Pidätkö budjettia jossain sovelluksessa tai excelissä? Ja jaatko vuosittain tulevat laskut per kuukausi säästettäväksi vai miten?
Jos vaikka kotivakuutus erääntyy aina maaliskuussa, niin säästätkö siihen koko vuoden (tuo kotivakuutuksen summa jaettuna 12 jne)?
Itse pidän budjettia google sheetsissä, siinä on muutama vaihtoehtoinenkin linja pitkälle tulevaisuuteen. Ja jaan nuo summatkin kuten edellä kysyin.
Kommentit (65)
Vakuutusmaksut ei ole kuin 1400 e vuodessa, en minä tuota varten säästä joka kuukausi.
Käyn töissä enkä edes mieti paljonko rahaa tarvin
Vierailija kirjoitti:
Hanki YNAB ja lopeta tuollainen alaluokkainen excel-räpeltäminen.
En tiedä mikä on YNAB mutta google sheetsistä en luovu ikinä. Noita vaihtoehtoisia budjetteja on kaikkein paras tehdä, seurata ja muokata läppärin isolta näytöltä mutta tarvittaessa pääsen samoihin tietoihin käsiksi kännykällä.
En pidä taulukkoa, mutta tiedän mitä laskuja kuukausittain tulee. Vakuutuslaskut on isoja ja varaudun niihin etukäteen sekä tiedän milloin tulevat. Maksan laskut aina heti pois. Exceliin tms. pitäminen kuluista on hyvä talouden hallintaa varten.
Vierailija kirjoitti:
En pidä taulukkoa, mutta tiedän mitä laskuja kuukausittain tulee. Vakuutuslaskut on isoja ja varaudun niihin etukäteen sekä tiedän milloin tulevat. Maksan laskut aina heti pois. Exceliin tms. pitäminen kuluista on hyvä talouden hallintaa varten.
Pidän sitä lähinnä säästösuunnitelmaa varten, että pystyy seuraamaan milloin on kasassa mitäkin summaa ja voi varata vaikka matkaa jne.
Aika laiska olen kk taulukoiden suhteen. Olen yrittänyt, mutta viikolla 3 ei jaksa kuitteja räpellellä.
Paras tapa on ollut seinäkalenteri. Siihen kirjaan aina edellisestä laskusta seuraavan sähkölaskun, joka tulee 4 kertaa vuodessa. Siirtoja en kirjaa ne on joka toinen kk. Vakuutusmaksut maksan 3 kertaa vuodessa. Siitäkin eräpäivät kalenteriin. Niin helpottaa muistaa ne kk jolloin ko. Maksu menee.
Eli en jaksa taulukoita, mut merkkaan silti kalenteriin eräotsikoita. 6 kk vuodessa. Kun on isompi könttänä maksettava, mut erinäisiä erinä ei silti liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Aika laiska olen kk taulukoiden suhteen. Olen yrittänyt, mutta viikolla 3 ei jaksa kuitteja räpellellä.
Paras tapa on ollut seinäkalenteri. Siihen kirjaan aina edellisestä laskusta seuraavan sähkölaskun, joka tulee 4 kertaa vuodessa. Siirtoja en kirjaa ne on joka toinen kk. Vakuutusmaksut maksan 3 kertaa vuodessa. Siitäkin eräpäivät kalenteriin. Niin helpottaa muistaa ne kk jolloin ko. Maksu menee.
Eli en jaksa taulukoita, mut merkkaan silti kalenteriin eräotsikoita. 6 kk vuodessa. Kun on isompi könttänä maksettava, mut erinäisiä erinä ei silti liian suuri.
En minäkään kuittitasolla laske mitään, kuukausitasolla ja siitä sitten vuosia eteenpäin mutta päiväbudjetti on 13 € ja se on riitettävä. Ekstramenot tai vaatteet yms ostokset otan toiselta tililtä jonne laitan syrjään tietyn osuuden palkasta joka kuukausi, oli silloin noita ostettavia tai ei. Mutta tällä tyylillä vaikkapa uusi talvitakki ei tee minkäänlasta lovea tuohon päiväbudjettiin.
Ihan vanhanaikaisesti teen meidän kahdenhengen vuosibudjetin ruutuvihkoon ja seuraan toteutumista kuukausittain - omat tuloni ovat epäsäännölliset, siksi seuraan. Säästetään etukäteen isoihin hankintoihin ja lomiin- sekä jouluun.
Pidän kuukausitasolla taulukkoa paljonko saan nettopalkkaa ja paljonko laitan sijoituksiin. Kirjaan sinne myös "isot menot", eli parista sadasta ylöspäin. Google sheets toimii tähän tarkoitukseen ihan hyvin.
On niin pieni tuki, että teen sen paperilla ja päässä, joka kerralla erikseen. Energialaskut pelottavia koska summa voi mennä ylös tai palata alas. Yhtäkkiä.
Olen laskenut paljonko vuodessa menee sähköön, veteen, vakuutuksiin, puhelimeen ja nettiin. Jaoin summan 12 ja pyöristin vähän ylöspäin. Siirrän sen summan palkkapäivänä laskunmaksutilille. Näin on ihan sama missä kk isot laskut tulevat
No en todellakaan pidä koska rahat loppuu aina ennen seuraavaa liksapäivää oli kuukausi mikä hyvänsä. Joskus pitää olla vain pari päivää rahatta ja joskus melkein kaksi viikkoakin riippuen just laskujen määrästä ja yhteissummasta. Jos tuota tilannetta tasaisi niin sittenhän olisi joka kk rahatta sen viikon eli ei maksa vaivaa.
Onko tuollainen joutava budjetointi muka jotenkin tavallista tai edes normaalia? En ole kuullut kenenkään tuollaista miettivän ja missä sitä edes olisi opetettu tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki YNAB ja lopeta tuollainen alaluokkainen excel-räpeltäminen.
En tiedä mikä on YNAB mutta google sheetsistä en luovu ikinä. Noita vaihtoehtoisia budjetteja on kaikkein paras tehdä, seurata ja muokata läppärin isolta näytöltä mutta tarvittaessa pääsen samoihin tietoihin käsiksi kännykällä.
Kannattaa tutustua. En kyllä usko että oikeasti budjetoit. Et edes tiedä mitä se tarkoittaa.
Onneksi pätkätyöttömänä ei tarvitse edes yrittää säästää puskuria pahanpäivän varalle vaikka kyllähän niitä isompia/kalliimpia hankintoja olisi ja osa jopa aika tärkeitäkin (kuten silmälasit ja uusi hammas juurihoidetun ja lopulta poistatetun tilalle, sänkykin alkaa olla pian 30 vuotta vanha ja sen tuntee selässään), mutta kun ei ole varaa niin ei ole.
Ei tarvitse laskeskella myöskään budjetteja. Samanlainen sätky joka kerta muistaa tai ei sen ennalta, että vakuutusmaksu tai sähkölasku on tässä kuussa. Ja sitten syön puuroa enkä osta kk-lippua bussiin vaan kävelen töihin vaikka olisi mikä pakkanen tai lumimyrsky. Eipähän tarvitse salikorttia eikä kalliita laihdutuslääkkeitä vaan kunto ja paino on kondiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut paljonko vuodessa menee sähköön, veteen, vakuutuksiin, puhelimeen ja nettiin. Jaoin summan 12 ja pyöristin vähän ylöspäin. Siirrän sen summan palkkapäivänä laskunmaksutilille. Näin on ihan sama missä kk isot laskut tulevat
Tuo kuulostaa muuten järkevältä.
Paperille budjetti. Ainakin laskut merkkaan ettei vaan mikään unohdu ja tietää suunnilleen mitä laskujen jälkeen jää.
Hanki YNAB ja lopeta tuollainen alaluokkainen excel-räpeltäminen.