Äiti hämmästyi, kun hän ei saa enää mitään tietoa poikansa asioista: Kaikki meni kiinni, kun Aatu täytti 18
Todella hämmästyttävää, että äiti on noin pihalla.
Täysi-ikäinen on täysi-ikäinen.
Eihän ton äidin tietojakaan hänen oma äitinsä pääse katselemaan.
Huokaus ihmisten typeryydelle.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Wau. Luulin ensin että Aatu on joku erityislapsi, mutta ei näköjään olekaan.
Äidin kannattaisi nyt hankkia vaikeahoitoinen lemmikki, johon saisi purkaa hoivaviettiään. Tai joku aikaa vievä harrastus.
Ylen kommenteissa moni toisteli ettei ADD- ja muut erityislapset pärjää yksin vaikka täyttäisivät 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoitteko edes sen haastattelun. Niillä näytti olevan ihan hyvät välit, eikä mitään ihme stalkkaushenkeä. Ja Aatu asui vielä kotona joten siten menemiset ja tekemiset pitää kuitenkin sopia vanhempien kanssa.
Miksi tarvitsisi?
Miksi pitää sopia vai? Koska lukiolainen on vielä vanhempien elätettävä. Harva pystyy maksamaan omia kulujaan, tekee itse ruokansa, pitää bileitä ilman vanhempien lupaa jne. Moni tarvii kulkemiseenkin kyytejä. Ihan käytännön juttuja.
Miksi ihmeessä aikuinen opiskelija ei pystyisi maksamaan kulujaan ja tekemään ruokaansa? Opintotuki on niiden kulujen maksamista varten, ja ruuan tekeminen onnistuu 18-vuotiaalta ihan yhtä hyvin kuin 48-vuotiaalta. Bileitä pidetään luonnollisesti omassa asunnos
Mun lapsi olisi saanut ehkä 20-30 €/kk opintotukea, jos olisi asunut kotona 18 täytettyään (pelkästään mun tulojen perusteella siis). Sillä maksetaan hienosti omat kulut., kun ei edes yhtä lukiokirjaa saa (mun nuori on viimeistä itse lukionsa maksavaa ikäluokkaa, siis vielä käy lukiota).
Ensi vuonna: Äiti hämmästyi, kun Aatu oli mennyt naimisiin.
Oivoi. Tähänkö on oikeasti tultu, että lehteen otetaan yhteyttä, kun lapsi kasvoikin täysi-ikäiseksi? Ymmärrän toki, että varmasti vanhempia jännittää se, kun oma lapsi alkaa tekemään omaa elämäänsä koskevia päätöksiä ja hommia itsenäisesti.
Ilahduttavaa toki tässä jutussa on se, että 1) äidillä ja pojalla on hyvät välit ja 2) Aatu on alkanut opettelemaan itsenäistä elämää esim. selvittämällä mihin tahoihin olla yhteydessä, miten hoitaa koulu- ja arkiasiat, ja ennenkaikkea ottaa vastuuta ihan niinkuin lähes jokainen joutuu jossain vaiheessa elämässään tekemään. Kuten jutussakin sanottua, itsenäistyminen ei tapahdu yhdessä yössä ja niin sen pitää ollakkin, ei voi vaatia kaiken asian ydinosaamista heti paikalla kun täytät 18. Mutta Aatu on hyvä esimerkki muille nuorille siitä, että rohkeasti vaan ottamaan pikkuhiljaa oma elämä haltuun ja itsenäistä ja vastuullista elämää kohti.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että välit pitäisi katkaista perheeseen, vaan hyvin usein se ns. napanuoran katkaisu toimii vieläkin lähentävämpänä tekijänä, kun on selvää, mistä ei ole enää tilivelvollinen. En väitä että se aina on näin, mutta useimmiten.