Työnhakuvelvoite osa-aikatyötä tekevällä,
onko velvoite hakea edelleen 4 paikkaa kuukaudessa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
No, jos sulla on edellytyksiä ja kykyjä hakea neljää paikkaa, niin se on neljä paikkaa.
On kyllä sellaisiakin ihmisiä, joilla velvoite on nolla tai vaikkapa yksi paikka per kk.
Milloin tämä velvoitehaku muuten päättyy? Satonen on kai sanonut, että se poistetaan käytänteistä. Toki jotakin muuta tulee tilalle...
Ja tämän päivän lehdessä oli juttua, että nyt tätä tehostettua TE-toimiston kontaktointia työttömiin päin on pidetty voimassa, niin itse asiassa se mihin TE-toimisto käyttää aikaa, ovat ne jotka pärjäävät työnhaussa ominpäinkin, kohdistetaan huomiota, toimia ja palveluja näihin, kun taas sitten ne jotka ovat heikoilla eli pitkäaikaistyöttömät, niin heistä ei edelleenkään juuri piitata...
Muistaakseni oli Hesarissa tämä juttu.
Kaveri oli tänään pakollisessa palaverissa te-toimistossa. Hän on siis työtön. Siellä on nyt uusi systeemi. Joku uusi työllistämisfirma kartoittaa työttömät ja he pitivät puheita siellä. Tämä uusi jakso kestää 6kk mikä on pakollinen ja siihen sisältyy edelleen 4 paikkaa kuukaudessa mitä pitää hakea ton lisäksi. Auttavat saamaa työpaikan nollasopimuksilla ja 18h viikkosopimuksella ja 30h viikkosopimuksilla. 30h viikkosopimuksia eivät luvanneet, mutta auttavat. Tämä on siis pakollinen 6kk juttu.
Kun heitä sitten pitää käydä tapaamassa herttoniemessä, niin saa 9e käynti, mutta sitä 9e ei haeta kelasta vaan jostain muualta erikseen.
Kaveri sanoi, että kaikki vaikeutui enemmän ja kaikki menee sekavammaksi, kun haet joka käynnin jälkeen 9e korvausta jostain erikseen ja lähettelet sitten kelaan sen 9e hakemuksen.
Kaveri oli nyt ensimmäisten joukossa ketkä alottaa tän uuden systeemin. Tämä on siis orpon hallituksen työllistämisprojekti.
Tohon 6kk sisältyy käynnit herttoniemessä, jos asuu helsingissä. Siellä saatetaan harjoitella esim työhaastattelussa olemista ja katsellaa ceeveetä ja katsovat hakija näitä 4 paikkaa mihin hakenut töihin, jos siinä olisi parannettavaa.
Lopputlos on se, että orpo siivoo tilastot nollasoppareilla, 18h soppareilla ja 30h soppareilla. Jos et suostu, niin katkee työmarkkinatuki.
KAveri sanoi, että kun olis tajunnut nauhoittaa ihmisten kiroilut ja huokailut ja kyselyt, niin olis aikamoista kuunneltavaa.
Eilen alkoi toi uusi projekti ja kuuluu kaikille kuntakokeilussa oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään velvoitetta ole jos haet osa-aikaisten töiden tulojen päälle tt-tukea.
Elin vuosia pelkillä hajanaisilla töillä tienaten 700e-1000e/kk ja muutaman satasen sain sitten vielä tt-tukea.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Keitä kaikkia tämä koskee?
Onhan tuossa aina ollut "työvelvoite" niille jotka ei tienaa mitään eli täytynyt olla työkkärin kirjoilla.
Erikseen sitten ne jotka ei ole tullut palkallaan toimeen ja sen päälle pitänyt nostaa tt-tukea
Koskee kaikkia työkykyisiä. Niin kannustetaan kokoaikatyöhön.
mitenkäs ne kokoaikatyöläiset, jotka joutuvat hakemaan tt-tukea? siirtyminen 7päiväseen viikkoon vai hommata toinen työ päälle?
Teen kahta osa-aikatyötä, joista toinen tarjoaa työkeikkaa ihan joka viikko. Vaatimus 4 hakemusta per kuukausi meidän kaupungin kuntakokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos sulla on edellytyksiä ja kykyjä hakea neljää paikkaa, niin se on neljä paikkaa.
On kyllä sellaisiakin ihmisiä, joilla velvoite on nolla tai vaikkapa yksi paikka per kk.
Milloin tämä velvoitehaku muuten päättyy? Satonen on kai sanonut, että se poistetaan käytänteistä. Toki jotakin muuta tulee tilalle...
Ja tämän päivän lehdessä oli juttua, että nyt tätä tehostettua TE-toimiston kontaktointia työttömiin päin on pidetty voimassa, niin itse asiassa se mihin TE-toimisto käyttää aikaa, ovat ne jotka pärjäävät työnhaussa ominpäinkin, kohdistetaan huomiota, toimia ja palveluja näihin, kun taas sitten ne jotka ovat heikoilla eli pitkäaikaistyöttömät, niin heistä ei edelleenkään juuri piitata...
Kaveri oli tänään pakollisessa palaverissa te-toimistoss
Voidaanko pakottaa osa-aikatyöhön, kun kaikki ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea edes vuokralla, kun asuvat pienipalkkaisen puolison kanssa?
Mun puoliso eroaa kyllä nyt kirkosta, säästetään 700 vuodessa.
Olen tehnyt vuosia jo osa-aikatöitä. Tienaan nettona kuussa palkkaa 1600€
Kerran hain asumistukea, ei myönnetty joten en ole sen jälkeen hakenut mitään etuuksia.
olen palkkaani ja työtunteihin tyytyväinen eli toistaiseksi tulevat leikkaukset eivät vaikuta minuun
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli siitä hausta selvitys (tekijänä VTV), että siinä työkkärit selitti ihan pokkana, että ei me edes ole yritetty noudattaa sitä lakia, kun meistä se on hankala. Ei siellä ole ainakaan niiden omien tilastojen mukaan tavattu asiakkaita 2 vko välein tai käytetty heihin aikaa. Lisäksi pitkäaikaistyöttömät on olleet vuoden alusta sote-alueiden asiakkaita, työkkärillä ei ole heille kuntoutus- tai terveyspalveluja lääkärintarkastusta enempää, joten ei työkkäri voi oikein mitään sellaiselle asiakkaalle, jonka terveydentila on selvityksessä ja työnhakuvelvollisuus nolla (koska laki tämän sallii).
Mallissa piti todella monipuolisesti tukea työttömiä, mutta virkailijat latisti sen "oletko hakenut töitä" -puheluiksi, koska eivät muuta näköjään osaa. Mahdollisuuksia oli vaikka mihin, mutta ne missattiin. Vika ei ole mallissa, vaan laiskassa toteutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole tämän hallituksen tekosia, edelleen meillä käytetään edellisen hallituksen budjetoimia rahoja eli Sannan hallitus myönsi tuolle hankkeelle rahat. Voit tarkistaa sen Helsingin kaupungin pöytäkirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tän luulis potkivan työttömän tekemään töitä, luulis kaikkien haluavan tehdä töitä eikä vaan makoilla kotona.. naurettavaksi menee tuo ihmisten venkulointi, iham kun päiväkodissa oltaisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään velvoitetta ole jos haet osa-aikaisten töiden tulojen päälle tt-tukea.
Elin vuosia pelkillä hajanaisilla töillä tienaten 700e-1000e/kk ja muutaman satasen sain sitten vielä tt-tukea.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Keitä kaikkia tämä koskee?
Onhan tuossa aina ollut "työvelvoite" niille jotka ei tienaa mitään eli täytynyt olla työkkärin kirjoilla.
Erikseen sitten ne jotka ei ole tullut palkallaan toimeen ja sen päälle pitänyt nostaa tt-tukea
Koskee kaikkia työkykyisiä. Niin kannustetaan kokoaikatyöhön.
Johtaa siihen, että kokoaika työtä ei saa ja keikkaduunia ei enää kannata tehdä. Kannustetaan elämään tuilla.
T: kaikki yli 50 vuotiaat
Vierailija kirjoitti:
Itse teen 80 prosenttista työaikaa omasta halustani. En saa yhteiskunnalta mitään tukea. Olen itseni herra, eli ei koske minua koska en ole riippuvainen tuista.
No miksi kommentoit ketjuun, joka ei koske sinua?
Vierailija kirjoitti:
Itse teen 80 prosenttista työaikaa omasta halustani. En saa yhteiskunnalta mitään tukea. Olen itseni herra, eli ei koske minua koska en ole riippuvainen tuista.
Mistä löydetään keikkalaiset näiden lyhennettyjen työaikojen tekijöiksi jatkossa?
Miksette vaan tee kk-sopimusta täysillä tunneilla ?
Ei tarvitse hakea noin montaa, minulle riitti yksi tai sain kysyä nykyiseltä työnantajalta lisää tunteja. Eli voi ahdistella nykyistä työnantajaa antamaan joka kk lisää tunteja kunnes tämä suostuu siihen.
Johtaa myös siihen, että osa-aikaisista on huutava pula, kukaan Suomessa asuva ei ota vastaan osa-aikatöitä eikä kokoaikatöitä saa tai työpaikassa/työnantajassa/työtehtävissä on jotain pahasti vikaa tavalla tai toisella joten tilataan 33 000 m-m ttajaa tekemään osa-aikatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran hain asumistukea, ei myönnetty joten en ole sen jälkeen hakenut mitään etuuksia.
olen palkkaani ja työtunteihin tyytyväinen eli toistaiseksi tulevat leikkaukset eivät vaikuta minuun
Osa-aikatyöllä voi tienata myös kokoaikaisen palkkaa vastaavia summia joten ei aina osa-aikaisuus kerro köyhyydestä. Vastaavasti jokin pskapalkkainen kokoaikatyö voi olla niin pienipalkkaista, että tarvitsee tukia siihen rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Johtaa myös siihen, että osa-aikaisista on huutava pula, kukaan Suomessa asuva ei ota vastaan osa-aikatöitä eikä kokoaikatöitä saa tai työpaikassa/työnantajassa/työtehtävissä on jotain pahasti vikaa tavalla tai toisella joten tilataan 33 000 m-m ttajaa tekemään osa-aikatöitä.
Voittava vastaus. Harmi, ettei etänä voi lähettää jotakin palkintoa. Marionetti-Orpon tavoitteena on pistää etenkin matalapalkkaiset kyykkyyn ja tuoda takaisin se luokkayhteiskunta, joka Suomesta globaalilla mittakaavalla saatiin (ainakin hetkeksi) pienennettyä minimaaliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa toimistotyötä tekevälle miksi tällaisia osa-aikaisi on olemassa ? Onko tämä työntekijän saamattomuutta vai työnantajan kikkailua ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyöllä voi tienata myös kokoaikaisen palkkaa vastaavia summia joten ei aina osa-aikaisuus kerro köyhyydestä. Vastaavasti jokin pskapalkkainen kokoaikatyö voi olla niin pienipalkkaista, että tarvitsee tukia siihen rinnalle.
Tienaan keikkatöillä kuussa enemmän kuin alan vakkari. Teen pelkästään yövuoroja. Lisäksi mulla on kuussa enemmän vapaapäiviä.
-laitosyökkö
Koskee esim. osa-aikatyötä tekeviä, pystyvät tekemään toimeentulotuki töitä osa-aikatyön lisäksi.