Kokemuksia synnytys-tapa arviosta
Kaipaisin muiden kokemuksia ko. arvioinnissa käyneiltä.
Itselle kun jäi vähän sellainen olo, ettei se mennyt niin kuin piti. Kuin lääkärillä olisi ollu kiire saada minut pois sieltä.
Ultraus minua eniten häiritsee. Lääkäri mittaili ultralla vauvaa, sanoi vain, että tuossa lyö sydän ja tuossa on selkäranka. Muuta en sitten ultrasta saanu irti. No, vauvan paino-arvion tietenkin. Ei edes kuvaa muistoksi päästä, kädestä tai jalasta.. Rakenneultrasta sai sentään kuvan päästä ja säärestä.
*Vääryyttäkö kärsinyt
Kommentit (7)
Mullakin ultrattiin ja tehtiin myöskin paino-arvio, joka heitti reilun puol kiloa yläkanttiin. Käsikopelointi oli minustakin ikävä...lekuri ei sanonu mitään. Ite kysyin, että noh, miltä vaikuttaa mahtuuko tulemaan?? Tuumasi vaan, että se nähdään sitten synnytyksen edetessä. Hui kauhistus...tulipa melkoset fiilikset. En halua pelotella ketään, mutta loppujen lopuksi " ähelsin" lähes 18 tuntia, jonka jälkeen olin niin loppu että aloin itkeä ja sanoin, että nyt tehkää jotain tämä ei täältä tule. Sitten vasta ultrattiin ja todettiin, että vauva on avotarjonnassa et eihän tää voi täältä tullakaan. Synnytys oli pysähtynyt...eikun kiireellä leikkaukseen... Sitten pari päivää sektion jälkeen tehtiin lantioultra...yllätys...yllätys...vaavipa ei ois mahtunukaan tulemaan. Sillon tuli lievästi sanottuna vihainen fiilis...säästötkö tän aiheuttaa, että ei voida tutkia tarkemmin ennen synnytystä, jos ollaan epävarmoja?? Vaan ihmistä halutaan " rääkätä" ekaks. Mutta...loppu hyvin kaikki hyvin!
Hansuliini
...kontrolliultra ja lääkäri ei olisi edes kokeillut ja mittaillut että mahtuuko, jos en olisi itse sitä kysynyt ja muistanut. Jäi vähän sellainen olo, että onkohan se lääkärien mielestä ihan huuhaata koko juttu vai miksi sitä ei tosissaan tehty. Onneksi sitten lääkäri kuitenkin kokeili paikat ja sanoi, että kyllähän täältä mahtuu isompikin tulemaan. Kyllä helpotti silloin tietoa. Synnytys menikin sitten ihan ilman ongelmia ja nyt on reilun vuoden ikäinen poika taapertelemassa ja toinen tulossa vuodenvaihteen tienoilla.
Tuisku rv18+3
Vanhanaikaisella ultralla painoarvio voi heittää pahimmassa tapauksessa jopa 1kg. Uusissa 4D-ultrissa osutaan jo selvästi lähemmäksi. Tämä ei ole lääkärin vaan laitteen vika, jos paljon menee metsään. YLEENSÄ painoarvio kuitenkin pitää paikkaansa, eipä niitä kai muuten tehtäisi. Toisaalta kertoo myös sen että miksi lääkärit suhtautuvat vähän nihkeästi näihin ultran antamiin tuloksiin.
tällainen insinöörinäkökulma tähän keskusteluun. *..* Toki laitteen aiheuttama epävarmuus ei saisi vaikuttaa potilaan kohteluun ja lääkärin tökeröön käyttäytymiseen, jollaista edellä on ilmennyt.
myy 21+4
Vaikkei siinä tietenkään mitään kivaa ole. Mutta jos/kun on seuraavan lapsen aika, ja kyseisen ultran aika, osaapa ainakin vaatia parempaa " palvelua" , sekin kuitenkin kun on maksullinen käynti, niin pitäisi saada muutakin vastinetta kuin paha mieli...
Ei se lantion tutkiminen käsin minullakaan kivaa ollut. Kipeää kävi kuin mikä. Yritä siinä sitten olla rentona.. Itsellä kun kipukynnyskin on suurinpiirtein lattiatasossa... Tässä sitä sitten synnytystä odotellaan... =) Mutta eiköhän se siitä...
varsinainen synnytystapa-arvio meni kivasti. Oli mukava naislääkäri, joka selosti ultrakuvaa ja jopa kertoi vauvamme sukupuolen...kysyi itse halutaanko tietää. Kuvaa ei saatu mukaan kylläkään. Hän arvioi, että vauva kyllä mahtuisi, mutta silti määräsi varmuuden vuoksi lantion röntgenkuviin, joten tuntui kyllä ottavan varman päälle. No, mulla oli sitten parin viikon päästä kontrolli röntgenkuvien takia...ja eri lääkäri, mies ...tosi tökerö. Ei edes päälle katsonut. Kun kysyin röntgenkuvista sanoi, että ei niissä mitään ollut. Ultrasi, mutta ei puhunut mitään, ei selostanut mitään. Kokoarvio oli sama, kuin kaksi viikkoa sitten, vaikka oma painoni ja SF-käyrämitta olivat lisääntyneet. En tiedä...jäi kans vähän sellanen olo, että... Mulle hän ei edes sanonut mitään tuloksia vaan kuulin pukiessani, kun hän saneli koneelle, että jäädään odottamaan normaalia synnytyksen alkua yms. On niissä lääkäreissä eroja todellakin. Tuo kopelointi alapäässä ei kyllä varmaan tunnu kenestäkään kivalle, kun arvioivat sitä, että mahtuuko sieltä vauveli...oli sitten kuka lääkäri hyvänsä...luulisin.
... vaan ahtaat lantiot todetaan synnytyksessä ja sitten vaan leikkausaliin, jos ei asiat etene.... arvio tehdään ainoastaan jos vauva perätilassa, silloin kuvataan lantio.
En asu Suomessa, mutta Pohjoismaassa kuitenkin. Hyvin täällä kyllä hoidetaan, mutta jostain syystä (jota en tiedä) ei synnytystapa-arvioita ole tapana tehdä.....
Hyvä siis kun edes yrittävät siellä Suomessa =)
-sykerö + pöppis 18+2
Mä kävin rv 36+ synnytystapa-arviossa ja olin kyllä tosi pettynyt..siellä oli kaksi naislääkäriä,molemmat kesäsijaisia. Toinen ei edes esitellyt itseään, seisoi ja tuijotti vaan..toinen teki sisätutkimuksen niin kovakouraisesti että näin tähtiä enkä pystynyt kotimatkalla autossa kunnolla istumaan:/ Totesi vaan että lantio on tilava.Sitten nämä rouvat yhdessä ultrasivat,mitään mittoja ei otettu, kysyin asiasta mihin toinen naurahti etteivät he sellaisia osaa(!!!) katsoivat ultralla vaan missä on pää ja näyttivät että tässä nyt on selkäranka..toinen vielä kopeloi mahan päältä ja totesi että eiköhän se oo ihan normaalikokoinen. Siinä se. Lopuksi lääkäri heitti mulle tupon paperia ja käski pyyhkiä vatsan.Siinä sitten pukersin ylös pöydältä,pyyhin vatsan ja puin päälle tätien tuijottaessa vieressä. Jäi kyllä vähän paha maku suuhun:/
Queen rv 39+2