Neuvokaas miten vieroittaa rinnasta puolitoistavuotias, jolle tissi on järjettömän tärkeä asia.
Kommentit (17)
Onko pakko vierottaa???
Aattelin et jos ootte kotona vaan niin miks ois pakko?
tai koita vaikka pikku hiljaa vähentää niin kyllä se aikanaan jää pois...
yhä aamuöisin. Lisäksi kinuaa tissiä aivan joka paikassa ja saa kamalan raivarin, jollen päästä imemään.
Sitten vähennät imetyskerrat vähitellen ja kun tulee hyvä hetki, esim. joku täysin tavallisuudesta poikkeava päivä, lopetat kokonaan ja pysyt myös päätöksessäsi vaikka lapsi kuinka ulvoisi.
Meillä myös tissi oli tärkeimmillään tuossa iässä, todella tärkeä. Kun muksu oli 1 v 9 kk, kiinnostus lopahti yhtäkkiä ja vieroitus onnistui nopeasti ja ongelmitta. Kertaakaan ei edes huudettu asian tiimoilta! Ehkä voisit tässä vaiheessa vierottaa sen verran, että on tietyt tissittelyajat. Sitten on lopetus helpompaa kuin niillä, jotka saavat silloin kuin itse haluavat. Äläkä anna lohtutissiä, siitä vasta vaikea lienee päästä eroon.
Yöimetykset lopetin ensin yksivuotiaana, mutta sairasteluiden myötä ne palasivat takaisin kuvioiden (niin sai lapsen edes joten kuten nukkumaan). Nyt ollaan pari viikkoa menty ilman yömaitoa, ja vannoin että enää en helly :o) Aamuöisin herää välillä itkeskelemään, mutta rauhoittuu aika nopeasti. Nukumme perhepedissä, joten rauhoittelu on helppoa.
Päivisin meilläkin saadaan hirveitä raivareita jos rintaa ei saa heti kun tyttö tahtoo. Joskus auttaa huomion kiinnittäminen johonkin mielenkiintoiseen jos en halua juuri silloin imettää. Joskus temperamenttinen tyttö karjuu niin että talo raikaa. Imetyskertoja tulee päivässä yleensä ehkä 5-10.
jälkeen kun imetys loppui ja välillä olisi mukava saada pidemmät yöunet. Siihen lähinnä (itsekkäästi) ajattelin tuon vieroittamisen auttavan. Perhepedissä nukutaan meilläkin, mutta pakkohan on tietysti nousta samaan aikaan kun lapsikin. ap
Päivällä vielä annan. Paha tapa antaa lohdutukseksi tissii...No jospa se jossain vaiheessa lopettaa kokonaan. Nyt tärkeintää toi yösyönti pois!!
Nukahtaa illalla tutin avulla, mutta yöllä herätessään ei suostu nukahtamaan millään. Itkee tai keikkuu muuten vaan hereillä vaikka maailman tappiin asti, jos ei saa tissiä.
Viime yönä valvottiin klo 22.30-04.15, sitten luovutin ja imetin pojan uneen. Edellisyönä valvottiin klo 23-05, jolloin isä sai lopulta pojan nukahtamaan. Sitä aikaisempana yönä valvoin pojan kanssa iltakymmenestä aamuviiteen, ei nukahtanut ei.
Pysy tässä sitten määrätietoisena, kun toinen valvoo vaikka kuusi tuntia putkeen jos ei saa tissiä :/
Imetys loppui viikkoa ennen kaksivuotissyntymäpäivää, silloin vain päätin että nyt on aika (olin ajatellut imettää sinne kahteen vuoteen saakka) ja nyt juuri tänään on hyvä päivä ryhtyä toimeen. Sitten vaan selitin lapselle, että tissihommat ovat nyt loppu, maito on nyt loppu. Hän ymmärsi sen ihan hyvin, vaikka tietenkin suri asiaa ja kiukutteli siitä minulle. Viikon hän jaksoi olla vihainen, sitten ei enää pyytänyt =)
Vierotus prosessina oli pidempi kuin tuo yhden päivän päätös, asia vain pikku hiljaa eteni niin että yösyötöt jäivät ensin pois. Se ei käynyt helposti, poika huusi viikkoja, kuukausia joka yö. Emme antaneet periksi kuitenkaan. Se kesä oli aikamoinen, miten joku lapsi jaksaakin kuukausia huutaa. Esikoisen kanssa oli ihan erilaista vaikka häntäkin imetin öisin yli 1-vuotiaaksi ja imetys loppui kokonaan 1v9kk ikäisenä. Yövierotuksen jälkeen (tai aikana ja jälkeen, se tosiaan otti koko kevään ja alkukesän) päiväimetykset harvenivat myös ja hetken näytti, että imetys loppuu itsestään. Kuitenkin sitten kohti 2-vuotispäivää mennessä meininki kiihtyi ja poika olisi halunnut syödä rintaa yhtä usein kuin pikkuvauvat. Minä olen imetystuki-ihminen ja kaikkea, mutta tämä oli kyllä liikaa. Imetys määritteli koko meidän suhteemme, hänen tissirakkautensa oli kaikki kaikessa. Lopetus oli huojennus molemmille. Ei tarvinnut enää pyytää ja kinuta.
Minä voisin ihan hyvin vielä imettää, varsinkin kun lapsi ei juuri ruokaa syö, mutta alkaa jo nolottaa toisten nähden imettely. Ja joo, tyttö alkaa väsyessään ja turhautuessaan hokea tissiä ja repiä puseroa... ja kirkunaa ei lopeta mikään jos tissiä ei tule :(
Minä voisin ehkä lopettaa päiväimetykset ja jatkaa vain yösyömistä, mutta pelkään että ei onnistu ...
...kertokaa pitkään imettäneet missä tilanteissa imetätte? Siis jos kerrran päivälläkin rintaa annatte. Ja miksi? Miten lapsi sitä vaatii?
Oma tyttö on nyt 1v 4kk ja edelleen saa iltatissiä. Joskus (0-1 kertaa viikossa) myös aamulla saatan antaa imeä kun köllötellään yhdessä sängyn päällä. Viimeisen parin kuukauden aikana on päivällä rintaa saanut (pyytämättä) ehkä kaksi kertaa kun ollaan päikkäreille menty vierekkäin sänkyyn... Mun lapselle tuntuu riittävän kun saa esim. aamulla ja päivällä näplätä nänninpäätä sormillaan :). Joskus suuttuu jos kiellän sitä tekemästä, mutta suuttuuhan tuo muutenkin päivän mittaan vaikka mistä asiasta... Eli mun lapsi ei siis taida olla mikään takiainen, vaikka ilta tissi onkin todella tärkeä ja nukkumaan rupeaminen ilman sitä olisi varmasti huomattavasti vaikeampaa.
Yöimetyksen lopetin kun lapsi oli 1v 2kk. Ekana yönä huusi tissin perään, mutta annoin huutaa ja tyynnyttelin muuten nukkumaan vasta neljän aikoihin annoin lapselle rintaa ja silloin olikin jo vähän jano. Seuraavana yönä selvittiin jo ilman tissittelyä. Annan ja annoin tuolloin vieroituksen yhteydessä pullollisen maissivelliä ennen iltatissiä, jotta lapsella on varmasti tarpeeksi nesteitä yön yli selviämiseen. Kyllähän sitä itsekin janoon joskus herää kun ei ole tarpeeksi päivällä tai illalla juonut ja vaikka syönyt jotain suolaista. Ja lapsi kun on pienestä pitäen oppinut, että yölläkin saa juotavaa, niin ei osaa varastoja tankata päivällä / illalla.
Iltatissistä aion luopua täysin lapsen tahtiin. Uskon, että jossain vaiheessa sanoo ei. Viimeistään sitten kun on koulussa ja kaverit alkaa tulla yökylään...
sano, että nyt se on loppu (lapsi oli ap:n lasta vanhempi), otti lapsen ja nukkui hänen kanssaan kaksi viikkoa vierashuoneessa, lapsi luopui rinnassa ilman itkua, mutta isän kainalosta häntä ei vieroita enää mikään : )
vieroitettiin aikanaan sillä tavoin, että mummo lähti viikoksi matkalle. Sinä aikana maito ehtyi. Tyttö pinkaisi oitis äitinsä nähdessään paitaa repimään, jolloin mummo tuumasi että toisen kaupungin vauvat joi kaiken maidon, ei ole yhtään enää.
Hieman kaksivuotissynttärien jälkeen päätin lopettaa ainakin yötissittelyn. Laitoin laastarit rintoihin ja sanoin, että nyt on pipi. " voi voi" , sanoi poika ja käski mun mennä lääkäriin ;-) Tämä kuitenkin toimi meillä tosi hyvin, joten jätin sitten kerralla imetyksen kokonaan. Osaksi siksi, että arvelin pojan hoksaavan, että häntä huijataan, jos pipi on vain iltaisin ja öisin eikä päivisin. En olisi uskonut, että homma menee näin helposti, mutta ilmeisesti olimme kummatkin valmiita lopetukseen, vaikka poika olikin niin tiiviisti rinnalla loppun asti. Suosittelen siis tuota laastari-kikkaa. Minulle sen neuvoi neuvolan terkka.
Minulla ei ole vieroituskokemuksia, sillä imetän edelleen molempia lapsiani. Sen verran kuitenkin tiedän, että " tissitakiaislapsillekin" tulee kausia, jolloin muu maailma kiinnostaa enemmän. Vieroittaminen kannattaa ajoittaa tällaiseen kohtaan, koska silloin se onnistuu helpommin ja lapsi kärsii siitä vähemmän. Pahassa takiaisvaiheessa vieroitettu saattaa muuttua muuten tosi takertuvaksi, alkaa heräillä paljon tms.
Olen päättänyt jatkaa imetystä, toivon että vieroitus olisi helpompaa myöhemmin. Nyt en halua riistää lapselta niin tärkeää asiaa.