Lapsi on rasittava, minä olen väsynyt
Miten jaksatte, kun töiden jälkeen vastassa on väsynyt kitisevä ja lopulta ihan itkuhuutava 10-vuotias, joka on koko työpäiväsi ajan kotona katsellut puhelinta tai pelannut tietokoneella? Kun ei meinaa tässä saada edes ruokaa laitettua, lapsi tekee kaikki rasittavimmat huutonsa ja temppunsa, ja mun ketutus ja väsymys on sitä luokkaa, että kaipaisin vain yksin olemista ja hiljaisuutta. Mihinkään tv:n tai puhelimen ääreen lasta on turha yrittää tuosta saada, hänellä on selvästi jo yliannos ruudun tuijottamista tältä päivältä. En kaipaa lapsenkasvatusohjeita, vaan akuutteja vinkkejä siihen miten jaksaisin tämän hetken nyt, ja ruuanlaiton, ja nämä tunnit ennen nukkumaanmenoa järjissäni. Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (50)
Tuo tunne on vaan sitä että sua väsyttää. Lapsi reagoi koska se on kaivannut seuraa, työpäivä yksin tuon ikäiselle on kuitenkin pitkä aika. Tilaa pitsaa ja katsokaa leffaa yhdessä. Ei aina tarvitse jaksaa olla tehokas.
Vierailija kirjoitti:
No laitat sen pihalle. Siis ulkoilemaan 1-2 tunniksi ulos pihaan ilman pitään puhelimia mukaan.
Nimenomaan. Sinne purkamaan energiaa.
Äiti on rasittava, minä olen väsynyt.
Miten jaksatte, kun koulun jälkeen vastassa on väsynyt kitisevä ja lopulta ihan itkuhuutava äiti, joka on koko työpäivän ajan katsellut puhelinta tai pelannut tietokoneella?
Kasvata se pentus. Ja ulkoilu kuuluu myös kasvatukseen.
Miksi 10v on koko päivän yksin ruudun ääressä eikä vaikkapa käy harrastuksessa,ole kavereiden kanssa tms. Ei taida olla arki tasapainossa ja lapsi kärsii siitä-ei tuon ikäinen saa olla ilman seuraa/mielekästä tekemistä tuntitolkulla päivittäin.Selviät akuutista tilanteesta ja hetkellisestå väsymyksestä laittamalla lapsen tunteet etusijalle ja palstan pois,aikuislapsi. Ota vaikka kainaloon ja kuuntele mitä hänelle kuuluu edes kymmenen minuutin ajan,laitat iltapalalle,pesulle ja nukkumaan.Sen jälkeen voit olla itseksesi.
Ekana tulee mieleen, että onko sillä lapsella nälkä?
Kunnon eväät välipalaa varten jääkaappiin, jotta saa syödäkseen kun tulee koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Ekana tulee mieleen, että onko sillä lapsella nälkä?
Kunnon eväät välipalaa varten jääkaappiin, jotta saa syödäkseen kun tulee koulusta.
Koulusta AP ei mainitse mitään sehän se tarinassa mättääkin?!?!
Älä tee sitä ruokaa vaan vie lapsi uimahalliin, ulkoilemaan ja teette jotain muuta yhdessä ja haet sit jotain valmista ruokaa tai jotain, minkä voi vaan laittaa uuniin. Kotityöt minimiin. Ei sitä ruokaa kannata joka päivä tehdä, pari kertaa viikossa isommat saisit tai jotain todella helppoa.
Kiitos. Taisin kaivata vain validaatiota omalle väsymyksen tunteelle. Tuntu hyvältä lukea tämä viesti. Tilanne kotonakin on jo parempi, saatiin syötyy ja kaikki ok nyt.
Siis onko muiden lapset koulussa sunnuntaina muka?
Yksinkö yrität selvitä lapsen kanssa?
Heivaa mukula pihalle muutamaksi tunniksi jäähtymään. Ja puhelin pois ja tietokoneeseen salasana seuraaviksi pariksi viikoksi vähintään.
Koivuniemen herra kylään. Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa!
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi huutaa väsymystään, mitä se remmi siinä auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi huutaa väsymystään, mitä se remmi siinä auttaa?
Kyllä se siitä hiljenee, kun tarpeeksi viuhauttaa!
Käy kuskaamassa se autolla johonkin puolenkymmenen kilometrin päähän ja sano, että kävelee kotiin.
No laitat sen pihalle. Siis ulkoilemaan 1-2 tunniksi ulos pihaan ilman pitään puhelimia mukaan.