Miksi karjalanpaisti tehdään aina uunissa, eikö sen voisi yhtä hyvin tehdä levyllä kattilassa? Kauanko haudutat yleensä karjalanpaistia
Ei luulis makueroa olevan uunissa ja levyllä valmistetun karjalanpaistin välillä? Ja säästää sähköäkin.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla tyylillä pizzan voi paistaa paistinpannulla.
Niin muuten voi.
Tai keittää kattilassa...
Yleensä yön yli leivinuunissa saa muhia ja tulee suussa sulavaa. Talvella tulee muutenkin tehtyä paljon uuniruokia kun kypsennys on ilmaista ja hoituu tavallaan lämmityksen oheistuotteena.
Kävi kämmi lämmityksen kanssa ja kämpässä 27 asteen hellelukemat. Pari päivää menee, että tipahtaa taas 20 asteeseen. =(
Kyllä on makuero ja iso onkin. Hellalla kattilassa tehty on jotain paistia tai keitettyä lihaa ihan mitä vaan muttei ole Karjalanpaistia. Vitsi on se, että hitaasti haudutettu ruoka on maultaan aivan erinomaisen hyvää ja myös terveellistä. Minulla on leivinuuni ja sieltä tulee uunipuurot ja Karjalanpaistit plus myös hapankaalia lampaanlihan kera. Koko yön ovat uunissa. Leivinuuni on käytännöllinen kun lämmittää taloa ja tekee itse vahtimatta ruoankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolla tyylillä pizzan voi paistaa paistinpannulla.
Niin muuten voi.
Tai keittää kattilassa...
Keitän usein pitsan loput kattilassa,laitan sekaan kalapuikkoja,ranskalaisia,maksamakkaraa ja makarylliä.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ei mikrossa.
Uunissa kannellisessa valurautapadassa minimissään pari-muutama tunti.
Voi sen tehdä myös mikrossa.
No ei se kyllä enää paistia olisi sen jälkeen, lihakeittoa paremminkin. Uunissa juju on siinä, että lämpöä tulee joka puolelta ja pinta lihat pääsee ruskistumaan. En oikein usko, että kattilassa liemestäkään tulisi samanlaista kuin uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on makuero ja iso onkin. Hellalla kattilassa tehty on jotain paistia tai keitettyä lihaa ihan mitä vaan muttei ole Karjalanpaistia. Vitsi on se, että hitaasti haudutettu ruoka on maultaan aivan erinomaisen hyvää ja myös terveellistä. Minulla on leivinuuni ja sieltä tulee uunipuurot ja Karjalanpaistit plus myös hapankaalia lampaanlihan kera. Koko yön ovat uunissa. Leivinuuni on käytännöllinen kun lämmittää taloa ja tekee itse vahtimatta ruoankin.
Karjalanpaisti on paistia. :) Karjalanpaistista puhutaan vain muualla Suomessa, paikalliset sanoo aina paisti. Sama pätee piirakkaan. Piirakka on piirakka, ei karjalanpiirakka. :)
Lihat ruskistuu kun pinnat paistaa ensin. Sen jälkeen on aivan sama kuinka niitä lämmittää.
Karjalanpaisti uunissa hiljaisella tulella n. 8 h. Leivinuunissa yli yön, silloin tulee täydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti on paistia. :) Karjalanpaistista puhutaan vain muualla Suomessa, paikalliset sanoo aina paisti. Sama pätee piirakkaan. Piirakka on piirakka, ei karjalanpiirakka. :)
Ja vielä, hapankaalia ei kyllä tehdä uunissa! :D
Hellalla keitettävää ruokaa pitää vahtia, uuniin karjalanpaistin voi jättää tuntikausiksi hautumaan ilman vahtimista.
Vierailija kirjoitti:
Hellalla keitettävää ruokaa pitää vahtia, uuniin karjalanpaistin voi jättää tuntikausiksi hautumaan ilman vahtimista.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttölöisten muhkeat mehukkaat maistuvaiset piirakat 😍 aii että, ihan vallan tippa herahti..
Vierailija kirjoitti:
Liedellä siitä tulee lihakeittoa.
Olen alkanut kypsentää karjalanpaistin paistopussissa. Sillä tavalla siitä tulee mureampaa eikä haise niin kovasti.
Siis niin kuin että mitä?! Miten karjalanpaisti kypsennetään paistopussissa? Jos kypsymisestä tulee mielestäsi hajua, on ehkä parempi tehdä jotain muuta ruokaa. Juuri tuoksu on se, joka houkuttelee herkuttelemaan paistilla. Makukysymys, syökö tuppipottujen vai perunamuussin kanssa.
Hauskinta huomata, että miehet osaavat paremmin paistin laittaa kuin hameväki.
Naiset hallitsee paremmin tuon einespuolen ja pirkka pakaste pullien paistamisen jalon taidon.
Näin se vaan menee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liedellä siitä tulee lihakeittoa.
Olen alkanut kypsentää karjalanpaistin paistopussissa. Sillä tavalla siitä tulee mureampaa eikä haise niin kovasti.
Siis niin kuin että mitä?! Miten karjalanpaisti kypsennetään paistopussissa? Jos kypsymisestä tulee mielestäsi hajua, on ehkä parempi tehdä jotain muuta ruokaa. Juuri tuoksu on se, joka houkuttelee herkuttelemaan paistilla. Makukysymys, syökö tuppipottujen vai perunamuussin kanssa.
Mitä lie sun tuppipottus..myö syyään ihan riisin kera karjalanpaistit, niinkuin perinteisesti kuuluuki
Sama kuin sanoisi että pullan voi paistaa yhtä hyvin kattilassa.
Kattilassa lihat ja muut ainekset höyrystyy kypsäksi, uunissa ne paistuu ja ruskistuu, maku on eri koska vesihöyry kypsentää kattilalihat, uunissa taas kuuma ja kuiva ilma. Ero on kuin keitetty liha ja paistettu liha. Molemmille on paikkansa, mutta maku on eri.
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta huomata, että miehet osaavat paremmin paistin laittaa kuin hameväki.
Naiset hallitsee paremmin tuon einespuolen ja pirkka pakaste pullien paistamisen jalon taidon.
Näin se vaan menee..
Mikä siinä onkin, ettei ole enää mitään pullantuoksuisia äitejä olemassakaan? Muistan kun lapsena meni kotiin ja vastaan tuli jo ovella vastaleivotun pullan tuoksu. Pienen ihmisen suuria ilonhetkiä ne. Nykyään kai kuvitellaan, että pitäisi olla jotain suuria ja isoja juttuja, mutta lopulta nuo pienet hetket on ne mitkä muistaa ja kaipaa.
Teen Karjalan paistia aina joskus ja pidän sitä uunissa hyvinkin kuusi tuntia.
Lähellä oli vielä pari vuotta sitten kauppa, josta sai ihan parasta lihaa, mutta kauppias vaihtui. Niitä valmiita HK:n lihapakkauksia en enää osta, ne eivät täytä minun kriteereitä hyvästä ja laadukkaasta lihasta, vaan ovat karjalanpaistin irvikuvia.