Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanha 90-vuotias isoäitini joutui sairaalaan sairastumisen vuoksi, niin hänet pistettiin käytävälle makaamaan ilman peittoa.

Vierailija
28.11.2023 |

Tähän setäni huudahti, että peitto tälle vanhukselle heti. Näin Turun Tyksissä.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lopulta pääsee päivystyksestä eteenpäin, pääsee myös maakuntamatkailemaan kaukaisempien terveysasemien vuodeosastoille, joihin omaisilla tulee jopa parin sadan kilometrin reissu tervehdyskäynnille.

Vierailija
22/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tulisi ottaa käyttöön esim Norjan malli ja tarkemmin seuloa ketä kannattaa hoitaa. Oman äitini lonkat leikattiin kun hän oli 86 ja hän kuoli tuosta puolen vuoden päästä ja kahta kuukautta ennen tehtiin kaihileikkaus. 

Jos Norjassa tosiaan on noin, niin se on todella väärin. Jokainen, joka vähänkin hyötyy, ansaitsee tasavertaisen hoidon. 

Äitisi näki sen 2 kuukautta paremmin. Ihanaa, eikös. Oletko katkera äidillesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia ei pitäisi hoitaa yhteiskunnan kustannuksella. Eutanasia voitaisiin tarjota.

Vierailija
24/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, nyt ei kannata sairastua vakavasti! Itellä vaikea-asteinen Crohnin tauti ja luojan kiitos se saatiin kuriin tän vuoden aikana. En halua edes tietää mitä tapahtuisi, jos tauti taas pahenisi tai tulisi jotain komplikaatioita. Varmaan annettaisiin vaan kuolla pois ennenkuin sitä hoidettaisiin.

N24

Vierailija
25/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tulisi ottaa käyttöön esim Norjan malli ja tarkemmin seuloa ketä kannattaa hoitaa. Oman äitini lonkat leikattiin kun hän oli 86 ja hän kuoli tuosta puolen vuoden päästä ja kahta kuukautta ennen tehtiin kaihileikkaus. 

Jos Norjassa tosiaan on noin, niin se on todella väärin. Jokainen, joka vähänkin hyötyy, ansaitsee tasavertaisen hoidon. 

Ei tuossa ole mitään järkeä jos samoilla resursseilla joku olisi voinut nähdä 20 vuotta paremmin.

Vierailija
26/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun lopulta pääsee päivystyksestä eteenpäin, pääsee myös maakuntamatkailemaan kaukaisempien terveysasemien vuodeosastoille, joihin omaisilla tulee jopa parin sadan kilometrin reissu tervehdyskäynnille.

Erityisesti tuo raivostuttaa myös. Epäinhimillistä joutua hoitoon kauas kotiseudultaan, jonne ei omaiset ehkä pysty matkustamaan ollenkaan. 

Omaisten vierailut tukevat ihmistä suunnattomasti ja omaiset voi tuoda esim lämpimämpiä vaatteita, partakoneen ym tarvikkeita. 

Vierailija
27/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on paljon vanhusvihaa. 

Tähän kellonaikaan kai palstailee lähinnä mt-ongelmaisia. 

Itse olen omaishoitaja. 

Vierailija
28/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sitten kun lopulta pääsee päivystyksestä eteenpäin, pääsee myös maakuntamatkailemaan kaukaisempien terveysasemien vuodeosastoille, joihin omaisilla tulee jopa parin sadan kilometrin reissu tervehdyskäynnille."

Totta. Anoppia kuljetettiin ympäri maakuntaa ennen kuolemaansa. Välillä ei edes tieto kulkenut siitä, missä hän kulloinkin on.

Vierailija
29/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto on romahtamispisteessä. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä sitä vieläkään. 

Kotihoidossa hoitajat on ihan loppu. Vuodeosastoja supistetaan hoitajapulan vuoksi. Päivystykset tukossa, kun ei ole jatkohoitopaikkoja.

Hyvinvointialueet kohta viimeistelee homman supistamalla ja keskittämällä palvelut.

Älkää huutako hoitajille, se ei ole heidän syy. 

Vierailija
30/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudistuksen mallia haettiin liike-elämästä Norjassa sairaalat muutettiin valtion omistamiksi terveysyrityksiksi. Ihmiset nähdään enemmän asiakkaina ja yrityksillä on oikeus valita asiakkaansa. 

Vierailija
31/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo joo, se oli tarkoitus. mutta kun lähihoitajan, jonka toimenkuvaan peiton tuominen kuuluu, ei ollut vielä työvuorossa. Vai ajatteletko että jos ihminen on lukenut itsensä sairaanhoitajaksi, niin alentuisi juoksemaan peittoa jollekin mummolle? Ja on vielä sairaalan hierarkiassa kiivennyt tasolle A/ 2/ II / c3. Anna mun kaikki kestää! 

Näin se on. Kaikki hoitajat eivät poimi edes sairaalta vanhukselta lattialle pudonnutta kynää - ei kuulu tehtäviin.

Vierailija
32/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto on romahtamispisteessä. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä sitä vieläkään. 

Kotihoidossa hoitajat on ihan loppu. Vuodeosastoja supistetaan hoitajapulan vuoksi. Päivystykset tukossa, kun ei ole jatkohoitopaikkoja.

Hyvinvointialueet kohta viimeistelee homman supistamalla ja keskittämällä palvelut.

Älkää huutako hoitajille, se ei ole heidän syy. 

Syy on todellakin päättäjien, jotka haaskaavat rahaa vääriin kohteisiin - nytkin ottavat maahan lisää turhia elättejä ulkomailta. Koska ihmisoikeudet.

Vierailija
33/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa maata jossain vanhainkodissa tai vuodeosastolla kuukausia, vuosia käytännössä vain aukomassa suutaan, kun syötetään? Käsi ylös, kuka haluaa? 

En minä ainakaan. Siksi olen tehnyt hoitotahdon.

Hoitotahdossani lukee, että niin kauan, kuin olen aktiivinen yhteiskunnan jäsen ja pystyn huolehtimaan itse itsestäni, niin minun hoidossani on tehtävä kaikki mahdollinen. Mutta sitten, jos ennuste hoidosta huolimatta on huono ja/ tai olisin jäämässä vuodepotilaaksi toisten avun varaan, niin minun hoitoni tulee lopettaa, eikä minua silloin saa esimerkiksi ravintoletkuilla pitää elossa. 

Vierailija
34/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mut laitettiin makaamaan liinavaatekaappiin. Tays

Vierailija
35/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsi että alkaa heti heiluttamaan sitä peittoa.

Vierailija
36/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloiden oven ylle voisi laittaa kylttejä esim. Jos tästä ovesta sisään käyt nyt, niin takuulla yllätyt, Ken tästä ovesta sisään käy, saa kaiken toivonsa heittää jne.

Vierailija
37/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.  Terveydenhuolto on ihan vitsi nykyään. Päivystykset ovat täynnä kun ei ole muitakaan paikkoja missä hoitaa. 

Pahempaa on vielä edessä.

Tämä on totta. Yksi ongelma on yksityisten vanhustenhoitopaikkojen kalleus ja byrokratia. Monet vanhustenhoitopaikoista on tyhjillään koska heillä ei ole tarpeeksi henkilökuntaa uuden hoitajamitoutuksen mukaan ja siksi vanhukset jotka oli ennen vanhustenhoitokodissa on siirretty sairaalaan, mikä ruuhkauttaa palvelut. 

Vanhustenhoito hoivakodissa on nykyään todella kallista ja yksi syy on se että siellä on liikaa säännöksiä mitkä nostaa kuluja. Esimerkiksi se että jokaisella vanhuksella pitää olla tietty määrä neliöitä ja oma vessa. Tälläisten säädösten vuoksi vaan uudet kalliilla rakennetut hoivakodit täyttää tarvittavat vaatimukset. Jos vanhus pystyy kävelemään niin ihan hyvin hän voisi kävellä sen 10metriä käytävälle vessaan. Pieni liikunta tekee monelle vanhukselle hyvääkin.

Uusissa säännöksissä ei oteta huomioon että vanhukset on todella eri kuntoisia. Osa vanhuksusta tarvitsee vain vähän tukea, mutta toisia vanhuksia pitää olla siirtämässä/kääntämässä aina ainakin kaksi hoitohenkilökuntaa. 

Säästöjä pitäisi löytää myös yksityiseltä puolelta ilman että hoidon taso huononee. Ennen kuin joku alkaa välittää ahneista yrittäjistä niin sanon että osa yrittäjistä pitää tiettyjä säännöksiä aivan turhia kuluerinä. Esim. Yksi hoitokoti sai varoituksen siitä että hoitajille, miehille ja naisille erikseen, ei ole erillisiä pukuhuoneita, mitkä pitäisi vaatimusten mukaan rakentaa. Hoitokoti oli pieni, alle kymmenen hengen kodinomainen paikka. Tämä hoitokoti ei siis enää täytä vanhustenhoivakodin vaatimuksia. Vanhukset vietiin terveyskeskukseen. 

Vierailija
38/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa maata jossain vanhainkodissa tai vuodeosastolla kuukausia, vuosia käytännössä vain aukomassa suutaan, kun syötetään? Käsi ylös, kuka haluaa? 

En minä ainakaan. Siksi olen tehnyt hoitotahdon.

Hoitotahdossani lukee, että niin kauan, kuin olen aktiivinen yhteiskunnan jäsen ja pystyn huolehtimaan itse itsestäni, niin minun hoidossani on tehtävä kaikki mahdollinen. Mutta sitten, jos ennuste hoidosta huolimatta on huono ja/ tai olisin jäämässä vuodepotilaaksi toisten avun varaan, niin minun hoitoni tulee lopettaa, eikä minua silloin saa esimerkiksi ravintoletkuilla pitää elossa. 

No voit olla varma, että nyky-Suomessa hoidon lopettaminen tapahtuu matalalla kynnyksellä, varsinkin jos kyseessä on eläkeikäinen ihminen.

Vierailija
39/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostatpa kylmältä ihmiseltä. Toivottavasti otat sen eutanasian sitten itsellesi jos joskus satut sairastumaan vakavammin

Vierailija
40/108 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No säästöä saisi vaikka varhaiskasvatuksesta. 

Turhaan on talo täynnä yliopiston käyneitä. Eskaria riittää yksi vuosi. Sitä aiemmin riittää ihan tavallinen leikki, huolenpito ja kiusaamisen estäminen. Ei tarvita korkeakoulutusta. 

Tämä! On yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä jos lapsi on hoidossa vaikka molemmat vanhemmat ovat kotona. Silkkaa itsekkyyttä. Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi lakkauttaa, siitäkin saisi lisää rahaa terveydenhuoltoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan