Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kriisitilanteessa viemärit ei toimi -kakkaa muovipussiin käsky-

Vierailija
03.12.2023 |

Hätätilanteessa jos sähköt katkeaa on suositeltu, ettei viemäreitä käytettäisi/ vedettäisi. Kiinteä uloste pitäisi tehdä muovipussiin. Onko meillä valmiutta siihen?

Kokeilin ja havaintoja:

- pitää olla tarpeeksi iso pussi, jotta sen saa WC pönttöön kauluksen väliin. Tavallinen Prisman tai Citymarketin normaali pussi ei ole riittävän iso, eikä rullajätepussit.

- pussi tippui pönttöön, kun siihen tuli painoa ulosteesta. = Vaikea nostaa pöntöstä kriisi tilanteessa, jos ei tule vettä hanoista.

Eli ei se niin helppoa ole. Pesumahdollisuutta ei kriisitilanteessa olisi. Eli pitääkö kriisitilanteessa käyttää muovipussi + ämpäri viritelmää vai miten asia sujuu?

Onko kokemuksia, vinkkejä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viittaisin kintaalla ja kakkaisin pyttyyn.

Ikinä. Siis ikinä ei ole sähkökatkon aikana ollut vessan käytön kanssa mitään ongelmia ja olen asunut kaupungissa koko ikäni.

Esim. Hybridihyökkäyksen aikana voisi tulla tuollainen tilanne. Jos sähköt katkeaisi kokonaan. Vaikka päiväksi. 

Vesi ei ihan äkkiä lopu. Kylmä vesi. Sitten on eri juttu jos vesi katkaistaan.

Vierailija
22/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä. Siis ikinä ei ole sähkökatkon aikana ollut vessan käytön kanssa mitään ongelmia ja olen asunut kaupungissa koko ikäni.

Kun vesitorni on tyhjä, ei pönttösi säiliö täyty enää vedellä. Lisäksi jätevesi kulkee pumpuilla, joten jätöksesi tulvivat alapuolellasi olevista viemäreistä ylös.

Kunnan jätevesijärjestelmissä on myös pumppaamoita, eli ne eivät toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Hybridihyökkäyksen aikana voisi tulla tuollainen tilanne. Jos sähköt katkeaisi kokonaan. Vaikka päiväksi. 

Kai se menee sähkö poikki ja sitten vesi, jos tuollainen kriisi tulisi. Ja viemäreitä ei silloin saa käyttää.

Vierailija
24/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on isompi sähkökatko, niin vesi katkeaa myös.

Vierailija
25/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä isoja muovipusseja saa? Jotka mahtuu tavalliseen wc pönttöön lauteille väliin??

Vierailija
26/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa mä olen jo hypännyt autoon ja ajanut hotellin muualle.

Vierailija
27/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän olisi jollekin innovaattorille mukava markkinarako: pönttöihin sopivia kriisikakkapusseja.

Kaikki taloudet voisivat ostaa ainakin yhden paketin kaiken varalta, vaikka eivät niitä ikinä joutuisi käyttämään.

Vierailija
28/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ihmiset alkaa kerrostalosta kuljettaa niitä ulkopuolelta märkiä vessanpytyn vettä valuvia pusseja jätekatokseen, niin hyi. 

Mahtaako poikkeusaikana toimia jätteenkuljetuskaan. Kesällä haisee. 

Pitääkö se tehdä pussiin ilman pönttöä? Jotenkin seisten tai kyykyssä, niinkuin metsässä? Mitä se ohjeistus tarkoittaa, että tehkää kiinteä muovipussiin?

Siis miten kaupunkilaisten pitäisi toimia?

Aikuisille lasten potta ei käy. Menee ohi.

Ota ämpäri ja laita sinne ehjä muovipussi. Nosta pussin reunat ämpärin reunojen yli. Laita pohjalle jotain nestettä imevää; esim vessapaperia ilmavina myttyinä. Ulosta niin monta kertaa kuin kärsit. Solmi pussi tiiviiksi paketiksi ja kuljeta se ämpärissä sekajäteastiaan. Älä kanna ilman tuota ämpäriä, jotta vältyt porraskäytävän siivoamiselta. Kippaa pussi ämpäristä suoraan sekajätteeseen.

Vierailija
29/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ihmiset alkaa kerrostalosta kuljettaa niitä ulkopuolelta märkiä vessanpytyn vettä valuvia pusseja jätekatokseen, niin hyi. 

Mahtaako poikkeusaikana toimia jätteenkuljetuskaan. Kesällä haisee. 

Pitääkö se tehdä pussiin ilman pönttöä? Jotenkin seisten tai kyykyssä, niinkuin metsässä? Mitä se ohjeistus tarkoittaa, että tehkää kiinteä muovipussiin?

Siis miten kaupunkilaisten pitäisi toimia?

Aikuisille lasten potta ei käy. Menee ohi.

Ota ämpäri ja laita sinne ehjä muovipussi. Nosta pussin reunat ämpärin reunojen yli. Laita pohjalle jotain nestettä imevää; esim vessapaperia ilmavina myttyinä. Ulosta niin monta kertaa kuin kärsit. Solmi pussi tiiviiksi paketiksi ja kuljeta se ämpärissä sekajäteastiaan. Älä kanna il

Yksinkertainen toimiva ohje. Tuo pitäisi laittaa sinne 72 h sivustolle ohjeeksi päivitykseen.

Vierailija
30/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... Ja se, että vara kakka ämpäri pitäisi olla..... Ettei pelkkää vesiämpäriä.

Vierailija
31/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ämpäri pestään? Ja eikö kaupunkilaisille voisi infota, että kakiaämpäri kuuluu hätävaraan. Kun pönttöön tuo muovipussi kakkailu ei onnistu.

Nyt infotaan vain, että varaa ämpäri vedenhakua varten.

Ei kai sitä samaa ämpäriä voi käyttää molempiin toimintoihin? Varsinkin kun ei olisi ämpärin pesumahdollisuutta.

Hanki nyt toki ainakin kaksi ämpäriä. Normaaliaikoina sellainen käy vaikka pikkupyykkiin, niin kuin itse teen.

Toiseksi näistä ämpäreistä suosittelen sellaista rautakaupan mustaa, paksusta muovista tehtyä rakennusämpäriä. Se on vahvempi, eikä mene allasi haitariksi, jos istut sen päälle. Ämpäreihin kannattaa hankkia myöskin kannet.

Lisäksi kannattaa hankkia 20-litrainen hanallinen ja korkillinen vesikannu. Jos vesikatko on ennalta tiedossa, voi siihen varata juoma- ja keittoveden. Hätätilassa sitä voi käyttää vedenhakuun jakelupisteeltä. Kulkee kädessä tai pyöräntarakalla. 30-litrainenkin on hyvä, jos sitä ei tarvitse kantaa kauas, yksi litra vettähän vastaa yhtä kiloa.

Normaalisti olen käyttänyt sellaista kesäreissuilla juomaveden kuljettamiseen. Maksaa Puuilossa tätänykyä 17 euroa.

https://www.puuilo.fi/plastex-vesikanisteri-20l

Jos haluat käyttää normaalia valtaistuinta, viritä sen sisälle, reunat välikannen alle venyttäen pieni jätesäkki. Varaudu silloin mahdolliseen hajuhaittaan, koska sähkökatkon aikana myöskään WC:n ilmastointi ( poistotuuletin ) ei toimi.

Vierailija
32/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän olisi jollekin innovaattorille mukava markkinarako: pönttöihin sopivia kriisikakkapusseja.

Kaikki taloudet voisivat ostaa ainakin yhden paketin kaiken varalta, vaikka eivät niitä ikinä joutuisi käyttämään.

Sellaisia myydään jo nyt kaikissa päivittäistavarakaupoissa! Niitä sanotaan jätesäkeiksi. Niitä on erikokoisia, valitse sellainen sopivan pieni. 

Vierailija
33/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi loppuu melko pian sen jälkeen, kun sähköä ei enää ole! Pumpuillahan se vesi liikkuu ja vesitorniin nousee!

Vierailija
34/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa mä olen jo hypännyt autoon ja ajanut hotellin muualle.

Hotellit on todennäköisesti tuossa skenaariossa suljettu, sillä sähkön puutteessa niiden maksujärjestelmät eivät toimi eivätkä ne ota ketään sisälle.

Sitäpaitsi, eihän sähkökatkon aikana vesi hotellissakaan toimi eikä WC:tä saa käyttää sen paremmin kuin kotonasikaan! Myöskään hotellin ilmastointi ja lämmitys eivät toimi.

Lisäksi kriisin sattuessa liikkuminen voi olla rajoitettua. Sinua ei välttämättä päästetä tiesulusta läpi tai ruuhkan takia et selviä kaupungista ulos autoinesi!

Vierailija
35/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin asioisin kotonani parvekkeen kaiteella istuen kuin partioleirin riu'ulla muinoin!

Naapurit ihailkoon täysikuuta!

Vierailija
36/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkohuussin tms hankkisin minäkin, jos pitempään olisi tuollainen tilanne. Hätätapauksessa voi käydä takapihan metsikössä kyykkimässä yhdessä naapurin kissan kanssa.

Vai naapurin kissan kanssa paskalle, saatana!

Vierailija
37/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hlvetin huonosti valmistautunut kriisitilanteisiin lisäksi sodan uhka johon ei olla varustauduttu ja hallituskin vaan pliirinlaarumia kinastelevat tämäkö nyt on suurin huolenaihe? Pitää pskoa ämpäriin!?

Vierailija
38/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä paskon parvekkeelta, onneksi olen 3. kerroksessa! Voin kuseksia vesiputkea pitkin.

Vierailija
39/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää taajamiin ulkopaskahyyssejä useamman kokoisilla rei-illä koko perheelle.

Vierailija
40/42 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää taajamiin ulkopaskahyyssejä useamman kokoisilla rei-illä koko perheelle.

Huono ajatus.

"Nuoriso" tuhoaisi ne jo seuraavana viikonloppuna ja narkit majoittuisivat niihin.

Muistanette, että TVH, sittemmin Destia poisti ylläpitämänsä käymälät Suomen maanteiden levähdyspaikoilta, sillä jotkut ääliöt sotkivat ne käyttökelvottomaan kuntoon.

Niin, Wanhassa Suomessa oli ihan oikeasti maanteiden varsilla levähdyspaikkoja pöytineen ja penkkeineen ja hyviä käymälöitä matkustavaisten helpotukseksi! Suomen kansainvälistyessä ne on kaikki jouduttu poistamaan! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi