Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karjalanpaisti tehdään aina uunissa, eikö sen voisi yhtä hyvin tehdä levyllä kattilassa? Kauanko haudutat yleensä karjalanpaistia

Vierailija
30.11.2023 |

Ei luulis makueroa olevan uunissa ja levyllä valmistetun karjalanpaistin välillä? Ja säästää sähköäkin.

Kauanko pidät karjalanpaistia uunissa

Vaihtoehdot

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liedellä siitä tulee lihakeittoa. 

Olen alkanut kypsentää karjalanpaistin paistopussissa. Sillä tavalla siitä tulee mureampaa eikä haise niin kovasti. 

sehän on ihana tuoksu joka leviää pihalle asti kesällä kun ikkunat on auki

Vierailija
62/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä isossa kattilassa, ruskistaa ensin lihat ja antaa sitten paistin porista hiljalleen 3 tuntia. Hyvää tuli.

Karjalanpaistia ei ruskieteta. (Karjalassa lihat heitettiin pataan veden, sipulin ja suolan kera, pata leivinuuniin ja lähdettiin töihin, kun palattiin ruoka oli valmis)

Minä, karjalainen itsekin, ruskistan ne lihat. Meillä satutaan tykkäämään sellaisesta versiosta.

tottakai ne ruskistetaan, muutoinhan sieltä lihasta valuu sellaista harmaata lillua siihen liemeen. En koskaan syö sitä paikoissa joissa tiedän että niin tehdään, se on ällöä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tehdä isossa kattilassa, ruskistaa ensin lihat ja antaa sitten paistin porista hiljalleen 3 tuntia. Hyvää tuli.

Karjalanpaistia ei ruskieteta. (Karjalassa lihat heitettiin pataan veden, sipulin ja suolan kera, pata leivinuuniin ja lähdettiin töihin, kun palattiin ruoka oli valmis)

Höpöhöpö. Aikanaan kunnon karjalanpaisti tehtiin niin että luulliseen lihaan paahdettiin kuumassa leivinuunissa kunnon pinta, sitten vasta pataan ja jälkilämmöille mureutumaan. Sillä tavoin paistiin saatiin kunnolla makua.

Vierailija
64/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on makuero ja iso onkin. Hellalla kattilassa tehty on jotain paistia tai keitettyä lihaa ihan mitä vaan muttei ole Karjalanpaistia. Vitsi on se, että hitaasti haudutettu ruoka on maultaan aivan erinomaisen hyvää ja myös terveellistä. Minulla on leivinuuni ja sieltä tulee uunipuurot ja Karjalanpaistit plus myös hapankaalia lampaanlihan kera. Koko yön ovat uunissa. Leivinuuni on käytännöllinen kun lämmittää taloa ja tekee itse vahtimatta ruoankin. 

Karjalanpaisti on paistia. :) Karjalanpaistista puhutaan vain muualla Suomessa, paikalliset sanoo aina paisti. Sama pätee piirakkaan. Piirakka on piirakka, ei karjalanpiirakka. :) 

No ei kyllä sano aina paisti. Minun vanhemmista toisen suvussa puhuttiin potista ja toisen suvussa pätsilihasta, ei paistista, karjalan- tai muustakaan. Vanhimmat kuulemma puhuivat lihapotista ja potista erikseen, kun laihoina aikoina ei ollut pottiin alittaa kun juureksia ja korkeintaan makuluu, muuten kuin juhlapäivinä.

Vierailija
65/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihat ruskistuu kun pinnat paistaa ensin. Sen jälkeen on aivan sama kuinka niitä lämmittää.

No ei!

Vierailija
66/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, karjalainen itsekin, ruskistan ne lihat. Meillä satutaan tykkäämään sellaisesta versiosta.

tottakai ne ruskistetaan, muutoinhan sieltä lihasta valuu sellaista harmaata lillua siihen liemeen. En koskaan syö sitä paikoissa joissa tiedän että niin tehdään, se on ällöä

Ei valu mitään harmaata, kun sitä ei keitetä siellä uunissa. Laitetaan kylmään veteen ja kypsyy pikkuhiljaa, tulee todella maukas liemi. 

Vierailija
67/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekee jotain karjalanpaistia? Hyh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi