Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten palkkasi on noussut työuran varrella?

Vierailija
28.11.2023 |

Aivan ensimmäinen kesätyö 7e/h. Opiskelujen, koulutusten, ja yhden akateemisen loppututkinnon myötä 5500e/k turvallisessa valtion virassa. Ensimmäinen kesätyö 15 veenä ja nyt ikää 38. 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla yli 5500 e/kk virkoja on näköjään alle 15%:lla. Kaiken lisäksi valtiolla ei ole lainkaan ns. matalapalkkaisia työntekijöitä (virastomestarit, siivoojat jne. tulevat ostopalveluna). Kuulut siis erittäin pieneen elittiiin. Ja kun tarkemmin tuolta valtion tilastoista kaivelin, niin alle 40v ikäisiä tuolle palkalle päässeitä viranhaltijoita on todella vähän!

Vierailija
22/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla yli 5500 e/kk virkoja on näköjään alle 15%:lla. Kaiken lisäksi valtiolla ei ole lainkaan ns. matalapalkkaisia työntekijöitä (virastomestarit, siivoojat jne. tulevat ostopalveluna). Kuulut siis erittäin pieneen elittiiin. Ja kun tarkemmin tuolta valtion tilastoista kaivelin, niin alle 40v ikäisiä tuolle palkalle päässeitä viranhaltijoita on todella vähän!

Taitaa melkein kaikki tutkijat,asiantuntijat ja tohtorit olla valtion palkkalistoilla. Aika vähän heitä yksityisellä puolella on.

Nuo saa hyvää palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron vain oman alan palkat, en opiskeluaikaisia myyjän töitä:

2005 eka oman alan harjoittelu: 1650e

2007 eka vakituinen työsuhde: 2700e

2017 lähdin ko työpaikasta jolloin palkka 4500e

2018 toisen tutkinnon harjoittelu 2500e

2018 työ Alankomaissa (en löytänyt Suomesta töitä joten muutin maata) 5000e

2019 uusi työ 7500e

2020 uusi työ freelancerina noin 15000e (riippuu tehdyistä tunneista, tämä vuoden keskiarvo)

Tällä hetkellä samasta työstä 20000e

Oma palkkavinkkini on siis ehdottomasti muuttaa muualle, ainakin jos on korkeastikoulutettu ja lapsivapaa. Samoja ansioita ja elintasoa en olisi saanut Suomessa ikinä. 

Vierailija
24/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ainoa keino saada parempaa palkkaa on vaihtaa työpaikkaa eli kannattaa kokoajan etsiä muita töitä mistä maksetaan paremmin. Tosi harvoin työnantaja on valmis korottamaan palkkaa ihan tuosta vaan, teit sitten työt kuinka hyvin tahansa.

No ei auta, kun tessistä se katotaan. 

Vierailija
25/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana kasarilla sain verotta 19mk tunti kioskimyyjänä. Sillä sai kaksi tupakka-askia.

16-vuotiaana sain 4500 markkaa sanomalehtien jakamisesta kuukaudessa. 3 tuntia päivässä. 50 markkaa tunti. 5 askia.

20 vuotiaana sain 43 markkaa tunti grilliltä. 3 askia enää. Sitten alkoikin lama.

1999 vuonna sain 37 markkaa tunnissa raksalta. Alle 2 askia. Sitten vaihtui eurot.

2005 15€ tunnissa bussikuskina ja 3,5 askia

2020 19,5€ sama jobi 2,5 askia

2023 27€ tunnissa keskiportaan johtajana. 2,5 askia. Varaa ei ole enää kuin sätkiin.

Vierailija
26/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ainoa keino saada parempaa palkkaa on vaihtaa työpaikkaa eli kannattaa kokoajan etsiä muita töitä mistä maksetaan paremmin. Tosi harvoin työnantaja on valmis korottamaan palkkaa ihan tuosta vaan, teit sitten työt kuinka hyvin tahansa.

Minkä alan tessissä määritellään maksimipalkka?

Vierailija
27/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan tessiä noudateta vaan paikallista sopimista meillä on. Tienaan lähemmäs puolet enemmän mitä tes palkka on.

Vierailija
28/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä työpaikkaa vaihtamalla on palkka noussut. Nykyisessä otin yhden tiimin vedettäväkseni ja kaksi vuotta sai neuvotella, ennen kuin siitä sai 150 € korotuksen palkkaan. Tästäkin syystä otin freelance-homman sivuun, sillä saa 500 €+ extraa kuussa. Pitää vain pitää YEL-rajaa silmällä. Perusduuni on kiva ja työkaverit on kivoja, enkä halua vaihtaa rahan takia, joten pitää keksiä luovempia ratkaisuja, kun haluaa lisää liksaa.

Vierailija
29/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin -96 toimistovirkailijana jollain työkkärin maksamalla avustuksella 1000mk/kk. Olin siis juuri lukiosta päässyt ja olin poliisilaitoksen lupakansliassa vuoden.

Tällä hetkellä it-alalla, 5500€/kk ja olen palkkakuopassa, syynä maantieteellinen sijainti

Vierailija
30/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin -96 toimistovirkailijana jollain työkkärin maksamalla avustuksella 1000mk/kk. Olin siis juuri lukiosta päässyt ja olin poliisilaitoksen lupakansliassa vuoden.

Tällä hetkellä it-alalla, 5500€/kk ja olen palkkakuopassa, syynä maantieteellinen sijainti

Lisään tähän vielä, että korkein tutkintoni on edelleen yo. Tällä hetkellä opiskelen johtamisen erikoisammattitutkintoa. 

Vierailija
31/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka oikea kesätyö 16-vuotiaana 90-luvun lopussa. En kyllä muista millaista palkkaa sain, mutta veikkaan, että käteen jäi nykyrahassa joitakin satoja euroja/kk. Nyt tekniikan alalla toimihenkilötehtävissä, palkka vajaa 4000 €/kk. 

Vierailija
32/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään tähän vielä, että korkein tutkintoni on edelleen yo. Tällä hetkellä opiskelen johtamisen erikoisammattitutkintoa. 

5500€/kk ei ole kummoinen palkkakuoppa millään alalla. Jetin suorittaneena voin sanoa, että se on täyttä humpuukia kaikkien muiden, paitsi julkishallinnon hr-tätien silmissä.

Vierailija
33/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5500€/kk ei ole kummoinen palkkakuoppa millään alalla. Jetin suorittaneena voin sanoa, että se on täyttä humpuukia kaikkien muiden, paitsi julkishallinnon hr-tätien silmissä.

No satun tietämään, että samasta duunista saisin etelämpänä vähintään 2000€/kk enemmän ja muutenkin firman liksat on keskitasoa alhaisemmat. 

Vierailija
34/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kesätöiden palkkoja en enää muista, mutta sen muistan että ensimmäisessä omaa alaa viittaavassa työssä haaveilin miten rikas olisinkaan jos nettopalkka olisi 2000€ kuussa. Eli brutto jäi silloin varmaan johonkin 2500€ alle. Kun lopetin tuossa firmassa 15 vuotta myöhemmin oli palkka noussut reilusti yli 5000€:een. Toki nettopalkka sitten ei suinkaan tuplaantunut. 

Vierailija
35/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,44€ aikuisiällä 16v aikana. Eli tessin yleiskorotukset. Tessin korotukset ovat olleet niin pieniä että ostovoima alkoi sulaa jo ennen tätä inflaatiota. Ainut mikä vähän paikkasi oli kun joskus sai pekkaset rahana. Eikä vapaina.

Alin on ollut 9,30 ja ylin nyt 14,94€ autokuskina. Ei tästä montaa vuotta ole kun Koskisenteollisuus tarjosi 3 vuorotyöstä päivävuorosta 10€ tunti.

No en tarttunut tilaisuuteen. Samaa 10€ tunti on tarjottu muillakin pajoilla vielä nykyäänkin . Mutta se on niin huono ettei ole kelvannut aikoihin virolaisillekaan. Peräkylänpojat joilla on takametsää jolla elää pysyvät.

Kyse ei siis Koskisen kohdalla ole mistään mutteripajasta vaan suurteollisuudesta jonka voitto oli 2022 71,9 ,miljoonaa. Tuotanto on pitkälle automatisoitu niin ei työvoimaa tarvita paljoa.  Joka on Kärkölässä Riihimäestä noin 30km itään.

Vierailija
36/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2006 ensimmäinen omaan alaan liittyvä työharjoittelu 1 350 e / kk

2010 ensimmäinen työpaikka valmistumisen jälkeen 1700 e  /kk

2012 työpaikan vaihdos samoihin tehtäviin 2300 e / kk

2018 ensimmäinen täysin koulutusta vastaava työ 3600 e / kk

2023 samassa tehtävässä edelleen 4200 e / kk

2025 TES:in mukaiset korotukset 4600 e / kk

Vierailija
37/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muutoksia

Vierailija
38/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1700mk - 20 000€.

Vierailija
39/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa melkein kaikki tutkijat,asiantuntijat ja tohtorit olla valtion palkkalistoilla. Aika vähän heitä yksityisellä puolella on.

Nuo saa hyvää palkkaa.

Tutkija valtiolla saa keskimäärin 4900 e/kk, asiantuntijoiden keskipalkka on peräti 4100 e/kk.

Vierailija
40/51 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tuntitöitä milloin missäkin, eka palkka oli 27mk/tunti. Opiskelun ohessa provikkapalkkaista myyntityötä 1000-1500e/kk.

25v ekaan oikeaan työhön jossa myös tiiminvetoa ja 2000e + bonuksia. Vuoden pääst korotus 2200.

Ison firman traineeohjelma jossa 2750. 29v nimitys, jossa palkka nousi samassa duunissa about  6v aikana 3500 - 4200. Pyysin plkankorotusta, en saanut.

Sit vaihdoin nykyiselle työnantajalle esimiesten esimieheksi 4800. Vuoden päästä korotus 5000e. Siitä vuosi ja ylennys saman firman sisällä 5500. Sen jälkeen 3 korotusta 7 vuoteen ja nyt n 6900. 

Olen kerran eläissäni pyytänyt korotusta ja en saanut. Sitten olen saanut pyytämättä 6 tai 7 kertaa. Olen kyllä aina ollutkin vähän työhullu ja lyönyt kovat tulokset pöytään.