Pörssisähkö alkanut ottaa päähän.
Jatkuvaa hintojen kyttäilyä, joka päivä klo 14 jälkeen pitää tarkistaa hinnat. Kuitenkin määräaikaiset sopimukset ovat kalliita (8-9 c/kWh) verrattuna vuosikausien viiden sentin hintaan. Mutta nyt marras-joulukuussa tuo 8-9 senttiä olisikin kohtuullinen hinta, esim. marraskuun keskihinta oli yli 9 senttiä. Eikä joulukuu näytä yhtään paremmalta, vaan yli 13 sentin keskihintaa näyttää. Ja nyt on tulossa tänne eteläänkin kovia pakkasia, niin taas lähtee pörssihinta nousuun. Ottaa päähän, koska futuurit olivat kuuden sentin luokkaa.
Huoh.
Kommentit (148)
Täällä määräaikasopparihörhöt ne vaan harrastaa mentaaliakrobatiaa motivoidakseen itselleen miksi haksahtivat huonoon diiliin.
🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pörssisähkön hintaon täysin tuulesta tempaistu. Surullista seurata facessa, kun pörssisähköuskovaiset uskoo halpaan hintaan kuin pässi suuriin sarviinsa. Seurataan silmä kovana tulevien päivien tuuliennusteita ym. merkkejä teenlehtiä ja Tarot kortteja myöten joko halpenee. Muu aika säädellään termostaatteja ja poltetaan ilmaisia puita takassa kun ei hinta pudonnutkaan, edes yöllä. Hullun hommaa parin kympin säästön toivossa.
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkos
Eli jos sulle pörssisähkö on paska valinta niin se on kaikille paska valinta? Pörssisähköstä muuten pääsee eroon halutessaan eroon 14 päivässä, määräaikaisesta ei. Eli kyllä halukkaat voi sen vaihtaa. Teidän laskut ei meidän laskuihin vaikuta. Pörssissä vuosi eikä edes vuoden maksut ole 500 euroa, vaikka on sähkölämmitteinen asunto. Eli sinulle paska valinta ei ole kaikille paska valinta. Ja tuolla ettei hissi mene ylös asti, tarkoitin sitä, että jos otat pörssisähköryhmästä kaikki jutut tosissasi niin ei mene hissi ylös asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pörssisähkön hintaon täysin tuulesta tempaistu. Surullista seurata facessa, kun pörssisähköuskovaiset uskoo halpaan hintaan kuin pässi suuriin sarviinsa. Seurataan silmä kovana tulevien päivien tuuliennusteita ym. merkkejä teenlehtiä ja Tarot kortteja myöten joko halpenee. Muu aika säädellään termostaatteja ja poltetaan ilmaisia puita takassa kun ei hinta pudonnutkaan, edes yöllä. Hullun hommaa parin kympin säästön toivossa.
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkos
Nyt on jo niin typerä viestin aloitus, ettei tuohon voi muuta sanoa kuin, että nyt on aikuisten nukkumaanmenoaika. Nutturaa löysemmälle niin elämä helpottaa!
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena oli yösähkö vielä edullista. Moni käytti sitä ja kas kummaa kun sekin on nyt kallista. Onneksi muutto kesällä niin tämä juuri otettu kiinteä purkaantuu. Seuraan pörssiä edelleen koska kesäkuussa tehtävä uusi sopimus. Viikon maksoin nyt kovaa hintaa vaikka yösähköä käytettiin.
Viime talvena oli paljon kalliimpaa joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläinen täällä moi! Kotona sähkölämmitys ja huomasin että ihan hyvin pärjää vielä 4 asteen lämmössä kotona, sen alemmas ei kehtaa päästää ettei putket pääse jäätymään. Muutama kynttilä joka huoneessa pitää lämmön tuossa, vaikka olisi ulkona pakkasta. Kunhan pysyttelee sisällä toppavaatteissa eikä availe ovia päästääkseen kynttilän lämpöä ulos. Aamuyöstä sitten lämpöä pattereihin ja kännykkä lataukseen.
Varmaan provo, mutta oikeasti asuinrakennuksen lämpötilaa ei pitäisi laskea alle 17 asteen. Alkaa muuten homeet kasvamaan.
Tolla logiikalla olisi suuri osa mökeistä, veneistä ja asunrovaunuista homeessa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpa sähkö tunteisiin?
Meillä kulutus talvikuukausina on 5000 kilowattituntia enemmän kuukaudessa kuin lämmityskauden ulkopuolella ja kesällä se on noin 1000 kilowattituntia kuukaudessa. Pörssisähköön ei uskalla koskea, kun kovimpina päivinä lasku voisi olla 300€ päivässä, jopa 400€.
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena oli yösähkö vielä edullista. Moni käytti sitä ja kas kummaa kun sekin on nyt kallista. Onneksi muutto kesällä niin tämä juuri otettu kiinteä purkaantuu. Seuraan pörssiä edelleen koska kesäkuussa tehtävä uusi sopimus. Viikon maksoin nyt kovaa hintaa vaikka yösähköä käytettiin.
Tämä on hölmöin veto, jonka kuluttaja voi tehdä. Säikähtää pörssiä joulukuussa ja vaihtaa määräaikaiseen. Syksyllä sai kiinnitettyä ens keväälle sähköä jopa 4 senttiin ja nyt halvin määräaikainen näytti olevan 8.78 kahdeksi vuodeksi. Eli kyllä sähköyhtiöt ennakoi, että pörssi on halvempi ja ottaa omansa pois määräaikaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköläinen täällä moi! Kotona sähkölämmitys ja huomasin että ihan hyvin pärjää vielä 4 asteen lämmössä kotona, sen alemmas ei kehtaa päästää ettei putket pääse jäätymään. Muutama kynttilä joka huoneessa pitää lämmön tuossa, vaikka olisi ulkona pakkasta. Kunhan pysyttelee sisällä toppavaatteissa eikä availe ovia päästääkseen kynttilän lämpöä ulos. Aamuyöstä sitten lämpöä pattereihin ja kännykkä lataukseen.
Varmaan provo, mutta oikeasti asuinrakennuksen lämpötilaa ei pitäisi laskea alle 17 asteen. Alkaa muuten homeet kasvamaan.
Tolla logiikalla olisi suuri osa mökeistä, veneistä ja asunrovaunuista homeessa 😄
Niin ne onkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tee joku excel tms. jossa lasket mitä sähköenergia maksaa milläkin hinnalla. Huomaat kummasti sen, että esim. 8-9 sentin hinnoilla olet jo aikalailla samoissa, mitä maksat pörssisähköstä talvikuukausina.
Ja esim. 1000 kwh:n kulutus 8 c hinnoilla maksaa 80 e kuukaudessa ja tuolla haaveilemallasi futuurien (jotka ovat siis vain ennuste) 6 c hinnalla 60 e, eli kokonaista 20 e hintaeroa noissa, eli ei juuri yhtään mitään. Jos olet vähänkin katsonut mitä talvikuukausina on pörssisähkön keskihintaa, niin äkkiä huomaisit, että ei ole niin halpaa pörssisähkö talvella. Eli ero noihin 8-9 sentin kiinteisiin on täysin olematon. Siitä nyt vaan ottamaan 12 kk kiinteä hinta (voit sitten ensi vuoden syyskuussa metsästää noita hintoja mitä nyt futuurit lupailevat)
Ja kesällä kulutus on niin pientä joka tapauksessa, että pörssisähköllä et suuria säästöjä tee verrattuna
Aamen, juurikin näin. Itse asun pienessä kerrostaloasunnossa. Kun entinen kiinteä määräaikainen sopimus - joka oli 5 senttiä ja pelasti minut viime vuoden kaaokselta - päättyi, katsoin oman vuosikulutuksen ja laskin siitä eri sopimuksien hinnat vuodeksi. Tiesin tasan tarkkaan mitä sähkö tulee kustantamaan minulle seuraavan 12kk aikana jokaisella tarjolla olevalla kiinteällä sopimuksella. Tiedossa oli jo ihan maalaisjärjellä, että tietysti pörssisähkö pomppaa taas talvella. Nyt on ollut isojakin pomppuja ja ollaan vasta alkupuolella talvea.
Ensi vuonna katson taas uuden sopimuksen ja budjetoin sen valmiiksi. Maksan mielelläni muutaman euron ekstraa siitä kesällä siitä, että tiedän sähkölaskun suuruuden joka kuukausi ja pystyn laskemaan sen budjettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, jo
Itseään pörssisähköläiset ilkkuvat niitä, joilla on määräaikainen sopimus. Meuhkaraan, kuinka nyt sähkö on ilmaista, miksi maksatte liikaa? Sitten, kun se pörssisähkö ihan odotusten mukaan kallistuu talvella, alkaa itku. Sehän se pörssisähkön idea on, kesällä on halpaa, talvella kallista.
Minulla on ihan määräaikainen sopimus, koska minulla on sähkölämmitteinen talo. Minulla on varaa maksaa sähkölaskuni ja pidän siitä, että tiedän, paljonko lasku tulee olemaan (koska sähkönkulutus on minulla aika tasaista, vuodesta toiseen). Koska olen yhä, ei minulla ole halua ottaa riskiä siitä, että yhtäkkiä sähkö olisikin tosi kallista, ja tulisi iso lasku.
Lisäksi en vain jaksa enkä halua seurata sähkön hintaa, kuten pörssisähkössä täytyy, jos haluaa sen kannattavaksi. Tai niin ainakin tuntuvat pörssisähkön valinneet tekevän.
Tämä on ihan vapaa maa ja vapaa markkina. Jokainen voi itselleen sopivan sähkösopimuksen valita. Ehkä ei kuitenkaan kannata uhriutua ihmettelemään, miksi pörssisähköläisiä ilkutaan, ihan samaa tekin teette.
Tai no, tällä palstalla ilkkuvat vain provot, luulisin. Tuskinpa kukaan täysijärkinen oikeasti käyttää sellaista kieltä, kuin täällä käytetään.
Ne senttien erot sähkön hinnassa tuntuvat isolta. Siis jos on vaikka 9 tai 11 senttiä. Mutta oikeasti, kolme senttiä enemmän kWh ei lopulta tee laskuun suurtakaan lisäystä.
Enemmän on merkitystä sillä, miten sitä sähköä kuluttaa, ja mihin. En minä tuhlasi edes ilmaista sähköä, joten elän tavallani tällä sopimuksella, mikä minulla on.
Toki ne 30sentin sopimukset,mitä viime talvena oli, oli ihan järjettömiä. Pahoin pelkään, että jos suurin osa kuluttajista siirtyisi pörssisähkösopimuksiin, sähkön hinta nousisi entisestään. Silloin olisi helppo nostaa, jos kiinteitä sopimuksia ei olisi. Ihmisten olisi pakko vain maksaa. Siinä mielessä pidän tätä koko sähköpörssiä huonona juttuna. Pitäisi olla valtakunnallinen sähköverkko, eikä noin (huoltovarmuuden ja ihmisten päivittäisen elämän kannalta) tärkeä asia, kuin sähkö, saisi olla mikään kaupankäynnin kohde.
Pistin syyskuussa omaan pörssisähkösopimukseeni hintakiinnityksen loka-joulukuulle hintaan 5,7snt/kwh ja tammi-maaliskuulle hintaan 8,8snt/kwh. Noita sitten säädetään omalla kulutusvaikutuksella suuntaan tai toiseen.
Nyt joulukuun alun korkeilla hinnoilla minun toteutunut keskihinta.on 4,9snt/kwh. Marraskuu alle 2snt/kwh. Koko tämä vuosi 5,2 snt/kwh.
Tammi-maaliskuussa tuon hintakiinnityksen myötä odotan omalla kulutusprofiilillani toteutuvan hinnan olevan jossain 7,5 sentin tienoilla.
Kaikissa em. hinnoissa on alv muttei myyjän marginaalia.
On tämä niin kallista että varmaan nyt pitää ottaa se 9 sentin määräaikainen 2 vuodeksi.
Saat Ap todella halpaa sähköä, ja vielä jaksat itkeä.
T. määräaiksesta 36 s/kwt sopparista vielä vuosi jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Palataan huomenna asiaan. (Ennusteen mukaan tuulivoimaa 3000+MW ja sää yleisesti lauhtuu)
Päälle 10c hinta kiipesi jälleen.
Ruotsissa tuulimyllyjen siivet jäätyy, ja tuulee väärästä suunnasta. Siispä suomessa sähkönhinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä meillä on määräaikainen sähkösopimus. Nytkin pyykinpesukoe pyörii kenties pörssisähkön kalleimpana vrk:n aikana ja sauna lämpiää tunnin kuluttua. Luksuksemme on hoitaa koitiasiat silloin kun itsellemme parhaiten sopii!
Nice. Itselleni luksuksesta tulee joku muu mieleen ensimmäisenä. Kivahan se on, että tarkkailee sähkönsäästöä, mutta aina huvittavaa nämä, jotka ei voi ottaa pörssiä, koska haluavat pestä pyykkiä milloin vaan. Pyykinpesukoneen, saatikka astianpesukoneen kulutus on niin minimaalista, että ihan sama sähkölaskun kannalta. Ja siispä meilläkin hella porisee ja pesukone pyörii. En tiedä mitä pörssisähkö maksaa juuri nyt.
Omakotitalossa ehkä noin. Mutta jos asut kerrostalossa ja kuukausikulutus on vaikka 120 kWh, niin sinkullakin ne pesukon
Näinhän se on prosentteina mitattuna. Mulla sähkönosuus pyörinyt huimissa 3-7€/kk ilman perusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Pörssishköbingossa joulukuun keskihinta 15c. On se halpaa..
Eihän joulukuu ole vielä puolivälissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No suurin osahan on.