Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain työpaikan, mutta..

Vierailija
30.11.2023 |

Tarvitsen lääkärintodistuksen ennen työnvastaanottamista. Sotemuutoksen myötä en saa kuitenkaan aikaa ennen työn aloitusta. 

Olen ollut vailla työpaikkaa ja nyt voisin saada vakipaikan, mutta työnantaja vaatii todistuksen ennen aloittamista eikä julkisella puolella ole mahdollista tätä saada ajoissa. 

Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon, ettei yksinkertaisesti ole varaa mennä yksityiselle. 

Mitä tässä tilanteessa voit tehdä? Pelkkä T-todistus maksaa ilmesesti yli 200e ja siihen lääkärikulut päälle. Vastaanottoaika tuskin on lyhyt, joten varmaankin 500 menee? 

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuutta kysyä. "Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon" -> mikä siinä maksaa?

Vierailija
2/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuutta kysyä. "Työn vastaanottaminen maksaa muutenkin niin paljon" -> mikä siinä maksaa?

Joudun muuttamaan ja työ vaatii omaa autoa. On siinä aika paljon kustannuksia. 

Kaipasin neuvoja enkä niinkään spekulointia. Eikö kukaan keksi tähän mitään ratkaisua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tossa nyt muka on vaikeaa ymmärtää, että työn vastaanottaminen maksaa? Ei meillä kaikilla ole säästöjä tai iskän antamaa kultalusikkaa syntyessä. 

Vierailija
4/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itselleni ainakin tehtiin työhöntulotarkastus sen uuden työpaikan työterveydessä. Työantajan piikkiin siis. Miten voidaan vaatia jossain muualla etukäteen tehty tarkastus? Onko tämä nyt joku hämäräfirma, jossa nippanappa saa palkkansa, kun tarpeeksi monta kertaa ruinaa?

Vierailija
5/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipasin neuvoja enkä niinkään spekulointia. Eikö kukaan keksi tähän mitään ratkaisua? 

Miksi hait autottomana työpaikkaa, jossa tarvitaan omaa autoa? Olisiko se auto pitänyt hommata ensin ja vasta sitten hakea tuollaista työpaikkaa? Voi autuas taivas tuota järjenjuoksua. 

Vierailija
6/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä itselleni ainakin tehtiin työhöntulotarkastus sen uuden työpaikan työterveydessä. Työantajan piikkiin siis. Miten voidaan vaatia jossain muualla etukäteen tehty tarkastus? Onko tämä nyt joku hämäräfirma, jossa nippanappa saa palkkansa, kun tarpeeksi monta kertaa ruinaa?

Ei ole. Kyseessä on virka. Ihan selkeästi työnantaja sanoi, että työpaikka on ehdollinen eli että tarvittavat todistukset tulee olla ennen työn virallista alkamista. 

Vierailija
7/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hait autottomana työpaikkaa, jossa tarvitaan omaa autoa? Olisiko se auto pitänyt hommata ensin ja vasta sitten hakea tuollaista työpaikkaa? Voi autuas taivas tuota järjenjuoksua. 

Mulla on oma auto, mutta sitä pitää vähän laittaa tai vaihtoehtoisesti vaihtaa se uuteen parempaan. 

Valitettavasti opiskelemallani alallani vaaditaan omaa autoa. En vaan ollut varautunut siihen, ettei saa lääkäriaikaa julkiselle tai että joudun myös muuttamaan samantien (ei liity suoraan työhön). 

Vierailija
8/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tilanne ja pomo ymmärtää. Jossei ymmärrä niin älä ihmeessä mene tollaseen paikkaan töihin.

Vierailija
9/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanne ja pomo ymmärtää. Jossei ymmärrä niin älä ihmeessä mene tollaseen paikkaan töihin.

Mä en tiedä voiko pomo joustaa, koska kyseessä on virka eli tietyt ehdot pitää täyttyä ennen virassa aloittamista. 

Olen ollut työttömänä joten mun on pakko ottaa työ vastaan. En vaan tiedä, millä rahalla. Toi lääkärintodistus on aika ikävä nakki tähän. 

Jossain aiemmissa sijaisuuksissa oon saanut toimittaa todistuksen vasta työn alettua, mutta tässä tehtiin selväksi että se pitää olla enne työn alkua, muuten työtä ei saa. 

Vierailija
10/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi. Toivottavasti saat joltain lainaa.

Vierailija
11/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs omasi? Rahattomana ja ilman tiedossa olevia tuloja pitäisi auto hankkia? Kyllä se hankitaan vasta, kun rahat ovat tiedossa.

-eri

Vierailija
12/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuvuusavustusta voidaan maksaa myös, jos muutat työn takia. Työsuhteen kestoon ja työaikaan liittyvien ehtojen tulee täyttyä myös silloin.

Näin haet

Hae liikkuvuusavustusta TYJ:n ja Kelan yhteisellä liikkuvuusavustushakemus-lomakkeella (tyj.fi). Hakemuksesta selviää, mitä liitteitä tarvitset. Voit hakea avusta takautuvasti 3 kuukaudelta.

Lähetä hakemus OmaKelassa:

Tallenna täytetty hakemuslomake laitteellesi. Hakemuksen täytyy olla pdf-muodossa.

Kirjaudu OmaKelaan ja siirry kohtaan Tee hakemus.

Valitse Työttömyys ja Liikkuvuusavustus - tee hakemus.

Lisää hakemus laitteeltasi ja paina Lähetä.

Kun lähetät hakemuksen OmaKelassa, sitä ei tarvitse allekirjoittaa.

Lähetä liitteet OmaKelassa sen jälkeen, kun olet lähettänyt hakemuksen. Jos liitteet ovat paperilla, voit ottaa niistä kuvan tai skannata ne.

Toinen vaihtoehto on, että lähetät hakemuksesi postitse:

Allekirjoita hakemus ja postita se liitteineen osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 Kela.

Jos haet liikkuvuusavustusta työttömyyskassastasi, toimi kassan ohjeiden mukaisesti.

Vierailija
13/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä.. mutta onko kellään ees lainata noin paljoa? En oikeasti tiedä yhtään mitä tässä pitäisi tehdä. 

En oikein voi jäädä ilman työpaikkaakaan. Tilanne ei parane sillä. 

Vierailija
14/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Onko tuon liikkuvuusavustuksen lisäksi olemassa mitään, mistä vois saada apua tuon lääkärintodistuksen hankintaan? Tosiaan julkisella sanoivat, ettei aikoja ole. 

Vierailija
16/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku t-todistus 55 euroa

https://www.turuneurolaakarit.fi/hinnasto

Vierailija
17/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä voiko pomo joustaa, koska kyseessä on virka eli tietyt ehdot pitää täyttyä ennen virassa aloittamista. 

Olen ollut työttömänä joten mun on pakko ottaa työ vastaan. En vaan tiedä, millä rahalla. Toi lääkärintodistus on aika ikävä nakki tähän. 

Jossain aiemmissa sijaisuuksissa oon saanut toimittaa todistuksen vasta työn alettua, mutta tässä tehtiin selväksi että se pitää olla enne työn alkua, muuten työtä ei saa. 

Ei pidä paikkaansa! Virka kuin virka täytetään samoin ehdoin. Tietyn ajan kuluessa viran alkamisesta täytyy käydä työterveystarkastuksessa.

Vierailija
18/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? oulussa t-todistus 120 e 

https://perusterveys.fi/laakarikaynnit/lausunnot-ja-todistukset/

Vau! Kiitos. Asun vähän kauempana, mutta ehkä jonkun tuttavan tai sukulaisen kyydissä voisin päästä tuonne. 

Mut eikö tuohonkin tule lääkärin palkkio vielä päälle? On tuo silti halvin, minkä olen nähnyt. 

Lisää näitä tämmöisiä halvempia vaihtoehtoja, jos vaan löytyy? 

Vierailija
19/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä.. mutta onko kellään ees lainata noin paljoa? En oikeasti tiedä yhtään mitä tässä pitäisi tehdä. 

En oikein voi jäädä ilman työpaikkaakaan. Tilanne ei parane sillä. 

Voi itku. Mun sympatiat on täysin Sun puolella. Itse olen työtön.

Vierailija
20/62 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? oulussa t-todistus 120 e 

https://perusterveys.fi/laakarikaynnit/lausunnot-ja-todistukset/

Vau! Kiitos. Asun vähän kauempana, mutta ehkä jonkun tuttavan tai sukulaisen kyydissä voisin päästä tuonne. 

Mut eikö tuohonkin tule lääkärin palkkio vielä päälle? On tuo silti halvin, minkä olen nähnyt. 

Lisää näitä tämmöisiä halvempia vaihtoehtoja, jos vaan löytyy? 

Mietin samaa, kannattaa varmaan soittaa tai kysyä.

Ja tuo joka ulisee että ei pidä paikkaansa niin näköjään pitää googlen perusteella eikä ole työntantajan velvollisuus maksaa.

Mälsä juttu. 

Milloin saat ekan palkan? jos lainaisit tai luottokortti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme