Pörssisähkö alkanut ottaa päähän.
Jatkuvaa hintojen kyttäilyä, joka päivä klo 14 jälkeen pitää tarkistaa hinnat. Kuitenkin määräaikaiset sopimukset ovat kalliita (8-9 c/kWh) verrattuna vuosikausien viiden sentin hintaan. Mutta nyt marras-joulukuussa tuo 8-9 senttiä olisikin kohtuullinen hinta, esim. marraskuun keskihinta oli yli 9 senttiä. Eikä joulukuu näytä yhtään paremmalta, vaan yli 13 sentin keskihintaa näyttää. Ja nyt on tulossa tänne eteläänkin kovia pakkasia, niin taas lähtee pörssihinta nousuun. Ottaa päähän, koska futuurit olivat kuuden sentin luokkaa.
Huoh.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Jotain outoa noissa hinnoissa ollut nyt. Suomi tällä hetkellä lähes omavarainen. Tuontisähköä vain 1,5%:ia. Tuulisähkön tuotanto eilisestä useampikertaistunut ja yli 22%:ia kokonaistuotannosta, kun välillä kävi lähes nollissa. Sähkön kulutus mennyt lauhtumisen takia alaspäin. Silti hinta nyt 10c/kwh. Ja ensiyönäkin pyörii 8-9 c/kwh.
Jotain pielessä markkinoissa. Toivoisin jotain päätöksiä, mitä tälle tilanteelle ollaan tekemässä. Eli mistä saadaan Suomeen sähkön tuotantoa, joka ei riipu tuulesta ja auringonpaisteesta? Isoja vetyin estointeja perusteltiin, että Suomessa on Euroopan halvin sähkö. Miltä näyttää?
Projektit on kuitenkin useamman vuoden kun uusi voimalaitoksia rakennetaan.
Se vety-sähkö on yhtä suurta huuhaata myös.Ensin poltetaan perkeleesti sähköä jotta saadaan vetyä - mikä sitten poltetaan takaisin sähköksi. Tuohon pisteeseen on tehty tehtaat ja prosessit polttaen satoja miljoonia euroja jotta voidaan tehdä vielä kalliimpaa vihreää energiaa. Noista viritelmistä ei nettoa kuin toteuttajat - ja kuluttaja maksaa itsensä kipeäksi.
Kymnenien tuntien sähkönhinnan kyttääminen / kk. Ei siinä parikymppiä säästäessään tuntipalkoille pääse. Lisäksi kos vielä joutuu pistään tonneja lämmityksen lisäinvestointeihin ja päälle vielä kyttäämään niin sairaaksi on arki mennyt. Sitä on pörssisähköläisen arki.
Se vety-sähkö on yhtä suurta huuhaata myös.Ensin poltetaan perkeleesti sähköä jotta saadaan vetyä - mikä sitten poltetaan takaisin sähköksi. Tuohon pisteeseen on tehty tehtaat ja prosessit polttaen satoja miljoonia euroja jotta voidaan tehdä vielä kalliimpaa vihreää energiaa. Noista viritelmistä ei nettoa kuin toteuttajat - ja kuluttaja maksaa itsensä kipeäksi.
Olisihan se perin outo investointi jos ainoastaan asiakas hyötyisi. Olisi varmaan parempi laittaa vaan nykyisetkin laitokset matalaksi kun perkeleen ahneet omistajat tekevät vielä voittoa niillä. Tulisi sullekin halvemmaksi kun ei olisi enää mitään mistä laskuttaa.
Olisi pitänyt vaihtaa kiinteään ennen marraskuun pakkasia niin hinta olisi ollut sentin halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pörssisähkön hintaon täysin tuulesta tempaistu. Surullista seurata facessa, kun pörssisähköuskovaiset uskoo halpaan hintaan kuin pässi suuriin sarviinsa. Seurataan silmä kovana tulevien päivien tuuliennusteita ym. merkkejä teenlehtiä ja Tarot kortteja myöten joko halpenee. Muu aika säädellään termostaatteja ja poltetaan ilmaisia puita takassa kun ei hinta pudonnutkaan, edes yöllä. Hullun hommaa parin kympin säästön toivossa.
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, joissa keskihinta koko vuosi laskettuna n. 5 snt. Toki olisi varaa maksaa enemmänkin, mutta ei ole tapana muutenkaan nakella seteleitä takkaan. Jos taas asuu jossain kerrostaloluukussa, on ihan sama maksaako sähkö 5 snt vai 10 snt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pörssisähkön hintaon täysin tuulesta tempaistu. Surullista seurata facessa, kun pörssisähköuskovaiset uskoo halpaan hintaan kuin pässi suuriin sarviinsa. Seurataan silmä kovana tulevien päivien tuuliennusteita ym. merkkejä teenlehtiä ja Tarot kortteja myöten joko halpenee. Muu aika säädellään termostaatteja ja poltetaan ilmaisia puita takassa kun ei hinta pudonnutkaan, edes yöllä. Hullun hommaa parin kympin säästön toivossa.
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, joissa keskihinta koko vuosi laskettuna n. 5 snt. Toki olisi varaa maksaa enemmänkin, mutta ei ole tapana
Meillä kyllä oli 7 snt ja joulukuu-helmikuu hinta tulee olemaan kova. Sähköpörssi määrittelee sähkönkäyttöä liikaa. Paritalossa asutaan.Nyt toista päivää kiinteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä Ap.. Ihan huijausta tää koko homma. Ensin luvataan, ettei hinnat nouse kuin joskus väliaikaisesti, mutta pysysvät alle muiden soppareiden hinnan.
Ja kuinkas kävikään, nyt kun muiden sopimusten hinnat on korkeammat kuin kesällä, niin olisi pakko vaihtaa pörssisähkö, koska on niin kallista, että kotona joutuu palelemaan, ruokaa ei voi laittaa, ei voi pestä pyykkiä tms. Koska kaikki on LIIAN kallista, meillä ei ainakaan ole varaa yli 10 kwh hintaan!
Hinnat on kohtuuttomia, eikä niitä kyllä selitä mikään tuulettomuus tai olkiluoto... Kun katsoo pörssisähkön historiaa, aiempien vuosien hintoja, niin jo oli kohtuullista särhköä tarjoa ilman kumpaakaan näistä elementeistä?!
Kuluttajaa huijataan. Sähköyhtiöt tekee hirveää voittoa kyllä jatkuvasti. Mitään pulaa sähköstä ei ole.
Vain tekosyitä nostaa hintoja.
Heh,
Sen jälkeen tuli Olkiluoto 3, mikä kompensoi 80% Venäjän tuonnista. Siihen päälle tämä paljon hehkutettu tuulivoima, tai tuulivoimattomuus jota ei, yllättävästi, olekaan silloin kun pakkaset ovat kovimmillaan yhtäaikaa lämmitystarpeen kanssa. Ja vielä päälle, jos pakkasella tuulee, jäähtyy tönöt kahta kauheemmin ja sähköä kuluu. Erinomainen rahastuskeino sähköpörssiin sähkönmyyjille koska kysynnän ja tarjonnan laki. Sitten siihen päälle mikä tahansa häiriö tuotannossa niin pörssissä sähkö pomppaa euroon per kWh. Jos pörssiuskovainen herää unestaan siinä vaiheessa, maksaa määräaikaisetkin jo hunajaa, kuten viime joulukuussa. Tyhmät vaan ei opi
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se perin outo investointi jos ainoastaan asiakas hyötyisi. Olisi varmaan parempi laittaa vaan nykyisetkin laitokset matalaksi kun perkeleen ahneet omistajat tekevät vielä voittoa niillä. Tulisi sullekin halvemmaksi kun ei olisi enää mitään mistä laskuttaa.
Ne nykyiset laitokset kuten vesivoima, ja ydinvoimalat ovat ollee iät ajat, ja tuotantokustannukset ovat olleet pari senttiä per kWh, eikä siinä ole mikään muuttunut. Sensijaan pörssipelleily on saanut markkinan täysin sekaisin. Vai millä selität, että viimevuoteen sai vielä 5c/kWh sopimuksia 2 vuodeksi, nyt hinnat ovat nousseet 60%. Joku vetää välistä ja tyhmät uskoo selitykset ja maksaa nöyrästi.
Mullakin on pörssisähkösopimus, mutta mua laskutetaan ainoastaan kuukauden keskiarvohinnan mukaan, joten mun on turha seurata sähkönkulutustani vuorokauden tuntien tarkkuudella. Asun kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, joissa keskihinta koko vuosi laskettuna n. 5 snt. Toki olisi varaa maksaa enemmänkin, mutta ei ole tapana
Noita pörssisähköuskovaisten mantranomaisia stereotypianomaisia itsestäänselvyyksiä saa tosiaan ryhmissä lukea halutessaan päivät pitkät. Paskaa valintaa todistellaan parhain päin, ja auta armias jos kyseenalaistat typerän valinnan! ;)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on pörssisähkösopimus, mutta mua laskutetaan ainoastaan kuukauden keskiarvohinnan mukaan, joten mun on turha seurata sähkönkulutustani vuorokauden tuntien tarkkuudella. Asun kerrostalossa.
Mielenkiintoinen sopimus. Miten onnistuit saamaan tuollaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen sopimus. Miten onnistuit saamaan tuollaisen?
En tiedä. En mä sellaista erikseen pyytänyt. Tuli automaattisesti. Asun Turussa ja luulen sen johtuvan siitä, että Turku Energia ei seuraa kerrostaloasukkaiden sähkönkulutusta tunnin tarkkuudella, vaan mittaa kuukauden kokonaiskulutusta. En kyllä ole ottanut asiasta tarkemmin selvä. Pörssisähkösopimus on muualla kuin Turku Energialta.
Sähkö oli halvempaa ennen Olkiluotoa. Pelkkää vedätystä korkeat hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, joissa keskihinta koko vuosi laskettuna n. 5 snt. Toki
Siis miksi halvempi valinta on paska valinta? Meillä on aina ennen ollut määräaikainen, syksyllä olisin saanut 8.3 senttiin, mutta en halunnut, koska kallis. Jokainen vähänkään asiaan tutustunut tietää, että pörssisähkö on kalleinta joulu-ja tammikuussa. Ja silloin ilkkujat ryömii jostain koloistaan. Muu aika ollaan hipi hiljaa. En tiedä, että mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun se pörssisähkö ottaa niin koville, että haukutaan pörssiuskovaisiksi, pörssihulluiksi ja vaikka millä nimillä. Jos olette tyytyväisiä määräaikaiseen sopimukseen niin miksi ilkunta?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut tällaisesta sopimuksesta. Kyllä pörssisähköä laskutetaan aina tuntihinnan mukaan, mutta laskulla on tietenkin vaan keskihinta eikä joka tunnin hintaa erikseen. Ellet ole kiinnittänyt sähkön hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, joissa keskihinta koko vuosi laskettuna n. 5 snt. Toki
No se ei meidän hintaan vaikuta. Syksyllähän pörssisähköä sai kiinnitettyä syys-joulukuu esimerkiksi 5-6 sentin hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, jo
Voi voi, menikö tunteisiin? Ihan samalla tavalla pörssisähköuskovaiset ilkkuu kiinteiden sopimusten omaavia selitellen ummet ja lammet pörssisähkön ihanuutta, ymmärtämättä edes sitä, ettei kuluttajien tarpeita ole veistetty samasta puusta. Esim itselläni ei ole mitään järkeä ottaa pörssisähköä vaikka on kaksikin kulutuskohdetta ja 15MWh vuosikulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä ryhmässä olet, mutta siinä pörssisähköryhmässä missä itse olen, ei tuollaista tosissaan ole. Toki heitellään paljon vitsejä, mutta osallahan ei hissi mene ylös asti niin ottavat kaiken tosissaan. Meillä on sähköyhtiökin mukana tässä uskon lahkossa. Ovat lähetelleet vuoden ajan sähkölaskuja, jo
Siksi, että tiedän etukäteen että sähkölasku joulu-maaliskuussa 100e parin kympin tarkkuudella. Pörssissä se voi olla nollaan ja taivaan välillä mitä vaan. Ei kiinnosta maksella satasen sijaan esim. 500e /kk, kun putin sattui pieraisemaan ja mitä noita syitä nyt ikinä pörssi sitten keksiikään hintoja vedättääkseen. 80% talouksista ei ole tuohon pörssipingoon lähtenyt. Sinun mielestä siis tuolla 80%:lla ei mene hissi ylös saakka. Ehkä heistä saa olla hullu muttei tyhmä.
Me vaihdettiin kiinteään, vähän alta 9snt. Ei pörssi meille ollut hirmu halpaa kun talossa koululaisia, sekä sähkölämmitys. Kalliimmat laskut tullut mitä aikoinaan kun kiinteä oli 5snt paikkeilla. Ja ärsytti kytätä koska kannattaa mitäkin tehdä eikä millään malta sitten esim. Pestä pyykkiä kun huominen voi olla halvempi päivä. Tai sitten teini käy vaivihkaa suihkussa kun kalleimmillaan sähkö.. ääh. Ehkä sitten kun asuu yksin ja saa olla vaikka pimeässä jos siltä tuntuu.
https://www.tiktok.com/@fathermattila/video/7171675594160114949
Muahahhahaa