Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä
Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.
Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa.
Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.
Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
"Olen itsekin yllättynyt monta kertaa lasten kavereiden kanssa jutellessa. Monet ei tiedä millään tasolla mitä vanhemmat tekee työkseen. Siis yhtään mitään. Ei tiedetä omaa osoitetta tai missä omat isovanhemmat asuu."
Tuosta nyt ei voi päätellä mitään. Moni lapsi ei vain halua kertoa asioita kuin lähimmille aikuisille. Esim. päiväkodissa kun kysytään vanhempien nimiä, lapsi vastaa siihen ettei tiedä. Oikeasti tietää.
Miksi tämä kerää alapeukkuja? Ettekö usko? Oma lapseni tekee tuota ja itse tein tuota lapsena, kuten moni ikätoverikin.
Yks päivä tulin bussilla kotiin töistä, ja samaan kyytiin nousi 4 tälläistä nykyajan vajaata lasta, hirveitä, tyhmiä juttuja tyyliin "JERSKAST TULEE GYNEKOLOGI SE TUTKII P***A!!!! HOHOHOH" jerska; "NO EIPÄS TUU, EIPÄS TUU" "TULEEPAS TULEEPAS" ja suoraa vaan huudetaan, tyyliin "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" bussissa nää kiipeili ympäriinsä ja heilu ja riehu vaan, ettei siinä ees ollu mitään järkeä, sitten yks vielä yritti hypätä päälle kun istuin rauhassa paikallani. Mulkaisin vihaisesti.
Ja selvennyksenä vielä että kantiksia olivat. :D
Vierailija kirjoitti:
Yks päivä tulin bussilla kotiin töistä, ja samaan kyytiin nousi 4 tälläistä nykyajan vajaata lasta, hirveitä, tyhmiä juttuja tyyliin "JERSKAST TULEE GYNEKOLOGI SE TUTKII P***A!!!! HOHOHOH" jerska; "NO EIPÄS TUU, EIPÄS TUU" "TULEEPAS TULEEPAS" ja suoraa vaan huudetaan, tyyliin "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" bussissa nää kiipeili ympäriinsä ja heilu ja riehu vaan, ettei siinä ees ollu mitään järkeä, sitten yks vielä yritti hypätä päälle kun istuin rauhassa paikallani. Mulkaisin vihaisesti.
Ja selvennyksenä vielä että kantiksia olivat. :D
Tuollaista 90-luvullakin oli. Ne ovat lapsia, eivät pikkuaikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Huomasin puistossa miten huutavat täysillä tai oikeastaan karjuvat mäkeä laskiessa koko mäen alas ja aina sama möly uudestaan. Ei kyllä ennen ollut noin vajaita lapsia jotka vaan huutaa koko ajan ilman mitään syytä. Ei sitä pidetty normiälyisten käytöksenä lastenkaan kesken.
Muistisi on huono tai sitten vaihtoehtoisesti et ole koskaan ollut lapsi.
Melun pitäminen on kuulunut lapsuuteen ainakin vuodesa 1969 asti, ja todennäköisesti satoja tuhansia vuosia kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä alkuunkaan. Itselläni on 12-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika ja sekä he että kaveripiirinsä ovat todella fiksuja ja osaavia. Ja aktiivisia.
Anna mun arvata: ovat jopa fiksumpia kuin sinä?
Miten sinä siinä tapauksessa kykenet kovinkaan hyvin heidän fiksuuttaan ja osaavuuttaan arvoimaan?
Mites ne muuta vois ollakaan kun vanhemmat ei piittaa. Vanhemmat viettää aikaansa mielumin älylaitteiden kuin lastensa parissa. Suomalaiset on varmaan maailman nettihulluinta kansaa. Mitään käytöstapojakaan ei lapsille opeteta. Suomessa on varmaan maailman kurittomammat lapset.
Kun muutin mieheni kanssa yhteen, aloin muutaman viikon jälkeen ihmetellä miten miehen 15-vuotiaan vaatteita ei ilmesty pyykkiin lainkaan. Kun mies kysyi pojalta, onko tällä pyykkiä, vastasi, että ei, koska kukaan ei ole pyytänyt vaihtamaan vaatteita. Selvisi, että oli meillä ollessaan aina viikon putkeen samoissa vaatteissa sukkia ja alushousuja myöten, koska kukaan ei pyytänyt 15-vuotiasta tervettä poikaa erikseen vaihtamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ap,n vetämä harrastuskerho ilmainen? Kokemukseni mukaan niihin tuleekin usein juuri niitä vähäosaisten ja heikkolahjaisten lapsia.
Omani käy partiossa, siellä on sekalaista väkeä kaikista yhteiskuntaluokista ja mielestäni se on lapsille hyvää harjoitusta tulla toimeen kaikenlaisten kanssa. Lapseni harrastavat myös liikuntaa yms. He seuraavat lasten uutisia ja kyselevät yhteiskunnallisistakin asioista. Perus asioiden opettelu kuten kello, keittiövälineiden käyttö tai sanojen merkitykset on mielestäni itsestään selvyyksiä jotka vanhempien tulee opettaa.
Minun lapseni ovat myös partiossa, eikä siellä ole köyhiä lapsia yhtään. Päin vastoin aika ökyautoja näkyy olevan. Vanhempien ammatit on toimitusjohtajaa, opettajaa, erityisasiantuntijaa. Vanhin lapseni ollut partiossa jo 7 vuotta. Minun mielestäni pitäisi olla eri yhteiskuntaluokista, että lapset oppisi tulemaan toimeen monenlaisten ihmisten kanssa ja ymmärtämään paremmin. Kokemukseni mukaan ainakaan täällä kaupungissa partio ei ole sellainen harrastus. Rahasta tuskin on kiinni, koska vuosimaksu vain noin satasen ja leirit 10-20 euroa viikonloppu ja pidemmät leirit toki monta sataa, mutta eihän ne pakollisia ole
Suomi kuuluu historiaan, ei tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ap,n vetämä harrastuskerho ilmainen? Kokemukseni mukaan niihin tuleekin usein juuri niitä vähäosaisten ja heikkolahjaisten lapsia.
Omani käy partiossa, siellä on sekalaista väkeä kaikista yhteiskuntaluokista ja mielestäni se on lapsille hyvää harjoitusta tulla toimeen kaikenlaisten kanssa. Lapseni harrastavat myös liikuntaa yms. He seuraavat lasten uutisia ja kyselevät yhteiskunnallisistakin asioista. Perus asioiden opettelu kuten kello, keittiövälineiden käyttö tai sanojen merkitykset on mielestäni itsestään selvyyksiä jotka vanhempien tulee opettaa.
Minun lapseni ovat myös partiossa, eikä siellä ole köyhiä lapsia yhtään. Päin vastoin aika ökyautoja näkyy olevan. Vanhempien ammatit on toimitusjohtajaa, opettajaa, erityisasiantuntijaa. Vanhin lapseni ollut partiossa jo 7 vuotta. Minun mielestäni pitäisi olla eri yhteiskuntaluokista, että lapset o
Kertoo enemmän asuinalueesta. Köyhemmillä alueilla on toisenlaista.
Tuossa on niin nuoresta ihmisestä kyse, ettei ole vielä kehittynyt rutiinia ohjata kerhotoimintaa. Työkokemus tuo lisää varmuutta, näin me jokainen keski-ikäinen ollaan aloitettu. Sinä opit vielä, miten 7-10-vuotiaita ohjataan. Melko konkreettisesti se täytyy tehdä käytännön toimissa. Lukeminen paperista ei ole se tehokkain tapa. Opetteluahan se vaatii, että asioista kertoo selkeästi ja johdonmukaisesti. Olin pitkään koulunkäynnin ohjaajana (olen sosionomi amk koulutukseltani), ja ohjaukselliset menetelmät kehittyi niiden vuosien aikana. Kun työtunteja säästösyistä vähennettiin, siirryin toisenlaiseen ohjaustyöhön, mutta ryhmätoimintaa ohjaan edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Musta taas tuntuu että 11 vuotias lapseni on yleissivistykseltään korkeammalla mitä 75 vuotias pelkän kansakoulun käynyt äitini. Mutta tämä siis vain oma kokemukseni.
Aikamoinen ihmelapsi! Niin ne ainokaiset yleensä ovat 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä alkuunkaan. Itselläni on 12-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika ja sekä he että kaveripiirinsä ovat todella fiksuja ja osaavia. Ja aktiivisia.
Anna mun arvata: ovat jopa fiksumpia kuin sinä?
Miten sinä siinä tapauksessa kykenet kovinkaan hyvin heidän fiksuuttaan ja osaavuuttaan arvoimaan?
No onhan tämäkin ketju aikimoista yleistystä ja liioittelua. Itsekin tunnen todella paljon fiksuja lapsia ja nuoria joiden yleissivistys on oikein hyvä. Toki muitakin on tullut vastaan mutta ei koko lasten ikäluokka nyt mitään ääliöitä ole toisin kun täällä annetaan ymmärtää.
"Kertoo enemmän asuinalueesta. Köyhemmillä alueilla on toisenlaista."
Partio on ollut perinteisesti oikeistolaisesti ajattelevian suosiossa ja painottanut "koti, uskonto ja isänmaa" henkeä. Joten kyllä se on vaikuttanut siihen mistä luokista sinne on eniten menty. Toki poikkeuksiakin on ja nykyään asia ei enää ole niin mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on niin nuoresta ihmisestä kyse, ettei ole vielä kehittynyt rutiinia ohjata kerhotoimintaa. Työkokemus tuo lisää varmuutta, näin me jokainen keski-ikäinen ollaan aloitettu. Sinä opit vielä, miten 7-10-vuotiaita ohjataan. Melko konkreettisesti se täytyy tehdä käytännön toimissa. Lukeminen paperista ei ole se tehokkain tapa. Opetteluahan se vaatii, että asioista kertoo selkeästi ja johdonmukaisesti. Olin pitkään koulunkäynnin ohjaajana (olen sosionomi amk koulutukseltani), ja ohjaukselliset menetelmät kehittyi niiden vuosien aikana. Kun työtunteja säästösyistä vähennettiin, siirryin toisenlaiseen ohjaustyöhön, mutta ryhmätoimintaa ohjaan edelleen.
Ärsyttävää sinulta vähätellä alan ammattilaista, joka ap selvästi on. Samalla ummistat silmäsi itse ongelmalta.
Työpaikallani on ollut vuosien saatossa suuri määrä harjoittelijoita, tettiläisiä ja kesätyöntekijöitä aina vuodenajasta riippuen. Ja suurin osa näistä nuorista on ihan fiksuja ja ahkeria, paljon fiksumpia ja ahkerampia kuin minä olin siinä iässä. Mutta. Sitten on ollut muutama joiden paikka ei ole kyllä ollut normaalissa työssä ja joiden selviytyminen tähän asti on kummastuttanut. Yksi teini ei tajunnut käteistä rahaa ollenkaan ja lopetti parin päivän kuluttua, koska työ ei vaan onnistunut.
Kävin itse yläasteen siinä 2010-luvun vaihteessa enkä muista että kukaan olisi ollut noin pihalla. Suurin osa oli harmaata perusfiksua massaa, jopa ne luokan kihisevät pissikset ja räyhäävät teinipojat. Nykyään tuntuu että on pieni mutta hyvin erottuva osa nuoria, jotka ovat sitten totaalisesti pihalla kaikesta eivätkä vaan vähän hömelöitä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä halveksitaan hartaasti ja kauhistellaan meitä omatoimisiksi ja reippaiksi kasvatettuja.
Meitä jotka tepsutimme koulutielle 7-vuotiaina ja koulun jälkeen kotiin, jossa välipalaleivät odotti kelmun alla ja pöydällä lappu. 10-vuotiaina mennä viiletimme omia teitä kavereiden kanssa, ja touhuttiin vaikka mitä niin että kypäräpäisiä turvaistuimessaan puhelintaan plaraavia ilmeettömiä taikinanaamoja olisi huimannut.
Mut ei mitään, kulkekaa ihmeessä mamman talutettavana vaikka kolmikymppisiksi asti. Oma on tappionne. Jääpi elämä elämättä. Ei käy kateeksi.😆
Onpas kauniita sanoja ihmisryhmästä, jotka eivät ole vastuussa tilanteestaan ja elinolosuhteistaan. Kuka niille laittaa kypärän päähän ja puhelimen käteen? Ehkä olisivat valinneet toisin, jos se olis mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se johdu ihan siitä että ovat liikaa digin "kasvattamia". Siis vahemmat lyöneet laitteet nenän eteen ja laiminlyöneet velvollisuutensa kasvattajina. Eivätkä ole keskustelleet lastensa kanssa saatika tehneet asioita heidän kanssaan. Mietitään nyt vaikka yksinkertaisen ruoan valmistusta. Aikuiselle se on vaan ruoanlaitto mutta jos ottaa lapsen siihen mukaan, voi siitä tehdä opetustuokion, kertomalla että paljonko vettä laitetaan, mikä on desilitra ja montako desilitraa on litrassa jne. Yksinkertaisia asioita, joita ei monet vahemmat enää viitsi tehdä. Heitteille jätetty liian monet lapset. :(
Monethan nykyään laittaa lapsen ruudun ääreen jotta saa tehtyä askareet rauhassa, kauppaostokset tai kotihommat. Niin lapsi ei "häiritse" eikä tule tylsää. Se tylsyyden pakoilu on varmasti isoimpia ongelmia. Ja se että pelätään jotenkin tavallista perusarkea ja järjestetään jatkuvasti jotain sirkushuvia.
Muistan kun olin äidin mukana lapsena kaikenlaisissa kaupoissa. Ihmettelin rautakaupassa tavaroita ja kangaskaupan erilaisia kankaita. Nykyään noissa paikoissa laitettaisiin luultavasti puhelin eteen kun on liian "tylsä" paikka
Lasten vika se ei ole vaan vanhempien ja yhteiskunnan.
Totta valitettavasti.
Päättäjillä ei ole tajua asioista eivätkä ne pohjimmiltaan välitä tuollaisesta.