Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka päästä köyhyydestä?

Vierailija
29.11.2023 |

Olen lastenhoitaja päiväkodissa Helsingissä. Nettopalkka on n 1800 ekk, yksi lapsi josta saan elatustukea 200 e kk ja lapsilisän yh korotuksella 160 e kk. Nyt saamme vielä asumistukea mutta ensi vuonna se loppuu. Eli tulot ovat n 2160 e kk ja vuokra 900 ekk. Puhelinlaskut, netti, sähkö ja telkkarin osamaksu (10 e) vievät n 120 e kk (sähkölasku on n 48 e kk), osamaksulla ostettu merinovillakerrasto ja sukat ja talvivaatteet lapselle n 200 e, jonka jaoin 4 kuukaudelle. Työmatkat n 80 e kk. Tuntuu ettei mihinjään ole varaa, emme käy koskaan missään. Lapsella on yksi harrastusm partio joka maksaa vain 89 e 6kk.

Miten voisin nousta köyhyydestä? Tuntuu että koko ajan on rahat loppu ja suoraan sanottuna elämä ahdistaa. Lapselle yritän säästää 50 e kk rahastoon. Omaan asuntoon, edes asumisoikeusasuntoon ei ole varaa koskaan. Missäköhän luukussa asun eläkeikäisenä?

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet keikkahommiin ja otat kaikki keikat mitä saat.

Vierailija
42/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vinkit, että etsi halvempi tapa syödä sun muut on melko turhia ihmisille, jotka ostaa mahdollisimman edullista ruokaa eikä käy missään ravintoloissa tai muualla ulkona syömässä. Samoin isot pakkaukset -vinkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meet keikkahommiin ja otat kaikki keikat mitä saat.

Miten yh, joka tekee täysipäiväistä työtä, voi mennä vielä lisäksi keikkahommiin? 

Vierailija
44/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

varastossa lähes kaikki elimme kädestä suuhun, aloin tutkimaan asiaa ja muutin asioita yksi kerrallaan

tämä jatkui 10 vuotta, sitten ostin, ikään kuin lopputyönä, ensiasuntoni velatta (tilava asunto helsingissä), muilla ei edelleenkään ollut edes säästössä mitään, työkaveri ei saanut edes lainaa

kirjoitin jokaisen toimenpiteeni kirjaan, en saanut kirjalle sopimusta...yritin auttaa, mutta ei näköjään onnistu, sorry

Vierailija
45/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun laskujeni mukaan Ap jää 870 e plussalle. Itse pomppisin riemusta tuolla summalla. Mutta kuluista taisi jäädä pois ruoka, joka tietysti sitten alentaa lisää sitä jäävää rahamäärää.

Itse olen säästänyt rahaa minimoimalla mm. kaikki ruokakulut. Ostin halvinta ja tyydyin yksinkertaiseen ruokaan, kunnes säästösumma oli kasvanut. Vain joskus satunnaisesti joku herkku tai kalliimpi ruoka tuli ostettua, mutta pääsäsääntöisesti pihistelin kauppojen halpamerkeillä yms. En ostellut muutakaan ihan muuten vain, kuten uutta kivaa puseroa tm.

Jos ei saa tulojaan jotenkin kasvatettua, niin ainut keino on sitten säästäminen. Kaikki kyllä pitää sitten syynätä, mistä voisi pihistää. Mutta jos tarpeeksi haluaa säästöjä, niin kyllä myös pihistää. Minä tarvitsin mm. uuden tietokoneen hinnan varalle tilille ja oli pakko saada summa tilille säästämällä. Ehkä sinunkin pitää miiettiä joku selvä tavoite, miksi säästät, että jaksat sitten pihistellä. Ilman motiivia se ei varmaankaan onnistu.

Vierailija
46/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle jää asumiskulujen jälkeen 1260 euroa ja kutsut itseäsi köyhäksi? Jos tuolla ei pärjää niin on kyllä kulutustottumuksissa jotain pahasti vialla.

Vierailija
47/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entiseen firmaan palkattiin kaksi tuottajaa joista kummallakaan ei ollut kokemusta itse tuottajan työstä, mutta olivat tosi hyviä kommunikoimaan. Toinen heistä oli entinen ala-asteen opettaja. Päteviä tyyppejä molemmat.

Laita itse ne valot päälle. Ei niitä hyviä töitä varmasti löydy jos ei pessimismiään edes yritä.

Unohdit kertoa, mitä muuta olivat tehneet ja miten osoittaneet virstintätaitonsa. Opettajilla on ylempi korkeakoulututkinto eikä mitenkään verrattavissa lastenhoitajaan.

Hitusen eri juttu korkeasti koulutettujen työmarkkinat, jotka nekin juuri tuolla alalla ovat kovin tukkoiset työvoiman ylitarjonnan takia. 

Vierailija
48/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun laskujeni mukaan Ap jää 870 e plussalle. Itse pomppisin riemusta tuolla summalla. Mutta kuluista taisi jäädä pois ruoka, joka tietysti sitten alentaa lisää sitä jäävää rahamäärää.

Itse olen säästänyt rahaa minimoimalla mm. kaikki ruokakulut. Ostin halvinta ja tyydyin yksinkertaiseen ruokaan, kunnes säästösumma oli kasvanut. Vain joskus satunnaisesti joku herkku tai kalliimpi ruoka tuli ostettua, mutta pääsäsääntöisesti pihistelin kauppojen halpamerkeillä yms. En ostellut muutakaan ihan muuten vain, kuten uutta kivaa puseroa tm.

Jos ei saa tulojaan jotenkin kasvatettua, niin ainut keino on sitten säästäminen. Kaikki kyllä pitää sitten syynätä, mistä voisi pihistää. Mutta jos tarpeeksi haluaa säästöjä, niin kyllä myös pihistää. Minä tarvitsin mm. uuden tietokoneen hinnan varalle tilille ja oli pakko saada summa tilille säästämällä. Ehkä sinunkin pitää miiettiä joku selvä tavoite, miksi säästät

Mitä höpsit? Ap juuri selitti, ettei rahaa jää säästöön paitsi muutaman kympin säästää väkisin lapselle. Ongelma ei ole motivaation vaan sen rahan puute. Tätä ilmeisesti on vaikea käsittää.

-ohis

Vierailija
49/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleenkouluttautuminen johonkin hommaan, mistä maksetaan hyvin. Valitettavasti naiset hakeutuvat näihin huonopalkkaisiin hommiin ja sitten ihmetellään kun ei sillä rahalla elä. 

Mun poikani 21v viettää välivuotta ja tienaa autoja myymällä enemmän kuin minä, 4000-5000€/kk käteen. Ja joo, toki hän tekee kuusipäiväistä työviikkoa mutta ei tässä maassa tyhjästä makseta missään. Myyntihommat, it-ala jne. niissä tienaa. En minäkään ole kutsumusammatissani mutta tienaan mukavasti.

Vierailija
50/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa tulojaan jotenkin kasvatettua, niin ainut keino on sitten säästäminen. Kaikki kyllä pitää sitten syynätä, mistä voisi pihistää. Mutta jos tarpeeksi haluaa säästöjä, niin kyllä myös pihistää. Minä tarvitsin mm. uuden tietokoneen hinnan varalle tilille ja oli pakko saada summa tilille säästämällä. Ehkä sinunkin pit

Jos ei säästöön jää niin sitten tuhlaa. Hänen itse mainitsi kulunsa ja niiden mukaan jäi tuo summa.

Itse olen satoja euroja pienemmästä pesämunasta nostanut saldoa tililläni.

Vierailija
51/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa tulojaan jotenkin kasvatettua, niin ainut keino on sitten säästäminen. Kaikki kyllä pitää sitten syynätä, mistä voisi pihistää. Mutta jos tarpeeksi haluaa säästöjä, niin kyllä myös pihistää. Minä tarvitsin mm. uuden tietokoneen hinnan varalle tilille ja oli pakko saad

Luetun ymmärtäminen. Ei luetellut kaikkia kulujaan. Ajattelitko, että ihminen pärjää esim. syömättä, ilman omia vaatteita jne?

Vierailija
52/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa tulojaan jotenkin kasvatettua, niin ainut keino on sitten säästäminen. Kaikki kyllä pitää sitten syynätä, mistä voisi pihistää. Mutta jos tarpeeksi haluaa säästöjä, niin kyllä myös pihistää. Minä tarvitsin mm. uuden

Opettele ensi töiksesi lukemaan muiden kommentit kunnolla.

Vierailija
53/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lista

1 haluatko oikeasti tehdä työn mitä luokkatason nosto vaatii?

jos vastaus on HALUAN..niin

LAPSI ISÄLLE TAI HUOSTAAN

kartoita vahvuutesi , oletko tarpeeksi älykäs

aloittaaksesi opinnot koodaajaksi

Sitten vaan opit hyväksi.

JOS OOT TYHYMÄ mut ok näköinen

Etsi itseäsi 20 vuotta vanhempi setä ja nai se ilman avioehtoa.

Panosta kaikki aika ja raha ulkonäköön.

Hommaa salikortti..käy niin usein kuin pystyt /jaksat.

Vaikka tälläistä ajattelutapaa nyt kamaloidaan epäromanttisena, niin tähän ollaan menossa. Muualla näin on ollut aina, ja Suomessakin vaan muutama vuosikymmen sitten. Keskituloinen, 10v vanhempi mies ap:lle. 

Ei, "muualla" ei ole ollut aina eikä ole nyt. Eikä Suomessa.

Keskituloinen mies nyt ei paljon tuossa tilanteessa auta, varsinkaan 10 vuotta vanhempi ukko. Lisätyötä vaan teettää ja syö kuin hevonen.

Vierailija
54/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa tulojaan jotenkin kasvatettua, niin ainut keino on sitten säästäminen. Kaikki kyllä pitää sitten syynätä, mistä voisi pihistää. Mutta jos tarpeeksi haluaa säästöjä, niin kyllä myös pihistää. Minä tarvitsin mm. uuden

Luetun ymmärtäminen puuttuu itseltäsi: "kuluista taisi jäädä pois ruoka, joka tietysti sitten alentaa lisää sitä jäävää rahamäärää", luki minun kommentissani, joten sinä itse et ymmärtänyt lukemaasi.

Vierailija
55/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on vaikea uskoa ilman tarkempia laskelmia. Tuosta jää ruokaan ja muihin kuluihin niin paljon, että sillä pitäisi kyllä normaalitilanteessa pärjätä, jos ei ole muita isoja menoeriä.

Mutta joka tapauksessa netti- ja puhelinliittymät on saatavilla halvemmalla ja talvivaatteita löytyy tuota halvemmalla. Säästä rahastoon vasta sitten, kun perheen taloustilillä on vähän puskuria.

Vierailija
56/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskenko nyt jotain väärin vai eikö jää käteen vielä pakollisten menojen jälkeen yli 800€? Sehän on tosi paljon kahdelle ihmiselle.

Vierailija
57/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vinkit, että etsi halvempi tapa syödä sun muut on melko turhia ihmisille, jotka ostaa mahdollisimman edullista ruokaa eikä käy missään ravintoloissa tai muualla ulkona syömässä. Samoin isot pakkaukset -vinkit.

No jaa. Itseäni ihmetytti tuo merinovillakerrasto. Nehän maksavat järjettömästi. Itse en ole raaskinut ostaa, vaikka tienaan paljon enemmän kuin ap. Ei tulisi edes mieleen hankkia osamaksulla. Mutta merinovilla taitaa olla nykyisin ihmisoikeus, niin tästä mielipiteestä voi tulla huutoa.

Vierailija
58/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa saa lisäämällä tienestejään tai säästämällä kuluistaan. Säästäminen on suht helppoa, mutta jos ei ole pätkääkään halua kiristää kuluistaan, niin ei se sitten kyllä onnistu.

Jos ihminen hakee vaikka lainalleen järjestelyä, sielläkin vaaditaan kulujen pienentämistä, joten säästäminen nyt vaan on konsti numero yksi.

Vierailija
59/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näissä on aina yksinhuoltaja, Kela maksaa elatustuen, kallis vuokra Helsingissä, asumistuki jne.

Missä on lapsen isä ja vastuu lapsistaan?  Harrastuksista, vaatteista jne. Elossa isä  kuitenkin, koska muutoin lapsi saisi perhe-eläkettä?

Iso plussa siitä, että ap käy töissä.

Vierailija
60/185 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen vastuullinen vanhempi, eli isä on?