Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti hämmästyi, kun hän ei saa enää mitään tietoa poikansa asioista: Kaikki meni kiinni, kun Aatu täytti 18

Vierailija
30.11.2023 |

Todella hämmästyttävää, että äiti on noin pihalla.

Täysi-ikäinen on täysi-ikäinen.

Eihän ton äidin tietojakaan hänen oma äitinsä pääse katselemaan.

Huokaus ihmisten typeryydelle.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko tässä omakehu?

Vierailija
42/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoitteko edes sen haastattelun. Niillä näytti olevan ihan hyvät välit, eikä mitään ihme stalkkaushenkeä. Ja Aatu asui vielä kotona joten siten menemiset ja tekemiset pitää kuitenkin sopia vanhempien kanssa. 

Miksi tarvitsisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Wilmasta vanhempi pystyy ilmoittamaan lapsensa sairaaksi. Jos näin ei tee niin nuori joutuu henk.koht. menemään selvittämään asia luokanvalvojan kanssa. Lisäksi olen kiinnostunut edelleen lapseni koulunkäynnistä ja työjärjestyksestä."

Siis mitä aktuaalista vittua? Missä koulussa aikuisten ihmisten vanhemmat kirjoittelevat jotain saikkulappuja?

Lukiossa. Meillä on vaihtoehtona hakea lääkäriltä sairaslomaa.

Missä tällainen lukio on, ja mikä ihmeen motiivi heillä on toimia noin? En ole ikinä kuullut tuollaisesta, ja olen ollut opettajana lukioissa yli 30 vuotta.

Aika erikoiselta tuo tosiaan kuulostaa. Meillä saa omalla ilmoituksella olla pois 3 päivää. Sen jälkeen tarvitsee lääkärintodistuksen.

Ensimmäiset 3 päivää ilmoittaa vanhempi jos nuori on alle 18 v. Jos nuori on yli 18 v, niin silloin hän ilmoittaa itse poissaolonsa. Vanhemmat eivät voi kirjoittaa saikkulappuja minkään ikäiselle.

Vierailija
44/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopäitä riittää 😘

Vierailija
45/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoitteko edes sen haastattelun. Niillä näytti olevan ihan hyvät välit, eikä mitään ihme stalkkaushenkeä. Ja Aatu asui vielä kotona joten siten menemiset ja tekemiset pitää kuitenkin sopia vanhempien kanssa. 

Miksi tarvitsisi?

Koska vääristelette. Ei sillä äidillä ollut mitään "tarvetta" seurata, ne vaan keskusteli siitä miten kaikki muuttuu ns. yhdessä yössä. Kun kaikki tllit, wilmat ym. menee samanaikaisesti kiinni vanhemmilta. Ei se äiti mikään takertuja ollut, ihan ylpeä oli omatoimisesta pojasta 

Vierailija
46/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisi?

Miksi pitää sopia vai? Koska lukiolainen on vielä vanhempien elätettävä. Harva pystyy maksamaan omia kulujaan, tekee itse ruokansa, pitää bileitä ilman vanhempien lupaa jne. Moni tarvii kulkemiseenkin kyytejä. Ihan käytännön juttuja. 

Vierailija
47/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisi?

Ai siis miksi samassa asunnossa asuvat sopivat asioista? Mietipä sitä... 

Vierailija
48/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli typerä juttu ja äiti.

Pojassa ei ole vikaa vaan äiti on ripustautuja.

Vierailija
49/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisi?

Miksi pitää sopia vai? Koska lukiolainen on vielä vanhempien elätettävä. Harva pystyy maksamaan omia kulujaan, tekee itse ruokansa, pitää bileitä ilman vanhempien lupaa jne. Moni tarvii kulkemiseenkin kyytejä. Ihan käytännön juttuja. 

Miksi ihmeessä aikuinen opiskelija ei pystyisi maksamaan kulujaan ja tekemään ruokaansa? Opintotuki on niiden kulujen maksamista varten, ja ruuan tekeminen onnistuu 18-vuotiaalta ihan yhtä hyvin kuin 48-vuotiaalta. Bileitä pidetään luonnollisesti omassa asunnossa ihan ilman vanhempien tai Hannu Karpon lupaa.

Vierailija
50/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana valitetaan Wilma viesteistä kun niitä tulee kokoajan ja nyt sitten ei olekkaan hyvä kun niitä ei tuu enää ollenkaan...

Vierailija
51/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee massiivisesti yleistymään tuollaiset aikuisen aatun ihmettelevät äidit lähitulevaisuudessa.

Ei tarvitse kummoista sosiologista silmää olla, kun voi huomata nykyajan lasten kehittymättömyyden verrattuna aikaisempiin sukupolviin.

Nykyään on paljon (ei sinun hieno lapsesi joka on maailman paras) noin 9-14 vuotiaita lapsia, ketkä ovat kehitykseltään samaa tai jopa alempaa tasoa kuin 4-8 vuotiaat lapset viime vuosituhannella olivat.

Itse ainakin 80-luvulla (tyttönä) olin jo 5 vuotiaana kypsempi ja vastuuntuntoisempi kuin monet nykypäivän teini-ikäiset pojat ovat.

Vanhemmat eivät vaadi pennuiltaan yhtään mitään nykyään. Kakaroiden annetaan huutaa ja rääkyä kuin riivatut, heitä ei opeteta pitämään huolta tavaroistaan, siivoamaan jälkiään, ei opeteta käyttäytymään eikä huomioimaan toisia ihmisiä mitenkään. Kengät jalassa tullaan kylään ja nostetaan likaiset kengät sohvapöydän päälle, ja aletaan

Päinvastoin ne osaa käyttäytyä, joista on huolehdittu. Esim. tämä Aatu oli opetettu itsenäiseksi. Omilleen jätetyt ei osaa. 

Vierailija
52/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisi?

Miksi ihmeessä aikuinen opiskelija ei pystyisi maksamaan kulujaan ja tekemään ruokaansa? Opintotuki on niiden kulujen maksamista varten, ja ruuan tekeminen onnistuu 18-vuotiaalta ihan yhtä hyvin kuin 48-vuotiaalta. Bileitä pidetään luonnollisesti omassa asunnos

Luuletko ihan tosissasi että lukiolainen saa niin paljon opintotukea että elättää itsensä? Suurin osa saa 0 €, koska vanhempien tulot vaikuttaa, ylläri ylläri, myös 18 vuotta täyttäneen opintotukeen. Harva asuu lukiolaisena omassa asunnossa. Ja silloinkin ne yleensä asuu vanhempien kustantamana... 

Vierailija
53/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin ne osaa käyttäytyä, joista on huolehdittu. Esim. tämä Aatu oli opetettu itsenäiseksi. Omilleen jätetyt ei osaa.

=D Joopa joo

Vierailija
54/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisi?

Miksi ihmeessä aikuinen opiskelija ei pystyisi maksamaan kulujaan ja tekemään ruokaansa? Opintotuki on niiden kulujen maksamista varten, ja ruuan tekeminen onnistuu 18-vuotiaalta ihan yhtä hyvin kuin 48-vuotiaalta. Bileitä pidetään luonnollisesti omassa asunnos

Mikä hiton opintotuki? Vain hyvin pienituloisten vanhempien lapset saa lukiolaisena opintotukea. 

Vierailija
55/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä menny oudoksi :D Jos 18 vuotiaan pitää antaa äitille lupa, että äiti voi seurata Wilmaa ja äiti sitten aamusin huolehtii, että Aatuliini pääsee kouluun? Mitäh?

Itse muutin 18 vuotiaana omaan asuntoon ja samalla opiskelin ja tein töitä. Maksoin laskut ja tein ruuan.. pesin vaatteet ja muutenkin rakensin omaa elämää. Ei jestas tätä nykyaikaa :D 

Itsellä on alakoululainen lapsi ja sieltä tulee ilmotuksia kyllä, muistakaa sukset.. muistakaa joulujuhla jne. Sen vielä ymmärrän!

Jotenkin nyt ihan naurattaa :D :D :D 

Vierailija
56/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt joku kuntoutustukiveeti luulee että kaikki saa rahaa Kelalta 18-vuotiaana 🤦

Vierailija
57/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää kyllä menny oudoksi :D Jos 18 vuotiaan pitää antaa äitille lupa, että äiti voi seurata Wilmaa ja äiti sitten aamusin huolehtii, että Aatuliini pääsee kouluun? Mitäh?

Itse muutin 18 vuotiaana omaan asuntoon ja samalla opiskelin ja tein töitä. Maksoin laskut ja tein ruuan.. pesin vaatteet ja muutenkin rakensin omaa elämää. Ei jestas tätä nykyaikaa :D 

Itsellä on alakoululainen lapsi ja sieltä tulee ilmotuksia kyllä, muistakaa sukset.. muistakaa joulujuhla jne. Sen vielä ymmärrän!

Mitä mahdoit opiskella, kun et oppinut edes kirjoittamaan kunnolla? Et ainakaan lukiota tainnut käydä. Olisi voinut tehdä hyvää kyllä, jos olisit saanut rauhassa opiskella. 

Vierailija
58/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin kotona, kunnes lähdin jatko-opiskelemaan lukion jälkeen, ja kyllä äiti keitti aamupuurot ja kattoi aamiaspöydän valmiiksi siihen asti.

Ihan hyvin olen elämässäni pärjännyt tästä huolimatta.

N53

Vierailija
59/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilmaan saa kyllä oikeudet senkin jälkeen kun lapsi täyttää 18. Nuoren täytyy kyllä tietenkin itse antaa lupa. Koulusta jopa suositeltiin tätä, jotta tiedonkulku toimii.

Minkä tiedonkulun täytyy toimia aikuisen ihmisen opiskelupaikan ja hänen vanhempiensa välillä?

No tämäpä justiinsa.

Mä pääsin 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan sairaanhoitajaksi sen aikaisessa opistomuotoisessa koulutuksessa (1991). Koulu ei ollut missään tekemisissä mun vanhempien kanssa missään vaiheessa, kai sinne joku lähiomaisen yhteystieto kuitenkin piti ilmoittaa. Ei mun vanhemmilla ollut mitään tietoa mun opintojen etenemisestä enkä tiedä olisko niillä käynyt mielessäkään edes niitä kysellä. Luottivat minuun että hoidan homman, kun olen opiskelemaan päässyt. Ja hoidinkin, valmistuin ihan aikataulussa ja hyvin arvosanoin.

Ehkä sit olisivat olleet yhteydessä vanhempiin jos olisin jotain hölmöillyt, en tiedä?

Vierailija
60/64 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitsisi?

Miksi ihmeessä aikuinen opiskelija ei pystyisi maksamaan kulujaan ja tekemään ruokaansa? Opintotuki on niiden kulujen maksamista varten, ja ruuan tekeminen onnistuu 18-vuotiaalta ihan yhtä hyvin kuin 48-vuotiaalt

Olen pienituloinen yh ja lukiota käyvä 17v lspseni saa 100 euro/kk opintotukea. Ei sillä psljoa saa.