1v4kk tyttö sai vahingossa kokonaisen annoksen influenssan tehosterokotetta. Seuraukset?
Kyseessä Flupar-influenssarokote, jota hän sai 4 viikkoa sitten puolikkaan annoksen. Terveydenhoitajan piti antaa samansuuruinen tehosteannos tänään, mutta hän antoikin vahingossa rokotteen kokonaan.
Lääkelaitoksen sivuilla lukee, ettei yliannostuksesta ole todennäköisesti mitään haittaa. Onko teillä tietoa/kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Mistä tätä asiaa kannattaisi varmistaa? Itsellä kävi mielessä ainakin KTL, Fluparin valmistaja Orion sekä yksityinen lastenlääkäri.
Kommentit (17)
ja siis tehoste 4 viikon kuluttua samansuuruisena. Käytäntö vaihtelee, kuka antaa ja miten paljon.
Tulet vielä katumaan, kun lapsestasi tulee herkästi sairasteleva, koska ei mitään luontaista vastustuskykyä.
Ja eikös se ole sen terkkarin tehtävä selvittää omat virheensä?
Hänen mokansahan se oli. Paikkaisi.
Ymmärrän kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja tietenkin tietyt reissussa vaadittavat rokotteet mutta influenssarokotus tai vesirokkorokotus sellaiselle joka ei kuulu riskiryhmään on mielestäni äidin laiskuutta. Mikä hemmetin järki on estää lapsen luontaisen vastustuskyvyn kehittyminen?
Joo ja moni varmaan sanoo et ollaan oltu koko syksy jo kipeinä ja sen takia rokotetaan että saadaan sairastelukierre katkeamaan. Ikävä tuottaa pettymys mutta päinvastoin te juuri ruokitte sitä kierrettä!
rokottamista suositellaan, koska hän kuuluu riskiryhmään kuten veljensäkin (astma).
Ap
Vierailija:
Kyseessä Flupar-influenssarokote, jota hän sai 4 viikkoa sitten puolikkaan annoksen. Terveydenhoitajan piti antaa samansuuruinen tehosteannos tänään, mutta hän antoikin vahingossa rokotteen kokonaan.Lääkelaitoksen sivuilla lukee, ettei yliannostuksesta ole todennäköisesti mitään haittaa. Onko teillä tietoa/kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Mistä tätä asiaa kannattaisi varmistaa? Itsellä kävi mielessä ainakin KTL, Fluparin valmistaja Orion sekä yksityinen lastenlääkäri.
Kannattaako keuhkota noin ilman minkäänlaista tietoa asiasta, hyvä 7?
Ap
Riskiryhmään kuuluvat mm elinsiirtopotilaat, astmaatikot, vanhukset, sydänvikaiset, down-syndroomaiset, munuaispotilaat, diabeetikot jne. Suurin osa heistä saa rokotuksen lisäksi maksutta ja se on erittäin suositeltava.
Vierailija:
Tulet vielä katumaan, kun lapsestasi tulee herkästi sairasteleva, koska ei mitään luontaista vastustuskykyä.Ja eikös se ole sen terkkarin tehtävä selvittää omat virheensä?
Näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Ja KTL suosittelee niitä myös riskiryhmään kuulumattomille, käykää vaikka itse lukemassa ;)
Tottakai lääketehdas suosittelee rokottamista.
Jos tietäisit, et täällä lässyttäisi.
nkaan ja se jos mikä on vaarallista!
Sanoinkin jos ei kuulu riskiryhmään! Liian moni rokottaa lapsiaan nykyään liian heppoisin perustein ja siitä syystä sairaudetkin lisääntyvät. Varmasti rokotusohjelmassakin on ns turhia rokotteita mutta kun en ole lääkäri niin saavat myös minun lapseni kyseiset rokotteet. Jos influenssarokotus siihen joskus lisätään niin meinaan siitä kieltäytyä.
Samaa mieltä olen rotavirusrokotteesta, jos välimatkat sairaalaan ovat pitkiä kannattaa rokotus antaa, jos taas ei niin jättäisin rokottamatta. Meiltä ajaa sairaalalle n. 30min jonka vuoksi en lapsilleni rokotetta antanut.
Korostan vielä että nämä ovat vain minun mielipiteitäni eikä minulla ole taustalla lääkärin kouolutusta!
Uskotkos sitten WHO:ta? Ovat jo jonkin aikaa suositelleet ihan tavallisia, riskiryhmään kuulumattomiakin ihmisiä hankkimaan omakustannerokotteen.
suositteli korvaklinikan lääkäri. Minulla menee helposti jälkitaudit poskionteloihin.
Meillä apteekki vannotti ja korosti, että vain puoli annosta, lääkäri oli alleviivannut sen reseptiin ja terkkari hoki sitä moneen kertaan. Miksi, jos ei sillä ole väliä?
Annetaanhan monille rokotuksia varmuuden vuoksi, kun ei olla varmoja onko vanha rokotussuoja voimassa tai onko sellaista laisinkaan. Esim. maahanmuuttajille ja pakolaisille. Eikä siitä ole haittaa.