Kriisitilanteessa viemärit ei toimi -kakkaa muovipussiin käsky-
Hätätilanteessa jos sähköt katkeaa on suositeltu, ettei viemäreitä käytettäisi/ vedettäisi. Kiinteä uloste pitäisi tehdä muovipussiin. Onko meillä valmiutta siihen?
Kokeilin ja havaintoja:
- pitää olla tarpeeksi iso pussi, jotta sen saa WC pönttöön kauluksen väliin. Tavallinen Prisman tai Citymarketin normaali pussi ei ole riittävän iso, eikä rullajätepussit.
- pussi tippui pönttöön, kun siihen tuli painoa ulosteesta. = Vaikea nostaa pöntöstä kriisi tilanteessa, jos ei tule vettä hanoista.
Eli ei se niin helppoa ole. Pesumahdollisuutta ei kriisitilanteessa olisi. Eli pitääkö kriisitilanteessa käyttää muovipussi + ämpäri viritelmää vai miten asia sujuu?
Onko kokemuksia, vinkkejä?
Kommentit (42)
Minä kakkaisin ihan ämpäriin, tai jos on jokin muu astia, se on helpompi vuorata sillä muovipussilla jos noin tunari on.
Oikeassa tilanteessa vain kävelisin tuonne ulkohussiin.
Miten ämpäri pestään? Ja eikö kaupunkilaisille voisi infota, että kakiaämpäri kuuluu hätävaraan. Kun pönttöön tuo muovipussi kakkailu ei onnistu.
Nyt infotaan vain, että varaa ämpäri vedenhakua varten.
Ei kai sitä samaa ämpäriä voi käyttää molempiin toimintoihin? Varsinkin kun ei olisi ämpärin pesumahdollisuutta.
Ämpäri ja siihen pussi.
En laittaisi pyäussia pyttyyn. Ajan mittaan se vesi loppuu sieltä pohjalta pussien kanssa pelatessa ja sitten alkaa haista.
Ikävää käsitellä märkää ja ulkoapäinkin likaista pussia.
Vierailija kirjoitti:
Minä kakkaisin ihan ämpäriin, tai jos on jokin muu astia, se on helpompi vuorata sillä muovipussilla jos noin tunari on.
Oikeassa tilanteessa vain kävelisin tuonne ulkohussiin.
Ootko kokeillut pönttöä ja muovipussia? En usko että se onnistuu keneltäkään. Ilman käsien likaantumista siis.
Entä parvekkeen reunaa riukuna käyttäen?
Enkö saa käydä siis ulkohuussissa kriisitilanteissa vaan pitää kakata muovipussiin?
Vierailija kirjoitti:
Miten ämpäri pestään? Ja eikö kaupunkilaisille voisi infota, että kakiaämpäri kuuluu hätävaraan. Kun pönttöön tuo muovipussi kakkailu ei onnistu.
Nyt infotaan vain, että varaa ämpäri vedenhakua varten.
Ei kai sitä samaa ämpäriä voi käyttää molempiin toimintoihin? Varsinkin kun ei olisi ämpärin pesumahdollisuutta.
Oma ajatus olisi että ämpärin veisi roskiin sitten kun työnnä. Kaipa ne vedet kuitenkin joskus tulisi takaisin. On tuossa metsää kyllä vieressö että varmaan sinne sitten jos ämpärit loppuu.
Ulkohuussin tms hankkisin minäkin, jos pitempään olisi tuollainen tilanne. Hätätapauksessa voi käydä takapihan metsikössä kyykkimässä yhdessä naapurin kissan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ämpäri ja siihen pussi.
En laittaisi pyäussia pyttyyn. Ajan mittaan se vesi loppuu sieltä pohjalta pussien kanssa pelatessa ja sitten alkaa haista.
Ikävää käsitellä märkää ja ulkoapäinkin likaista pussia.
Tosta voisi vaikka Marttaliitto antaa ohjeet. Tms. Viranomaiset. Pelkät muovipussit eivät kyllä riitä hätävaraksi ulostejuttuun.
Viittaisin kintaalla ja kakkaisin pyttyyn.
Ikinä. Siis ikinä ei ole sähkökatkon aikana ollut vessan käytön kanssa mitään ongelmia ja olen asunut kaupungissa koko ikäni.
Kriisitilanteessa toimin samoin kuin normaalitilanteessakin, eli paskon rappukäytävään tai pyörävarastoon.
Sitten kun ihmiset alkaa kerrostalosta kuljettaa niitä ulkopuolelta märkiä vessanpytyn vettä valuvia pusseja jätekatokseen, niin hyi.
Mahtaako poikkeusaikana toimia jätteenkuljetuskaan. Kesällä haisee.
Vierailija kirjoitti:
Enkö saa käydä siis ulkohuussissa kriisitilanteissa vaan pitää kakata muovipussiin?
Kaupungissa? Yli puolet suomalaisista asuu kaupungeissa. Täällä ei ole ulkohuusseja.....
Ja asfaltille ei voi tehdä taloyhtiön pihalle, ei ole näkösuojaa edes.....
Mulla on painovoimalla toimiva sakokaivo ja jos ei halua vettä tuhlata (porakaivo ja aggregaatti, eli bensan tuhlaamisesta kyse), niin sen ämpärin voi virittää vanhaan huussiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä. Siis ikinä ei ole sähkökatkon aikana ollut vessan käytön kanssa mitään ongelmia ja olen asunut kaupungissa koko ikäni.
Esim. Hybridihyökkäyksen aikana voisi tulla tuollainen tilanne. Jos sähköt katkeaisi kokonaan. Vaikka päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaha iigor ja minä en käytä kakkapussia-trollaus taas. Oikeastaan meitä ei kiinnosta tukkiutuuko viemärit pietarissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun vesitorni on tyhjä, ei pönttösi säiliö täyty enää vedellä. Lisäksi jätevesi kulkee pumpuilla, joten jätöksesi tulvivat alapuolellasi olevista viemäreistä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ihmiset alkaa kerrostalosta kuljettaa niitä ulkopuolelta märkiä vessanpytyn vettä valuvia pusseja jätekatokseen, niin hyi.
Mahtaako poikkeusaikana toimia jätteenkuljetuskaan. Kesällä haisee.
Pitääkö se tehdä pussiin ilman pönttöä? Jotenkin seisten tai kyykyssä, niinkuin metsässä? Mitä se ohjeistus tarkoittaa, että tehkää kiinteä muovipussiin?
Siis miten kaupunkilaisten pitäisi toimia?
Aikuisille lasten potta ei käy. Menee ohi.
Mä paskoisin ämpäriin ja veisin ulos. Onneksi niitä on tullut useampi jonotettua ja niin varmasti monessa muussakin taloudessa.