Sairaanhoitajan työ jossa ei tarvitse pistää
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen todennut että en pidä näytteenotosta tai kanyloinnista vaikka ne hallitsen. Kertokaa sh:t missä olette töissä jossa ei tarvitse neulojen kanssa temppuilla
Kommentit (52)
Terveydenhoitajat tekee muutakin kuin ovat koululla. Koulut on kesällä kiinni 10 viikkoa ja missä ovat terkkarit silloin. Toki lomalla, mutta myös neuvolassa lomatuuraajina.
Meidän kunnassa terveydenhoitaja pistää mm influenssarokotukset oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemien puhelinpalveluissa. Ainakin Vantaalla oli vielä muutama vuosi sitten erikseen puhelinpalveluiden työntekijät, jotka eivät tehneet muuta.
Ei niihin puhelinpalveluhommiin tai etätöihin sairaanhoitaja pääse, jos taustalla ei ole vankkaa käytännön työkokemusta - johon kuuluu se pistäminen.
Kyllä sinne pääsee. Etätöihin ei kannata hakeutua vähäisellä kokemuksella puhelinpalveluissa, mutta toimistolla on kollegoja ja alueesta riippuen lääkärikin, jota voi konsultoida. Siellä on tarkat ohjeet ja perehdytys.
Linkkaas nyt yksikin avoinna oleva sairaanhoitajan etätyötehtävä, johon ei vaadita kokemusta. On se nyt noloa, jos se potilaan puheluun vastaava sairaanhoitaja joutuu koko ajan kysymään toisilta jo
Ta:lla ajanvarauksessa aika moneen keissiin on valmiit ohjeet, kiireelliset ajanvaraukset on pääsääntöisesti saikkutodistuksien tai tapaturmien takia ja kiireettömät sairauden seurantaa, reseptien uusintaa tai todistuksia. Joskus saa patistella soittamaan päivystykseen tai hätänumeroon. Päivystyksen puhelinpalvelu on työnä sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaussaliin instrumenttihoitajaksi. Ei tarvitse pistää. Ja tämä on totta.
Ei tarvitse pistää, mutta joutuu näkemään neuloja ja verta. Ja olemaan avustavana läsnä leikkauksissa, jolloin kirurgi avaa potilaan vatsan. Kestäisikö ap sitä veren / kudosten näkemistä, jos pelkkä pistäminen on ylivoimaista?
Eihän se, että ap ei tykkää pistää välttämättä tarkoita että hän pelkäisi neuloja, verta ja kudoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkat terveydenhoitajaksi ja kouluun terkkariksi. Toki jotain rokotuksia joskus joutuu laittamaan.
Terveydenhoitajat pistää kyllä jatkuvasti rokotuksia.
Ja jos oot terkkana terveysasemalla ni pistät kyllä paljon lääkeinjektioita, myös työterveyshuollossa niiden rokotusten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajat pistää kyllä jatkuvasti rokotuksia.
Meidän kunnassa vain 6lk rokotukset.
Teidän kunnassako ei ole lainkaan neuvoloita?
Mielestäni kirjoitin kouluun terveydenhoitajaksi. Ei siellä neuvolaikäiset pyöri.
Kommentoit siihen, että terveydenhoitajat pistävät jatkuvasti rokotuksia.
Miten joku jaksaa edes käydä sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan koulutusta, jos ei pistäminen sovi?
Kliinisen fysiologian ja neurofysiologian labroissa puolet oli muistaakseni sairaanhoitajan koulutuksella, kun itse olin harjoittelemassa bioanalyytikko-opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveysasemien puhelinpalveluissa. Ainakin Vantaalla oli vielä muutama vuosi sitten erikseen puhelinpalveluiden työntekijät, jotka eivät tehneet muuta.
Ei niihin puhelinpalveluhommiin tai etätöihin sairaanhoitaja pääse, jos taustalla ei ole vankkaa käytännön työkokemusta - johon kuuluu se pistäminen.
Kyllä sinne pääsee. Etätöihin ei kannata hakeutua vähäisellä kokemuksella puhelinpalveluissa, mutta toimistolla on kollegoja ja alueesta riippuen lääkärikin, jota voi konsultoida. Siellä on tarkat ohjeet ja perehdytys.
Nimenomaan vähällä koulutuksella ei kannata hakeutua. Itse soitin kerran päivystykseen. Ai herranjumala mitä jankkaamista hoitaja piti. Sama asia piti toistaa moneen kertaan ja tuntui että minä ti
No minä olen ammatiltani lääkäri ja aina joka paikassa oletetaan, että hoidan itse itseni. Kerrankin menin tk:n kiirevastaanotolle, kun oli hankalat rytmihäiriöt. Hoitaja siinä tullessa sitten kysyi, että katsotko sitten itse tämä sydänfilmisi. Pisti kuitenkin välittömästi lääkärin kirjalle kun näki itsekin, mitä se ekg silloin näytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pistää, mutta joutuu näkemään neuloja ja verta. Ja olemaan avustavana läsnä leikkauksissa, jolloin kirurgi avaa potilaan vatsan. Kestäisikö ap sitä veren / kudosten näkemistä, jos pelkkä pistäminen on ylivoimaista?
Eihän se, että ap ei tykkää pistää välttämättä tarkoita että hän pelkäisi neuloja, verta ja kudoksia.
Ei niin, mutta todennäköisesti näin on. Vai tuleeko ap itse kommentoimaan?
Nyt on ap kyllä väärällä alalla. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta todennäköisesti näin on. Vai tuleeko ap itse kommentoimaan?
Mä veikkaan, että ap haluaisi välttää pistämistä ja kanylointia sen takia, että pelkää epäonnistuvansa siinä. Kanylointi on taitolaji ja sen oppii vain toiston kautta. Se ei ole laisinkaan helppoa aluksi.
Muistan itse kun nuorena hoitajana olin päivystyksessä töissä ja silloin poliisi toimitti alkoholi/huumausaine verikokeisiin kaikki sellaiset jotka oli epäiltynä päihteidenkäytöstä liikenteessä. Siinä oli aika jännä ottaa verikoetta henkilöstä, kun kaksi poliisimiestä seisoi vieressä seuraamassa toimitusta. Aikojen kuluessa siihenkin tottui ja oppi ottamaan verinäytteet onnistuneesti niin, ettei oma käsi tärissyt.
Vastaahan ap, mitä tarkoitat sillä, että et pidä näytteenotosta tai kanyloinnista? Pelottaako/jännittääkö sinua se itse toimenpiteen suoritus, että et onnistuisi siinä vai kauhistuttaako sinua veren näkeminen ja ihmiseen kajoaminen. Eka vaihtoehto on ymmärrettävää ja helpottaa kun saat työkokemusta ja varmuutta. Opiskelijana et vielä hallitse niitä, vaikka ehkä tiedät kyseisten toimenpiteiden suorittamisen teoriassa. Jälkimmäinen vaihtoehto on sellainen, että ihmettelen uravalintaasi.