Mistä pihistät tänä jouluna?
Tänä vuonna itselläni mennyt äkillisiin pakollisiin menoihin reilu 4000€, viimeisimpänä auton hajoaminen ja korjaus a 750€. Säästötilin pohja häämöttää eikä säästettyä saa samalla tavalla kuin ennen kaikkien nousseiden kustannusten takia. Eipä tarvitse ostella lahjoja tai suunnitella lomamatkoja.
Mistä sinä olet pihistämässä tänä jouluna?
Kommentit (51)
En mistään. Olen saanut sossulta ja diakonilta yht 500 euron lahjakortit. Niillä elelee yhden joulun herroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä pihistän joulukuusen naapurin metsästä.
Ei se ole pihistämistä vaan ikiaikainen traditio. Naapurikin hakee kuusensa sinun mailtasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut lahjat kiinakaupoista, katson tarkkaan hinnat suklaissa yms. herkuissa. Jouluruoat teen itse ja vähennän ruokalajeja. Juustot jää tänä jouluna ostamatta. Ajattelin tehdä sen sijaan jonkin aurajuustoa sisältävän ruokalajin jonakin joulun päivänä. Paketointitarvikkeita en ostanut, katsoin, että vanhat riittävät ja jos eivät riitä, niin paketoin luovasti. Teineille olen hyvissä ajoin sanonut, että mitään ihmeellistä ei kannata odottaa ja siskon kanssa ostetaan puoliksi lahjat esim. isällemme, veljellemme ja tädillemme. Parin kaverin kanssa sovimme, että emme osta lahjoja toisillemme.
Ai niin. Joulukortit jätän lähettämättä.
En osta kuin muutaman lahjan, en osta joulukukkia, en lähetä kortteja (sen tosin lopetin jo vuosia sitten), en ajele pitkin maata sukulaisissa.
Elän vatimattomasti.Tuloni on työ-eläke. Maksanut työ olo aikana eläkemaksut. Koska asun yksin en ostele kuin tarvittavan ravinnon. Jouluksi menen Lapseni perheeseen ,valmiisin pöytiin matkan taakse.Tulijaisiani en tässä paljasta.
Ruoasta lähinnä pakko säästää. Menee rahat matkustamiseen joulunviettoon yhdeksi päiväksi. Kortteja lähetän tasan yhden, vanhukselle jolla ei ole nettiä eikä kännykkää. Lahjoihin nolla euroa. Ruokavalio meni uusiksi, viljattomuuden vuoksi joten halvalla saa syötyä kun ei leivonnaisia voi tehdä. Säästyy myös kallista pörssisähköä kun ei uunia lämmitä eikä jouluvaloja pidä päällä. Enpä olisi uskonut että jonain päivänä ei ole varaa viettää joulua kuten ennen. Silti minulla on asiat hyvin, moneen muuhun verrattuna.
Emme kovinkaan paljon pihistä mistään koska joulua ei ole koskaan kovin kalliisti vietetty. Perusjouluruoka, kinkut ja laatikot jotain kalaa esim. graavilohi ja juustoja pitää olla muutamaa eri lajia. Ostan miehelle yhden lahjan ja hän minulle yhden. Suunnilleen tiedetään mitä toinen haluaa. Miehen sukulaislapsille menee yhteensä kolme lahjaa. Meillä ei lapsia ole. Äidilleni ostan kirjan. Jouluterveiset sähköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut lahjat kiinakaupoista, katson tarkkaan hinnat suklaissa yms. herkuissa. Jouluruoat teen itse ja vähennän ruokalajeja. Juustot jää tänä jouluna ostamatta. Ajattelin tehdä sen sijaan jonkin aurajuustoa sisältävän ruokalajin jonakin joulun päivänä. Paketointitarvikkeita en ostanut, katsoin, että vanhat riittävät ja jos eivät riitä, niin paketoin luovasti. Teineille olen hyvissä ajoin sanonut, että mitään ihmeellistä ei kannata odottaa ja siskon kanssa ostetaan puoliksi lahjat esim. isällemme, veljellemme ja tädillemme. Parin kaverin kanssa sovimme, että emme osta lahjoja toisillemme.
Juustojen korvikkeeksi voi tehdä itse uunijuustoa. Löytyy useita erilaisia reseptejä ilman ternimaitoa. On tietysti ihan eri juttu kuin juustotarjotin, mutta kivaa vaihtelua.
Naapurin pihalta ajattelin pihistää jotain. Lumikolan jos en muuta keksi
Jätän sukulaiset pois joulupöydästä 😉🤪
Käyttäjä3904 kirjoitti:
Jätän sukulaiset pois joulupöydästä 😉🤪
Säästää rahan lisäksi myös hermoja. Kannatan!
Otan munaa vain peppuun jouluaattona.
En osta kenellekään joululahjoja, enkä osta kinkkua. Sen tilalle teen jauhelihapihvejä, tulee paljon halvemmaksi.
Taitaa tulla hyvät alennusmyynnit joulun jälkeen kun suurin osa säästää jouluhankinnoista. Hyllyt ja varastot täynnä roinaa yrittäjillä. Jatkuvasti kuulee miten tutut yritykset lopettaneet tai tehneet konkurssin. Ensi vuonna vauhti vain kiihtyy. Surullista miten maata ajetaan alas.
akka ainaki pihistelee piparissa. se on kuulemma mun joululahja tänä vuonna
Vierailija kirjoitti:
En mistään. Lahjoja ostan joka vuosi noin 5, miehelle, lapselle, isälleni, siskolleni ja ystävälle.
Myös itsetehtyjä kortteja lähetän noin 5 kpl.Jouluruuat syödään anopilla. Minä leivon ja mies ostaa viinin. Joulukoristeet ovat vanhat, miksi uusia? Kuusi on sama, mikä 10 vuotta ollut. Vaatteita on kaappi täynnä. Suklaata saadaan aina lahjaksi. Sauna lämpiää kuten aina viikonloppuisin.
Ei tästä mitään kulutusjuhlaa tarvi tehdä.
Tuo vanhan kuusen käyttäminen onkin hyvä idea. Ei tarvi niitä neulasia harjailla nurkista pitkin kevättä. Vähän vaikka vihreyttä spreijaa oksiin
Minä pihistän lähinnä lahjosen ostosta sukulaisille. En aiemminkaan kylläkään kovin jättisummia lahjoihin laittanut, mutta
nyt lopetan ostelun melkein kokonaan. Syynä se, että lahjominen on ollut yksipuolista, eli itse olen jäänyt aina ilman.
On ollut itsestään selvyys se, että minä olen lahjosen antaja?!
Vierailija kirjoitti:
Ostan vain 500 grammaa siianmätiä. Kallista nykyään, yli 170 €/kg. Kenellä enää moiseen on varaa.
On meillä kissoilla syksyisin kalliit ruuat. Useamman kilon saavat syksyn mittaan kun itse ei sitä syödä, siikaa pyydystän ja syödään muuten.
Kaikesta.
Juuri tuli yt-neuvottelujen tulos julkiseksi miehen työpaikalta. Työpaikassa 530 henkeä, 100 henkilötyövuotta lähtee. Jos miehelle ei tule kengän kuvaa persukseen, tulee vähintään muutaman viikon lomautus.