös ettei suojaa esim. auringolta. 😩
Ulkovaatteet ostaisin uutena ellei sitten saa joltain vähän käytettyä.
Tuttipullot, tutit, pulloharjat, purulelut ehdottomasti uutena. Aloittaisin myös MAM pulloilla, koska vähentää ilman menoa mahaan. Myöhemmin voi siirtyä tavallisiin. Muista myös, että pullotuteissa on eri virtaavuuksia. Pienelle vauvalle aloitetaan 0 pullotuteista.
Kaksi vauvaa saaneena täysin vieraita juttuja. Vauvalle tissi suuhun ja mikä tahansa tuttipullo marketista sopii, jos joskus pulloa tarvitaan. Mistään virtaavuuksista ikinä kuullutkaan, hengissä ja hyvinvoivia lapset.
Itse olen ostanut kaiken käytettynä lukuunottamatta hygieniatuotteet ja apteekkituotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunuista ei välttämättä tarvitse eikä kannata niitä kaikkein kalleimpia hommata, mutta ei mitään halpoja rimpuloitakaan kannata hankkia. Laadukkaat vaunut maksaa useita satoja euroja uusina eikä niitä saa käytettynäkään kympeillä, ellei ole ihan tosi vanhat. Jotkut vanhat emmaljungat voi kyllä olla ihan kelpo menopelit ainakin maalla hiekkateillä lenkkeilyyn, mutta kyllä nekin käytössä kuluu eikä ole yhtä jämäkät ja hyvät kuin uudemmat. Ja kannattaa olla tosi tarkkana ettei ole hometta.
Vanhat rimpulat toimi ihan hyvin.
Itse ostin Torilta 40eurolla 10- vuotta vanhat Emmaljungat ja erittäin hyvät ovat. En tiedä mitä tuossa hölötetään että huonommat kävisivät hiekka teille; siellähän nimenomaan tarvitaan kunnon renkaat ja jouset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkäsin hoitopöydästä ja imetystyynystäkin. Hoitopöytä oli hyvällä korkeudella ja sen alle mahtui tarvittavat tavarat koreihin, vaipat sekä roskakori. En voinut imettää kuin istualleen, imetystyyny mukautui omiin muotoihin hyvin toisin kuin tavis tyynyt.
Itse ostin ihan liikaa vaatteita vastasyntyneelle, niin uutena kuin käytettynä. Toisaalta sitten kun vauva kasvoi vähän isommaksi, oli ihanaa pukea hänet kauniisiin, pehmeisiin vaatteisiin. Suosin paria tiettyä merkkiä, jotka sai helposti myytyä eteenpäin.
Ehdottomasti kannattaa olla hoitopöytä, miten ilman sitä edes vaihtaa vaippaa tai vaatteet? Meillä on vieläkin hoitopöytä vaikka poika on jo 1v. ja 8kk
Meillä ei ollut varsinaista hoitopöytää, vaan ensimmäiset kuukaudet hoitotoimenpiteet tehtiin joko sähköpöydän tai kodinhoitohuoneen tason päällä. Niiden käyttö piti kuitenkin lopettaa jo neljän kuukauden iässä, sillä vauva pyöri ja hyöri niin vimmatusti. Nyt vauva on seitsemän kuukautta eikä todellakaan suostu makoilemaan selällään, ellei sitä pidä ihan voimalla paikallaan. Vaatteet ja vaipat vaihdetaan lattialla tai sylissä. Hukkaan olisi mennyt hoitopöytä meillä.
Kannattaa ostaa aluksi vain ne tuotteet joita tietää vauvan tarvitsevan ettei kaikkia mahdollisia unipesiä, valoprojektoreita, imetystyynyä, sähkörintapumppua, maidonlämmityslaitteita, tuttipullon desinfiointilaitteita, unipusseja, hyppykyykiikkuja, ammetukia yms kannata hommata ellei sitten koe arjessa että joku niistä voisi helpottaa
Itse ostin omiin käyttötarkoituksiin sopivat kalliimmat yhdistelmävaunut, matkarattaat ja turvaistuimen. Muut tuotteet olivat edullisia uusia tai siistejä käytettyjä.
Tuttipullot ja kaikki hygieniaan liittyvät ostin suoraan uutena
Meillä jäi pinnasänky ja hoitopöytäkin käyttämättä kokonaan kahden lapsen kohdalla että nää on aina kiinni vähän millainen perhe on ja mikä toimii 😅