Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olethan valmis vuosikymmeniä kestävään työttömyyteen?

Vierailija
01.12.2023 |

Kaikki ihmiset ei työelämään kelpaa. Mitä tekisit vuosikymmeniä kestävän työttömyytesi aikana?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseopiskelua, kalastelua ja tähtitorttujen väsäilyä

Vierailija
2/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puolitoista vuotta ollut työtön. Tänä vuonna olin 6kk työkokeilussa. Ens keväälle asti olen palkkatuella töissä. Eläkkeelle 12v. kuluttua. Veemäistä olla työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt puolitoista vuotta ollut työtön. Tänä vuonna olin 6kk työkokeilussa. Ens keväälle asti olen palkkatuella töissä. Eläkkeelle 12v. kuluttua. Veemäistä olla työtön.

Ai niin, mitä tekisin? Ulkoilua ja käsitöitä.

Vierailija
4/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua sinulle, ennemmin työtön ja vapaa, kuin töissä orjapalkalla.

Vierailija
5/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terveenä pysyn, niin työt ei lopu ennenkuin itse haluan tai eläköidyn. Työpaikkani käytännössä valitsen jatkossakin.

-sosiaalialalla miehenä lastensuojelun laitostyössä

Vierailija
6/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina jotain palkattomia töitä ollut. Kun ajattelen, että en enää ikinä tee orjatyötä, olen keksinyt uudet orjatyöt. Kyllä mun pitäisi olla vakavasti sairaana, jotta olisi jouten. 

Vierailija
7/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en ole vielä koskaan kokenut työttömyyttä, ikää nyt 42 vuotta. Työhistoriaa on jo takana, kun kaikki lasketaan, yli parikymmentä vuotta, vaikka olen käyttänyt aikuisikääni myös opiskeluun.

Voisihan työttömyys olla vaihteeksi "hauskaakin", vaikka en usko, ett minua ihan lähiaikoina ollaan toimestani irtisanomassa. Jos jostakin syystä joutuisin nyt pitkäaikaistyöttömäksi, käyttäisin aikani kodinhoitoon, laittaisin ensi keväänä puutarhan hienoksi, tekisin polttopuita, kunnostaisin ja hoitaisin kesämökkiä (ja vuokraisin sitä), käyttäisin aikaani vapaaehtoistyöhön ja sukututkimukseen. 

Kaikenlaista tekemistä kyllä piisaisi.

Vierailija
8/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, sillä olen tottunut nykyiseen elintasooni tekemällä töitä.

Vierailija
9/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo työkokeilut ja palkkatuetut ei työllistä ihmistä. Jos saa työtodistuksen, voi auttaa eteenpäin. Kuinka helposti työtön työllistyy oikeaan palkkatyöhön? Mun tuntemat työllistyneet työttömät ovat työllistäneet itse itsensä yrittäjiksi yms. 

Vierailija
10/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin kokenut vuosien työttömyyden perusturvan varassa ja sanon suoraan, että jos tietäisin edessä olevan parikymmentä vuotta sellaista elämää niin tekisin ns. omakätisen ratkaisun. Heittämällä elämäni hirveintä aikaa, mikä on aika kova saavutus ottaen huomioon, että kävin läpi helvetin jo yläasteella koulukiusaamisen takia.

Vierailija
11/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en ole vielä koskaan kokenut työttömyyttä, ikää nyt 42 vuotta. Työhistoriaa on jo takana, kun kaikki lasketaan, yli parikymmentä vuotta, vaikka olen käyttänyt aikuisikääni myös opiskeluun.

Voisihan työttömyys olla vaihteeksi "hauskaakin", vaikka en usko, ett minua ihan lähiaikoina ollaan toimestani irtisanomassa. Jos jostakin syystä joutuisin nyt pitkäaikaistyöttömäksi, käyttäisin aikani kodinhoitoon, laittaisin ensi keväänä puutarhan hienoksi, tekisin polttopuita, kunnostaisin ja hoitaisin kesämökkiä (ja vuokraisin sitä), käyttäisin aikaani vapaaehtoistyöhön ja sukututkimukseen. 

Kaikenlaista tekemistä kyllä piisaisi.

Tuo ei ole totuus. Työttömillä on paljon aikaa, mutta työttömien velvollisuus on tehdä se jokin työllistämispalvelujen aktivointisuunnitelma ja osallistua siihen eli voi joutua kurssille. Kun jouduin työkkärin asiakkaaksi, se alkoi ihan ensimmäisestä asioinnista, että jatketaanko tukitöissä, kurssilla vai valmennuksessa. Ne ei kyllä anna olla ihmisten jouten, vaikka työlliset veronmaksajat niin kuvittelee. Itsekin kävin tutustumassa johonkin tukityöhommaan ja piti aloittaa koulutuksessa, mutta työllistyminen sen esti. 

Vierailija
12/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle. Oon muutenkin ajatellut tehdä enää n. Vuoden töitä. Sitte lähden eläkkeelle. Moro.

Vierailija
13/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aiemmin kokenut vuosien työttömyyden perusturvan varassa ja sanon suoraan, että jos tietäisin edessä olevan parikymmentä vuotta sellaista elämää niin tekisin ns. omakätisen ratkaisun. Heittämällä elämäni hirveintä aikaa, mikä on aika kova saavutus ottaen huomioon, että kävin läpi helvetin jo yläasteella koulukiusaamisen takia.

En ollut pitkään työttömänä, mutta kun yritettiin värvätä ilmaistyöhön, voi hemmetti. Joutui miettimään, annanko taitoni ilmaiseksi vai yritänkö tienata taidoillani edes euron. Muutenkin työkkärn tarjoama koulutus olisi ollut tarpeeton ja tyhjänpäiväinen, kun oli jo tutkintoja ja koulutuksella hankittuja työelämävalmiuksia. 

Vierailija
14/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valmis. En minä mikään ammattivalittaja ole.

Vierailija
15/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole valmis. En minä mikään ammattivalittaja ole.

Ammattivalittaja ei ole työtön.

Vierailija
16/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut pitkään työttömänä, mutta kun yritettiin värvätä ilmaistyöhön, voi hemmetti. Joutui miettimään, annanko taitoni ilmaiseksi vai yritänkö tienata taidoillani edes euron. Muutenkin työkkärn tarjoama koulutus olisi ollut tarpeeton ja tyhjänpäiväinen, kun oli jo tutkintoja ja koulutuksella hankittuja työelämävalmiuksia. 

Itse en ehtinyt työkokeiluihin, mutta olin muutaman kuukauden mukana pajatoiminnassa. Sitä kautta sitten lopulta työllistyinkin, kun sain pajan vetäjältä hyvät suositukset joiden avulla pääsin 10e/tunti paskaduuniin. Nyt olen vakiduunissa kolmen tonnin kuukausipalkalla ja elämä on kaikilla mahdollisilla tavoilla tuhat kertaa parempaa.

Jo pelkästään sen muisteleminen, miten joka kauppareissulla yritin metsästää halvinta mahdollista päiväysleipää saa pakahduttavan ahdistuksen nousemaan pintaan.

Vierailija
17/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteilua, lukemista, liikuntaa, meditointia, kokkailua, sosiaalisia suhteita, ilmaiskonsertteja, tapahtumia, käsitöitä, patikointia, musiikkia, elokuvia, pelejä, paaaaaljon unta, kodin kunnossapitoa... tekemistä on vaikka kuinka paljon ja elämässä kerrankin ehtii tehdä jotain kun kaikki aika ei mene töihin.

Vierailija
18/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo 10 vuotta työtön. Kivaa on ollut. 2014 ostin veneen ja aloin kalastamaan ja myymään kalaa. Olen saanut siitä tuloja ja pärjännyt ihan hyvin. Mutta tänne on kerääntynyt merimetsoja noin 17000 ja ne syö paljon kalaa 500 000 kiloa kauden aikana joten ahventa ei tule niin paljon kuten ennen ja se vähentää tulojani.

Olen tehnyt myös piharemontteja ja pihatöitä ihmisille kuten vanhuksille. Niitä on riittänyt kesäisin. Kyllä tässä tekemistä on ollut vaikka en oikeesti ole töissä.

Vierailija
19/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut jo 10 vuotta työtön. Kivaa on ollut. 2014 ostin veneen ja aloin kalastamaan ja myymään kalaa. Olen saanut siitä tuloja ja pärjännyt ihan hyvin. Mutta tänne on kerääntynyt merimetsoja noin 17000 ja ne syö paljon kalaa 500 000 kiloa kauden aikana joten ahventa ei tule niin paljon kuten ennen ja se vähentää tulojani.

Olen tehnyt myös piharemontteja ja pihatöitä ihmisille kuten vanhuksille. Niitä on riittänyt kesäisin. Kyllä tässä tekemistä on ollut vaikka en oikeesti ole töissä.

Vaikuttaa siltä, että teet töitä ja tienaat pimeästi, virallisesti esität työtöntä, jotta saat työkkärin tuet päälle. Eihän noilla sun töillä tienaa mitenkään mukavasti eikä niin, että eläisi. Toiset kusettaa työkkärintuet päälle, toiset ei. 

Vierailija
20/39 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työtön useita vuosia ja olen eläkeikään saakka eli kymmenisen vuotta vielä. Minulla oli mahtava työ, ja haluaisin töihin, mutta kaikki olosuhteet ovat sitä vastaan.

Työttömyys ei niinkään ole ongelma, mutta rahattomuus on. Ilman rahaa ihminen on täysin arvoton. Teoriassa työttömyys ja jopa pikkurahoilla kituuttaminen on vapaata ja kivaa, mutta todellisuudessa on helvettiä olla aikuinen ihminen, joka ei saa päättää mistään itse.