Oletko tietoisesti alkanut syödä vähemmän, sinä noin 40-vuotias ihminen?
Kommentit (39)
Vain siksi, koska tarvitsin laihduttaa. Ja se tapahtui viimeksi 40:senä.
Nykyisen tiedon perusteella ylipaino ei todellakaan heikennä ja kuluta niveliä, jos henkilö harrastaa liikuntaa aktiivisesti. Päinvastoin ylipainolla liikkuminen tekee todella voimakkaaksi tukiraajan lihakset, luut ja nivelet.
Nykyään myydään myös painopaitoja ja vaatteita että saadaan keinotekoisesti ylipainoa juoksuun tai muihin liikuntalajeihin parantamaan tukielimistöä ja erityisesti luustoa.
Olen 45 ja painanut 60kg viimeiset 30 vuotta. Syön yhtä paljon kuin ennenkin.
No olen, koska tajusin vasta hiljattain että se noin 2000 kcal päivässä jota aina suositellaan on ihan liikaa. Ihmettelin pitkään miksi vain lihon, mutta olen nykyään töissä vain niin paljon paikallani että energiantarve on vähentynyt vaikka onkin liikuntaharrastus. Nyt olo onkin alkanut keventyä kun kiinnitän enemmän huomiota syömisiini enkä enää kuvittele että voin ihan hyvin syödä pizzaa ja suklaata milloin huvittaa kun kuitenkin liikun ja syön myös terveellistä ruokaa :D
N37, lievä ylipaino
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kannattaa hankkia vähän ylipainoa koska vanhemmiten laihtuu muutenkin. Jos on nuorena laiha, niin vanhana nääntynyt ja kuolee varhain.
Ylipaino aiheuttaa kulumia niveliin ja kävelykyky heikkenee, ellei lopu kokonaan.
Syömällä ylipainoa on tosi vaikea saada aikaiseksi. Eriasia on jos on läskigeenit. Syön aina tankin ns. täyteen ja en liho millään. Syön sen lisäksi viikon aikana ainakin yhden pussin irtokarkkeja ja juon virvoitusjuomiakin.
Ei pidä paikkansa ellei ole geenejä lihavuuteen. Juuri aliravitsemus aiheuttaa mainitsemiasi ongelmia ja monia muita myös.
Ja anna kun arvaan: Ikää sulla 25 vuotta? Kattellaan, kun on 45 joulua ja juhannusta mittarissa.
Olen pienentänyt annoksia, vähentänyt karkin syönnin ja makean syönnin minimiin, korjannut aterioiden ja koostumusta ja lisännyt liikuntaa. Syön kuitenkin makeaa, mutta vain vähän kerrallaan. En aio luopua tietyistä nautinnoista, koska en pystyisi enkä haluaisi elää kauhean tiukalle vedettyä elämää. Sain pysyvästi karistettua näin viime vuosina kertyneet ylimääräiset 7 kiloa.
Vanhemmiten laihtuu kuitenkin. Kannattaa hankkia massaa se voimistaa jalat ja kropan vantteraksi. Sama kuin kantaisi tynnyreitä kroppansa ympärillä päivittäin. Sohvalle ei saa jäädä makaamaan vaan pitää olla ahkera lihavanakin.
Vanhemmiten saa olla kiitollinen että oli läskiä joka teki vartalosta vantteran. Sen huomaa kun mies on eräällä tavalla härkämäinen habitukseltaan. Vanhana ja kuihtuneenakin se paistaa olemuksesta. Luut on paksumpia ja lihas sitkeämpää, paksumpaa. Voimataso on paljon parempi kuin laihoilla ihmisillä.
Siksi urheilijat käyttää nykyään painopukuja ja painonnostajat harjoittelee lisäpainoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kannattaa hankkia vähän ylipainoa koska vanhemmiten laihtuu muutenkin. Jos on nuorena laiha, niin vanhana nääntynyt ja kuolee varhain.
Ylipaino aiheuttaa kulumia niveliin ja kävelykyky heikkenee, ellei lopu kokonaan.
Syömällä ylipainoa on tosi vaikea saada aikaiseksi. Eriasia on jos on läskigeenit. Syön aina tankin ns. täyteen ja en liho millään. Syön sen lisäksi viikon aikana ainakin yhden pussin irtokarkkeja ja juon virvoitusjuomiakin.
Ei pidä paikkansa ellei ole geenejä lihavuuteen. Juuri aliravitsemus aiheuttaa mainitsemiasi ongelmia ja monia muita myös.
Ja anna kun arvaan: Ikää sulla 25 vuotta? Kattellaan, kun on 45 joulua ja juhannusta mittarissa.
47 ikää ja juoksen viikossa 30 kilsaa ja sen lisäksi on kolmesti viikossa karatetreenit kestoltaan 1.5h.
Karatea olen harrastanut 33v. Syön oikeasti ihan mitä haluan. Toisinaan kokonaisen pitsan ja 1.5l kokisen päälle.
Lauantaisin myös olutta menee koppa helposti jos innostun tinaamaan treenejen jälkeen.
Minä olen aika kova siinä mielessä, mutta kovempi syömään.
Mun aktiivisuus vähenee niin paljon marras-maaliskuun välisenä aikana muuhun vuoteen verrattuna, että kyllä yritän katsoa syömisiäni. Lähinnä siis pienennän annoskokoa, en kieltäydy mistään sen kummemmin. Olen ollut koko aikuisikäni aika lailla saman kokoinen, enkä halua lihoa vanhemmitenkaan. Olen herkästi lihovaa sorttia ja rasva kertyy vatsaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun aktiivisuus vähenee niin paljon marras-maaliskuun välisenä aikana muuhun vuoteen verrattuna, että kyllä yritän katsoa syömisiäni. Lähinnä siis pienennän annoskokoa, en kieltäydy mistään sen kummemmin. Olen ollut koko aikuisikäni aika lailla saman kokoinen, enkä halua lihoa vanhemmitenkaan. Olen herkästi lihovaa sorttia ja rasva kertyy vatsaan.
Kuulin eräältä nyrkkeilytutulta että jos rasva kertyy enimmikseen vatsaan ja erityisesti sisuskaluihin eikä siihen nahkaan, niin sellaisille voisi sopia hyvin yksi iso ateria päivässä. Se pitäisi vähän miettiä ottaako aamusta vai milloin sen yhden ison aterian. Sitä sopii syödä rauhassa tunnin tai ylikin. Kutsutaan ilmeisesti paastoruokavalioksi.
Tällä on saatu kuulemma tuloksia tietynlaisilla vartaloilla. Toki jos harrastaa liikuntaa, niin pitää muistaa juoda raakaa sokerivettä kulutuksen mukaan ettei heikennä itseään.
Olen vähentänyt, mutta lähempänä 50 vuoden ikää vasta. Nelikymppisenä tulin raskaaksi ja sain nuorimmaiseni. Mulla oli raskausdiabetes ja sen takia söin tarkasti eikä paino noussut ollenkaan raskauden aikana, sen sijaan tippui synnytyksen yhteydessä ja imetyksen aikana noin 10 kg.
47-vuotiaana huomasin, että paino oli pikkuhiljaa kiivennyt raskautta edeltäneeseen painoon, painoindeksin mukaan lievään ylipainoon. Jätin alkoholin ja ylimääräiset herkut pois sekä pienensin hiukan annoskokoa. Vuodessa tippui sen 10 kg taas ja siinä on pysynyt.
Olen, tai oikeastaan palannut samankaltaiseen syömiseen kuin kaksikymppisenä. Siinä välissä söin enemmän ja tuli hieman painoa. Nyt ehkäyritän, ettei tulis enempää. Mutta painon tarkkailu ei todellakaan ole mikään ykkösprioriteetti minulla.
Kyllä oon. En edes jaksa syödä enää sellaisia määriä, mitä nuorempana. Oon nyt 43.
Olen syönyt jo 3 kuukautta niin että syön 2 kertaa päivässä. Olen laihtunut 7 kiloa.
Olen aina ollut hoikka ja liikunnallinen. Ja syön miten paljon vaan tekee mieli. Syön kyllä aika terveellisesti, enkä syö karkkeja tms. Pitsaa kyllä joskus. Olen 42.
Jännä kun useimmilla näyttää olevan ihan vakaumus että painoa tulee jotenkin automaattisesti aina kun täyttää jonkun tietyn ikävuoden tai varsinkin sitten niissä vaihdevuosissa. Mä tässä odottelen edelleen milloin se rasva hyökkää.