Olethan valmis vuosikymmeniä kestävään työttömyyteen?
Kaikki ihmiset ei työelämään kelpaa. Mitä tekisit vuosikymmeniä kestävän työttömyytesi aikana?
Kommentit (39)
Olin aikoinaan puolitoista vuotta työttömänä. Lähdin sitten huonolla palkalla ns paskaduuniin. Nyt on ensimmäinen päivä eläkkeellä 44:n vuoden jälkeen. Tuohon ei sisälly yhtään lomautusta eikä irtisanomista ja eläkekin on yli keskitason. Nyt kun on oma uudehko asunto niin mikäs tässä on ollessa.
Muistin virkistämiseksi, suostakin on noustu. Vielä ollaan kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät nousseet.
Työttömänä minulla olisi aikaa harrastaa, hoitaa pihaa ja kaikkea, mitä en töissä käydessä ehdi tehdä. Mutta työttömyyttä ei ole tiedossa eikä tulossa. Työskentelen työvoimapula alalla, johon ei uusia tulijoita ole tulossa. Vuorotyö, vakituinen työpaikka ja palkka ei näköjään kiinnosta tarpeeksi. Ilmeisesti tuet on liian hyvät. Palkalla kyllä on elänyt, toimeentullut, talon ostanut ja maksanutkin pian jo.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, en ole vielä koskaan kokenut työttömyyttä, ikää nyt 42 vuotta. Työhistoriaa on jo takana, kun kaikki lasketaan, yli parikymmentä vuotta, vaikka olen käyttänyt aikuisikääni myös opiskeluun.
Voisihan työttömyys olla vaihteeksi "hauskaakin", vaikka en usko, ett minua ihan lähiaikoina ollaan toimestani irtisanomassa. Jos jostakin syystä joutuisin nyt pitkäaikaistyöttömäksi, käyttäisin aikani kodinhoitoon, laittaisin ensi keväänä puutarhan hienoksi, tekisin polttopuita, kunnostaisin ja hoitaisin kesämökkiä (ja vuokraisin sitä), käyttäisin aikaani vapaaehtoistyöhön ja sukututkimukseen.
Kaikenlaista tekemistä kyllä piisaisi.
Joka päiväkö niitä polttopuita hakkaisit? Suomen työttömyyskorvauksella 590 euroa ei paljoa tehdä suomen hintatasolla. Ollaan ja lusitaan. Käydään leipäjonossa hakemassa vanhaa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät nousseet.
90 luvun lamassa mänt kaik. Sen jälkeen ei ole oikeita palkkatöitä tarvinnut tehdä. Ei joo normi palkalla oikeita töitä tarjolla. Kursseja kyllä on käyty. Pilipali sellaisia. Varautukaa samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puolitoista vuotta ollut työtön. Tänä vuonna olin 6kk työkokeilussa. Ens keväälle asti olen palkkatuella töissä. Eläkkeelle 12v. kuluttua. Veemäistä olla työtön.
Nuo työkokeilut ja palkkatuetut ei työllistä ihmistä. Jos saa työtodistuksen, voi auttaa eteenpäin. Kuinka helposti työtön työllistyy oikeaan palkkatyöhön? Mun tuntemat työllistyneet työttömät ovat työllistäneet itse itsensä yrittäjiksi yms.
Omalla kohdalla Helsingissä pyyntö siitä että työkokeilu edistäisi työllistymistäni johti puolen vuoden totaaliseen tuettomuuteen. Eli työkkäri rankaisi kun korkeasti koulutettu ja kokenut kehtasi vaatia työllistymien edistämistä työkokeilupaikan valinnassa. Oli tärkeää että korkeasti koulutettu kokenut työntekijä menisi uusix vertaalle lajittelemaan vaatejätettä. Ilmaiseksi. Kiitos Sipilä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät nousseet.
Heikot sortuu elon tiellä, jätkät senkun porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo 10 vuotta työtön. Kivaa on ollut. 2014 ostin veneen ja aloin kalastamaan ja myymään kalaa. Olen saanut siitä tuloja ja pärjännyt ihan hyvin. Mutta tänne on kerääntynyt merimetsoja noin 17000 ja ne syö paljon kalaa 500 000 kiloa kauden aikana joten ahventa ei tule niin paljon kuten ennen ja se vähentää tulojani.
Olen tehnyt myös piharemontteja ja pihatöitä ihmisille kuten vanhuksille. Niitä on riittänyt kesäisin. Kyllä tässä tekemistä on ollut vaikka en oikeesti ole töissä.
Vaikuttaa siltä, että teet töitä ja tienaat pimeästi, virallisesti esität työtöntä, jotta saat työkkärin tuet päälle. Eihän noilla sun töillä tienaa mitenkään mukavasti eikä niin, että eläisi. Toiset kusettaa työkkärintuet päälle, toiset ei.
Hallitus kusettaa miljoonia. Mitä väliä jos työtön tienaa muutaman satasen kuukaudessa.
No en todellakaan ole.
En vaan voi käsittää ihmisiä, jotka haluavat elää toisten kustannuksella.
ilmaistyö ja 9 euron päiväraha työ lisääntyy.
Kyllähän se on faktaa, että työttömät on omassa elämässään ja heitä kiinnostavissa asioissa paljon aktiivisempia kuin töissä käyvät. Töissä käyvät vaan nukkuu ja menee takaisin töihin, heidän oma elämä pyörii nollilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puolitoista vuotta ollut työtön. Tänä vuonna olin 6kk työkokeilussa. Ens keväälle asti olen palkkatuella töissä. Eläkkeelle 12v. kuluttua. Veemäistä olla työtön.
Nuo työkokeilut ja palkkatuetut ei työllistä ihmistä. Jos saa työtodistuksen, voi auttaa eteenpäin. Kuinka helposti työtön työllistyy oikeaan palkkatyöhön? Mun tuntemat työllistyneet työttömät ovat työllistäneet itse itsensä yrittäjiksi yms.
Omalla kohdalla Helsingissä pyyntö siitä että työkokeilu edistäisi työllistymistäni johti puolen vuoden totaaliseen tuettomuuteen. Eli työkkäri rankaisi kun korkeasti koulutettu ja kokenut kehtasi vaatia työllistymien edistämistä työkokeilupaikan valinnassa. Oli tärkeää että korkeasti koulutettu kokenut työntekijä menisi uusix vertaalle lajittelemaan vaatejätettä. Ilmaise
Minä melkein työnsin oman pääni leikkuriin, kun melkein uskoin TE-toimiston ja sen yhteistyökumppanin livertelyihin.
Tarjolla oli mielenkiintoinen puolen vuoden pesti, jossa voisi kehittää ammattitaitojaan ja hankkia roppakaupalla työkokemusta, ja monet työllistyvätkin näihin harjoittelupaikkoihin tai tämän kokemuksen pohjalta muualle.
Oikeasti tarjolla oli yksityisen yrityksen urakka, jossa voisi pitkän työkokemuksen pohjalta kehittää yrityksen liiketoimintoja saamatta siitä palkkaa tai mitään muitakaan oikeille työntekijöille kuuluvia etuja.
Oli vain oman TE-virkailijani ansiota, että hän ei väittänyt vastaan, kun kerroin, miksi en ollut kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön useita vuosia ja olen eläkeikään saakka eli kymmenisen vuotta vielä. Minulla oli mahtava työ, ja haluaisin töihin, mutta kaikki olosuhteet ovat sitä vastaan.
Työttömyys ei niinkään ole ongelma, mutta rahattomuus on. Ilman rahaa ihminen on täysin arvoton. Teoriassa työttömyys ja jopa pikkurahoilla kituuttaminen on vapaata ja kivaa, mutta todellisuudessa on helvettiä olla aikuinen ihminen, joka ei saa päättää mistään itse.
Niin, toiset ratkaisee tuon "ongelman" siten, että hankkivat itselleen töitä.
Tekosyitä jokainen osaa keksiä, vaikka kuinka ja paljon, mutta toiset tekevät asian eteen jotain.
Miksi olisin vuosikausia työtön? Kävin koulut kunnolla, opiskelin ammatin, olen töissä ja siinä ohessa opetellut koko ajan lisää. On aika epätodennäköistä joutua työttömäksi, kun on valmis tekemään erilaisia töitä. Mutta jos opinnot jäi peruskouluun ja haluaa pomon tehtäviin, niin työllistyminen voi olla hankalaa.
Olen ollut 20 vuotta työttömänä. Mitään ihmeellistä en tee. Nukun pitkään, selailen nettiä, luen kirjoja ja harrastan välillä liikuntaa. Siinä ne päivät menee. Toisaalta eipä sitä rahattomana paljon kummempaa elämää voi edes elää.
m43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön useita vuosia ja olen eläkeikään saakka eli kymmenisen vuotta vielä. Minulla oli mahtava työ, ja haluaisin töihin, mutta kaikki olosuhteet ovat sitä vastaan.
Työttömyys ei niinkään ole ongelma, mutta rahattomuus on. Ilman rahaa ihminen on täysin arvoton. Teoriassa työttömyys ja jopa pikkurahoilla kituuttaminen on vapaata ja kivaa, mutta todellisuudessa on helvettiä olla aikuinen ihminen, joka ei saa päättää mistään itse.
Niin, toiset ratkaisee tuon "ongelman" siten, että hankkivat itselleen töitä.
Tekosyitä jokainen osaa keksiä, vaikka kuinka ja paljon, mutta toiset tekevät asian eteen jotain.
Minä jo olin töissä melkein kolmekymmentä vuotta, siitä kolmanneksen yrittäjänä, joten työnvälttelijäksi ei voi syytellä.Yrittäjyys ei enää käy päinsä, eikä kukaan halua vajaakuntoista melkein kuusikymppistä töihin.
Halveksiminen on halpaa ja kutkuttavan helppoakin, kun ei tunne asiaa, vai mitä?
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja olisihan se kiva tehdä töitä sen verran ettei tarvitsisi asumistukea nostaa, voisi maksaa veroja ja ladata bussikorttinsa palkalla. Tukisin niin yhteiskuntaa. Tosin tätä hallitusta en halua tukea millään. Mutta jos nyt töitä jostain saan niin koitan ajatella, että olen kuitenkin sotealan työntekijä, että olen kuitenkin piikkinä Riikka Purran ja Petteri Orvon kyljessä menoeränä.
Mutta jos niitä töitä ei tule niin sitten pitää vain jatkaa oleilua ja loputonta rentoutumista ja shoppailla tylsyyteen.