Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitoalalla on niin rikkonaiset työvuorot?

Vierailija
04.12.2023 |

Onko jollain muulla alalla yhtä paha? Hoitajien työvuorolistat on kaoottisia. Aamu, aamu, ilta, aamu, vapaa, aamu, ilta, vapaa, vapaa, vapaa... Minusta tämä vähentää huomattavasti alan houkuttelevuutta. Mitään ei pysty suunnittelemaan etukäteen kuin sen kolmen viikon listan kerrallaan. Monella muullakin alalla on keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, ja silti vuorot ovat järkeviä. On esim 5 päivää tiettyä vuoroa ja sitten vapaat, tai nopeammalla syklillä 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja sitten useampi vapaa. Miksi hoitoalalla ei toimisi vastaava? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi joku 5 päivää tiettyä vuoroa, niin heti kun joku kyllästyy ja hakee sairauslomaa, niin muiden työvuorot menevät lennosta uusiksi.

Joissain varastoissakin tehdään nykyään saman viikon aikana aamu-ilta-yö vuoroa eikä tule väleihin mitään "vanhanajan boonusvapaita".

Näin varmistataan se, että työnteko saadaan todellakin epäjärkeväksi ja epäkannattavaksi, miksi tehdä elämästä täyttä helvettiä ja palkkio on jotain 0e-150e enmmän, jos istuisi vain kotona.

Vierailija
2/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko siitä, että työntekijöitä ei ole ikinä tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään ihmetellyt tuota samaa. Tein itse aikoinaan 12 vuotta keskeytymätöntä kolmivuorotyötä. Kierto meni suurin piirtein niin, että oli 4 aamua, vapaa, 4 iltaa, vapaa, 4 yötä ja sitten kolme vapaata. Seuraavaksi tehtiin samaa kolmella työpävällä.

Siitä syntyi viiden viikon lista, joka alkoi jälleen alusta. Siitä tiesi vaikka puoli vuotta eteenpäin, milloin oli töitä.

Eikö ylihoitajat osaa tehdä vuorolistoja vai onko tuohon joku muu syy?

Vierailija
4/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä mielummin laiskottelen ja siipeilen ja nostan kotona 5500e Terveisin Amanda

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c

Vierailija
5/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisko siitä, että työntekijöitä ei ole ikinä tarpeeksi.

Monihan miettii keinoja, miten hoitoalalle saataisiin lisää väkeä. Alan houkuttelevuutta pitäisi parantaa. Tässä voisi olla yksi sellainen juttu. 

Vierailija
6/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omat listani kun oli 9 töitä ja yksi vapaa, sitten 6 töitä ja kolme vapaata. Tunnisti käytöksestä ja naamasta sellaisen kun oli ollut 6 päivää jo töissä ja 7 alkamassa, sen näkee kun ihmisellä alkaa psyyke prakata. Sitten ne listat on aina sellaisia ilta-aamu-ilta-aamu, että ei varmasti saa riittävästi lepoa sinne iltavuoron ja aamun väliin, just ehdit nukkua ja tulet takaisin töihin. Entäs sitten yövuoroa tekevät hoitajat. Minun aikana 12 tuntia alkoi olla maksimi, mutta nykyään näköjään yövuoro voi olla yli 14 tuntia! Ei ihme, että on paljon sairaspoissaoloja.

Vierailija
7/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi joku 5 päivää tiettyä vuoroa, niin heti kun joku kyllästyy ja hakee sairauslomaa, niin muiden työvuorot menevät lennosta uusiksi.

Joissain varastoissakin tehdään nykyään saman viikon aikana aamu-ilta-yö vuoroa eikä tule väleihin mitään "vanhanajan boonusvapaita".

Näin varmistataan se, että työnteko saadaan todellakin epäjärkeväksi ja epäkannattavaksi, miksi tehdä elämästä täyttä helvettiä ja palkkio on jotain 0e-150e enmmän, jos istuisi vain kotona.

Huonoa työnjohtamista ja suunnittelua, jos jonkun saikutus sotkee totaalisesti muiden työvuorot. Ei ihme että alalla vaihtuvuus on suurta kun vuorotyötäkään ei osata organisoida tuon paremmin, vaikka monella muulla alalla osataan.

Vierailija
8/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan omat listani kun oli 9 töitä ja yksi vapaa, sitten 6 töitä ja kolme vapaata. Tunnisti käytöksestä ja naamasta sellaisen kun oli ollut 6 päivää jo töissä ja 7 alkamassa, sen näkee kun ihmisellä alkaa psyyke prakata. Sitten ne listat on aina sellaisia ilta-aamu-ilta-aamu, että ei varmasti saa riittävästi lepoa sinne iltavuoron ja aamun väliin, just ehdit nukkua ja tulet takaisin töihin. Entäs sitten yövuoroa tekevät hoitajat. Minun aikana 12 tuntia alkoi olla maksimi, mutta nykyään näköjään yövuoro voi olla yli 14 tuntia! Ei ihme, että on paljon sairaspoissaoloja.

Mikä järki tuollaisessa ilta-aamu-ilta-aamu listassa on? Mikä vaikeus on tehdä listaa niin että aina on sama vuoro ja vuoro vaikka vaihtuu kuukausittain? Saisi paljon paremmin pidettyä rytmin kohdallaan kun kokoa ajan vuorot ei vaihtelisi.

Vierailija
9/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kaupan alalla (vaikka emme yhtä tärkeää työtä teekään) eli työvuorot 2 viikkoa etukäteen, sen jälkeen et voi suunnitella tai sopia mitään. Illan jälkeen saattaa olla aamu eli et tasan ehdi nukkua tarpeeksi. Vapaat yleensä 1 päivä siellä ja toinen täällä, harvoin kahta putkeen. Rivimyyjistä 99 % osa-aikasia eli vuorot saattaa olla mitä vaan. Esim. 4 tunnin vuoro, johon ei kuulu taukoa tai 7 tunnin vuoro, johon kuuluu yksi 20 min. tauko. Loput siltä väliltä tai enemmän.

Vierailija
10/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja illasta aamuun vuorot pitäisi kieltää! Meillä loppuu iltavuoro klo 21 ja aamulla alkaa 7, viikonloppuisin 6.30. Että jaksaa jaksaa... 

Vierailija
11/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että öihin ei tarvitse samaa viittä hoitajaa, kuin aamuun.

Myös esim omassa paikassa aamulla enemmän työntekijöitä, kuin illassa. Myös viikonloppuna vahvuus pienempi. Johtuu ihan siitä, että arkiaamuina virka-aikaan tarvitaan enemmän porukkaa, koska on erilaisia yhteydenottoja moniin paikkoihin. Jos sossut ja muut tekisi myös iltaisin ja öisin töitä, riittäisi niille viidelle yökölle myös töitä. 

Työvuorot tehdään osaston tarpeiden mukaan. Muuten henkilökunta määrä pitäisi tuplata, jotta saataisiin pyörimään kaikille se aaiiyy 6 VP lista.

Tuohon en ota kantaa, että ia vuorot. Itse tykännyt tehdä niitä, koska sen jälkeen tulee se ai eli työvuorojen välissä pidempi tauko. Mutta ole ollut aina hyvä nukkumaan ja minulle riittää 6 tuntia unta, joten teen mieluummin IA vuoroja, kuin monta iltaa peräkkäin 

Vierailija
12/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesaloilta pitäisi käydä hakemassa oppia työvuorosuunnitteluun. Joku kolmessa vuorossa toimiva tehdas olisi aika hyvä esimerkki. Olisi se reilua, jos päikynkin vuorotyöntekijät tietäisivät elämänsä suunnitella enemmän ja pidemmälle kuin viikon kerrallaan. Kun hoitaja saa vuorolistan viimeisenä perjantaina viimeisillä minuuteilla ennen kolmea, ja jos työvuoro päättyykin kahdelta, niin et tiedä etkä voi antaa päikkyyn lapsen hoitovuoroja näin nyt esimerkiksi. 

Kaoottinen työvuorolista ja ei ennakoitava lista vie loputkin halut työskennellä hoitoalalla ja sellainen ei tue ollenkaan jaksamista, kun et tosiaan voi tietää kuin kolme viikkoa etukäteen. Työvuorolistoilla voi myös hallita, kiusata ja hankaloittaa työntekijän elämää täysin laillisesti monin eri suunnittelun keinoin ja tätä tehdään paljon erityisesti jos halutaan jostakin ikäväksi koetusta tyypistä eroon. Laitetaan mahdollisimman ikävät vuorot ja pimitetään listoja sinne viimeisiin minuutteihin jne. Monikaan ei sitten ymmärrä pienten lasten vanhempia, joiden koko elämä on kiinni niistä kolmesta viikosta vaikuttaen kaikkiin ja kaikkeen. 

Vierailija
13/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä järki tuollaisessa ilta-aamu-ilta-aamu listassa on?" 

Kukaan ei tiedä. Yleensä listojen laatijat tekee sitä ma-pe päivätyötä. Oon miettinyt, saako ne jotain tyydytystä noista listoista. Laitetaanpas oikein hankalat vuorot Pirkolle, pe ilta, la aamu, su aamu, ma aamu, tiistai vapaa, sitten muutama ilta-aamu yhdistelmä kjeh kjeh.. 

Vierailija
14/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös esim omassa paikassa aamulla enemmän työntekijöitä, kuin illassa. Myös viikonloppuna vahvuus pienempi. Johtuu ihan siitä, että arkiaamuina virka-aikaan tarvitaan enemmän porukkaa, koska on erilaisia yhteydenottoja moniin paikkoihin. Jos sossut ja muut tekisi myös iltaisin ja öisin töitä, riittäisi niille viidelle yökölle myös töitä. 

Työvuorot tehdään osaston tarpeiden mukaan. Muuten henkilökunta määrä pitäisi tuplata, jotta saataisiin pyörimään kaikille se aaiiyy 6 VP lista.

Tuohon en ota kantaa, että ia vuorot. Itse tykännyt tehdä niitä, koska sen jälkeen tulee se ai eli työvuorojen välissä pidempi tauko. Mutta ole ollut aina hyvä nukkumaan ja minulle riittää 6 tuntia unta, joten teen mieluummin IA vuoroja, kuin monta iltaa peräkkäin 

Meillä ongelma oli ratkaistu niin, että 3-vuorolaisten lisäksi oli myös 2-vuoro ja päivätyötä tekeviä. Paljon selkeämpää, eikä yhtään kalliimpaa työnantajalle kuin listojen sekoittaminenkaan. Kaikkiin työaikamuotoihin löytyi halukkaita, joten ketään ei edes tarvinnut pakottaa.

Vierailija
15/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain rajoituksia toki on, mutta nuokin on pitkälti järjestelykysymyksiä. Esim perushoito on ihan samaa vuorokaudenajasta riippumatta. Illassa on vähemmän hoitajia, koska halutaan säästää, vaikka ihan samat potilaat/asiakkaat on hoidettavina. 

Vierailija
16/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonominen työvuorosuunnittelu on toivottavasti yleisempää alalla tulevina vuosina.

Omalla työpaikalla se on ollut käytössä joitakin vuosia. 

Työntekijät siis suunnittelevat itse kolmen viikon työvuoronsa, toki huomioiden kollegoiden valinnat myös. Spvitut säännöt suunnitteluun myös taustalla.    Välillä toki tulee muutoksia omiin valintoihin, ei kaikki välttämättä toteudu.

Esimerkiksi "joululistaan" olen tyytyväinen.

Vierailija
17/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä

Hyvä ratkaisu, jos pystytään näin yksilöllisesti suunnittelemaan ja työyhteisössä riittää jokaiseen vuoroon halukkaita.

Eli ryhmässä 8 työntekijää

Pirkko ja jaana tekee kolmivuoroa

Sisko ja Erkki tekee aamuja

Pertti ja Unto iltavuoroja

Sanna ja Reiska kaikki käy

Kohta kitisee sisko, että kun joutuu aina aamuun ja väsyttää

Pertti käy valittamassa, että joutuu jäämään aina illasta vapaalle

Jaana väsyy, kun on niin paljon öitä ja hakee burnout saikkua

Reiska nostaa metelin, kun kokee saavansa vain jämävuorot

Ihan sama, miten ne listat tekee, niin aina sieltä muutama nostaa metelin ja itkee, että listaa ei ole tehty juuri hänelle sopivaksi

Vierailija
18/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin paikasta. Esim lastensuojelussa tein 12 tunnin vuoroa.

Keva puolella oli iltapainotteista, koska asukkaat oli päivät työtoiminnassa

Vanhuspuolelta vahvuus aika lailla sama, koska työ oli syöttämistä ja kuivittamista

Akuuttipuolella aamulla enemmän, koska lääkärinkierrot aamulla, kotiutukset ja sossut yms

Vierailija
19/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vuorojahan on iänkaiken perusteltu sillä, ettei tiedätä etukäteen, kuinka paljon työntekijöitä tarvitaan. Kuitenkin se pitää tietää listoja laadittaessa. Oli todella suuri järkytys, kun kasarilla olin yhden kesän sairaalassa töissä (muissa kuin hoitotehtävissä) kuinka työvuorot sai kolmeksi viikoksi aina eteenpäin ja ne olivat mitä sattui, yötyötä tuossa hommassa ei ollut lainkaan. Tuota ennen olin ollut teollisuudessa niin 5-vuorotyössä (siinä 5 porukkaa pyörittää töitä 24/7 ympäri vuoden tietyn rytmityksen mukaan) kuin 2 vuorotyössäkin. Molemmissa vuorot tiedetään hamaan tulevaisuuteen.

Nykyään teollisuudessa on siirrytty monin paikoin kahteen 12-tuntiseen työvuoroon, missä on sitten tosi pitkiä vapaita.

Vierailija
20/23 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuihin painottuu potilaiden lääkäriasiat, suihkutukset, haavahoidot, pukeminen, parran ja hiusten hoito. Illalla tarvii pari hoitajaa vähemmän. Yöllä sitten 1-2 hoitajaa. Kyllä hoitoalalla on kokeiltu  vaikka mitä vuorosysteemejä.

Itse olen tykännyt aina aamu-ilma - tyylistä. Sairaalan osastolla hoidon jatkuvuus turvataan. Toki pitkäaikaisosastolla ei väliä miten vuorot on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi