Kysymys työhösi liittyen: millaiset asiakkaat ärsyttävät sinua?
Kysymys otsikossa. Nyt saa avautua. Peukku ylös = ärsyttää/ärsyttäisi minuakin. Peukku alas = ei ärsytä/ärsyttäisi minua.
Ärsyttää asiakkaat, jotka ovat supervaativia ja sitten eivät edes osaa kiitosta sanoa, kun saavat toivomansa asian.
Ap
Kommentit (85)
"
On minulla sen verran uskoa asiakkaiden järjenjuokuun ja laskutaitoon. Toki voin tehdä tarkemmankin aikataulun, jos sinä tai hengenheimolaisesi haluavat maksaa siitä. Siihen en tosin usko.
Toisekseen jo lähtiessä voi auto hajota, mittarit eivät toimi, huoltomies ei olekaan paikalla jne. Tämä on tietysti aivokuolleelle aivan yllättävää."
Arvasinkin että sen takia et halua antaa tarkempaa aikaa että jää joustovaraa. Ymmärrettävää. Mutta samalla sitten kumosit oman väitteesi että asukkaan pitäisi osata laskea aikataulusi aikaikkunasi ja asuntojen määrän perusteella.
Meidän talossa on muuten aika monta rappua, kerrosta ja yhdessä kerroksessakin aika monta asuntoa. Ei onnistuisi aikataulusi laskeminen noilla tiedoilla. Tosin mua ei nyt niin kiinnostakaan, ei mun tarvi tarkkaa aikaa tietää. Kiinnitin vaan huomiota tuohon sun outoon asenteeseen.
Asiakkaat, jotka ovat todella epäselviä kommunikoinnissa, tekevät työskentelystä kampanjan parissa haastavaa. Asiakas ei aina tarkista, että hän on antanut minulle oikeat tiedot, eikä itsekään aina näytä tietävän tarkalleen, mitä hän haluaa kampanjaltaan. Tämä saattaa johtaa siihen, että yksinkertaiseltakin vaikuttavaa asiaa joudutaan selvittämään tuntikausien ajan useiden sähköpostiviestien tai puhelinsoittojen välityksellä. Lisäksi asiakas ei aina reagoi viesteihin tai puheluihin, vaikka projektilla olisi kiire.
On myös tilanteita, joissa asiakas ei tunnu ymmärtävän, mitä deadline tarkoittaa, ja sitten ihmetellään, miksi haluttua asiaa ei voi saada valmiiksi projektin määräpäivänä. Tässä kohtaa sitten muistuttelen, että en voi saada asioita valmiiksi heti, jos asiakas antaa tarvittavat tiedot vasta tänään määräpäivänä, vaikka olen pyytänyt niitä häneltä useita kertoja kuukauden aikana ja muistuttanut asian kiireellisyydestä. Lisäksi minulla on muitakin projekteja hoidettavana samanaikaisesti kuin kyseinen kampanja, eikä niitä voi jättää sikseen vain sen vuoksi, että tarvittavat tiedot saatiin sinulta vasta nyt.
Kaikista ärsyttävimpiä ja huonoimpia asiakkaita ovat ne, jotka toimittavat aineiston aivan viime tipassa niin, että ehdin hädin tuskin tekemään työtäni aineiston suhteen. Ihan joka ikinen kerta on selitys, miksi taas niin. Näillä ihmisillä ei käy edes mielessä, että entäs ne minun muutkin asiakkaat? Tai entäs jos sairastun viime hetkellä eikä ketään saada niille viime sekunneille tuuraamaan, kun muut hoitavat omia asiakkaitaan? Ja sitten asiakkaat jotka lisäävät perustyöhön jatkuvasti ylimääräistä hommaa, josta eivät kuitenkaan haluaisi maksaa lisää. Sitten vielä ihmetellään, että ai miksi muka siihen menee enemmän aikaa? Ai miksiköhän siihen menee enemmän aikaa, että muutaman työvaiheen sijasta tuleekin se kymmenen työvaihetta lisää perustyön päälle? Ei hoidu ihan vain enteriä painamalla. Jos lähdet kilkailemaan perustyön kanssa ja haluat jatkuvasti lisää muutoksia, niin ne maksavat. So simple. Kaikki selvitys- ja lisätyö vie minun aikaani joltain muulta laskutettavalta työltä enkä voi hamaan tappiin tehdä ilmaista työtä.
Johdossa tällä hetkellä: Äitikerholaiset ja purevat asiakkaat!
Näinkin spesifi asiakasryhmä kuin helsinkiläiset lisenssiharrastajalasten vanhemmat. Loppuaikoina aspassa pidin kylmästi sen suunnan linjat kiinni, niin kammottavaa tekstiä sieltä tuli.
Ex-ajanvaraaja yksityisellä lääkäriasemaketjulla
Hintojen taivastelijat. Yllättäen suomalainen työ maksaa.
Puhuu suunapäänä ja asian vierestä, ei millään pääse jutun kannalta relevantteihin asioihin, vaikka suoraan kyselen niistä (juristi, neuvontatyötä).
Vierailija kirjoitti:
Luku- ja kirjoitustaidottomat, joilla ei ole kelloa.
Tiedotteessa esimerkiksi lukee: "Tarkastamme termostaatit maanantaina 2.2.2024 klo. 9-15"
Asukas soittaa lauantai-iltana klo. 21 ja kysyy: "Milloin tulette? Mitä tulette tekmään? Tuletteko meille? Tai pyytää, että heille tullaankin tiistaina 3.2.2024 klo. 17, koska mikään muu aika ei heille sovi ja heidän täytyy ehdottomasti olla itse paikalla.
Kun sanon, ettei se sovi ja heidän asuntonsa voidaan jättää tarkastamatta tai että erillistarkastus on maksullinen, suuttuvat ja hulluimmat soittavat toimitusjohtajalle.
Yleensä näissä asuntoon tuloa vaativissa hommissa on mahdollista sopia aikatauluja. Ainakin meillä on ollut. Meillä on koira, joka ei varmasti päästä ketään vierasta asuntoon sisään, jos kotiväki ei ole paikalla. Ikinä ei ole ollut ongelmaa sopia huoltoon liittyvistä asioista. Aina on ollut numero, johon voi soittaa ja sopia että joku on paikalla. Tietenkin joustoa molemmin puolin, ei niin että minä ilmoitan milloin saa tulla, vaan ihan neuvottelemalla miten parhaiten onnistuu.
- Teidän nettisivu ei toimi
- Ahaa, mikäs siinä on vikana?
- Ei päästä kirjautumaan
- Mitä tapahtuu kun yrität kirjautua?
- Ei päästä sisään
- Millaisen virheilmoituksen saat?
- Herjaa vaan eikä päästä sisään
- Onko salasana kuitenkin oikea?
- On oikea
- Voisitko laittaa vaikka kuvakaappauksen tilanteesta?
- En kerkiä, voisitteko ystävällisesti korjata vian pian
- Sivustolla ei näytä olevan mitään vikaa joten näillä tiedoilla emme pysty tekemään asialle mitään
- Pitää sitten vaihtaa liikettä, hyvästi
Asiakapalvelutyössä olen oppinut ainakin pyytämään itse apua yhteistyökykyisesti. Laitan heti ongelmasta täydellisen kuvauksen kuvakaappauksineen. En tiedä mitä nuo minimalistit kuvittelevat. Että pääsemme heidän koneelleen näkemään kaiken ja hallinnoimaan sitä?
Lähinnä ne, jotka suuttuvat ja raivoavat, kun eivät saa mitä haluavat, kun meillä ei ole sillä hetkellä mitä lähettää. Ja heille pitäisi nyt heti välittömästi jostain löytää tämä tuote, koska he haluavat ja on kiire.
Monesti vihaisena yrittävät manipuloida ja muutenkin käyttäytyvät todella ilkeästi, ja muuttuu tosi myrkylliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kahvilassa, jossa monet järjestää kerhoja ja isompia tapaamisia. Minua ei ärsytä ihminen joka ei osta mitään, mutta ärsyttää ihminen joka ei osta mitään mutta vaatii silti palvelua. Viime viikolta jäi mieleen tyyppi jolla oli oma teepussi mukana ja käveli perässäni vaatien kuumaa vettä yrittäessäni hoitaa maksavan asiakkaan tilausta jonka tuo maksava asiakas oli myös tehnyt ensin.
Anteeksi äidit, mutta myös teidän äitikerhot on yleensä aika ikäviä asiakaspalvelijan näkökulmasta. Ei osteta mitään mutta varataan monta pöytää, siirrellään ja järjestellään niitä oman maun mukaan, syödään omia eväitä ja vaaditaan lämmittämään vauvanruokia mikrossa. Jätetään pöydät aivan ryöttäiseen kuntoon vauvan sotkuja, eväiden tähteitä ja roskia ja vess
En kyllä pysty millään ymmärtämään tuollaisten äitien käytöstä ja röyhkeyden määrää. Itsellä on vähän yli vuoden ikäinen lapsi eikä tulisi mieleenkään mennä jonnekin kahvilaan ihan vain istuskelemaan ja hyppyyttämään henkilökuntaa vedoten lapsen tarpeisiin. Minähän siitä ruokkimisesta olen vastuussa, ei muut. Olen käynyt lapseni kanssa useammankin kerran eri kahviloissa ja aina olen tilannut jotain myös itse. Jos mikro on ollut asiakkaiden käytössä, niin olen osannut lämmittää lapseni ruoan ihan itsekin. Jos en haluaisi ostaa mitään, vaan ihan vain hengailla muiden lapsiperheiden ja mahdollisten leikkikavereiden kanssa ja syöttää lasta samalla, niin aivan varmasti tällaista varten löytyy ihan omat tilansa. Omassa kotikaupungissani on Sokoksen yläkerrassa omatoiminen lapsinurkkaus, jossa oma mikro, vessat, leikki- ja imetyspaikka jne. ja hoploppiin maksaa sisään sen 3,50 euroa. Jos siihen katuu talous, niin se ei ihan oikeasti voi olla muiden ongelma.
Ja aina olen kahviloissa ja ravintoloissa siivonnut sekä omat, että lapseni jäljet pois. Huutamiseen olen puuttunut myös (oman lapsen). Äitiys ei mielestäni poista sitä, että ihan yhtälailla minun pitää noudattaa käyttäytymissääntöjä ja ottaa muutkin huomioon. Itseasiassa lapsen kanssa se on vielä tuplaten tärkeämpää, koska samalla opetan lapselleni muiden ihmisten huomioon ottamista ja käyttäytymissääntöjä. Jos lasta kohdellaan kuin kuningasta, niin ei se hyvä käytös ja empatia itsestään lapseen tupsahda.
Olet ihana asiakas ja näemmä myös hyvä äiti <3 Ei tietenkään kaikki äidit ole ärsyttäviä asiakkaita, vaan moni juurikin kaltaisiasi päivän piristyksiä. Tässä kirjoitin vain niistä ärsyttävimmistä, joita onneksi on vain pieni osa. Kiitos sinulle kun käyttäydyt ja opetat lastasikin käyttäytymään.
Se eilinen kahvilatyöntekijä
Asiakkaat ketkä ei sano moi, vaikka näkevät ja kuulet kun itse tervehdit niitä. Mä en enää itse edes moikkaa näitä asiakkaita.
Laiskat asiakkaat. Meidän liikkeen oven edustalla olevat parkkipaikat olivat pois käytöstä muutaman päivän remontin vuoksi. Asiakkaat valittivat, kun auto piti jättää niin kauas. Lähimmät normaalit paikat olivat remontin aikana ehkä 30 metrin päässä ovesta ja invapaikat oli järkätty melkein oven eteen.
Yllättävän paljon on ihmisiä, jotka eivät vaivaudu lukemaan mainoksia kunnolla loppuun. Ja sitten kun ilmenee, että asiakas on itse mokannut, hän ei voi sitä myöntää millään. Asiakas inttää kassalla, että ulkoständissä on mainos "kaikki tuotteet -30%" Mennään asiakkaan kanssa katsomaan ja asiakas osoittaa mainosta voitonriemuisena "NONI KATOPA KAIKKI....ripsivärit......TOSI EPÄSELVÄSTI KYLLÄ KIRJOITETTU!!!"
Ihailen kyllä kaikkia asiakaspalvelutyössä olevien kykyä olla menettämättä hermojaan. Asiakkaana sanon huomenta, moi, kiitos ja hyvää illan / päivän jatkoa jne. Tuttujen lähikaupan tyyppien kanssa voi vaihtaa muutaman sanankin, jos ei ole jonoa ja he itse ovat juttelevaisia. Osa ei tervehdi, vaikka joka aamu käyn hakemassa eväät, mutta ei ole pakko jos ei siltä tunnu. vaikka vähän hölmö tunne jää itselle, kun toivottaa ne huomenet
Tsemppiä ja jaksamista kaikille, itsellä ei pinna venyisi noiden turhaan valittavien Karenien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minä insinööriaivoilla osaan laskea, kauanko yhteen asuntoon menee aikaa. Siksihän kirjoitan tiedotteeseen, että homma tehdään vaikkapa 9-15. Vaan kun se seitsensorminen asukas ei ymmärrä, että hänen (vaikkapa asuntoon no. 10 tulllaan noin klo. 10.)"
Mitä ihmettä? Jos kerran tiedät paljonko yhteen asuntoon menee aikaa niin mikset kirjoita sitä siihen viestiin? Asukkaan pitää siis laskea asunnot, jakaa antamasi aikaikkuna asuntojen määrällä ja vielä päätellä missä järjestyksessä menet. On sulla tosiaan insinööriaivot :D
En ymmärrä, miksi tämä asia nyt aiheuttaa kovasti närkästystä. Kun huoltotöitä asuntoon tehdään asuntoyhtiön ym. toimesta, puhutaan tunkeutumisesta ja/tai vaaditaan tietää tarkka aika, koska tullaan. Työtäänhän he vain tekevät aikaikkunan rajoissa.
Närkästyksen ymmärtäisin, jos asukasta vaadittaisiin päivystämään kotonaan koko tuon huollon, esim. 9:00-15:00 ajan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minä insinööriaivoilla osaan laskea, kauanko yhteen asuntoon menee aikaa. Siksihän kirjoitan tiedotteeseen, että homma tehdään vaikkapa 9-15. Vaan kun se seitsensorminen asukas ei ymmärrä, että hänen (vaikkapa asuntoon no. 10 tulllaan noin klo. 10.)"
Mitä ihmettä? Jos kerran tiedät paljonko yhteen asuntoon menee aikaa niin mikset kirjoita sitä siihen viestiin? Asukkaan pitää siis laskea asunnot, jakaa antamasi aikaikkuna asuntojen määrällä ja vielä päätellä missä järjestyksessä menet. On sulla tosiaan insinööriaivot :D
En ymmärrä, miksi tämä asia nyt aiheuttaa kovasti närkästystä. Kun huoltotöitä asuntoon tehdään asuntoyhtiön ym. toimesta, puhutaan tunkeutumisesta ja/tai vaaditaan tietää tarkka aika, koska tullaan. Työtäänhän he vain tekevät aikaikkunan rajoissa.
Närkästyksen ymmärtäisin, jos asukasta vaadittaisiin päivystämään kotonaan koko tuon huollon, esim. 9:00-15:00 ajan.
-ohis
Mä kirjoitin tuon lainaamasi kommentin ja se oli ihan puhdasta ihmettelyä, ei närkästystä. En siis ollut se joka puhui asuntoon tunkeutumisesta ja vaati tarkkaa aikaa. Päinvastoin mä ymmärrän, että tarkkaa aikaa ei haluta antaa koska aina voi tapahtua jotain poikkeavaa ja toisekseen tarkan ajan antaminen edellyttää että jokaiseen asuntoon kirjoitetaan oma henkilökohtainen viesti, mikä voi olla yllättävän monimutkainen työ.
Ainoa mikä mua ihmetytti ja ihmetyttää vieläkin, miten tuon asiakaspalvelijan mielestä asunnon nro 10 asukkaan pitäisi ymmärtää että hänen asuntoonsa tullaan 9-15 aikaikkunassa noin klo 10. En vaan keksi miten se olisi pääteltävissä kun asukkaille ei haluta kertoa kauanko yhdessä asunnossa menee ja missä järjestyksessä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon on ihmisiä, jotka eivät vaivaudu lukemaan mainoksia kunnolla loppuun. Ja sitten kun ilmenee, että asiakas on itse mokannut, hän ei voi sitä myöntää millään. Asiakas inttää kassalla, että ulkoständissä on mainos "kaikki tuotteet -30%" Mennään asiakkaan kanssa katsomaan ja asiakas osoittaa mainosta voitonriemuisena "NONI KATOPA KAIKKI....ripsivärit......TOSI EPÄSELVÄSTI KYLLÄ KIRJOITETTU!!!"
Ärsyttää muakin. Jotkut vielä tuntuvat tahallaan ymmärtävän väärin ja sitten kuvittelevat että ovat oikeutettuja siihen tarjoukseen jonka ovat mielessään onnistuneet kuvittelemaan. "Kun minä nyt tämän takia tänne varta vasten tulin".
Sitten on ne, jotka eivät ymmärrä että tarjouskampanjat alkavat ja loppuvat. Meille tulee yllättävän paljon vihaisia yhteydenottoja tyyliin "ostin tämän tuotteen kesällä ja nyt se on 100 € halvempi. Pyydän hyvittämään minulle tuon 100 € välittömästi."
Toiset taas ottavat yhteyttä 2 viikkoa tarjouksen päättymisen jälkeen, että haluavat edelleen tuotteen tarjoushintaan. "Mielestäni olen oikeutettu tarjoushintaan samalla tavalla kuin muutkin, en vain huomannut sitä tarjousta ennen kuin nyt".
Pitkän työuran aikana olen tullut siihen tulokseen että alekampanjoista on usein enemmän vaivaa kuin hyötyä. Niissä on järkeä vain silloin kun myydään varastoa tyhjäksi, muuten ne aiheuttavat vain tämänkaltaista väärinymmärtämistä ja loukkaantumista kun asiakkaat eivät ymmärrä ettei meillä ole velvollisuutta heille informoida koko vuoden tulevia kampanjoita etukäteen jotta he varmasti ne huomaavat ja osaavat tehdä ostoksensa vain alesta. Jotkut vieläpä syyttävät, ettei heille ole kerrottu kampanjasta. Sitten käy ilmi, että he ovat kieltäneet asetuksissaan markkinointiviestien lähettämisen! :D Tää on ihan todella yleistä. Kai he sitten odottavat että heille soitetaan henkilökohtaisesti jos jokin asia tulee aleen.
En kyllä pysty millään ymmärtämään tuollaisten äitien käytöstä ja röyhkeyden määrää. Itsellä on vähän yli vuoden ikäinen lapsi eikä tulisi mieleenkään mennä jonnekin kahvilaan ihan vain istuskelemaan ja hyppyyttämään henkilökuntaa vedoten lapsen tarpeisiin. Minähän siitä ruokkimisesta olen vastuussa, ei muut. Olen käynyt lapseni kanssa useammankin kerran eri kahviloissa ja aina olen tilannut jotain myös itse. Jos mikro on ollut asiakkaiden käytössä, niin olen osannut lämmittää lapseni ruoan ihan itsekin. Jos en haluaisi ostaa mitään, vaan ihan vain hengailla muiden lapsiperheiden ja mahdollisten leikkikavereiden kanssa ja syöttää lasta samalla, niin aivan varmasti tällaista varten löytyy ihan omat tilansa. Omassa kotikaupungissani on Sokoksen yläkerrassa omatoiminen lapsinurkkaus, jossa oma mikro, vessat, leikki- ja imetyspaikka jne. ja hoploppiin maksaa sisään sen 3,50 euroa. Jos siihen katuu talous, niin se ei ihan oikeasti voi olla muiden ongelma.
Ja aina olen kahviloissa ja ravintoloissa siivonnut sekä omat, että lapseni jäljet pois. Huutamiseen olen puuttunut myös (oman lapsen). Äitiys ei mielestäni poista sitä, että ihan yhtälailla minun pitää noudattaa käyttäytymissääntöjä ja ottaa muutkin huomioon. Itseasiassa lapsen kanssa se on vielä tuplaten tärkeämpää, koska samalla opetan lapselleni muiden ihmisten huomioon ottamista ja käyttäytymissääntöjä. Jos lasta kohdellaan kuin kuningasta, niin ei se hyvä käytös ja empatia itsestään lapseen tupsahda.