Pakollinen toimistopäivä kerran viikossa
Toimistopäiviä on pakollista pitää yksi viikossa. En tajua mikä tämän toimistopäivän idea on, koska jokainen voi vapaasti itse valita minä päivänä tulee toimistolle. Joten kun tulet toimistolle, ovat kaikki siellä omissa etäpalavereissaan.
Miksi siis työntekijät määrätään käyttämään aikaa turhaan matkustamiseen, kun toimistopäivän ainoa ero normaaliin työpäivään kotona ovat huonommat työskentelyolosuhteet? Toimistolla ei ole omia työpisteitä, joten päivän aluksi joudut aina etsimään jonkun paikan työskentelyä varten. Se on todella hankalaa, jos päivän aikataulu on tiukka heti aamusta alkaen. Kokousaikaa voi mennä silloin johtojen ja laitteiden kanssa säätämiseen.
Kommentit (47)
Ymmärtäisin ehkä paremmin lähipäivän idean, jos koko tiimi kokoontuisi silloin vaihtamaan kuulumisia tai ideoimaan. En ymmärrä sitä silloin, jos lähipäivä menee itsekseen työskennellessä tai etäpalavereissa.
Kertokaapas tästä yhdestä pakollisesta toimistopäivästä kitisevät mitä te teette työksenne, kun työtänne voi tehdä jatkuvasti etätyönä.
Ja huom! ei mitään yleispätevää toteamusta, että kaikkia toimistotöitä voi tehdä etänä, vaan kuvaus itse kunkin kitisijän omasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöin työnantajalla on edes jonkinlainen mahdollisuus valvoa, että työntekijät pysyvät ns. kunnossa, ettei tule alkoholiongelmaa, vakavaa masennusta ym. huomaamatta.
Etänä sitä ei helposti huomaa jos joku retkahtaa juomaan kunhan vaikuttaa edes jollakin tavoin järjelliseltä palavereissa tai jos ei pysty esim. huolehtimaan enää siisteydestään.
Kerran viikossa vierailu toimistolla estää alkoholismin ja masennuksen? Aika naiivi ajatus.
Minun työaikallani yksi työntekijöistä alkoholisoitui koronan tultua Eurooppaan ja jäädessään etätöihin kuten muutkin. En toki tiedä, että paljonko hän ennen sitä joi. Toimistolla oli ma-pe asiallisessa kunnossa ja ei juonut itseään after workeillakaan näkyvään humalaan.
Asia paljastui kun ei millään olisi halunnut palata toimistolle. Hänet ohjattiin hoitoon monta kertaa ja hän kieltäytyi sinnikkäästi. Lopulta sitten ovi kävi. Surullista, että koulutettu ihminen jää noin koukkuun alkoholiin.
Alkaako tämä nyt olla sitten niin että jokainen etätyö ihminen on oletettu alkoholiongelmainen ja epäilyksen poistaa vaan naaman näyttäminen työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällöin työnantajalla on edes jonkinlainen mahdollisuus valvoa, että työntekijät pysyvät ns. kunnossa, ettei tule alkoholiongelmaa, vakavaa masennusta ym. huomaamatta.
Etänä sitä ei helposti huomaa jos joku retkahtaa juomaan kunhan vaikuttaa edes jollakin tavoin järjelliseltä palavereissa tai jos ei pysty esim. huolehtimaan enää siisteydestään.
Kerran viikossa vierailu toimistolla estää alkoholismin ja masennuksen? Aika naiivi ajatus.
No ei tietenkään estä mutta työnantajan edustajalla on mahdollisuus huomata tilanne kun henkilö tulee toimistolle ja ohjata sitten hoitoon ajoissa.
Älä nyt jaksa. Ei esimiehellä ole mitään osaamista tunnistaa vakavaa masennusta. Alkoholistikin pystyy todennäköisesti yhd
Kyllä sen alkoholismin jäljille pääsee jos tekee etänä kämmejä kun vetää kännejä.
Ettäkö 1 lähipäivä viikossa. Kamalaa, miten kestätte tämän? Milloin sitä ehtii pyykit pesemään? Joudutaanko nyt julkisilla kulkemaan rahvaan joukossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työaikallani yksi työntekijöistä alkoholisoitui koronan tultua Eurooppaan ja jäädessään etätöihin kuten muutkin. En toki tiedä, että paljonko hän ennen sitä joi. Toimistolla oli ma-pe asiallisessa kunnossa ja ei juonut itseään after workeillakaan näkyvään humalaan.
Asia paljastui kun ei millään olisi halunnut
No harvinaisen typerä, kun ei mennyt ohjattuu hoitoon ja työt olisi jatkunut sillä tavalla. Miten sinä edes tiedät, että häntä yritettiin ohjata hoitoon? Ei kai tuollaisia asioita saisi levittää työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Alkaako tämä nyt olla sitten niin että jokainen etätyö ihminen on oletettu alkoholiongelmainen ja epäilyksen poistaa vaan naaman näyttäminen työpaikalla.
Luottamus huipussaan. Kaikkia etätyöläisiä on syytä epäillä juopoiksi tai vähintään töitään vältteleviksi laiskottelijoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapas tästä yhdestä pakollisesta toimistopäivästä kitisevät mitä te teette työksenne, kun työtänne voi tehdä jatkuvasti etätyönä.
Ja huom! ei mitään yleispätevää toteamusta, että kaikkia toimistotöitä voi tehdä etänä, vaan kuvaus itse kunkin kitisijän omasta työstä.
Ihan vaan sihteeri ja täysin paperiton toimisto. Kaikki hoituu etänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö itse uhosi muille (tietenkin etänä), ettei prkl suostu mihinkään hoitoihin. Oli raivona kun työnantaja passitti lääkäriin ja lääkäri oli laittanut P(Eth)-kokeenkin lähetteeseen. Yllytti muitakin työnantajaa vastaan ja korkkaamaan pullot kesken töiden.
Vierailija kirjoitti:
Ja se työnantajako on siis itse joka päivä paikalla valvomassa työntekijöiden kuntoa ja siisteyttä? Tuskinpa vaan.
Kun pomot on etäilemässä, mennään me muut toimistolle juomaan, lyömään korttia ja puhumaan messeviä.
Meillä porukat kokoontuvat keskiviikkoisin ja se on kiva päivä. Minulla on pysyvä remotesopimus ja 160km matkaa toimistolle, saan verovapaana kerran kuussa yli 200e kulukorvauksia yhdestä toimistokäynnistä.
Etätyöläisille on kauheaa, kun yhtenä päivänä viikossa ei voi ryypätä ja tehdä kotihommia työajalla. Moni joutuu meneen työpaikalleen ihan joka ikinen työpäivä
Vierailija kirjoitti:
Siis millä tavalla valvoa? Oma esihenkilöni on toisessa maassa niin yhtä paljon/vähän valvoo minua riippumatta siitä olenko kotona vai puolen tunnin matkan päässä konttorilla. Eikä kukaan muukaan valvo juuri siksi että kaikki on paikalla eri päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä istun usein toimistolla koko päivän yksinäni. Mitenhän tätä siis kukaan valvoo.
Meillä on sen verran pieni tiimi, että jos jokainen on päivän viikossa toimistolla, voi hyvinkin sattua niin, että ollaan jokainen eri päivänä ja sittenkin toimisto on päivän tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Teen työni käytännössä kokonaan tietokoneella, isolta osin vielä selainpohjaiseila käyttöliittymillä. Palaverit pidetään aina Teamsilla. Kaikki yhteistyöhenkilöni ovat eri toimipisteissä ja jopa eri paikkakunnalla kuin minä itse. Eli käytännössä ei ole mitään teknistä työtä, minkä takia minun pitäisi olla tietyssä toimipisteessä työtäni tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen työni käytännössä kokonaan tietokoneella, isolta osin vielä selainpohjaiseila käyttöliittymillä. Palaverit pidetään aina Teamsilla. Kaikki yhteistyöhenkilöni ovat eri toimipisteissä ja jopa eri paikkakunnalla kuin minä itse. Eli käytännössä ei ole mitään teknistä työtä, minkä takia minun pitäisi olla tietyssä toimipisteessä työtäni tekemässä.
Että sellainen meininki siellä Rambollin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottamus huipussaan. Kaikkia etätyöläisiä on syytä epäillä juopoiksi tai vähintään töitään vältteleviksi laiskottelijoiksi.
Jotain ihmisen elämänhallinnassa on pielessä, jos on vaikeuksia raahautua edes kerran viikossa työpaikalle.
"Ei kysymys ole vaan pomosta vaan ihan jokaisella työpaikalla olevalla henkilöllä on velvollisuus ilmoittaa asiasta työnantajalle jos havaitsee työntekijän olevan mahdollisesti päihtyneenä työpaikalla, tai muutoin herää huoli ko. henkilöstä.
Tuskin sinä siellä toimistolla ihan yksin olet ja kukaan muukaan joten valvonta onnistuu kyllä vaikka varsinainen esimies ei paikalla olisikikaan."
Kyllä se juoppokin kerran viikossa raahautuu toimistolle selvinpäin. Toisekseen minä en seurustele työkevareiden kanssa, joten mulla jäisi täysin huomaamatta vaikka joku olisi umpikännissä töissä. Teen vaan työni ja lähden sitten kotiin. En käy koputtamassa työkavereiden työhuoneissa, että mitä kuuluu.