Onko tosi että magnesium laskee verenpainetta?
Niinku siis jossaki kuulin/luin/näin että se laskis niin mahtaakohan pitää paikkaansa?
kovasti kiinnostais tietää ku ite syön päivittäin magnesiumia..
kiitokset!
simppu rv 31+0
Kommentit (3)
...ja jos laskee, niin se vaikutus on tosi pieni. Muutenhan sita maarattaisiin meille kaikille verenpainetautisillekin... ;-) Mutta se on totta etta itse _raskaus_ laskee paineita, eli raskaushormonit loysyttaa verisuonia ja siina verenpaineet laskee, monilla verenpainetautisillakin viimeisessa kolmanneksessa jopa ihan normaalipaineiksi asti. Eli silla voi selittya tuon edellisen kirjoittajan kokema ilmio (tai sitten vaan silla etta valkotakkipaineet tai stressi ovat vahentyneet kun on tottunut mittauksiin, nehan yleensa vaikuttaa tohon ylapaineeseen joka edellisella nakyi olevan laskenut, alapaine kertoo sitten verisuonien antamasta "vastuksesta" ja kertoo siksi paremmin "oikeista" verenpaineen saatelyn ongelmista).
voidaan käyttää hoitona magnesiumtippaa, siis liuosta suoraan suoneen, verenpaineen laskemiseksi. Vaikutusmekanismia en nyt kuollakseni muista, mutta tiputus vaatii tarkkaa seurantaa koska määrä on niin suuri, saattaa mm. heikentää virtsan eritystä jne. Suun kautta otettavalla magnesiumilla ei ole samaa vaikutusta, koska sitä pitäisi ottaa reilu yliannos ja siten myös tulisi muita haittoja.
Mä olen syönyt magnesiumia ja mun verenpaineet on itseasiassa laskeneet alkuraskaudesta... En kyllä ajatellut / tiennyt että magnesiuimilla olis siihen mitään vaikutusta. Mutta voipa ollakin .. Olen syönyt emgesania ehkä puolesta välistä raskautta asti kun jalat kramppaili... Verenpaine alussa 130/77 nyt 106/77 (rv35)... Tosin ompa tässä stressitkin vähentyny että sekin voi olla syynä :)