Sähkön hinta voi pompata perjantaina
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010025238.html
Kahden maantieteellisesti lähekkäin sijaitsevan voimalaitoksen yhtäaikainen vikatilanne on harvinainen mutta ei täysin poikkeuksellinen.
Näitä tapahtuu ajoittain. Viimeksi elokuussa meillä oli tilanne, että isolla tuotantolaitoksella ja merkittävillä siirtoyhteyksillä oli yhtäaikainen vikaantuminen.
Voiko kyseessä olla jonkinlainen sabotaasi?
Pidän sitä erittäin epätodennäköisenä, mutta en tietenkään voi kommentoida laitosten omistajien puolesta.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä sähkön hintaa jatkuvasti vouhkataan ? Itsellä ja monilla muilla kiinteä sopimus.
Määrispellet on säälittäviä vinkujia. Pörssisähkö aina paras ja halvin.
Se on totta, että pitkällä aikavälillä pörssisähkö on halvin.
Itsellä on 12kk määräaikainen kiinteällä hinnalla.
Valintaan on kaksi syytä.
Sähköä voi käyttää silloin kun itse ja perhe haluaa.
Minulla on varaa maksaa sähköstä 8,3snt/kWh koko vuosi.
Niin kauan kun ei saa 7 sentin määräaikaista niin samapa tuo olla pörssisähköllä. Muuten pännisi maksaa jotain 10+ senttiä kiinteesti niihin aikoihin kun pörssisähkö lähes ilmaista.
Minulla vaihtuu ensi viikolla pörssisoppari 2 vuoden 7,99 sentin black friday-tarjoukseen. Tuli tehtyä laskelmat, ja kuukauden laskut tipahtaa melkein puoleen. Pörssisähkö ei ole kaikille järkevin valinta, vaikka sitä kesällä saisikin ilmaiseksi pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun ei saa 7 sentin määräaikaista niin samapa tuo olla pörssisähköllä. Muuten pännisi maksaa jotain 10+ senttiä kiinteesti niihin aikoihin kun pörssisähkö lähes ilmaista.
Minua ei pänni yhtään maksaa 9 senttiä, koska talvikuukausina tarvitsen sähköä erityisen paljon ja silloin on oleellisen tärkeää, etten joudu maksamaan siitä tuota enempää ja saan olla huolista vapaa.
En ymmärrä tätä vouhkaamista: ydinvoimaloiden seisokeiden ajankohdathan näkee sääennusteesta.
Kyllähän tuo teenäiseltä tuntuu sähkön hinta. Suomessa vaikka oltaisiin omavaraisia sähkön suhteen, hinta on jokseenkin sama kuin Balttiassa. Ruotsissa ja Norjassa maa on jaettu useampaan osaan. Etelä Ruotsi/Norja on kalliimpaa mutta ne on Suomea etelämmässä. Ilmasto leudompaa. Nyt 30.11 Suomi ei ole omavarainen.
Muulloin Suomeen tuodaaan mutta viedään jokseenkin yhtä paljon Viroon.
Vaikka Suomessa tuotettaisiin kuinka paljon tahansa, sähkön hinta ei laske koska se näinnäisesti myydään pörssiin ja ostetaan sitten pörssihinnalla meille sähkö.
https://driftsdata.statnett.no/Web/Map/?language=en
https://driftsdata.statnett.no/Web/ProductionConsumption/LatestDetailOv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomppaispa sähkönhinta 500€/kWh.
Meillä onneksi aurinkopanelit kun oltiin kaukaa fiksuja.
Miksi? Osa on kyllä niin tolvanoita, kun eivät tajua hintojen merkitystä isommassa mittakaavassa. Mut hei, toivottavasti et tule sitten Suomeen vinkumaan parempaa terveydenhuoltoa, kun sellainen tilanne eteen tulee.
Suomi ja parempi terveydenhuolto? ei taida onnistua bulgaria ja romaniakin ovat valovuosia edellä terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei pänni yhtään maksaa 9 senttiä, koska talvikuukausina tarvitsen sähköä erityisen paljon ja silloin on oleellisen tärkeää, etten joudu maksamaan siitä tuota enempää ja saan olla huolista vapaa.
Sama huomenna astuu voimaan 7,99 c/kWh hinta ja kulutus painottuu kuitenkin talveen, kesällä aurinkopaneelit tuottaa suurimman osan vähäisestä kulutuksesta vaikka sähkö halpaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuapa ei pänni yhtään talven korkea hinta kun lämmitän puilla, kesällä ei vielä puujäähdytys toimi eikä hitsauskonetta voi puilla käyttää. Että nii. Talvella muut askareet...Mitenkäs nyt suu pannaan mutrulle kun kaikilla ei olekkaan sama tilanne.
Joulun aikaan olisi hassua jos sattuisi samanlainen virhe kuin mustana perjantaina , olisi vain + edessä . Sen korjaamattomuutta vedottaisiin siihen kun ei korjattu liian halpaakaan .
Vanhempani tekivät noin vuosi sitten peloissaan määräaikaisen sopimuksen ja aivan ylihintaisen sellaisen. Yritimme puhua että odottaisivat vielä mutta tekivät sopimuksen kun pelkäsivät hinnan vielä nousevan. Nyt maksavat yli 30 senttiä/kWh. Onneksi asuvat aivan lähellä niin käyvät meillä välillä saunassa ja samoin usein ruoka valmistuu meillä ja pesevät pyykkinsä myös pääosin meillä. Onhan heillä onneksi edes takka mitä voivat lämmittää ja se auttaa vähän tuottamalla lämpöä ja valmistavat siinä myös ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Joulun aikaan olisi hassua jos sattuisi samanlainen virhe kuin mustana perjantaina , olisi vain + edessä . Sen korjaamattomuutta vedottaisiin siihen kun ei korjattu liian halpaakaan .
Mulla butaani sytytin jolla kynttilät sytytän, hyvin syttyy vaikka sähköt poikki.
Miksi? Osa on kyllä niin tolvanoita, kun eivät tajua hintojen merkitystä isommassa mittakaavassa. Mut hei, toivottavasti et tule sitten Suomeen vinkumaan parempaa terveydenhuoltoa, kun sellainen tilanne eteen tulee.