Miten pystytte käymään ulkoma tällä kelillä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatetus kohdilleen niin pystyy kelissä kuin kelissä olemaan ulkona useita tunteja. Se on varmaan vaikea asia ymmärtää jos kuuluu pillifarkku ja tennari sukupolveen.
Eri asia vaan etyä miten siellä julmetussa pakkasessa saa aikansa kulutettua.
Lämpimissä sisätiloissa huomattavasti miellyttävämpi olla ja odotella kesää.
Minä teen töitä siellä "julmetussa pakkasessa", hyvin siinä ruumiillisessa työssä aika kuluu eikä palellu.
Siitä saa rahaa.
Tänäänkin työntelin lantakottikärryjä useamman kuorman ja hain kuivikkeita saavilla kantaen eläimille. Umpihanki ja lumipyry tuotti siihen lisävastusta ja tuli jo oikeastaan hiki ja hengästys. Muuten en suostuisi, mutta kun siitä saa rahaa.
Hienosti. Inhoan kesää ja nautin talvesta. Yleensä ihmiset kulkee jo neulepaidoissa ja paksuissa takeissa, kun mä vielä meen kesätakilla ja t-paidalla. Viime talvena taisi olla 2 - 3 kertaa talvitakki päällä, muuten mentiin kesätakilla.
Kaikilla on niin erilaisia lämmön- ja kylmänsietokykyjä.
Tuttu istuu oikeastaan vaan kotona ja valittaa kaikista keleistä. Milloin on liian kuuma ja milloin kylmä.
Täytyy valita keliin sopivat kengät. Liukuesteet ovat hyvä apu liukkaalla kelillä. Pitkävartiset ja lämpimät talvikengät niin onnistuu lumessa rämpiminenkin. Vielä parempi, jos on kosteussuoja kengissä. Kumisaappaat tietenkin jos on kovin märkää.
Joo totuttelua vaatii kun käsiin pureutuu pakkanen en ole saannut ostettua hanskoja. Mut mä hukkaan ne nanosakunnissa oston jälkeen ja sit taas kuljen ilman hanskoja. Mut torstai oli miellyttävä ilma. Tytön kaa käveltiin illalla syömään mäkkiin ni oli hieno keli eikä purrut pakkanen muttei ollut liian kuuma vaan sopiva takin kanssa. Mut kylmät talvetkin on jees.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmisistä on tullut näin avuttomia??
Elämäni asunut Suomessa, mutta kyllä kova lumituisku ja pakkanen on karmeita kelejä. Pakkasilma raskasta hengittää, ja lumituiskussa jatkuva kaatumisen riski. Kenkien nastat ei ota kiinni kymmenien senttien paksuisen lumikerroksen läpi tiehen.
Vierailija kirjoitti:
Talvivaatteissa viihtyy vaikka kuinka kauan. Pakkanen on ihanaa!
Olen eri mieltä tuosta pakkasen ihanuudesta. Teen työkseni asennushommia, joista valtaosa on ulkosalla. Työ on suurelta osin näpräämistä, jota ei voi tehdä kintailla, pitää olla hanskat. Joskus nekin joutuu hetkellisesti riisumaan.
Oikein hyvät talvivaatteet päällä säilyy kyllä jokseenkin lämpimänä, kunhan pakkasta on vähemmän kuin -15 (sitä kylmemmässä tarvitsisin avaruuspuvun). Ongelma ovat sormet, varpaat, nenä. Vaikka käytän Arctic Extreme -työhanskoja, jähmettyvät sormeni alle tunnissa siihen kuntoon, että niitä on pakko mennä lämmitelemään sisätiloihin. Nenä on kylmä ja vuotaa alati. Varpaatkin hyytyvät talvikengistä ja merinovillaisista sukista huolimatta muutamassa tunnissa.
Kun on "etelän eläjän" kroppa, kylmä sää on pelkkää selviytymistä. Toisaalta pystyn työkentelemään ilman ongelmia 30 asteen helteellä. En edes hikoile paljon, nautin lämmöstä.
Ihmiset eivät ymmärrä kuin oma kohtansa, se näillä palstoilla tulee selväksi. Itselläni on kasvojen iho sairauden takia kulunut niin ohueksi, että kova pakkanen polttaa se pian. Muuten tarkenisin pakkasella eikä nuorempana ollut ongelmaa, mutta nyt on kasvot ongelma. Kesällä myös, kasvot palavat, jos käyn postilaatikolla keskipäivällä ilman suojausta.
Mitään rasvaahan ei enää suositella ihon suojaksi pakkasessa, joten säästäkää vanhentuneet neuvonne ne, jotka aioitte niitä tarjota. Rasvat vain pahentaa.
Ja koettakaa käsittää, että ihmisiä on erilaisia. Esim. lihavat ihmiset palelevat vähemmän kuin laihat, oman ihonsisäisen lämpökerroksensa ansiosta, samoin pitkällä raskaudessa olevat.
Jamaikalla ihmettelivät, kun kerroin, että Suomessa ei voi talvella seisoskella pitkään ulkona, jos on kova pakkanen. Että pitää liikkua, silloin tarkenee pakkasessakin. Kun Jamaikalla iso osa sosiaalista elämää tapahtuu ulkona istuksiessa ja seisoksiessa.
Tämä varmaan muokkaa ihmisiä, suomalaisten on vaikea rentoutua ilman naulaa päässä.
Töihin on pakko mennä, satoi tai paistoi. Enkä omista kuin jalat ja pyörän. Pitää satsata oikeanlaisiin varusteisiin, että selviää. Pidän myös selkärepussa mukana jotain Trip-mehua ja energiapatukkaa siltä varalta, jos kone hyytyy. Niin meinasi joskus käydä ja se jälkeen olen koittanut muistaa sellaiset ottaa mukaani.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä kuin oma kohtansa, se näillä palstoilla tulee selväksi. Itselläni on kasvojen iho sairauden takia kulunut niin ohueksi, että kova pakkanen polttaa se pian. Muuten tarkenisin pakkasella eikä nuorempana ollut ongelmaa, mutta nyt on kasvot ongelma. Kesällä myös, kasvot palavat, jos käyn postilaatikolla keskipäivällä ilman suojausta.
Mitään rasvaahan ei enää suositella ihon suojaksi pakkasessa, joten säästäkää vanhentuneet neuvonne ne, jotka aioitte niitä tarjota. Rasvat vain pahentaa.
Ja koettakaa käsittää, että ihmisiä on erilaisia. Esim. lihavat ihmiset palelevat vähemmän kuin laihat, oman ihonsisäisen lämpökerroksensa ansiosta, samoin pitkällä raskaudessa olevat.
Olen taas havainnut päinvastaista, että paksut ihmiset tarvitsevat talvitakkeja ym. helpommin kuin hoikat. Teen siis töitä ulkona ympäri vuoden ja olen itse hoikka ja harvoin minua palelee, voi tosin johtua siitäkin kun jaksan tehdä enemmän töitä eli pysyä liikkeessä kuin paksut.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä kouluaikoina kouluunkin menty -30 pakkasissa ja vieläpä kulkuneuvona fillari. Muistan kirkkaasti sen tuskallisen päivän, kun matkasin amikseen tuollein kuin sanoin.
Ei niin pahalta itselleni nämä nyt olevat pakkaset tunnu. Aika normit talvikelit.
M30
Pistän vähän paremmaksi: mulla oli kulkuvälineenä sukset. Niillä mentiin talvella säällä kuin säällä, jos yhtään oli lunta maassa. Keväät ja syksyt sitten fillarilla, satoi tai paistoi. Ala- ja yläaste näin, lukioon pääsi sitten jo omasta tienhaarasta, kun bussi muutti reittiään. Korkeakouluopiskelijana palasin fillarointiin ja kävelyyn, vaikka bussillakin olisi päässyt. Kertaakaan en sitä käyttänyt neljän vuoden aikana, kun en kokenut tarpeelliseksi.
Tällainen kasarilla syntynyt täti ei hirveän hyvin ymmärrä ap:n kaltaisia, joille 15 asteen pakkanen on liian kylmä ulkoilusää. Ei sillä, että ulos olisi pakko mennä millään säällä, jossei huvita, mutta kylmyys ei tällä hetkellä ole mikään este, koska ei ole kylmä. Sitten kun mittari näyttää kolmatta viikkoa -35 ja sitäkin kylmempää, voi asiasta jo jotain mainita.
Onneksi on 100% etätyö niin eipä juuri tarvi poistua talviaikaan sisätiloista. Kerran viikossa autolla kauppaan, siinä se. Liikunnankin hankin kotona jumppaamalla, ulkoilu alkaa vasta huhtikuussa.
Kyllähän tässä ilmastossa kylmänarkakin pärjää, mutta esim. koiraa en voi hankkia vaikka haluaisin, koska ajatuskin sen lenkittämisestä talviaikaan kolmesti päivässä kammottaa. Eikä kyse ole tottumisen puutteesta, olen 1970-luvun lapsi ja silloinhan kovasti vaikka pakolla ulkoiltiin. Inhosin ja kammosin kylmää jo lapsena, mutta pakko oli kävellä 5 km kouluun ja takasin, säässä kuin säässä. Ja ulkoleikkeihinkin pakotettiin vaikka 30 asteen pakkaseen. Kammo jäänyt kylmästä.
Oletko kuullut villasukista? Laitat niitä päällekkäin kahdet tai jopa kolmet, ja osta sellaiset rukkaset joiden sisään voit laittaa vielä lapaset. Päähän sellainen karvalakki-tyyppinen päähine, josta saa ne läpät suojaamaan poskia.