Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin ärsyttävää jos ihmiset ei käytä yhtään emojeita vapaassa viestittelyssä, antaa töykeän kuvan

Vierailija
28.11.2023 |

Ärsyttääkö muita? En mahda minkään sille mutta minusta se antaa ihmisestä  töykeän kuvan. Ei nyt joka viestiin tarvitse laittaa tai joka lauseen perään jotain mutta edes muutama silloin tällöin antamaan itsestä mukavan ja ystävällisen vaikutelman. Eri asia viralliset viestit kuten sähköpostit jne, en niihin itsekään laita emojeita. Mutta jos whatsapissa tai toriviesteissä jne jotain laitan niin kyllä jonkun hymyn johonkin väliin laitan.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien juttu nuo emojit. Ei niitä kukaan yli 40v käytä...

40-50-v tuttavapiirissäni olen ainut joka ei ikinä käytä emojeja. En osaa, ei tunnu luontevalta.

Vierailija
102/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emojit antaa aina käyttäjästään vähä-älyisen ja kakaramaisen kuvan. Etenkin sellaista ihmistä on mahdoton ottaa millään tasolla vakavasti, joka tuuttaa niitä rivin kuin omaa ääliömäisyyttään alleviivaten.

Muiden tuomitseminen ja nimittely sen sijaan antavat tekijästään hyvin miellyttävän ja kultivoituneen kuvan.

Ja eikö tämä ketju alkanut siitä kun emoijien käyttäjät alkoivat haukkumaan muita. Eli kertoo sinusta paljon tämä viesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä onvain yksi merkki ihmiskunnan taanutumisesta, josta on jo tutkimuksissa ollut viitteitä. Älykkyys on ilmeisesti laskenut nyt koko 2000-luvun ja tämä ketjukin vahvistaa tätä. Mutta ihmisen kommunikointi kirjoittamallahan on alkanut symboleista. Siitä on sitten edetty kehittyneempiin muotoihin. Nyt suunta on mitä ilmeisemmin takaisin päin.

Vierailija
104/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyttäisin emojeja enemmänkin. Minusta ne on kivempia kuin sanat. Tai en ainakaan vielä ole kyllästynyt 🥳

Vierailija
105/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on peilausta. Peilaat omaa itseäsi toisen viestin kautta ja kenties ahdistut, koska et saa emojien kautta selville vastapuolen tunnetilaa. Jos koet olevasi vastuussa hänen tunteistaan, päätät, että viestintä on siinä kohdin töykeää. Vaikka se voi olla vain neutraalia. Sinä et ole vastuussa vastapuolen tunteista, vain omistasi.

Vierailija
106/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emojien tehoviljelijä taas antaa itsestään varsin lapsellisen kuvan.

En sanoisi noin. Yksinkertaisilta ne vaikuttavat ja boomereilta, jos käyttävät emojeja väärin. 

Edelleenkin ihmettelen, miksi "yläfemma" 🙏on joidenkin mielestä ilmeisesti "sus siunatkoon".

Vierailija
107/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei ole joka paikassa tulkittu yläfemmaksi, vaan voi ihan hyvin tarkoittaa myös kiitos kauheasti tai rukoilevia käsiä. Tämähän se ongelma on hymiöillä viestittelyssä Ei ole vain yhtä tulkintaa ja sekin voi muuttua ajansaatossa. 

Vierailija
108/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni hymyemojien viljely on sellaista hissuttelua, lirpun lärpyn ja diibadaaba.

Ahdistavaa. 

Vierailija
109/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan eri mieltä, oon 30-v ja pystyn ilmaisemaan sanallisesti aivan mitä tahansa, oon hyvin tottunut kommunikoimaan tekstimuodossa ja itse asiassa potuttaa turhat emojit. En näe mitään ideaa tai tarkoitusta esim että ensin kirjoitat mitä oot menossa tekemään tai jotain ja sitten vielä lisäät siihen pieniä piirroksia joilla on ilmaistu ne samat tekemiset pieninä kuvina.Mitä ihmeen lisäarvoa sellainen antaa viestille.

Mutta ymmärrän että kaikille on kehittynyt vähän niinku oma tapa ilmaisuun näiden pikaviestimien kanssa, en vain ole löytänyt itse oikein hyötyä tai riemua ja hyvin pärjää vanhanmallisilla perushymioillä jotka voi tehdä erikoismerkeillä :D

Vierailija
110/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän joitakin emojita kun viestittelen miehelleni tai joillekin läheisille esim. tekstiviestillä. Joskus harvoin voin käyttää niitä muussakin yhteydenpidossa tai kommunikoinnissa. Pääsääntöisesti vältän niitä. Tietyissä porukoissa haluankin pitää etäisyyttä ja yleensä vältän niiden käyttöä.

Vierailija
111/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emojien käyttäjä vaikuttaa poikkeuksetta kakaramaiselta ja vähä-älyiseltä. Erityisesti sellaista viestijää on mahdoton ottaa vakavasti joka tuuttaa niitä kokonaisen rivin.

Vierailija
112/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi noin. Yksinkertaisilta ne vaikuttavat ja boomereilta, jos käyttävät emojeja väärin. 

Edelleenkin ihmettelen, miksi "yläfemma" 🙏on joidenkin mielestä ilmeisesti "sus siunatkoon".

Ai tuo on jokin yläfemma? Minä tulkitsisin sen rukoileviksi käsiksi tai siunauksen toivotukseksi. Hymiöt aiheuttavat vain sekaannnusta, kun niitä voi tulkita niin monin eri tavoin. Siksi on parempi kirjoittaa asiansa.

Vierailija
113/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä namaste eli kiitos. Eli opettele ne emojit. Olette te nuoret noloja. Tullaan tänne fleksaamaan eikä tiedetä mitään:)

Vierailija
114/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että itseään ystävällismielisinä pitävät hymiöijät vaativat muitakin käyttämään hymiöitä, muuten seuraa ankara paheksunta tylystä viestinnästä. Ne, jotka hymiöitä eivät käytä, eivät kuitenkaan vaadi muita lopettamaan hymiöiden käyttöä, kunhan pitävät vähän yksinkertaisina. 

Päinvastoin. Hymiöitä käyttämättömäthän tässä ketjussa haukkuu muita luolamiestasolla oleviksi, typeriksi ja lapsellisiksi ja tuomitsee koko ihmisen hymiöiden perusteella. Jos joku vastaisi mulle vain "Tehty." niin kyllä pitäisin tylynä, mutta ei hän menettäisi koko ihmisarvoaan mun silmissä. "Tehty :)" on kohtelias ja normaali tapa vastata, jonka jälkeen ei tarvitse jäädä miettimään, onko lähettäjä kimpaantunut jostain.

Luitko aloituksen? Siinähän juuri hymiöiden käyttäjä haukkuu hymiöitä käyttämättömät tylyiksi. Jostain syystä hymiöiden käyttäjät suivaantuvat, jos muut eivät hymiöitä käytä ja tekevät omituisia tulkintoja omien oletustensa perusteella.

Vierailija
115/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi emojien aktiivikäyttäjienkin tajuavat, että ne ovat monitulkintaisia ja vastaanottaja saattaa käsittää ne juuri päinvastoin. Nuoret voivat tälleen esimerkkinä käyttää jotain absurdia emojia hymiönä, vaikkapa hautakiveä tms., tai muuta kuolemaan liittyvää ja ei kaikki tällaista välttämättä tajua tai voivat loukkaantua siitä.

Vierailija
116/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ihmiset pärjäsivät aikaa ennen emojeita? 

Ensimmäiset tekstiviestit keksittiin, ei ollu emojeita. 

Kyllä ne asiat taisi mennä perille ihan ilmankin. 

No eivät ne kyllä menneet, siksi ne emojit keksittiin. 160 merkkiin ei pääsääntöisesti ollut mahdollista luoda tarvittavaa kontekstia tunteiden tai vaikkapa sarkasmin välittämiseen, joten väärinymmärrykset olivat ihan jatkuvasti läsnä.

Vierailija
117/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele, että luku- ja kirjoitustaito rapistuvat armotonta vauhtia. Viestin sisältö ja tyylin nyanssit määrittävät sävyn, lämmön ja muodollisuusasteen. Kellertäviä naamoja siihen ei tarvita, mikäli sekä kirjoittaja että lukija osaavat asiansa auttavasti. Olen 31-vuotias, mikäli ikäluokkaa tässä pidetään merkityksellisenä.

Tästä viestistä tulisi välittyä kirjoittajan lievä ärtyneisyys kirjoitettakoon se vielä loppuun auki siltä varalta, että jollekulle jäi epäselväksi.

Siitä välittyi kyllä lähinnä vain kirjoittajan tyhmyys. Ehkä muutama emoji olisi auttanut tunnetilan välityksessä.

Vierailija
118/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistojen tietoverkkojen ja www:n yleistymisen 90-luvulla välillä on kyllä ero. Netti ja tietoverkot olivat harvojen ylellisyyttä ennen 90-lukua, laitteet ja yhteydet kalliita ennenkuin 90-luvulla www internet alkoi yleistyä ja käydä tavallisellekin ihmiselle taloudellisesti mahdolliseksi. Itse sain nettiyhteyden kotiin vasta vuonna 2001 26-vuotiaana.

Jaa. Kyllä käytännössä kaikilla minun kavereilla oli 90-luvun alussa tietokone kotonaan vaikka minkälaisesta duunariperheestä olisi ollut kyse, ja modeemit eivät ihmeitä maksaneet. Itse sain ensimmäisen modeemin 12-vuotiaana vuonna 1990, jolla tuli soiteltua eri kannuihin aina iltaisin kun puheluiden aikaveloitus loppui.

Vierailija
119/119 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voin kuvitella miten toinen siellä naama mutrussa laittaa 5 nauruhymiötä jotta vaikuttaisi että oikeesti naurattaa. Ei kai noissa viesteissä kukaan kuitenkaan oikeasti naura.