Mies ei anna minulle joululahjaa, mutta odottaa saavansa minulta joululahjan
Mitä mieltä tällaisesta? Mies ostaa minulle lahjaksi pitkin vuotta asioita (esim harrastusvälineitä tms) vähän yllättäen, mutta ei anna koskaan joululahjaa eikä synttärilahjaa, ei siis edes kukkia. Hän kuitenkin odottaa saavansa minulta lahjan esim. jouluna. Ei tee mieli hankkia hänelle joululahjaa, koska minäkään en saa mitään. Miten te toimisitte?
Kommentit (63)
Näin oli ex-puolison ja appiukon, anopin ja puolison sisarusten kanssa. Kertoivat että heillä ei ole koskaan aikuiset ostanu lahjoja toisilleen vaan ainoastaan lapsille ostetaan lahjoja. Tein heidän tahtonsa mukaan ja suuttuivat. En ollut ymmärtänyt että lahjojen ostamattomuus koski vain heitä eli he eivät osta lahjoja muille lähipiirin aikuisille mutta lähipiirin muiden aikuisten ja varsinkin minun puolisona kuului kyllä ostaa heille lahjoja. Ja tämä on taivahan tosi.
En ollut koskaan aikaisemmin törmännyt enkä koskaan myöhemminkään ole törmännyt moiseen. Tuskin on kovin moni muukaan. Ja siitä vasta meteli nousi, kun rohkenin noin 5 vuoden avioliiton jälkeen ottaa asian esiin ja kyseenalaistaa koko käytännön, joka oli täysin absurdi. Sain kuulla olevani itsekäs ja ahne. Niin.... kukas oikeasti olikaan itsekäs ja ahne?
Vierailija kirjoitti:
Näin oli ex-puolison ja appiukon, anopin ja puolison sisarusten kanssa. Kertoivat että heillä ei ole koskaan aikuiset ostanu lahjoja toisilleen vaan ainoastaan lapsille ostetaan lahjoja. Tein heidän tahtonsa mukaan ja suuttuivat. En ollut ymmärtänyt että lahjojen ostamattomuus koski vain heitä eli he eivät osta lahjoja muille lähipiirin aikuisille mutta lähipiirin muiden aikuisten ja varsinkin minun puolisona kuului kyllä ostaa heille lahjoja. Ja tämä on taivahan tosi.
En ollut koskaan aikaisemmin törmännyt enkä koskaan myöhemminkään ole törmännyt moiseen. Tuskin on kovin moni muukaan. Ja siitä vasta meteli nousi, kun rohkenin noin 5 vuoden avioliiton jälkeen ottaa asian esiin ja kyseenalaistaa koko käytännön, joka oli täysin absurdi. Sain kuulla olevani itsekäs ja ahne. Niin.... kukas oikeasti olikaan itsekäs ja ahne?
Todellakin absurdia. :D
Itseä kyllä lapsettomana ihmisenä hiertäisi tuollainen järjestely myös siinä tapauksessa että se oikeasti toteutuisi. Ostelisin siis lahjoja useamman kappaleen enkä saisi itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Osta sinäkin lahjoja miehelle silloin tällöin ja ette kumpikaan osta sitten lahjoja tiettynä merkkipäivänä. Tuohan olisi paljon mukavampaa, kun yllätetään lahjoilla eikä niitä osteta juuri tiettyinä päivinä. Sinäkin voisit nyt antaa miehelle lahjan yllätyksenä jo ennen joulua.
Ne hänen antamat lahjat ei ole täysiä yllätyksiä eikä koskaan lahjapaketissa. Vaan hän saattaa esimerkiksi yllättäen sanoa, että ostan sinulle uudet öljyvärit (harrastan maalausta), kerro mitkä värit haluat ja mistä kaupasta niin menen ostamaan ne.
ap
Me ei saada muilta ihmisiltä joululahjoja ja koska mieskään ei osta minulle mitään joulukahjaa, niin en saa yhtään lahjaa jouluna. Ja mies siis odottaa ja toivoo minun ostavan hänelle joululahjan tai lahjoja. Eli meidän joulu olisi sellainen, että mies avaa lahjapaketin/paketit ja minä vain katson tyhjin käsin vieressä. Vietetään joulu keskenämme. Tuntuu tyhmältä että joulu olisi vain häntä varten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta sinäkin lahjoja miehelle silloin tällöin ja ette kumpikaan osta sitten lahjoja tiettynä merkkipäivänä. Tuohan olisi paljon mukavampaa, kun yllätetään lahjoilla eikä niitä osteta juuri tiettyinä päivinä. Sinäkin voisit nyt antaa miehelle lahjan yllätyksenä jo ennen joulua.
Ne hänen antamat lahjat ei ole täysiä yllätyksiä eikä koskaan lahjapaketissa. Vaan hän saattaa esimerkiksi yllättäen sanoa, että ostan sinulle uudet öljyvärit (harrastan maalausta), kerro mitkä värit haluat ja mistä kaupasta niin menen ostamaan ne.
ap
Nuo tuohan on tosi kiva, jos tosiaan niitä väreä tarvitset. Tuo ois sitä parasta muistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nuo tuohan on tosi kiva, jos tosiaan niitä väreä tarvitset. Tuo ois sitä parasta muistamista.
Niin onkin kiva. Mutta ei tuo asia minusta liity mitenkään siihen, että minun pitäisi antaa hänelle joululahja vaikka hän ei anna minulle mitään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Me ei saada muilta ihmisiltä joululahjoja ja koska mieskään ei osta minulle mitään joulukahjaa, niin en saa yhtään lahjaa jouluna. Ja mies siis odottaa ja toivoo minun ostavan hänelle joululahjan tai lahjoja. Eli meidän joulu olisi sellainen, että mies avaa lahjapaketin/paketit ja minä vain katson tyhjin käsin vieressä. Vietetään joulu keskenämme. Tuntuu tyhmältä että joulu olisi vain häntä varten.
ap
No anna se lahja nyt jo etukäteen, kuten hänkin on antanut. Miksi sinä odotat jouluaattoon asti, jos asia noin häiritsee? Itse kyllä ostaisin sen lahjan, jos olen jo saanut lahjoja pitkin vuotta. Ei minua haittaisi yhtään, etten sitä joululahjaa sitten saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin onkin kiva. Mutta ei tuo asia minusta liity mitenkään siihen,
Anna lahja etukäteen, niin asia on sillä hoidettu eikä kumpikaan anna lahjoja aattona.
En tykkää. Olisi kiva joulunakin saada itselle joku paketti. Ei ole kiva katsoa vierestä, kun muut avaa lahjojaan ja itse ei saa mitään.
Joten en antaisi. En lahjaa jouluna, enkä pimslooraa. Ostele sinäkin tässä alkukuusta jotain hänelle ja jätät aattona lahjan antamatta. Tietää sitten miltä tuntuu.
Miksi ihmeessä ette puhu asiasta, toiveistanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin onkin kiva. Mutta ei tuo asia minusta liity mitenkään siihen,
kuinka lapsellinen sä oikein olet?
Osta sä myös itsellesi lahja tai pyydä miestäsi ostamaan sinulle lahja jouluksi, tuskin kieltäytyy kun muutenkin niitä ostaa.
Ostakaa aikuiset ihmiset kumpikin itse mitä tarvitsette, niin ei tule virheostoja, eikä tarvitse nillittää.
En ostaisi. Ehkä sitten joulun jälkeen, jos jotain kivaa alesta löytyisi. Ymmärrän sinänsä että voi ostaa muulloinkin, jos vaikka kaupassa näkee jotain kivaa mistä toinen tykkää. Mutta toisaalta sen lahjan voisi antaa myös myöhemmin, kun on synttärit, joulu, ystävänpäivä tms. Itse teen näin lasten kohdalla. En nyt puoleksi vuodeksi jemmaa, mutta pariksikin kuukaudeksi. Jos mies tuosta suuttuu, kerrot että sinusta tuntuu pahalta, kun et saa itse yhtään lahjaa. Ei se nyt ole liikaa vaadittu, että ostaa toiselle vaikka edes suklaarasian. Siis mieheltä.
Minä en viiteenkymmeneen vuoteen saanut joululahjaa mieheltäni. Tiesin kuitenkin että hän minua rakastaa. Hän ei vaan yksikertaisesti keksinyt mitä ostaa.
No miksi et sano miehelle, että sinusta tuntuisi ikävältä olla saamatta lahjaa ja vain mies saisi? Kai te nyt voitte tällaisesta asiasta yhdessä puhua vai minkälainen parisuhde teillä oikein onkaan?
Osta teille yhteinen lahja, esim. päivällinen ravintolassa tms. Siis jotain, johon molemmat osallistutte.
Tai muu yhteinen "yllätyspaketti", jossa on jotain konkreettista molemmille.
Voisi olla vaikka yhteinen herkkukori, jossa on lisäksi pieni yllätyspaketti kummallekin erikseen.
Ero. Omatkaa enempi itsekunnioitusta. Ellei suhde vaikuta istuvan sulle siitä lähdetään menemään. Et ole siellä tekemässä hyväntekeväisyyttä, aivan kuten ei nykynen mieheskään.
Vierailija kirjoitti:
No miksi et sano miehelle, että sinusta tuntuisi ikävältä olla saamatta lahjaa ja vain mies saisi? Kai te nyt voitte tällaisesta asiasta yhdessä puhua vai minkälainen parisuhde teillä oikein onkaan?
Kyllä me puhutaan paljonkin, mutta näin 35-vuotiaana tuntuu aika pikkumaiselta sanoa ääneen, että en halua antaa sinulle lahjaa koska minua harmittaa kun en itse saa yhtään lahjaa. Ja tuntuu myös siltä, että tuolla keskustelulla pilaan joulun tunnelmaa molemmilta, koska joululahjojen on tarkoitus olla kivoja yllätyksiä eikä jotain mitä saadaan koska vaaditaan saada.
ap