Työsuhde-edut tiskiin, kenellä on paras työpaikka?
Minkälaisia etuuksia saat työpaikaltasi? Nyt saa kertoa, niin voidaan oikeasti vertailla, ihastella ja kadehtia!
Saatko kulttuuri-, liikunta-, työmatkaetua ja jos, niin minkäverran?
Entäpä jotain joulubonusta tai -lahjaa?
Jotain muuta: ilmaiset kahvit tai kahvimaidot, hupparin, puhelimen, työsuhdeauton, läppärin, mitä näitä nyt on...
Ja kerro vielä työskenteletkö valtiolla, kunnalla vai yksityisellä.
Kommentit (114)
Smartum 250 euroa/vuosi. Ilmaiset kahvit ja maidot. Työpuhelin, läppäri, näyttö jne, mutta ne on vaan työkäyttöön. Etätyö, liukuva työaika. Mahdollisuus käyttää työtunteja koulutukseen. 2 tuntia/kk palkallista viikkoliikuntaa. Kattava työterveyshuolto. Valtiolla.
Ilmaisen kahvi/tee, aamiainen, työterveyden lisäksi erikoislääkärit (olikohan 2 x vuodessa), lounarit, kulttuuri- ja/tai työmatkaetu 200 €/vuodessa, Hesarin nettitunnarit.
Olen ulkosuomalainen ja systeemit on erilaiset (asuinmaassani jokaisella on pakollinen sairasvakuutus joten työterveyshuoltoa tai muita terveyteen liittyviä etuja ei yleensä ole) mutta on kiinnostavaa nähdä millaisia etuja suomessa saa kun olen ollut muualla jo aika kauan.
Mulla palkka 135k/vuodessa, bonarit vähän reilu 20k. Lisäksi maksetaan kiinteää kulukorvausta 700/kk oli kuluja tai ei. Pankkipalvelut sekä Visa Platinum ilmaiset, myös puolisolle. Työnantaja maksaa julkisen vuosikortin lähes täysimääräisesti. Läppäri ja puhelinliittymä talon puolesta. Tonni vuodessa matkustusrahaa, 27 arkipäivää lomaa. Uuteen autoon jopa 20% alennus, voi lunastaa omaksi neljän vuoden leasing sopimuksen jälkeen. Kahvit on ilmaiset ja toimistolla käydessä omasta lounasravintolasta saa syötävää edullisesti. Useita harrastuskerhoja sekä alennuksia (pesula, kukkakauppa, hieroja, apteekki jne.). Työnantajan tarjoama lounas, after work drinks tai illallinen n. 10 krt/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli Elastinen, Maija Vilkkumaa ja Käärijä pikkujouluesiintyjinä :)
Syvimmät osanotot. Voimahali.
Vierailija kirjoitti:
Olen ulkosuomalainen ja systeemit on erilaiset (asuinmaassani jokaisella on pakollinen sairasvakuutus joten työterveyshuoltoa tai muita terveyteen liittyviä etuja ei yleensä ole) mutta on kiinnostavaa nähdä millaisia etuja suomessa saa kun olen ollut muualla jo aika kauan.
Mulla palkka 135k/vuodessa, bonarit vähän reilu 20k. Lisäksi maksetaan kiinteää kulukorvausta 700/kk oli kuluja tai ei. Pankkipalvelut sekä Visa Platinum ilmaiset, myös puolisolle. Työnantaja maksaa julkisen vuosikortin lähes täysimääräisesti. Läppäri ja puhelinliittymä talon puolesta. Tonni vuodessa matkustusrahaa, 27 arkipäivää lomaa. Uuteen autoon jopa 20% alennus, voi lunastaa omaksi neljän vuoden leasing sopimuksen jälkeen. Kahvit on ilmaiset ja toimistolla käydessä omasta lounasravintolasta saa syötävää edullisesti. Useita harrastuskerhoja sekä alennuksia (pesula, kukkakauppa, hieroja, apteekki jne.). Työnantajan tarjoama lounas, after work drinks tai illallinen n.
Unohtui vielä että 40 tuntia vuodessa on korvamerkitty itsensä kehittämiseen ja työantaja maksaa 60-100% lisäkoulutuksesta johon saa myös käyttää tietyn määrän työaikaa.
Hassua kun mitä isompi palkka, sitä isommat edut.. vaikka luulisi että yli 100k vuosituloilla olisi varaa maksaa lounaat ja kuntosalit.
Kunnalla:
Minimi työterveyshuolto (=ainoastaan työuupumukseen)
E-passi 120€/v
Kahvimaito talon puolesta
Ravintoetu, saa syödä lasten seassa verotusarvolla milloin mitäkin einestä
Joululounas lasten kanssa
Työmatkatuki
Suklaata ja kukkia jouluna perheiltä, "lahjuksia" joista työnantajan ohjeen mukaan pitäisi kieltäytyä.
Influessapiikki 😆
Kopiokoneen käyttömahdollisuus 😆
Menin uuteen työpaikkaan ja sain 125000 euron henkivakuutuksen. Sitten on 550 terveysrahaa vuodessa jonka saa käyttää mihin haluaa. Ja on epassit ym.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun mitä isompi palkka, sitä isommat edut.. vaikka luulisi että yli 100k vuosituloilla olisi varaa maksaa lounaat ja kuntosalit.
Siksi tuollaiset tyypit eivät tajuakaan mitään tavallisten ihmisten elämästä.
Pitkät lomat ja se, että syömisestäkin maksetaan. Samalla valvon tosin oppilaita, joten ei kovin rentouttavaa.
Sit perus työterveys, smartum ja tykypäivä
Palkka 70k vuosi, e-passi 100e/vuosi, hyvä ja toimiva työterveyshuolto, etätöitä 1pv/vko, kerran vuodessa joululounas ja ehkä muutaman kerran vuodessa jonkun yhteistyökumppanin tarjoama lounas. Hyvinvointialue työnantajana.
Vaikka palkkaan oon tyytyväinen ja muutoinkin viihdyn töissäni, niin näitä lukiessa tulee tunne, että vitsit mitä etuja ihmiset saa töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joku matalapalkka-alalla työskentelevä? Läppäri ei ole mikään työsuhde-etu vaan työkalu, samoin puhelin.
Itseasiassa työsuhdepuhelin on 20€ arvoinen verotettava etuus.
Mulla on työpuhelin, mutta en maksa siitä veroja. Se on työkalu samalla tavalla kuin tietokone, käytössä vain työkäyttöön ja työaikana.
Eli aina se puhelin ei ole verotettava etuus.
OMG, eihän työpuhelin ja työsuhdepuhelin ole sama asia!!!! Työpuhelin on tosiaan käytössä vain työaikans työasioihin. Työsuhdepuhelin on käytössäsi vapaasti koko ajan ja on 20 € arvoinen verotettava etuus. Eli aina on uudehko puhelin ja firma hoitaa laskut.
epassi (ruokaetu ja kulttuuri/liikuntaetu)
laaja työterveyshuolto mm. fysioterapia, erikoislääkärit, influenssarokotus, ikäkausitarkastukset, näöntarkastukset ym.
ilmainen kahvi, tee ja maito
38 päivää lomaa + lomarahat/vapaat
virkistyspäivät, kehittämispäivät ja koulutukset
liukuva työaika ja saldovapaat sekä laaja mahdollisuus etätyöhön
50- ja 60-vuotislahjat, ajoittaiset joululahjat
asialliset työtilat ja työvälineet
oman kalenterin hallinta
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla:
Minimi työterveyshuolto (=ainoastaan työuupumukseen)
E-passi 120€/v
Kahvimaito talon puolesta
Ravintoetu, saa syödä lasten seassa verotusarvolla milloin mitäkin einestä
Joululounas lasten kanssa
Työmatkatuki
Suklaata ja kukkia jouluna perheiltä, "lahjuksia" joista työnantajan ohjeen mukaan pitäisi kieltäytyä.
Influessapiikki 😆
Kopiokoneen käyttömahdollisuus 😆
Meillä aikalailla samat, paitsi kahvimaitoa ei talo tarjoa ja kopionti omiin tarkoituksiin on kielletty (en saanut esim printata 1 kpl graduani, kun tyhmä menin kysymään)
- mahdollisuus autoetuun (ei suurta rahallista etua, mutta tuo elämään helppoutta)
- maksuton pysäköintihalli
- hyvin varusteltu ja tilava kuntosali työpaikalla, käyttö maksutonta
- maksuttomat kahvit, erikoiskahvit, teet, hedelmiä yms toimistolla
- saa itse päättää kuinka paljon tekee etätöitä
- saa valita työvälineensä (puhelin, laptop jne) tiettyjen rajojen sisällä itse
- siisti, moderni ja tyylikäs toimisto hyvien kulkuyhteyksien varrella
- kulttuuri ja virikesetelit
- käyttäjälle lähes ilmainen (muutaman kympin vuodessa) maksavat ryhmäliikuntatunnit naapuritalossa.
- vuosibonus riippuen euromääräisten tavoitteiden saavuttamisesta 0-15% vuosipalkasta (keskimäärin ihmiset saavat max 5%)
- osalla henkilöstöä mahdollisuus osakekannustimeen jossa pysyttyään firmassa x vuotta saa tietyn määrän osakkeita
- harrastekerhoja joita työnantaja saattaa joskus sponsoroida esim maksamalla jonkun tapahtuman kuluja tms
- firmalla huoneisto-osake Levillä jonka saa vuokrata melko pienellä hinnalla. Käyttövuorot arvotaan koska kysyntä on niin kovaa
Työnantaja on iso yksityinen yritys joka menestyy kohtuullisen hyvin vaikka ei mikään yksisarvinen olekaan.
Parhaat edut omasta mielestäni ovat kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa itse oman työpäivänsä sisältöön, (yleensä) mielekäs työ, fiksut työkaverit, joustava etätyö sekä (yleensä) laadukas johtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Smartum 250 euroa/vuosi. Ilmaiset kahvit ja maidot. Työpuhelin, läppäri, näyttö jne, mutta ne on vaan työkäyttöön. Etätyö, liukuva työaika. Mahdollisuus käyttää työtunteja koulutukseen. 2 tuntia/kk palkallista viikkoliikuntaa. Kattava työterveyshuolto. Valtiolla.
Mielenkiinnosta kysyn, että miksihän tätä on alapeukutettu? Liikaa, liian vähän?
Vierailija kirjoitti:
Etuja tarvitaan koska palkalla ei Suomen verotusmallilla pysty palkitsemaan. On paljon edullisempaa antaa työntekijälle 100€ arvoinen etu kuin samanarvoinen palkankorotus.
100k vuodessa tienaava työntekijä saa käteen kuukaudessa noin 4,5k€, mutta työnantajan kulut kaikkine sivukuluineen ovat noin 10-11k€/kk. Eli jos haluat antaa palkankorotuksen että työntekijä saisi 500€ enemmän kuussa käteen, niin se maksaisi yritykselle lähes 1500€ kuussa.
Mitä korkeampi palkka niin sitä kalliimmaksi jokainen työntekijälle maksettava ylimääräinen nettoeuro tulee.
Tämä on myös yksi syy Suomen mataliin palkkoihin ja siihen että tavallisen rivityöntekijän on vaikea vaurastua työtä tekemällä vaikka olisi minkälainen huippuasiantuntija.
Progressiivisen verotuksen ja matalien tuloerojen haitat ovat mielestäni selkeästi suuremmat kuin niiden tuomat hyödyt.
Eli joudut käymään työpaikalla, jos haluat noita etuja käyttää. Itse otan mieluummin nykyisen 100% etätyön huonommalla palkalla.