Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi karjalanpaisti tehdään aina uunissa, eikö sen voisi yhtä hyvin tehdä levyllä kattilassa? Kauanko haudutat yleensä karjalanpaistia

Vierailija
30.11.2023 |

Ei luulis makueroa olevan uunissa ja levyllä valmistetun karjalanpaistin välillä? Ja säästää sähköäkin.

Kauanko pidät karjalanpaistia uunissa

Vaihtoehdot

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen Karjalan paistia aina joskus ja pidän sitä uunissa hyvinkin kuusi tuntia. 

Lähellä oli vielä pari vuotta sitten kauppa, josta sai ihan parasta lihaa, mutta kauppias vaihtui. Niitä valmiita HK:n lihapakkauksia en enää osta, ne eivät täytä minun kriteereitä hyvästä ja laadukkaasta lihasta, vaan ovat karjalanpaistin irvikuvia. 

Vierailija
22/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla tyylillä pizzan voi paistaa paistinpannulla.

Niin muuten voi. 

Tai keittää kattilassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yön yli leivinuunissa saa muhia ja tulee suussa sulavaa. Talvella tulee muutenkin tehtyä paljon uuniruokia kun kypsennys on ilmaista ja hoituu tavallaan lämmityksen oheistuotteena.

Kävi kämmi lämmityksen kanssa ja kämpässä 27 asteen hellelukemat. Pari päivää menee, että tipahtaa taas 20 asteeseen. =( 

Vierailija
24/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on makuero ja iso onkin. Hellalla kattilassa tehty on jotain paistia tai keitettyä lihaa ihan mitä vaan muttei ole Karjalanpaistia. Vitsi on se, että hitaasti haudutettu ruoka on maultaan aivan erinomaisen hyvää ja myös terveellistä. Minulla on leivinuuni ja sieltä tulee uunipuurot ja Karjalanpaistit plus myös hapankaalia lampaanlihan kera. Koko yön ovat uunissa. Leivinuuni on käytännöllinen kun lämmittää taloa ja tekee itse vahtimatta ruoankin. 

Vierailija
25/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla tyylillä pizzan voi paistaa paistinpannulla.

Niin muuten voi. 

Tai keittää kattilassa...

Keitän usein pitsan loput kattilassa,laitan sekaan kalapuikkoja,ranskalaisia,maksamakkaraa ja makarylliä.

Vierailija
26/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun ei mikrossa.

Uunissa kannellisessa valurautapadassa minimissään pari-muutama tunti. 

Voi sen tehdä myös mikrossa.

Vierailija
27/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kyllä enää paistia olisi sen jälkeen, lihakeittoa paremminkin. Uunissa juju on siinä, että lämpöä tulee joka puolelta ja pinta lihat pääsee ruskistumaan. En oikein usko, että kattilassa liemestäkään tulisi samanlaista kuin uunissa. 

Vierailija
28/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on makuero ja iso onkin. Hellalla kattilassa tehty on jotain paistia tai keitettyä lihaa ihan mitä vaan muttei ole Karjalanpaistia. Vitsi on se, että hitaasti haudutettu ruoka on maultaan aivan erinomaisen hyvää ja myös terveellistä. Minulla on leivinuuni ja sieltä tulee uunipuurot ja Karjalanpaistit plus myös hapankaalia lampaanlihan kera. Koko yön ovat uunissa. Leivinuuni on käytännöllinen kun lämmittää taloa ja tekee itse vahtimatta ruoankin. 

Karjalanpaisti on paistia. :) Karjalanpaistista puhutaan vain muualla Suomessa, paikalliset sanoo aina paisti. Sama pätee piirakkaan. Piirakka on piirakka, ei karjalanpiirakka. :) 

Vierailija
29/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat ruskistuu kun pinnat paistaa ensin. Sen jälkeen on aivan sama kuinka niitä lämmittää.

Vierailija
30/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti uunissa hiljaisella tulella n. 8 h. Leivinuunissa yli yön, silloin tulee täydellistä.

Vierailija
31/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti on paistia. :) Karjalanpaistista puhutaan vain muualla Suomessa, paikalliset sanoo aina paisti. Sama pätee piirakkaan. Piirakka on piirakka, ei karjalanpiirakka. :) 

Ja vielä, hapankaalia ei kyllä tehdä uunissa! :D

Vierailija
32/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellalla keitettävää ruokaa pitää vahtia, uuniin karjalanpaistin voi jättää tuntikausiksi hautumaan ilman vahtimista.

Vierailija
33/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellalla keitettävää ruokaa pitää vahtia, uuniin karjalanpaistin voi jättää tuntikausiksi hautumaan ilman vahtimista.

Miksi?

Vierailija
34/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttölöisten muhkeat mehukkaat maistuvaiset piirakat 😍 aii että, ihan vallan tippa herahti..

Vierailija
35/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liedellä siitä tulee lihakeittoa. 

Olen alkanut kypsentää karjalanpaistin paistopussissa. Sillä tavalla siitä tulee mureampaa eikä haise niin kovasti. 

Siis niin kuin että mitä?! Miten karjalanpaisti kypsennetään paistopussissa? Jos kypsymisestä tulee mielestäsi hajua, on ehkä parempi tehdä jotain muuta ruokaa. Juuri tuoksu on se, joka houkuttelee herkuttelemaan paistilla. Makukysymys, syökö tuppipottujen vai perunamuussin kanssa.

Vierailija
36/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta huomata, että miehet osaavat paremmin paistin laittaa kuin hameväki.

Naiset hallitsee paremmin tuon einespuolen ja pirkka pakaste pullien paistamisen jalon taidon.

Näin se vaan menee..

Vierailija
37/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liedellä siitä tulee lihakeittoa. 

Olen alkanut kypsentää karjalanpaistin paistopussissa. Sillä tavalla siitä tulee mureampaa eikä haise niin kovasti. 

Siis niin kuin että mitä?! Miten karjalanpaisti kypsennetään paistopussissa? Jos kypsymisestä tulee mielestäsi hajua, on ehkä parempi tehdä jotain muuta ruokaa. Juuri tuoksu on se, joka houkuttelee herkuttelemaan paistilla. Makukysymys, syökö tuppipottujen vai perunamuussin kanssa.

Mitä lie sun tuppipottus..myö syyään ihan riisin kera karjalanpaistit, niinkuin perinteisesti kuuluuki

Vierailija
38/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin sanoisi että pullan voi paistaa yhtä hyvin kattilassa. 

Vierailija
39/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilassa lihat ja muut ainekset höyrystyy kypsäksi, uunissa ne paistuu ja ruskistuu, maku on eri koska vesihöyry kypsentää kattilalihat, uunissa taas kuuma ja kuiva ilma. Ero on kuin keitetty liha ja paistettu liha. Molemmille on paikkansa, mutta maku on eri.

Vierailija
40/67 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta huomata, että miehet osaavat paremmin paistin laittaa kuin hameväki.

Naiset hallitsee paremmin tuon einespuolen ja pirkka pakaste pullien paistamisen jalon taidon.

Näin se vaan menee..

Mikä siinä onkin, ettei ole enää mitään pullantuoksuisia äitejä olemassakaan? Muistan kun lapsena meni kotiin ja vastaan tuli jo ovella vastaleivotun pullan tuoksu. Pienen ihmisen suuria ilonhetkiä ne. Nykyään kai kuvitellaan, että pitäisi olla jotain suuria ja isoja juttuja, mutta lopulta nuo pienet hetket on ne mitkä muistaa ja kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän