Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keliakia yleistyy Suomessa?

Vierailija
30.11.2023 |

Keliakian esiintyvyys on Suomessa erittäin korkealla tasolla muihin maihin verrattuna. Syytä keliakian kasvuun ei kuitenkaan tiedetä.

Keliakia on autoimmuunisairaus, jossa vehnän, ohran ja rukiin sisältämä valkuaisaine, eli gluteeni, vaurioittaa ohutsuolen limakalvon nukkaa. Suolen limakalvovaurio haittaa ravintoaineiden imeytymistä.

https://yle.fi/a/74-20062861

Mitä Suomessa on sellaista mikä aiheuttaa keliakiaa enemmän verrattuna muihin maihin? Syödäänkö täällä jotain sellaista mistä se johtuu, vai altistutaanko täällä kenties jollekin kemikaalille jonkun meidän oman tavan vuoksi? Veikkauksia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen perimä on ilmeisen vahvasti autoimmuunisairauksien värittämä ja suppeassa väestössä nämä pääsevät myös helpommin lisääntymään. 

Muutkin autoimmuunisairaudet ovat lisääntyneet suomalaisessa väestössä, kuten DM 1-tyyppi sekä Chronin tauti ja Colitis ulcerosa. Osittain varmasti hygieniatason nousu altistaa, mutta villi veikkaukseni on että myös perimällä on osuutta asiaan. Toisaalta myös diagnostiikka ja tietoisuus lisääntyy, joten tuntuu että tätä on kaikkialla.

Koska osassa sairauksia oireiden taso voi vaihdella hyvin lievästä hengenvaaralliseen, tosiasiallinen esiintyvyys esim keliakiassa on luultavasti vielä korkeampi kuin miltä nyt näyttää. Tiedän useammankin henkilön joka ei varsinaisesti tiedä oireilleensa keliakiaa mutta jonka lähisukulaiselta se on löytynyt ja testatessa myös henkilöltä itseltään.

Suomessa on myös paljon alidiagnosoitua Ehlers-Danlosin oireyhtymää (sidekudossair

Mutta itä- ja länsisuomalaisethan eroavat enemmän toisistaan kuin keskieruroopassa ihmiset maiden välillä. Miksi juuri Suomessa keliakia lisääntyy, vaikka maahan muuttaa jatkuvasti ihmisiä ulkomailta?

Vierailija
22/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierettääkö peruna teitä? Minua pierettää siksi en syö sitä juurikaan.😕

Ohraryynipuurosta tulee järkyt ilmavaivat samaten, kuten mustasta makkarasta

Vehnästä tulee jäätävä ummetus 😖

Ruisleipä käy kunhan ei syö tuoreena 🤔

Laktoositon muuten myös olen. 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keliakia. En voi ollenkaan syödä ruista, ohraa ja vehnää, mutta kauraa pystyn syömään. Jos söisin nytten 2 palaa vehnäleipää, niin oireet tulisi tunnin sisällä, ja alkaisi tulemaan tässä järjestyksessä: huonoa oloa, pään särkyä, vatsa kipua, oksentelua, kouristelua ja koko keho menisi aivan sekaisin, ja kipua vertaisin siihen, että tuntuu samalta kuin umpisuolen tulehdus. Ja sitä olisi noin 10-20 tuntia, jonka jälkeen pikku hiljaa lievittyvät, mutta vielä muutamankin päivän päästä on kamala olo. Ja suolistonukkahan parantuisi jonkin puolen tai vuoden kuluttua. Eli suomeksi gluteeni on täyttä myrkkyä minulle. Vieläkään moni ei tajua sitä että miten vaarallista gluteeni on, vaan monet boomerit väheksyvät sitä ja kutsuvat sitä nirsoiluksi. Silloin kun minulla löydettiin keliakia 15 vuotiaana, ja kysyin lääkäriltä, että mitä käy jos en noudata gluteeni ruokavaliota, vaan söisin normaalisti vehnää, ohraa ja ruista? Lääkäri sanoi suoraan, että en sitten elä 40 vuotiaaksi asti. Koska gluteeni tappaa hitaasti ja se ei ole mitään nirsoutta!

N.22

Vierailija
24/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin vastauksia!

Vierailija
25/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syitä keliakian syntyyn tiedetä, ei johdu ruoastakaan. Semmoista se elämä sitten on, kaikkeen ei vain löydetä vastauksia. Onneksi olemme ihmiskuntana kehittyneitä joten keliaakikoille löytyy runsaasti vaihtoehtoja ruokakaupoista kuten jo ravintoloissakin.

Vierailija
26/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keljakai vähenee: Osaahan yhä useampi lausua tuon sairauden oikein nääs.

Vierailija
27/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotku sanoo, ettei keliakia välttämättä ole gluteeniyliherkkyyttä, vaan yliherkkyyttä viljassa esiintyville torjunta-ainejäämille. Tämä voisi selittää, miksi keliaakikko ei välttämättä saa oireitaan ulkomailla

Vierailija
28/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotku sanoo, ettei keliakia välttämättä ole gluteeniyliherkkyyttä, vaan yliherkkyyttä viljassa esiintyville torjunta-ainejäämille. Tämä voisi selittää, miksi keliaakikko ei välttämättä saa oireitaan ulkomailla

Eikös torjunta-aineita käytetä juuri ulkkomailla?

Vierailija
29/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika erilaiset geenit kuin muualla, joten voi olla, että se on osa selitystä. Mutta koska määrä näyttäisi lisääntyvän, ja samoin lisääntyvät myös muut suolistosairaudet, ruuassa taitaa jossain kohtaa olla jotain vialla. Moneen ruokaan tai -ruoka-aineeseen myös lisätään nykyisin kaikenlaista. En tarkoita nyt pelkästään säilyvyyden parantamista vaan enemmänkin taloudellisen kannattavuuden lisäämistä. Onko tutkittu mitä tällaiset usein täysin turhat aineet tekevät? 

Vierailija
30/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika erilaiset geenit kuin muualla, joten voi olla, että se on osa selitystä. Mutta koska määrä näyttäisi lisääntyvän, ja samoin lisääntyvät myös muut suolistosairaudet, ruuassa taitaa jossain kohtaa olla jotain vialla. Moneen ruokaan tai -ruoka-aineeseen myös lisätään nykyisin kaikenlaista. En tarkoita nyt pelkästään säilyvyyden parantamista vaan enemmänkin taloudellisen kannattavuuden lisäämistä. Onko tutkittu mitä tällaiset usein täysin turhat aineet tekevät? 

Jotain sontaa suomalaiset saavat kehoonsa, kun tauti lisääntyy.

Vierailija
31/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös suomessa ole maailman korkein 1diabetes ,joka on samaten autoimmuunitauti ja perinnöllinen.

Vierailija
32/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinan juonti vähenee vuosi vuodelta ja juopottelu on suojanut kehoa taudeilta.

Vierailija
33/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aikoinaan Suomessa yleisesti käytetty AIV-rehu pilannut sisuskalut? 

Vierailija
34/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pysty käyttämään kauraa enää ollenkaan. Vaikka kuinka kehutaan sen terveysvaikutuksia, niin mun vatsa ei siedä sitä edes gluteenittomana.

Kaurassa (erityisesti leseet) on lähes aina suuria määriä torjunta-ainejäämiä. Ehkä olet herkistynyt niille.

Vierailija
35/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aikoinaan Suomessa yleisesti käytetty AIV-rehu pilannut sisuskalut? 

Pitäisi verrata suomalaista ruokaa ulkomaalaisiin ja etsiä eroavaisuuksia.

Vierailija
36/36 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pierettääkö peruna teitä? Minua pierettää siksi en syö sitä juurikaan.😕

Ohraryynipuurosta tulee järkyt ilmavaivat samaten, kuten mustasta makkarasta

Vehnästä tulee jäätävä ummetus 😖

Ruisleipä käy kunhan ei syö tuoreena 🤔

Laktoositon muuten myös olen. 😉

No varmaan ihan siksi, kun mustassa makkarassa on ohraryynejä. Ei pieretä peruna. Riittääkö, että välttelet laktoosia? Itse välttelen kaseiinia ja näin olen kokonaan maidoton.