Millä tapaa voi välttää työkkärin työnhakuvelvoitteen yms. vaatimukset?
Otsikossa kysymys.
Kertokaa luovia ja toimivia tapoja.
- Sairasloma on yksi ja sairasloman saaminen ei ole vaikeaa (masennus, uupumus, kivut)
- toinen on osallistuminen kuntouttavaan mutta se vaatii ilmaistyöntekoa
Kommentit (35)
Onko pitkäkin lomautus? Jos et halua hakea niitä työpaikkoja, niin riittääkö sun säästöt siihen, että pärjäät lomautuksen ajan ja voit haistatella pitkät kokoa työkkärille?
Taasko näitä utelukyselyitä?monesko oli aloitus? Kakara järjestöt rulettaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin vaikeaa hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa? Eihän se ole paljon mitään.
Etkö siis halua töihin? Vai mikä tässä on, miksi et halua hakea niitä neljää paikkaa?
Olen töissä vakituisena mutta lomautettuna. Aivan järjetöntä kiusaamista lomautuksen ajaksi.
Jos teillä kerran on töissä lomautuksia niin eikö sitten olisi aikakin etsiä vähän varmempia töitä? Minä vaihdoin työtä jo ennen sitä kun aloin ymmärtää että firmalla ei ole tulevaisuutta loputtomiin. Puolen vuoden päästä siitä vanhassa firmassa alkoi lomautukset ja nyt parin vuoden päästä siellä taitaa olla jäljellä enää noin kolmasosa työntekijöistä. En joutunut olemaan lainkaan työttömänä kun ennakoin ja toimin ajoissa.
Tälläsiä lomautuksia ei ole koskaan ollut. Olen ollut talossa 10 vuotta eikä firmassa ole mitään vikaa. Keinotekoisesti luotu ongelma keskuspankkien/pankkien toimesta. Alalla todellakin on töitä ja firma haluaa pitää jokaisen talossa etteivät menetä ketään lomautuksen aikana.
Jos joku firma on valmis maksamaan vähintään 20€/tunti niin sitten on helppo vaihtaa. Harvassa ovat, suurin osa nollasoppareita tai osa-aikaisia. Niitä ei kohta kannata enää tehdä kun tukia ei enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee töihin
Työttömänä on paljon mukavampaa. Naurattaa jo valmiiksi kun oravanpyörässä elävät juntit raahautuvat taas huomenna ahdistaviin työpaikkoihinsa rehkimään pää hiessä
Hah hah! :D
Aika monella on nykyään etätyö. Se tietysti edellyttää luottamusta ja sitoutumista, että ihminen oikeasti tekee töitä vaikka ei tarvitse työpaikalle raahautua. Ei varmaan onnistuisikaan sinulta. Sinun tulevaisuus on joko raahautua pää hiessä rehkimään työpaikalle työnjohtajan vahdittavaksi tai elellä jollain köyhyysrajan alittavilla korvauksilla. Oma on valintasi.
Minä sain keskustelemalla työkkärin kanssa hakuvelvoitteen vähennettyä yhteen paikkaan / kk, sillä en yrityksistä huolimatta ole työllistynyt, vaikka 4 paikkaa / kk olin hakenut jo pitkään. Sanoin, että en keksi enää hyviä paikkoja, mihin hakea, ja että minulla on henkilökohtaisessa elämässä nyt haasteita aikuisten lasteni kanssa. Olen jo kuusikymppinen, joten työnantajat eivät juuri haastatteluihin kutsu. Viimeksi keväällä olin haastattelussa, mutta työpaikkaa en saanut. Välillä olen laittanut avoimia hakemuksia eri yrityksiin, kun aina ei löydy mitään sopivaa avointa paikkaa. Samoihinkin firmoihin laitan sitten välillä uusia hakemuksia, vaikka aiemmat haut ko. firmaan eivät ole tuottaneet tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Onko pitkäkin lomautus? Jos et halua hakea niitä työpaikkoja, niin riittääkö sun säästöt siihen, että pärjäät lomautuksen ajan ja voit haistatella pitkät kokoa työkkärille?
Ehkä tammikuussa palataan. Huonommassa lykyssä kestää kauemmin muttei ole varsinaista päättymisaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee töihin
Työttömänä on paljon mukavampaa. Naurattaa jo valmiiksi kun oravanpyörässä elävät juntit raahautuvat taas huomenna ahdistaviin työpaikkoihinsa rehkimään pää hiessä
Hah hah! :D
Aika monella on nykyään etätyö. Se tietysti edellyttää luottamusta ja sitoutumista, että ihminen oikeasti tekee töitä vaikka ei tarvitse työpaikalle raahautua. Ei varmaan onnistuisikaan sinulta. Sinun tulevaisuus on joko raahautua pää hiessä rehkimään työpaikalle työnjohtajan vahdittavaksi tai elellä jollain köyhyysrajan alittavilla korvauksilla. Oma on valintasi.
Hah hah! Työttömyys on parasta mitä voi olla. Enkä minä köyhä ole. Rahaa on, mutta eihän Kelan tarvitse sitä tietää. Tuet juoksee, minä en.
:D
vankilassa saa katon päälle ja hyviä kavereita.
Henkilökohtaisesti tein monta vuotta töitä juurikin 300 € kuukausipalkalla. Asumistukea tuli reilut 400 € ja soviteltua päivärahaa maksimit suojaosuuden ansiosta. Rahat riittivät hyvin peruselämiseen, jäi jopa 100 - 150 € yli kuukaudessa, koska kämpässäni on halpa vuokra. Välillä tein kuukauden mittaisia tuurauksia (kokopäivätyötä) parissa tutussa työpaikassa, joista bruttopalkka oli pari tonnia. Niiden palkoilla sain tehtyä tarvittaessa isommat hankinnat. Huvittavinta olikin, että asumistukea ei leikattu yhtään, koska kokoaikatyöt kestivät aina vain sen kuukauden kerrallaan ja työjaksot olivat aina sopivasti erillään.
Tuo oli mukavaa aikaa, ei tarvinnut tehdä kuin 8 tuntia töitä viikossa ja sai nauttia tavallisesta arjesta 10 kk verran vuodessa. Kyseessä oli vielä etätyö, paljon mukavampaa kuin perusduunarin arki työmatkoineen, ruuhkineen ja ajoissa heräämisineen.
Vaan niinhän sitä sanotaan, että kaikki kiva loppuu aikanaan. Kun tuo monen vuoden "300 € töitä/kk" -jakso päättyi, alkoivat heti pommittamaan TE-palveluista ja kehottivat hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa. Pakollinen riesa, sanoisin, mutta paljon helpompaa tehdä yleispätevä vapaa hakemus ja sitten vain viljelemään sitä joka paikkaan. Toki tässä on "joutunut" tekemään niitä ns. oikeita töitä muutamaan otteeseen tuon jälkeen, mutta nyt ovat senkin kivan viemässä pois.
Koettivat kerran vaatia osallistumaan johonkin infotilaisuuteen töiden saamisen edistämiseksi, mutta hähää, olin juuri silloin parin viikon mukavalla etätyöjaksolla.
Saapa nähdä, miten tulevaisuudessa, kun suojaosuus viedään pois. Kuulostaa, että se on juuri minunkaltaisiani varten, jotka hyödynsivät yhteiskunnan tukipolitiikkaa maksimaalisella tavalla runsaan vapaa-ajan saamiseksi. Alle 2000 € kuukausipalkan ei ole mitään järkeä tehdä töitä, koska melko lähelle saman sai 300 €/kk töillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tammikuussa palataan. Huonommassa lykyssä kestää kauemmin muttei ole varsinaista päättymisaikaa.
No eipä ole pitkä aika tammikuuhun. Pärjää tuon varmaan säästöilläkin. Mutta jos haluat ne rahat, niin kannattaa hakea. Ei neljä hakemusta ole paljon. Tee vaikka avoimia hakemuksia sinua kiinnostaviin firmoihin, jos ei avoimista työpaikoista löydy sopivia, mihin haluaisit hakea.
Liity romaneihin tai värjää naamas tummaksi. TOIMII!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole pitkä aika tammikuuhun. Pärjää tuon varmaan säästöilläkin. Mutta jos haluat ne rahat, niin kannattaa hakea. Ei neljä hakemusta ole paljon. Tee vaikka avoimia hakemuksia sinua kiinnostaviin firmoihin, jos ei avoimista työpaikoista löydy sopivia, mihin haluaisit hakea.
En käytä omia rahoja. Ihan periaatekysymys kun veroja maksetaan tässä maassa ihan riittävästi (=liikaa) ja samalla viedään palveluita isompiin kaupunkeihin ja leikataan palveluita. Jos jokin haastattelu tulee niin se on puhelimitse tai tietokoneen välityksellä, en lähde omilla rahoilla kustantamaan ajoja toiseen kaupunkiin.
Työnantajan toimesta sanottiin että haemme töitä ihan huuhaa paikkoihin esimerkiksi toimitusjohtajaksi. Jopa työnantaja pitää hakemusvelvoitetta päättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä omia rahoja. Ihan periaatekysymys kun veroja maksetaan tässä maassa ihan riittävästi (=liikaa) ja samalla viedään palveluita isompiin kaupunkeihin j
Täältä poistuu terveyskeskus. Jatkossa ambulanssi toimii taksina, yhteiskunta maksaa tästä enemmän kuin luulevat säästävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Sairasloman saaminen nimenomaan on vaikeaa, ja jos mt-diagnoosilla sinne pääsee, se diagnoosi seuraa sua lopun ikääsi takiaisena, ja siihen tullaan sairaanhoidon yksiköissä aina vetoamaan riippumatta siitä vaivaako sua masennus, syöpä vaiko kolarissa katkennut luu. Kaikkeen tarjotaan sen jälkeen nuppilääkkeet, riippumatta siitä toimivatko ne. Kuntouttavaan taas ei edes kuuluisi päästää kuin niitä jotka aidosti sen tarpeessa ovat.
No esimerkiksi masennus on sellainen diagnoosi, joka ei seuraa lopunelämää. Siitähän voi parantuakkin ihan hyvin. Nykyään vaikka työuupumuskin kirjataan masennukseksi, jos sen vuoksi tarvitaan sairauslomaa, koska masennus on sairasupäivärahaan oikeuttava diagnoosi ja työuupumus ei. Tai joku unettomuus tai ahdistuneisuus. Eri juttu varmaan, jos on diagnoosina joku skitsofrenia, bipolarinen, persoonallisuushäiriö tai muu tyypillisesti pysyvämpi diagnoosi.
Jos teillä kerran on töissä lomautuksia niin eikö sitten olisi aikakin etsiä vähän varmempia töitä? Minä vaihdoin työtä jo ennen sitä kun aloin ymmärtää että firmalla ei ole tulevaisuutta loputtomiin. Puolen vuoden päästä siitä vanhassa firmassa alkoi lomautukset ja nyt parin vuoden päästä siellä taitaa olla jäljellä enää noin kolmasosa työntekijöistä. En joutunut olemaan lainkaan työttömänä kun ennakoin ja toimin ajoissa.